Якщо розгорнути будь-яку книжку, присвячену хрещенню Русі-України, видану чи то в радянські, атеїстичні часи, чи нині, у період релігійної терпимості, всюди знаходимо стереотипні оцінки цієї події. В «Українській радянській енциклопедії» читаємо: «Хрещення Русі було тривалим процесом, який відбувався в умовах жорстокої класової боротьби. Князі й бояри за допомогою державної влади насаджували в Київській Русі християнство... На Русі не раз спалахували повстання проти примусового запровадження християнства, що були виявом стихійного протесту трудящих мас проти посилення соціального гноблення». Навіть відомий учений Іван Огієнко (митриполит Іларіон) в «Українській церкві» стверджує, що деякі українські землі були охрещені силою та густо политі кров’ю: «…не треба думати, що народ легко покинув свою батьківську віру; і даремно силкується літописець переконати нас, що народ хрестився з радістю…».
Ця панівна нині теза є нічим іншим, як одним із широко поширених міфів, що вкрай спрощено інтерпретує складний процес поширення християнства на українському ґрунті, зводячи його до примітивного протистояння, часто збройного, між сповідниками «нової та правічної» вір. Так, дуже вагомим аргументом на користь мирного, безкровного характеру християнізації Русі-України, є той факт, що нам не відомі українські мученики доби християнізації. Адже християнська церква свято оберігає імена усіх, хто постраждав за поширення та утвердження віри Христової. Якщо християнство насаджувалось би на Русі насильницькими методами, то це породило б спротив з боку радикальних язичників, в результаті чого мусили б постраждати, хай меншою мірою, і християнські місіонери. Усім відомий величезний мартиролог християнських мучеників періоду поганського Риму. На Русі-Україні, окрім варягів Феодора та Іоанна, які загинули мученицькою смертю ще до офіційного прийняття християнства, у 983 р., інших імен мучеників історія нашої церкви не фіксує. Невже наші пращури-язичники з усталеною в їхньому середовищі кровною помстою у відповідь на «нелюдське впровадження християнства» по-християнському підставляли для удару другу щоку і тому-то ніхто з християнських місіонерів не постраждав? Звичайно, ні! Ніхто з проповідників християнської віри не постраждав, бо не було ніякого збройного опору з боку ще неохрещених наших пращурів.
Міф про запеклий опір язичництва перед наступом християнства ґрунтується також і на ультрапатріотичних, проте хибних, уявленнях про древність «прадідівської» язичницької віри наших пращурів. Існують переконливі свідчення того, що язичництво на час хрещення Русі-України не було таким уже й «прадідівським», до того ж вивчення глибших шарів дохристиянської духовної культури наших пращурів дозволяє говорити про поширення серед них віри не в багатьох, а в одного Бога. Прокопій Кесарійський у відомому трактаті «Про війну…» пише: «Єдиного бога, що посилає блискавку, признають вони владикою усіх і жертвують йому корів і всяку жертву. Не знають долі (фатума) і зовсім не признають, аби мала якусь владу над людьми, але як хто має перед собою смерть видиму, чи в хворобі, чи на війні, обіцяють вони за життя своє, якщо не загинуть, жертву богу і, врятувавшись, жертвують, що обіцяли, і думають, що тією жертвою спасли собі життя». Про одного Бога, в якого вірили стародавні слов’яни, говорять і арабські мандрівники. Ібн-Даст подає молитву, яку відмовляли праукраїнські женці під час жнив, що дивовижно нагадує «Отче наш»: «Боже, ти давав нам поживу, то дай нам і тепер її досить».
Вшанування єдиного Бога нашими пращурами віддзеркалилося і в давніх слов’янських іменах на кшталт Богуслав (Бога славити), Божидар (Божий дар), Богдан (Богом даний). Серед імен українців немає жодного дохристиянського імені, яке присвячувало б його носія якомусь поганському божкові, окрім Бога. Тоді як у греків, наприклад, окрім імен на зразок Феодор, тобто дарований богом, були й імена, які давалися на честь конкретних численних божків: Діана, присвячена Діані, богині Місяця і полювання; Дмитро, чи Димитріан, належний Деметрі, богині родючості та хліборобства...
Сліди віри наших пращурів у єдиного Бога зберігає й ціла низка інших загальних назв на зразок багатіти, багач, убогий, багаття, збіжжя, небіжчик, бажати, значення яких проливає світло на окремі важливі елементи релігійного світогляду праукраїнців: добробут, заможність дає Бог (багач, багатіти, збіжжя, багаття, бажати); нестатки, смерть приходять, коли Бог відвертається (убогий, небіжчик).
