Провівши дослідження біля консульських установ західних областей, експерти громадської ініціативи "Європа без бар'єрів", констатували, що візова політика іноземних держав лібералізується. Особливо позитивні зрушення помітні в консульстві Словаччини, заявила на засіданні Львівського прес-клубу реформ директор регіонального філіалу Національного інституту стратегічних досліджень в Ужгороді Світлана Мітряєва.
Угоду про малий прикордонний рух зі Словаччиною модернізували, скасувавши адміністративний збір й скоротивши час оформлення дозволу МПР(малий прикордонний рух). Терміни перебування на території Словаччини для учасників МПР збільшено з 30 до 90 днів, уточнила Мітряєва. А вже з наступного місяця Словаччина планує видавати біометричні картки МПР, де буде фото, відбитки пальців і підпис учасника.
Такі біометричні дозволи учасникам МПР з 5 вересня вже видає генконсульство Угорщини в Ужгороді. Його вартість залишилася незмінною – 20 євро. А от у генконсульстві Польщі у Львові не можуть назвати навіть приблизної дати запровадження дозволу біометричного зразка.
Чехія - негативний рекордсмен
У свою чергу, експерти пропонують запровадити видачу біометричних дозволів для мешканців західних областей на базі одного з консульств, приміром угорського. Це, на думку Світлани Мітряєвої, могло б сприяти активізації транскордонної співпраці.
Як повідомив представник "Європи без бар'єрів" Петро Верзун, майже 17 відсотків мешканців Львівщини просять дозвіл МПР у польському консульстві в Луцьку. І практично всі отримують такий дозвіл.
"Апліканти стверджують, що отримати польську візу в Луцьку легше, ніж у Львові, можливо через менший наплив людей", – зазначив Верзун. Він також повідомив, що у польському консульстві в Луцьку суттєво зріс відсоток відмов у видачі шенгенських віз. Ще торік цей показник був на рівні 1,7 відсотка, а тепер – 11,7 відсотка. У Львові – це майже 2 відсотки.
Утім, абсолютним рекордсменом з відмов у західному регіоні є генконсульство Чехії, показало дослідження. Тут зареєстровано 20 відсотків відмов цьогоріч проти 11 відсотків минулорічного опитування. До того ж, послуги консульства зросли, тоді як у представництвах інших країн навпаки зменшились, каже експерт Андрій Лепак. Крім цього, саме в чеському консульстві переважають одноразові візи, а от, приміром, у польському – багаторазові.
Причини відмов
Серед найпоширеніших причин відмов у видачі візи експерти називають фальшиві запрошення, порушення режиму перебування та неповний пакет документів. Причому, продаж підроблених запрошень став дуже поширеним "бізнесом" на заході країни. Щодо неповного пакету документів, то в консульствах Словаччини та Угорщини дозволяють їх доносити, повідомила Мітряєва.
Рекордною залишається кількість віз, виданих Польщею. Лише за вісім місяців цього року генконсульство Польщі у Львові видало 220 тисяч віз, каже консул Єжи Тімофєюк. Щодня це консульство приймає до 1,4 тисячі осіб, і половина з них просить довготермінові візи.
Дослідження громадської ініціативи "Європа без бар'єрів" відбувалося у липні-серпні цього року, було опитано близько тисячі респондентів.
Автор: Редактор: Леся Юрченко
Галина Стадник, Німецька хвиля
urist_patriot 2011-10-05 / 23:40:00
Довідка щодо створення системи контролю і спостереження
за рухомими об’єктами на території України
ЄДАПС (ДІС)
Постанова КМУ від 14 грудня 1995 р. № 1001 «Про стан виконання рішень Верховної Ради України і Президента України з питань паспортизації громадян» (позначку «Не для друку» знято Розпорядженням КМУ № 490-р від 19.03.2008 р.):
«Міжвідомчою комісією з проведення паспортизації громадян відповідно до вимог Міжнародної організації цивільної авіації (ІСАО) щодо машинозчитувальних документів обрано напрям запровадження повного комп’ютерного оформлення паспортів та інших проїзних документів з використанням для ідентифікатора особи відцифрованого образу замість фотокартки. Це дасть змогу… запровадити виготовлення й видачу паспорта громадянина України, виготовленого у вигляді паспортної картки (паспорт-картка)».
