Оскільки на висвячення єпископа Ніла прибуло десятки високопоставлених духовних осіб, то є всі підстави стверджувати, що історичний характер хіротонії владики Ніла добре усвідомлювали не лише в Ужгороді, а й в Римі, Києві, в сусідніх греко-католицьких єпархіях Словаччини, Угорщини, а також серед нащадків емігрантів греко-католиків у США. Разом з тим, є очевидним, що, окрім самого обряду висвячення єпископа Ніла, багато хто хотів використати цю подію для публічної презентації бачення подальшої долі Мукачівської греко-католицької єпархії, яка, як відомо, є окремою греко-католицькою церквою в Україні, бо не належить до УГКЦ, оскільки їй 1993 р. тимчасово було надано статус sui iuris «свого права».
Мабуть, уперше за час існування Мукачівської греко-католицької єпархії її відвідала така численна та представницька делегація УГКЦ, яку очолив її Глава – архієпископ Святослав. Така надзвичайна увага з боку УГКЦ до хіротонії єпископа Мукачівської греко-католицької єпархії засвідчує, що врешті проблема подолання прикрого колоніального анахронізму з розколу греко-католиків України стає важливим завданням для проводу УГКЦ. Прикметно також, що після урочистостей з нагоди хіротонії єпископа Ніла в Ужгороді, Глава УГКЦ відвідав могилу єпископа Івана Маргітича, де у коротенькій проповіді після панахиди наголосив на визначній ролі закарпатського владики в справі боротьби за єдність греко-католицької церкви в Україні, якого справедливо назвав «символом єдності Мукачівської греко-католицької єпархії та УГКЦ». Більше того, Блаженний Святослав зазначив: «Сьогодні ми хочемо засвідчити свою повагу до усіх тих, хто на Закарпатті відчуває себе українцями. Мукачівська єпархія об’єднує християн різних національностей, проте, я думаю, що українці у себе на рідній землі, мають право висловлювати віру, як члени єдиного українського народу, який не можуть роз’єднати ні природні, ні політичні кордони. Якраз Церква як Неподільне Тіло Христове є запорукою також і єдності українського народу».
Інше бачення розвитку Мукачівської греко-католицької єпархії продемонстрував розпорядник урочистостей – єпископ-ординарій Мілан Шашік. По-перше, він зробив усе, щоб звести роль і статус найбільш представницької та найчисельнішої делегації – делегації УГКЦ, у складі якої були Верховний архієпископ, два митрополити та дев’ять єпископів, до рівня «сусідньої» єпархії: нікому з делегації УГКЦ не було довірено честі стати співсвятителем єпископа Ніла, жодному з представників УГКЦ не було надано можливості привітати нововисвяченого владику Ніла. Більше того, щоб, очевидно, наголосити на безпосередній підпорядкованості Мукачівської греко-католицької єпархії Cвятій Столиці та її рівноправності з УГКЦ, проповідь на архієрейській хіротонії виголошував співсвятитель владики Ніла - архієпископ Василь, секретар для Конгрегації Східних Церков. У своїй проповіді владика Василь, мабуть, щоб його не запідозрили у симпатіях до українців через промовисті українське прізвище Василь та ім’я Кирило, яке часто «перекладають» на словакізоване Циріл, зосередив значну увагу саме на важливості теперішнього «незалежного» статусу і місця Мукачівської греко-католицької єпархії. Так, секретар для Конгрегації Східних Церков владика Кирило, звертаючись до нововисвяченого єпископа Ніла, наголошує: «будучи за ідентичністю сином цієї землі і цієї особливої церкви «свого права», що є Греко-католицькою Церквою Мукачівської єпархії, ти своєю особою представлятимеш її церковну особливість і гідність». Неофіційний титул «син особливої церкви «свого права» звучить у ліпшому разі романтично, проте він не має нічого спільного з реальною історією Мукачівської греко-католицької єпархії. Адже відомо, що, коли 23 травня 1973 р. народився Юрій Лущак - майбутній владика Ніл, то Мукачівська греко-католицька єпархія, що існувала на той час у підпіллі, не мала статусу «свого права», бо ще з липня 1939 року була підпорядкована примасу Угорщини. Шкода, що у владики Кирилa не було під рукою редагованої каноніком о.Александром Ільницьким газети «Нова недѣля» за 26 березня 1939 р., тобто номера, що побачив світ усього лиш через 10 днів (!) після збройної окупації Карпатської України, де з радістю повідомляється, що примасові Угорщини уже направлено прохання порушити клопотання перед Святою Столицею про скасування статусу sui iuris Мукачівської єпархії, оскільки вона знову потрапила в лоно Угорської держави. Більше того, на тлі трагедії Красного поля, коли у тисячі сімей закарпатських греко-католиків увірвалося горе – чоловіків, братів було вбито, замордовано або ж інтерновано у концтаборах, газета безсоромно декларує, «як в большой радости обнялися с нашими мадярскими братами посли развала першой республіки Чехословацкой, - бо, - виявляється, – славным мадярско-руским 15-ым мартом р. 1939, а сильным побѣдоносным и радостным походом мадярскых гонведов до исторычных польско-мадярскых державних границь «вмерла Україна»… От Вам сумнозвісна «аполітичність» поборників статусу sui iuris.