Примітивне дохристиянське єдинобожжя наших пращурів, позбавлене канонічної релігійної традиції, через соціальну еліту (князі, воїни, купці) почало «збагачуватися» вірою в різних, досі невідомих, привезених з чужоземних подорожей язичницьких божків. На теренах Русі-України першу спробу упорядкувати язичництво робить Володимир Великий лише за 5 років до офіційного прийняття ним… християнства. Саме у 983 р. Великий князь наказав «вні Двора теремного» спорудити дерев’яні боввани Перуна, Хорса, Дажбога, Стрибога, Симарегла, Мокоші, чим утвердив офіційний (державний) реєстр поганських божків. Але дуже скоро Володимир рішуче відмовляється від спроб утверджувати поганство і докладає максимум зусиль для християнізації Русі-України.
Тому з цих причин процес творення слов’янського пантеону в старожитному Києві і близько не досяг таких успіхів, як, наприклад, у античних греків чи римлян. Навіть такий поціновувач автентичної праукраїнської культури, як І.Огієнко, констатував, що наша міфологія «не відлилася в таку стройну систему, як, скажімо, мітологія грецька чи римська. Слов’янська мітологія досить убога». Справді, не треба забувати, що слов’янське поганство розвивалося за відсутності писемності, літературної мови та окремої соціальної групи служителів культу (волхвів), які покликані були б розробити загальноприйнятний варіант язичницького віровчення, а також проповідувати його та пропагувати відповідну обрядовість.
Оскільки слов’янське поганство розвивалося без дотримання названих передумов, то, як наслідок, нині ніхто не може навіть точно назвати верховне поганське божество: одні автори вважають верховним божком Дажбога, інші – Сварога або Перуна. Відомий знавець поганства старожитних слов’ян Е.Анничков переконаний, що на Русі кожна суспільна верства визнавала різних богів: князь та дружина визнавали своїм божком Перуна, купці, ремісники – Велеса, а простолюд мав інших божків. Додам, що й серед різних племен стародавньої Русі-України слід, мабуть, очікувати не лише соціальних, а й суттєвих регіональних відмінностей у поганському віровченні.
Те, що поганські божки, згадувані в українських літописах, запозичені від різних народів і в різний час, показує етимологія власних назв поганських божків. Більшість дослідників сходяться на балтійському походженні власної назви центрального божества князя Володимира – Перуна. На Сході, зокрема у філістимлянській або арабській традиції, слід шукати генезу іншого відомого божка – Дажбога. Про половецьке або перське походження Хорса говорили дослідники ХІХ-ХХ ст. Семітське коріння має, очевидно, слов’янський Велес (Волос), іранські джерела – Стрибог, а фінські – богиня Мокоша. Очевидний еклектизм праукраїнського язичницького пантеону дає підстави говорити про його молодість, своєрідну асистемність та вкрай слабку кодифікованість. Із прийняттям християнства процес творення слов’янського язичницького пантеону не закінчується. До божків, відомих із часу хрещення Русі-України, додалося чимало поганських божків, вигаданих діячами дослідниками язичництва у новітні часи. Адже до Володимирових спроб витворити язичницький пантеон додаються титанічні зусилля чисельної когорти славістів, які активно творили і творять слов’янський пантеон упродовж ХІХ-ХХІ ст. «Загін явно вигаданих богів, – як дотепно зауважив професор Ю.Карпенко, – творять божества Лель, Леля, Полель, Дана, Лада, Коляда». Процес творення поганських божків не припиняється і нині… Відродження язичницької міфотворчості у новітні часи зобов’язує її творців загалом активно пропагувати міф про багатство та розробленість «прадідівської віри», яку, мовляв, «підступне християнство могло здолати після тривалої і кривавої боротьби». І саме цю роль найзапопадливіше відіграють адепти РУНвіри, яка поширилася в Україні протягом минулих двох десятиліть.
Іншим дуже вагомим аргументом на користь того, що християнство в Україні не насаджувалося мечем та вогнем, є неспростовні дані про поширення християнства у ще доволодимирівські часи. Так, візантійський патріарх Фотій у середині 60-х рр. ІХ ст., тобто більше ніж за 130 років до відомої дати охрещення Русі-України Володимиром Великим, пише, що «руси перемінили еллінську й нечестиву науку, якої перше держалися, на чисту і непідроблену віру християнську». Візантійський імператор Константин Порфирогенес, який особисто подорожував теренами сучасної України, на початку Х ст. говорить, що патріарх Ігнатій (жив приблизно в один час з патріархом Фотієм) на Русь вислав архієпископа. Про охрещення київського князя Аскольда у 60-х р. ІХ ст. твердить і Георгій Арматол. Припускають, що Аскольд був охрещений іменем Микола — церква, що й нині стоїть у Києві на могилі князя, називається Свято-Миколаївською. Ми можемо пишатися, що цей історичний храм належить нині Укроаїнській греко-католицькій церкві. Про значну кількість християн у найближчому оточенні київського князя Ігоря можна судити на підставі його угоди з греками від 945 р., в якій, серед іншого, окремо застережено, що «ми ж [руси], скільки нас охрестилося, клялися своєю церквою святого Іллі в соборній церкві [цесароградській Софії] і присягальним чесним хрестом». Засвідчена цим документом і київська церква св.Іллі також вказує на поширення християнства серед киян у доволодимирську добу. Християнкою була й Володимирова бабуся – княгиня Ольга, яку вже в 955 р. під час її подорожі у Константинополь супроводжував священик-духівник. Усе це свідчить: до дати офіційного хрещення, чи, точніше, до визнання з боку Володимира Великого християнства офіційною релігією Русі-України, християнська традиція налічувала більш ніж столітню традицію. Цей факт, звичайно, ніяким чином не применшує життєвого подвигу видатного мужа української історії – князя Володимира Великого, який зробив християнство офіційного вірою у власній державі, та доклав величезних зусиль, щоб Христова віра вкоренилася серед нашого народу.