Постанова КМУ від 02.08.1996 р. № 898 «Про створення Єдиної державної автоматизованої паспортної системи» (втратила чинність на підставі Постанови КМУ № 327 від 15.03.2006 р.):
«1. Започаткувати роботи, пов'язані із створенням Єдиної державної автоматизованої паспортної системи (далі - Система), яка забезпечуватиме видачу громадянам паспортів, що оформлюватимуться за єдиною технологією, та облік громадян за місцем проживання із застосуванням комп'ютерної мережі на єдиних принципах їх ідентифікації (із використанням особистих… номерів громадян, відцифрованого образу осіб і біометричної ідентифікації) і взаємодії з базами даних інших інформаційних систем (як вітчизняних, так і іноземних).
Виходити з того, що Система входитиме складовою частиною до Державного реєстру фізичних осіб.
Визначити замовником створення Системи Міністерство внутрішніх справ...
Загальне керівництво роботою, пов'язаною із створенням Системи, покладається на Міністерство внутрішніх справ».
Постанова КМУ від 20.01.1997 р. № 40 «Про затвердження Концепції створення Єдиної державної автоматизованої паспортної системи» (Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМУ № 327 від 15.03.2006):
«Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Концепцію створення Єдиної державної автоматизованої паспортної системи».
Постанова КМУ від 15.03.2006 р. № 327 «Про створення Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування»:
«1. Погодитися з пропозицією Міністерства внутрішніх справ щодо створення на основі бази даних Єдиної державної автоматизованої паспортної системи Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування. Замовниками робіт, пов'язаних із створенням Системи, визначити Міністерство внутрішніх справ і Міністерство закордонних справ».
Указ Президента від 30.04.2004 р. № 500/2004 «Про створення Єдиного державного реєстру фізичних осіб»:
«З метою прискорення створення і введення в дію Єдиного державного реєстру фізичних осіб та забезпечення виготовлення ідентифікаційних документів - носіїв інформації персонального характеру постановляю:
1. Покласти на Міністерство внутрішніх справ України:
виконання функцій спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб;
забезпечення створення Єдиного державного реєстру фізичних осіб.
1-1. Установити, що ідентифікаційними документами є:
а) документи, визначені ст. 5 Закону України «Про громадянство України»;
б) документи, передбачені у Законах України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства", "Про біженців", "Про імміграцію";
в) посвідчення водія, військовий квиток, пенсійне посвідчення, дозвіл на зберігання і носіння зброї та інші ідентифікаційні документи - носії інформації персонального характеру, визначені Кабінетом Міністрів України.
1-2. Документи, зазначені у пунктах "а" і "б" статті 1-1 цього Указу, крім паспорта громадянина України та свідоцтва про належність до громадянства України, виготовляються у формі книжечки із вшитою полікарбонатною сторінкою, а свідоцтво про належність до громадянства України та документи, перелічені у
пункті "в" тієї самої статті, - у формі пластикової картки з полімерного матеріалу формату ПД-1 з додержанням рекомендацій Міжнародної організації цивільної авіації (IKAO)».
Постанова КМУ від 14.06.2002 р. № 844 "Про утворення Державного департаменту у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб":
«1. Державний департамент у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб (далі - Департамент) є урядовим органом державного управління, який діє у складі МВС і йому підпорядковується.
3. Основними завданнями Департаменту є:
… 6) організація роботи із створення Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування…
4. Департамент відповідно до покладених на нього завдань:
… 11) організовує роботу, пов'язану із створенням Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування;
… 18) виконує функції державного замовника з розроблення, виробництва, постачання і ремонту програмно-апаратних засобів для Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування.