Окрім принципових неточностей в окресленні хронологічних рамок існування статусу sui iuris, у неофіційному титулі «син цієї землі і цієї особливої церкви «свого права» дивує химерне означення ідентичності єпископа Ніла. Невже в українській мові бракує етнонімів, щоб точніше ідентифікувати національну належність особи? Ні, таких назв є достатньо і їх, певне, змалку чув у рідній хаті владика Кирило. Проте він послідовно, судячи і з інших його проповідей, не називає автохтонних мешканців Закарпаття українцями, а зазвичай практикує їх іменувати русинами, чи рутенами, проте у цій проповіді вдався до такого езопівського іносказання. Наступний зміст проповіді показує, що замовчування української ідентичності абсолютної більшості вірних Мукачівської греко-католицької єпархії є одним із головних аргументів на користь збереження її «незалежності» від УГКЦ. Однак і тут пильне око помітить, що не все так просто з русинською церквою. Відомо, що неорусини використовують гасла самостійної русинської церкви лиш як одну із карт у своїй безкомпромісній антиукраїнській політиці. Проте досить зайти у будь-який храм кожної зі славних та процвітаючих «русинських» єпархій чи то Пітсбурзі, чи то Пряшеві, чи, може, у Мішкольці, я вже мовчу про уславлений монастир у Марія-Повчі, щоб пересвідчитися, що там безроздільно панує не «мова цієї землі», а тільки англійська, словацька чи угорська мови. Відірвані від рідної землі, без усвідомлення безпосереднього генетичного зв’язку з питомою українською християнською культурою, зокрема з багатими місцевими християнськими традиціями українців історичного Закарпаття, наші співплемінники стали легкою здобиччю асиміляції: шовіністичні сили нав’язали їм замість абстрактно-космополітичної ідентичності «син рідної землі», - американську, словацьку чи угорську національну ідентичність.
Окрім особливого, «неукраїнського» складу вірних Мукачівської греко-католицької єпархії, владика Кирило наголошує на докорінних відмінностях між греко-католиками Закарпаття і інших українських земель з найдавніших часів: християнство на терени Закарпаття принесли святі Кирило та Мефодій, а тому Мукачівська греко-католицька єпархія не має нічого спільного зі Святоволодимирівським хрещенням. Сучасні вчені переконливо довели, що ні Солунські брати, ні їх учні не охрещували закарпатців, бо світло Христової віри на територію Закарпаття прийшло зі сходу. Поширення міфів про нібито охрещення св. Кирилом та Мефодієм пращурів сучасних закарпатців не має нічого спільного з історичною правдою, а тому не може бути аргументом на користь «неукраїнської» самобутності Мукачівської греко-католицької єпархії.
Як бачимо, хіротонія єпископа Ніла показала категоричну непоступливість теперішнього проводу Мукачівської греко-католицької єпархії та окремих впливових сил за межами України у справі об’єднання греко-католицьких церков України. Більше того, розуміючи слабкість та вразливість власної «сепаратистської» позиції як у світлі засадничого принципу неподільності Церкви як Христового Тіла, теперішнє керівництво Мукачівської греко-католицької єпархії поспішно шукає аргументів, щоб довести законність та природність окремого існування МГКЄ та УГКЦ, чим не лише тугіше зав’язує вузол проблеми, а й виставляє у непривабливому світлі Святу Столицю. А це завдає величезної шкоди як греко-католицькій церкві, так і авторитету Святої Столиці в Україні.