Таким чином, коли мова заходить про хрещення Русі-України варто пам’ятати, що процес християнізації України-Русі мав надзвичайно серйозні перешкоди, але ці перешкоди зумовлювалися зовсім не ворожістю наших пращурів до нової віри, а, по-перше, катастрофічною нестачею християнських священиків, дяків, єпископів, особливо тих, які володіли б давньоукраїнською мовою; по-друге, гострою нестачею всього корпусу богослужебної літератури; по-третє, відсутністю належних культових споруд. Подолання цих труднощів – справді тривалий і виснажливий процес, який не завершився повністю й до нинішніх часів, коли активна християнська практика багатьох наших співвітчизників мирно уживається з вірою в різні прикмети та палким зацікавленням, наприклад, гороскопами. Процес християнізації українців не був кровопролитним, не ґрунтувався на насильстві, бо був не так спрямований проти якихось релігій, як зорієнтований на глибоке вкорінення засад християнського віровчення у щоденному бутті наших предків. І над цим завданням Христова Церква в Україні працює й досі.
Проф. Любомир Белей
вгк 2021-07-12 / 21:18:45
Читаю книгу мира
Гуцул 2013-05-03 / 19:26:17
Я підтримую язичників на всі 100%!!!
Русин 2012-11-26 / 11:12:04
Я думав, що відомий професор і патріот має мужність вийти за рамки офіційної історичної версії.На жаль того не сталося!Учень Методія Чорноризець Храбр пише, що словяни писали чертами і ризами, є відомі і словянські руни. А щодо мирного прийняття християнства пише повість временних літ, що варяги затягли ідола перуна в дніпро а кияни бігли за ним більше десяти кілометрів і кричали "Видибай боже" А князівські тіуни ходили в понеділок по хатах і били тих, що не були в неділю в церкві.Тому і пословиця понеділок день тяжкий.Аскольд імя скандінавська і є різні версії як він став київським князем. А що мало що збереглося з часів язичества то дякуйме тим, що насажовали Християнство на Русі вогнем і мечем. Але щось та збереглося і не була словянська міфологія убога, це сон сивої кобили. Та в нас більшість міфів , колядок, звичаїв, заговорів дійщли до нас з того (убогого) язичества. А в нас у Капатах і до нині язичества більше, як християнства. І міфом є те, що християнство багато, що дало Русі після його прийняття руського щита не було на воротах Цареграда. Київські митрополити-греки так робили щоб Русь не була сильною, вони принесли міжусобиці і помали повністю зруйнували державу. Тому хвалитися ниє чим. Пишіт пане правду бо неправда має курті ноги і інтернет мають не лиш дурні як Ви вважаєте.
Русин 2012-11-26 / 10:56:44
Я думав, що відомий професор і патріот має мужність вийти за рамки офіційної історичної версії.На жаль тог не сталося!Учень Методія Чорноризець Храбр пише, що словяни писали чертами і ризами, є відомі і словянські руни. А щодо мирного прийняття християнства пише повість временних літ, що варяги затягли ідола перуна в дніпро а кияни бігли зним більше десяти кілометрів і кричали "Видибай боже" А князівські тіуни ходили в понеділок по хатах і били тих, що не були в неділю в церкві.Тому і пословиця понеділок день тяжкий.Аскольд імя скандінавська і є різні версії як він став київським князем. А що мало що збереглося з часів язичества то дякуйме тим, що насажовали Християнство на Русі вогнем і мечем. Але щось та збереглося і не була словянська міфологія убога, це сон сивої кобили. Та в нас більшість міфів , колядок, звичаїв, заговорів дійщли до нас з того (убогого) язичества. А в нас у Капатах і до нині язичества більше, як християнства. І міфом є те, що християнство багато, що дало Русі після його прийняття руського щита не було на воротах Цареграда. Київські митрополити-греки так робили щоб Русь не була сильною, вони принесли міжусобиці і помали повністю зруйнували державу. Тому хвалитися ниє чим. Пишіт пане правду бо неправда має курті ноги і інтернет мають не лиш дурні як Ви вважаєте.