… 8. Директор Департаменту має першого заступника та трьох заступників…
Один із заступників директора Департаменту є за посадою начальником Головного обчислювального центру Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування».
Постанова від 29.04.2004 р. № 573 «Про затвердження Положення про Головний обчислювальний центр Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування»:
«1. Головний обчислювальний центр Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування є структурним підрозділом Державного департаменту у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб.
2. Основними завданнями Головного обчислювального центру є:
забезпечення автоматизованих процесів оформлення документів, що підтверджують громадянство України;
забезпечення функціонування та адміністрування інтегрованої бази даних центрального рівня Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування…
3. Головний обчислювальний центр відповідно до покладених на нього завдань забезпечує:
… 2) копіювання та збереження копій елементів інтегрованої бази даних центрального рівня;
3) інформаційну взаємодію з вузлами регіонального рівня ДІС та автоматизованими інформаційними системами органів державної влади;
4) взаємодію з Державною податковою адміністрацією у частині визначення/пере-вірки достовірності ідентифікаційного номера заявника на оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України».
Машинозчитувальні документи
Постанова КМУ від 20.01.1997 р. № 40 «Про затвердження Концепції Єдиної державної автоматизованої паспортної системи»:
«Ця Концепція визначає шляхи, методи і засоби створення Єдиної державної автоматизованої паспортної системи (далі - Система) як найважливішої складової частини Державного реєстру населення, підходи до формування загальної системи обліку громадян… та їх документування із запровадженням єдиних документів, що посвідчують особу громадянина України - паспортів… Передбачається приведення паспортної справи у відповідність зі… світовою практикою…
Планується поетапний перехід від діючої сьогодні в державі «паперово-карткової» до майже «інтелектуальної» паспортної системи…
Ураховуючи те, що останнім часом у світі основні зусилля спрямовуються на здійснення поступового переходу до уніфікації оформлення документів та їх контролю, доцільно, щоб створювана Система базувалася на виключному використанні машинозчитувальних документів».
ЄДАПС являтиме собою трирівневу інформаційно-аналітичну систему, основою якої буде цільовий банк даних, де зберігатиметься вся ідентифікаційна та облікова інформація про громадян…
Система функціонуватиме в режимі реального часу».
Постанова КМУ від 09.11.2004 р. № 1500 «Про затвердження Концепції створення Єдиного державного реєстру фізичних осіб»:
«Реєстр повинен функціонувати в режимі реального часу, бути доступним кожному авторизованому користувачеві та орієнтуватися на використання визнаних міжнародних форматів документів, що посвідчують особу.
Технологія виготовлення та оформлення документів, що посвідчують особу, та обладнання для їх машинної обробки повинні забезпечити повну та оперативну ідентифікацію фізичної особи».
«Наявність у фізичних осіб таких документів, що дають змогу однозначно ідентифікувати особу, є вимогою ІСАО, Європейського Союзу тощо…».
«Створення Реєстру сприятиме досягненню таких цілей:
формування єдиної державної системи автоматизованого обліку та ідентифікації фізичних осіб;
…
впровадження централізованого порядку виготовлення ідентифікаційних документів, що відповідають міжнародним стандартам;
…
автоматизований облік та ідентифікація фізичних осіб, які на законних підставах проживають, перебувають на території України, виїжджають за її межі;
…
підвищення ефективності управління та взаємодії органів державної влади…».
«Основними завданнями Реєстру є… здійснення ефективного контролю за використанням ідентифікаційних документів...».
«Реєстр повинен створити можливість для здійснення цілісного обліку
та ідентифікації фізичних осіб з використанням новітніх інформаційних технологій, забезпечення населення паспортними та іншими ідентифікаційними документами, що відповідають міжнародним стандартам… Він повинен стати основою отримання, систематизації та зберігання інформації про фізичних осіб».
«Документами Реєстру є документи фізичної особи встановленого зразка, які … посвідчують та/або ідентифікують фізичних осіб в Україні.
Документ Реєстру є носієм електронної та аналогічної текстової, біометричної і графічної інформації про власника цього документа».
Положення про паспорт громадянина України, затверджене Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 р. № 2503-ХІІ:
«…3. бланки паспортів виготовляються у вигляді паспортної книжечки або паспортної картки… Терміни запровадження паспортної картки визначаються Кабінетом Міністрів України у міру створення державної автоматизованої системи обліку населення…
9. Паспорт, виготовлений у вигляді паспортної картки (інформаційного листка), має розмір 80х60 мм. У інформаційний листок… вносяться відомості про його власника: прізвище, ім'я та по батькові, дата народження і особистий номер, а також дата видачі і код органу, що його видав…
10. Термін дії паспорта, виготовленого у вигляді паспортної картки, визначається Кабінетом Міністрів України.
Постанова КМУ від 28.09.1996 р. № 1182 «Про питання паспортизації»:
«… Вважати за доцільне поєднати виготовлення картки фізичної особи-платника податків та інших обов'язкових платежів, яке передбачене статтею 5 Закону України "Про Державний реєстр фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів", з виготовленням паспорта громадянина України у вигляді паспортної картки і встановити назву цього документа - паспорт-картка.
До паспорта-картки вноситимуться: візуальна інформація про його власника (прізвище, ім'я та по батькові, дата і місце народження, стать, ідентифікаційний номер, дата видачі і код органу, що його видав), ідентифікатор особи, дані біометричної ідентифікації та машинозчитувальна інформація, а також підпис власника».
Ідентифікаційний (особистий, соціальний, порядковий) номер громадян
Постанова КМУ від 28.09.1996 р. № 1182 «Про питання паспортизації»:
«… Інформаційний фонд Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов’язкових платежів формується з обов’язковим використанням ідентифікаційного номера громадян, який також використовуватиметься для ідентифікації особи у створюваній Державній інформаційній системі реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування».
Постанова КМУ від 09.11.2004 р. № 1500 «Про затвердження Концепції створення Єдиного державного реєстру фізичних осіб»:
«Всі записи з інформацією про фізичну особу здійснюються за соціальним номером...
Соціальний номер – порядковий номер, за яким міститься інформація про фізичну особу.
Ідентифікація - засіб встановлення тотожності особи за її соціальним номером».
Постанова КМУ від 29.03.2006 р. № 373 «Про затвердження Правил забезпечення захисту інформації в інформаційних, телекомунікаційних та телекомунікаційно- інформаційних системах»:
«… Ідентифікація – процедура розпізнавання користувача інформації в системі як правило за допомогою наперед визначеного імені (ідентифікатора) або іншої апріорної інформації про нього, яка сприймається системою».
Постанова КМУ від 09.11.2004 р. № 1500 «Про затвердження Концепції створення Єдиного державного реєстру фізичних осіб»:
«Реєстр створюється шляхом внесення до нього інформації про фізичну особу під час реєстрації, зміни і виправлення інформації про неї, звернення для отримання будь-якого ідентифікаційного документа.
Первинна реєстрація фізичної особи в Реєстрі здійснюється при:
- народженні дитини на території України;
- набутті громадянства України;
- в'їзді в Україну з метою проживання або тимчасового перебування;
- у разі звернення фізичної особи за отриманням паспортного чи іншого ідентифікаційного документа;
- при реєстрації чи знятті з реєстраційного обліку фізичної особи за місцем проживання…
Інформація про фізичну особу розміщується в Реєстрі у хронологічному порядку, при внесенні змін попередня інформація зберігається».
Постанова КМУ від 20.01.1997 р. № 40 «Про затвердження Концепції Єдиної державної автоматизованої паспортної системи»:
«Система дасть змогу розв’язувати такі завдання:
… використання для ідентифікації особи ідентифікаційного номера громадян у всіх документах від свідоцтва про народження та паспорта до військової книжки/квитка, пенсійного посвідчення, посвідчення водія;
інформаційне обслуговування запитів користувачів Системи на предмет ідентифікації особи, її місця проживання чи контролю документальних повноважень».
«Метою створення Системи є … узгодженість дій органів виконавчої влади стосовно реєстрації громадян за місцем постійного проживання з використанням їхніх ідентифікаційних номерів…».
Біометричні дані
Постанова КМУ від 20.01.1997 р. № 40 «Про затвердження Концепції Єдиної державної автоматизованої паспортної системи»:
«Метою створення Системи є… сприяння застосуванню міжнародних стандартних форматів біометричних та відцифрованих «фотографічних» даних для ідентифікації власника паспорта, до якого вноситимуться ці дані».
Постанова КМУ від 09.11.2004 р. № 1500 «Про затвердження Концепції створення Єдиного державного реєстру фізичних осіб»:
«До бази даних Державного Реєстру населення вносяться «дані біометричної ідентифікації».
«Біометрична ідентифікація – засіб підтвердження особи, належності паспорта його власнику шляхом розпізнавання і зіставлення зафіксованих носіями біометричних даних (кольору очей, малюнка сітківки ока, відбитків пальців, геометрії руки, рис обличчя тощо) з особистими даними власника».
Положення про паспорт громадянина України для виїзду за кордон, затверджене Постановою ВРУ від 23.02.2007 р. № 719-V:
«Додаткова інформація (зокрема біометрична) про пред'явника паспорта, зміст якої визначається відповідно до законодавства, може відтворюватися на безконтактному електронному носієві, вмонтованому в паспорт».
Постанова КМУ від 26.06.2007 р. № 858 «Про затвердження технічного опису та зразка бланка паспорта громадянина України для виїзду за кордон та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України»:
«Відповідно до Положення про паспорт громадянина України для виїзду за кордон, затвердженого постановою Верховної Ради України від 23.02.2007 р. № 719-V, Кабінет Міністрів України постановляє: …
Міністерству внутрішніх справ:
подати Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо законодавчого врегулювання питання збору біометричної інформації про громадян України;
розробити та здійснити до 2010 року заходи щодо розміщення у паспорті громадянина України для виїзду за кордон безконтактного електронного носія, який містить паспортні дані та біометричну інформацію, згідно з вимогами Міжнародної організації цивільної авіації ІКАО, Doc. N 9303».
«15. Паспорт може містити безконтактний електронний носій для додаткової інформації про пред’явника, обсяг якої встановлюється відповідно до законодавства».
Розпорядження від 12.03.2008 р. № 439-р «Про затвердження плану заходів на 2008 рік із створення системи контролю іноземців та осіб без громадянства, що в'їжджають на територію України, з фіксуванням їх біометричних даних»:
«1. Підготувати пропозиції щодо:
- складення переліку держав, громадяни яких зобов'язані подавати відомості про свої біометричні дані для їх фіксування під час оформлення в дипломатичних представництвах і консульських установах України за кордоном віз для в'їзду на її територію та під час здійснення прикордонного контролю у пунктах пропуску через державний кордон;
- створення в МЗС інформаційно-телекомунікаційної системи та єдиної бази даних про оформлення і видачу віз для в'їзду на територію України іноземців та осіб без громадянства з фіксуванням біометричних даних, забезпечення доступу до них посадових і службових осіб Держприкордонслужби, СБУ та МВС.
2. Провести аналіз стану використання та розвитку біометричних технологій в правоохоронній та інших сферах, наявності на внутрішньому ринку вітчизняних програмних і технічних засобів оброблення біометричних даних, за результатами якого підготувати … рішення стосовно впровадження біометричних технологій у інтегрованій міжвідомчій інформаційно-теле-комунікаційній системі щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон (система "Аркан"), і у відповідних відомчих системах.
3. Вивчити досвід країн Європейського Союзу щодо створення системи контролю іноземців та осіб без громадянства із застосуванням методів біометричної ідентифікації та верифікації.
4. Визначити з урахуванням міжнародного досвіду найефективніші для застосування в Україні методи біометричної автентифікації людини (за відбитком пальця, формою долоні, сітківкою і райдужною оболонкою ока, формою обличчя).
6. Визначити потребу у технічних засобах з функціями оброблення біометричних даних для забезпечення ними дипломатичних представництв і консульських установ України за кордоном, органів і підрозділів Держприкордонслужби на період до 2015 року.»
Наказ Адміністрації Держприкордонслужби від 25.06.2007 р. № 472 «Про затвердження Положення про базу даних "Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України"»:
«… Департаменту охорони державного кордону Адміністрації Державної прикордонної служби України:
забезпечити установлення програмно-технічних комплексів автоматизації прикордонного контролю (далі - ПТК АПК) "Гарт-1/П" інтегрованої інформаційно-телекомунікаційної системи "Гарт" (далі - ІІТС "Гарт") Державної прикордонної служби України в усіх пунктах пропуску (пунктах контролю);
провести роботу з підключення цих комплексів до телекомунікаційної системи Державної прикордонної служби України для забезпечення безперервного збирання інформації до бази даних "Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України" (далі - База даних осіб) центрального сховища даних центральної підсистеми ІІТС "Гарт" від ПТК АПК "Гарт-1/П", установлених у пунктах пропуску;
забезпечити формування та функціонування Бази даних осіб як складової центрального сховища даних центральної підсистеми ІІТС "Гарт"».
Положення про базу даних "Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України":
«3. База даних "Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України" (далі - База даних осіб), - автоматизований банк даних відомостей про громадян України, іноземців та осіб без громадянства, зареєстрованих у пунктах пропуску через державний
кордон, та відповідно документів громадян України на право виїзду з України і в'їзду в Україну, у тому числі паспорта громадянина України, та паспортних документів іноземців та осіб без громадянства…
5. База даних осіб є складовою центрального сховища даних (далі – ЦСД) центральної підсистеми інтегрованої інформаційно-телекомунікаційної системи "Гарт" Державної прикордонної служби України (далі – система "Гарт") та інтегрованої міжвідомчої інформаційно-телекомунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон (далі – система "Аркан")…
14. Відомості про особу вводяться до Бази даних осіб посадовими особами із документів громадян України на право виїзду з України і в'їзду в Україну, паспорта громадянина України та паспортних документів іноземців та осіб без громадянства із застосуванням приладів для автоматичного зчитування машинозчитувальної зони паспортних документів (паспортрідерів), у тому числі і з електронних чіпів, що містять інформацію про власника, зокрема й інформацію про його біометричні дані, а в разі відсутності таких приладів чи даних у машинозчитувальній зоні – уручну.
15. Інформація про осіб, що вводиться до Бази даних осіб, повинна… забезпечувати… можливість однозначної ідентифікації особи».
Взаємодія Системи з іншими базами даних (як вітчизняними, так і іноземними)
Постанова КМУ від 20.01.1997 р. № 40 «Про затвердження Концепції Єдиної державної автоматизованої паспортної системи»:
«З огляду на перспективу нарощування програмно-апаратних потужностей та розширення функцій Системи, відкритість і багаторівнева структура забезпечуватимуть можливості для виходу на її зовнішніх користувачів в особі задіяних міністерств, відомств, установ, підприємств та організацій на будь-якому рівні і в будь-який час. При цьому враховуватимуться особливості державного управління, серед яких з точки зору впливу на структуру системи є:
… велика кількість різнопланових користувачів Системи…».
«… Основний інформаційно-технологічний підхід до створення Системи базуватиметься на принципі відкритих систем. Це дасть змогу реалізувати такі можливості:
… проста інтеграція Системи з іншими системами…».
