Інформація про підписання акту припинення діяльності ГКЦ 132-ма священиками не відповідає дійсності щодо багатьох із них, оскільки не підтверджується свідченнями рідних та спростовується ревною багатолітньою діяльністю у катакомбній церкві. За свідченнями високоморального о. П. Мадяра ЧВВ, підписи за окремих священиків під тиском влади поставили окружні намісники (декани). Передусім хотів би сказати, що це стосується о. Йосипа Гарги – пароха церкви св. Петра і Павла у с. Дубове (Тячівщина) в 1940-1949 рр., о. Степана Федорка – пароха церкви св. Архистратига Михаїла – с. Річка Міжгірського р-ну в 1942-1949 рр, о. Степана Зомборі – пароха церкви Успіння Пресвятої Богородиці с. Ганичі Тячівського р-ну в 1937-1949 рр. та о. Юрія Васкова – пароха церкви Покрови Пресвятої Богородиці в смт Ясіня (Рахівщина) в 1926-1949 рр. (Автор дав детальне дослідження біографій, зазначених парохів із доказами їхньої відданості катакомбній Церкві, однак обсяги нашого видання не мають можливості дати їх повністю. — Прим. ред).
Окрім цього, віднесення до вищезазначеного списку священиків, котрі, після переважно короткого часу вимушеного служіння російській православній церкві, повернулися до активного служіння в катакомбній Церкві, разом із священиками, котрі до кінця свого життя залишилися служити в православній церкві, є несправедливим і тенденційним вчинком, направленим на дискредитацію ГКЦ. Це підтверджує і той факт, що за твердженнями о. Д. Бендаса, він опублікував цей список такий, який йому передав секретар Мукачівської православної єпархії, а отже на його формування впливали органи тодішньої влади, які й були зацікавлені в дискредитації ГКЦ.
Конспірацію в роки підпілля, при якій навіть рідні не завжди знали про священство члена родини, о. Д. Бендас схвалює, але водночас звинувачує владику І. Маргітича та ін. єпископів у неузгодженості пресвітерських свячень низки священиків у катакомбній Церкві із вікарієм Мукачівської єпархії І. Семедієм (див. «Благовісник», № 3, 2002 р.) Хоча високий та надійний авторитет П. Мадяра ЧСВ, І. Маргітича, С. Федорка та А. Мондика ЧСВ був добре відомий не лише в Закарпатті, а й на Галичині та за кордоном, був абсолютно достатнім, щоб вони могли виступати викладачами та учасниками таємних свячень у катакомбній Церкві. Понад 20 священиків, підготовлених ними у підпіллі, зокрема і у підпільній семінарії, стали «золотим фондом духовних кадрів» напередодні та в час легалізації ГКЦ. Починаючи з 1987 р., вони вже обслуговували вірників у підпіллі, а це окрилило і додало вірникам надії, що ГКЦ живе і розвивається., бо в ній готуються нові священики. Цей приплив духовенства значно зміцнив та оживив ГКЦ нашого краю перед її легалізацією, в чому і полягає велика заслуга владики І. Маргітича. Підготовлені ним духовні отці, разом із старшими, організували відродження наших громад у багатьох населених пунктах Іршавського, Міжгірського, Хустського, Тячівського, Рахівського та ін. районів.
Наступне. Всі греко-католицькі священики Закарпаття, котрих я знав у катакомбній Церкві та які вчили мене семінарії, в Літургії згадували ВЕРХОВНОГО АРХИЄПИСКОПА КИР, ЙОСИФА (СЛІПОГО), а по його смерті — КИР МИРОСЛАВА (ЛЮБОЧІВСЬКОГО). Це було закономірно, бо за часи підпілля була тісна співпраця священиків Закарпаття і священиків Галичини. Вона і допомогла вижити катакомбній церкві на Закарпатті. Зокрема, я вперше познайомився із багатьма священиками Галичини (І. Біликом, С. Дмитерком, П. Василиком, Я. Тимчуком та ін.) на підпільних Богослужіннях в Ужгороді та ін. Усі потоки допомоги Церкві на Закарпатті йшли тільки через Галичину.
Наступне. Явно тенденційний підхід застосовано о. Д. Бендасом та о. Л. Пушкашем і при формуванні списку на беатифікацію новомучеників МГКЄ. До нього не включено 13 осіб, котрі на це справедливо заслуговують. Постулятори із проугорською ментальністю звинувачують їх у проукраїнській політичній діяльності (оо. А. Волошина, К. Купара, П. Мадяра ЧСВ, єп.. І. Маргітича та ін.), яка нібито перешкоджає беатифікації. Нагадуємо, Бендасу та Пушкашу, що за такою логікою, із списку необхідно виключити багатьох отців, котрі явно займалися проугорською політичною діяльністю…
Не обійшлося без тенденційності і при заснуванні Інституту історії церкви МГКЄ, адже його членами не призначено жодного із подвижників чи послідовників владики І. Маргітича, очевидно, щоб поховати змагання за єдність ГКЦ в Україні (Див. циркуляр № 21 за березень 2008 р.) Вважаю гідними кандидатами до членів Інституту історії церкви оо. П. Райчинця ЧСВ, В. Довганича ЧСВ, В. Данилаша, І. Ісаєвича.
Також нам належить пам’ятати і шанувати велику місійну працю Чину св. Василія Великого на теренах Мукачівської єпархії до репресії ГКЦ (інших монаших чинів тут не було), котрий засвідчив геройську вірність Христовій Церкві і в часи переслідувань, та видав чимало достойних кандидатів на беатифікацію.
о. Василь Носа
(Статтю подано зі скороченням. – ред.)
20 листопада 2011р.
Теги: