Більше її у газетах. Менше – на Інтернет-ресурсах. Більшість джинсових матеріалів, що побачили світ з 1 січня по 1 березня, є відверто вираженою джинсою.
Джинса комерційна. Тут найбільше відзначились банки, експерти яких рекомендували і як краще розміщувати депозити в конкретній фінансовій установі; і чим може конкретний банк допомогти аграрному бізнесу. Загалом, джинсових публікацій про банки у закарпатських медіа найбільше, порівняно з іншими «клієнтами».
Хвалилися своїми послугами з друкованих шпальт та Інтернет-сторінок магазин окулярів; відпочинковий комплекс; автосалон; приватний освітній заклад; приватний стоматологічний заклад; приватна компанія, що займається візами.
Джинса культурна. Зафіксовано детальне, суто інформаційно позитивне інтерв’ю естрадного виконавця, що завітав до Ужгорода з концертом. Матеріал робив навіть не місцевий журналіст, що лише підсилює характеристику публікації як приховану рекламу.
Загалом, окремі ЗМІ Закарпаття практикують в якості прихованої реклами давати іміджеві інтерв’ю з гастролерами. Якщо підготовка такого матеріалу місцевого журналіста здійснюється самостійно, то великої біди, в принципі, нема.
Інша річ, якщо журналістові кажуть задавати артисту підготовлені питання. Або ж взагалі розміщувати у ЗМІ власні варіанти «інтерв’ю».
Джинса політична. Відверто політичної джинси, яка притаманна передвиборчому періоду, у закарпатських медіа не зафіксовано.
Втім було кілька матеріалів, де згадувалися конкретні політичні сили та їх лідери. Поява таких же матеріалів у ЗМІ з інших регіонів свідчить про їх замовне походження.
Зараз у закарпатських медіа більше спостерігається не політична джинса, а незбалансована інформаційна присутність імен політичних чи громадських діячів у конкретних ЗМІ.
Є випадки, коли реальний інформаційний привід для подачі думки політика є. Однак у більшості випадків реальний інформаційний привід відсутній. Інколи складається враження, що ЗМІ готові публікувати думку свого «улюбленого» політика навіть з приводу сьогоднішньої погоди на вулиці.
Як уже згадано, джинсових матеріалів значно менше в Інтернет-ЗМІ. Можливо тому, бо споживач інформації з Інтернету більше орієнтується в ситуації, і витрачати свій дорогоцінний час на джинсовий матеріал просто не буде. Споживач інформації з газети, оскільки вже купив друковані шпальти, хоч-не-хоч прочитає джинсову інфо. Але, можливо, уже більше до газети не повернеться.
Загалом, явище джинси у ЗМІ можна порівняти із явищем фонограми, яку використовують артисти. Адже і в першому, і в другому випадках мова йде про оману аудиторії. Ні перше, ні друге, у порядних колах не вітається. Втім, поки, і перше, і друге має місце у нашому житті. Така поки реальність. Сподіваємося, що поки.
Ярослав Гулан,
регіональний представник
Інституту масової інформації
в Закарпатській області
Суть 2015-03-07 / 09:15:28
Стаття про все і ні про що, але з претензією на аналітику.
Ярослав Гулан 2015-03-04 / 22:29:35
До Ребрика.
Джинса - це дійсно сленговй термін. Водночас саме це слово відображає суть цього негативного явища, яке має багато різновидів.
Щодо "наукових термінів". Ну це - для наукових публікацій чи написання наукових робіт. Мій скромний блог, на щастя, ні перше, ні друге :)
І Ви дуже помиляєтеся, коли вважаєте, що "джинса" - це передвиборний і виборний сленг. Це поняття не відноситься суто до виборчого періоду, а охоплює значно ширші сфери життя.
І я знову повторюся - наявність джинси у ЗМІ це те саме, що наявність корупції у правоохоронних органах, медицині, освіти.
IN RE 2015-03-04 / 16:51:51
Підтримую Ребрика. У мене таке враження, що як тільки твій блог з фоткою виповзає з топ-5, ти знову щось пишеш, щоб знову потрапити туди. Біда в тому, що щось...
Ребрик 2015-03-04 / 14:32:53
Ярославе! Ми не в підпіллі.
Є зрозумілі наукові терміни. Навіть у журналістиці. Ти представляєш таку поважну інститутцію. Будь ласка, забудь перед- і виборні технології. Говори фахово. Джинса - це передвиборний і виборний сленг. Нічим не ліпший від самої джинси. Говори по-суті. Якщо маєш що скахати.