А. Мартиненко
SpaceMan 2013-10-14 / 01:30:08
Підтримую,
"шон 2013-07-12 / 18:22:30
Чому видалено мій коментар? Я написав правду. Ніякого розколу нема. Ви мабуть підтримуєте теж ту горе спілку."
Ніякого розколу не може бути в Христовій Церкві, яка є Католицькою. А МГКЄ і УГКЦ є в Католицькій Церкві спільно з Римо-Католицькою, але є церквами "свого права". Може нарешті закінчити цю всю балаканину і дбати щоб Воля Божа діялась на землі як і на Небі?
1234 2013-07-13 / 11:49:32
З пропагандами окремих націй і окремих церков, з українсрачами і україноненависництвом - на тупиковий сайт до Старости (Жаливи). Коментар видалено. Адмін
вірник1 2013-07-12 / 22:48:58
А хто каже, що Господь є власність народу? Ми ж не вимагаємо, щоби Господь став українцем. Але церква має бути ближчою до народу. Мадяри мають свою церкву, поляки - свою, українці -свою. То чому українці, які становлять понад 90% вірників МГКЄ, мають бути поза своєю церквою?
І хоча ви і говорите про те, що не хочете політики в церкві, якраз політикою і зайцмаєтеся. Бо окремішній статус МГКЄ - це абсолютна політика.
1234 2013-07-12 / 22:18:48
Ати прочитай на стор. єпархії ст."Церква-місце Божого милосердя й надії" з Папою Франциском на загальній аудієнції 12 червня 2013р.Що Господь не є власністю жодного народу...хоче,щоб усі люди спаслися,що Ісус не прийшов до якоїсь виключної елітної групи,але наказав апостолам іти і навчати всі народи ... Прочитай статтю і уважніше Біблію...У тебе хто відстоює свою віру-всі мадяри.А я пишу ,бо переживаю цю брехню і лицемірство особисто у своїй парафії.Не хочу чу ти ніяку політику в церкві. А для вас українці Закарпаття"чужі",або мадяри,мадярони,бо не згідні з вашою політикою
вірник1 2013-07-12 / 21:41:41
Ти такий українець, як я мадяр. З тебе аж пре мадяронство або русинство. Ви слиною бризкаєте на все українське і ладні брехати, аби лише втримати тут свою ПОЛІТИКУ.
Рим в плані окремого об'єднання МГКЄ УГКЦ зробить так, як буде хотіти більшість пастви. Раніше мадярське лоббі в Ватикані добилося sui iuris для МГКЄ і тепер хоче його втримати. Це при тому, що мадяри вже демонстрували в 1939 році. як швидко вони готові позбавити МГКЄ незалежності, як тільки Мадярщина окупувала наш край.
Ще раз кажу: (с) "Христос приходить через представників НАРОДІВ, а не до космополітів. Почитай Біблію, яка наповнена назвами народів. До українців, які зараз поділені між церквами, Христос ще, справді, прийде." Хочете цього ви, антиукраїнці, чи ні. Бо така воля великого українського народу...
1234 2013-07-12 / 21:23:56
Я українець,але в церкві я член Христової Вселенської Церкви.Хочу ще раз нагадати,що державна структура і церковна-це дві різні речі.Державний герб і церковний - це також дві різні речі.Кесарю кесарево ,Богові-Боже. Давайте "українці-патріоти", розтлумачте всім людям,яких обманюєте боротьбою за мову і національність,які ваші кроки в майбутньому.Наш священник уже пояснив,що нам не потрібна римська неволя,потрібна якась "своя" церква. Яке прекрасне Євангеліє читали сьогодні по всіх церквах читали!Ви його читаєте,а самі не чуєте!!! Самі взяли на себе функції Петра.Якщо Рим не приєднав МГКЄ до УГКЦ ,то зробите це ви незалежно як і якою ціною,(якщо не пряником,то кнутом),переступаючи Божі заповіді.Хоча ми з УГКЦ належимо до одної Вселенської церкви. Якщо Рим не призначив ще Главу УГКЦ патріархом-ви вже це зробили (сам С. Шевчук про це мабуть і не знає),згадуючи його у Св.Літургії патріарх-кардил.Чи має ця Служба ціну,коли вній виголошується неправда! Невже вам дані Ключі Царства про які говорилось сьогодні в Євангелію! Яку віру ви нам пропонуєте !!!
шон 2013-07-12 / 18:22:30
Чому видалено мій коментар? Я написав правду. Ніякого розколу нема. Ви мабуть підтримуєте теж ту горе спілку.
вірник 2013-07-10 / 16:38:27
Тролінг. Коментар видалено. Адмін
соррі 2013-07-10 / 16:11:31
Hungi, ви хочете нарватися на хамство, як інший коментатор? Я обговорюю справи своєї конфесії. А от вам, римо-католикові, справді не варто сюди влазити. Тим більше, з повчаннями.
Hungi 2013-07-10 / 15:53:15
сорри 2013-07-10 / 15:16:33
"Помиляєтеся."
Відверто кажучи, я і не чекав іншої відповіді...
Я лише хотів звернути увагу людей на те, що не варто українцям-мусульманам вчити українців-іудеїв як їм молитися і з ким об'єднуватися (наприклад), або якщо ти укрїнець-евангеліст сьомого дня, то ти вже "неправильний" українець, бо маєш об'єднатися з громадою бабтистів... Тобто поняття національності/громадянства не має нічого спільного з релігією та різновидами церков, - відповідно, - ніхто не має права критикувати попа, чи епископа, чи нав'язувати правильність вимови ім'я Кирил, чи Цирил ...
Між іншим, цікаво було б побачити статтю з приводу різноманітності релігій і конфесій на Закарпатті з кількісними показниками парафіян !
василіян 2013-07-10 / 15:48:41
Тролінг. Коментар видалено. Адмін
сорри 2013-07-10 / 15:16:33
2 Hungi
Помиляєтеся. І взагалі не зрозуміло, які підстави мали для таких "якщо не помиляюсь"...
Але, якщо я НЕ ПОМИЛЯЮСЬ, темою цієї статті не є особа пана соррі, аби займатися її обговоренням у коментарях?
сорри 2013-07-10 / 15:13:15
2 василіян
Пан соррі є людиною, яка не толерує дурнів, які, не будучи знайомі з людиною, розказують, хто вона є.
василіян 2013-07-10 / 14:55:57
пан сорри є православний, но аутокефальний. Він має право кефовати все на світі, що подля його думки не є українське.
Hungi 2013-07-10 / 11:42:43
Я так зрозумів, що тут коментують вірники різних напрямів. чи не так ? (Хоча тема стосується греко-католиків).
Я парафіянин - римо-католик, але не беру на себе право вмрішувати за греко-католиків як їм себе треба вести.
На скільки я знаю, пан сорри - парафіянин православної церкви КП, чи я помиляюсь ??
шон 2013-07-10 / 11:39:11
З такою рекламою - на тупиковий сайт до Старости (Жаливи). Коментар видалено. Адмін
вірник1 2013-07-10 / 09:56:01
Не добрий не Христос, а ви, українофоби в МГКЄ, що попіднімали тут голови під прикриттям словака.
А ти, "Анна", не провокуй. Бо з такими провокаціями зразу видно, що господарі в тебе в Москві або Будапешті.
Христос приходить через представників НАРОДІВ, а не до космополітів. Почитай біблію, яка наповнена назвами народів. До українців, які зараз поділені між церквами, Христос ще, справді, прийде.
Анна 2013-07-10 / 09:44:11
Найперше, підписуюсь під словами, де сказано, що, мовляв, Христос Вам, шановні, не добрий, бо не українець.І додаю: майте Бога в душі і перестаньте бути Вищим суддею. Господь все упровадить сам. По-друге,коментатор "сорри" каже, що "ми відстоюємо своє, де можемо". Мало можете, отже, бо своє сьогодні вже треба відстоювати не в інтернеті.Чи слабо?
4321 2013-07-10 / 07:01:59
Проблема в тому, що ці вірники-українці на перше місце кладуть українство, а тільки потім Бога і Христа. Фактом є, що христіяни на території, яку називають Закарпаття, молилися к Исусу Христу і Богу ще тоді, коли такі слова як українець, Україна, Закарпаття не були.
сорри 2013-07-10 / 01:01:20
Тільки обмежена людина може в даному разі розуміти "український Христос" як "Христос-українець"... ))
Тут, неборята, просто висловлено мрію, що Христос почує молитви своїх вірників-українців...