«Основні підсистеми ЄДАПС забезпечуватимуть:
… підсистема взаємодії із зовнішніми системами… - обмін інформацією і взаємодію з іншими загальнодержавними системами та із авторизованими зовнішніми користувачами…».
Постанова КМУ від 09.11.2004 р. № 1500 «Про затвердження Концепції створення Єдиного державного реєстру фізичних осіб»:
«Основними завданнями Реєстру є:
актуалізація баз даних Реєстру на міжвідомчій основі при формуванні комплексного державного інформаційного ресурсу про населення;
забезпечення інформаційної взаємодії та співпраці відповідно до укладених Україною міжнародних договорів…».
«Реєстр як автоматизована система обліку фізичних осіб повинен забезпечувати виконання таких функцій:
… взаємодія з іншими зовнішніми інформаційними системами…».
«Реєстр повинен формуватися відповідно до таких засад:
… єдність загальнодержавного і відомчих інформаційних просторів, захист національного інформаційного ресурсу під час забезпечення взаємодії із зовнішніми інформаційно-аналітичними системами».
Конвенція про захист осіб стосовно автоматизованої обробки даних особистого характеру (Страсбург, 28 січня 1981 року)
«Стаття 6. Особливі категорії даних
Дані особистого характеру, що свідчать про расову приналежність, політичні або релігійні чи інші переконання, а також дані особистого характеру, що стосуються здоров'я або статевого життя, не можуть піддаватися автоматизованій обробці, якщо внутрішнє право не забезпечує відповідних гарантій…
Стаття 9. Винятки та обмеження
2. Відступ від положень статей 5, 6 і 8 цієї Конвенції дозволяється у випадках, коли такий відступ передбачається законодавством Сторони та є у демократичному суспільстві необхідним заходом, спрямованим на:
a) захист державної та громадської безпеки, валютно-кредитних інтересів держави або на боротьбу із кримінальними правопорушеннями;
b) захист суб'єкта даних або прав і свобод інших людей».
Директива 95/46/ЄС Європейського Парламенту і Ради "Про захист фізичних осіб при обробці персональних даних і про вільне переміщення таких даних" від 24.10.1995 р.
Стаття 2. Визначення
В цілях даної Директиви:
(a) "персональні дані" означають будь-яку інформацію, що стосується встановленої фізичної особи чи фізичної особи, яку можна встановити ("суб'єкт даних"); особою, яку можна встановити, є така, яка може бути встановленою прямо чи непрямо, зокрема, за допомогою ідентифікаційного коду або одного чи більше факторів, притаманних фізичним, фізіологічним, розумовим, економічним, культурним чи соціальним аспектам її особистості;
(b) "обробка персональних даних" ("обробка") означає будь-яку операцію чи сукупність операцій, здійснюваних з персональними даними (за допомогою чи без допомоги автоматизованих засобів), таких як збір, реєстрація, організація, зберігання, адаптація чи зміна, пошук, консультація, використання, розкриття за допомогою передачі, поширення чи іншого надання, упорядкування чи комбінування, блокування, стирання чи знищення…».
Стаття 8. Обробка особливих категорій даних
1. Держави-члени забороняють обробку персональних даних, що вказують на расове чи етнічне походження, політичні погляди, релігійні чи філософські переконання, профспілкове членство, і обробку даних, що стосуються здоров'я чи статевого життя людини.
2. Пункт 1 не застосовується, якщо:
(a) суб'єкт даних дав свою недвозначну згоду на обробку цих даних, крім випадків, коли законодавство держав-членів передбачає, що заборона, згадана в пункті 1, не може бути знята при наданні згоди з боку суб'єкта даних; чи
…
(c) обробка необхідна для захисту життєво важливих інтересів суб'єкта даних чи іншої особи, якщо суб'єкт даних не може дати свою згоду через свою недієздатність чи неправоздатність…
4. За умови надання відповідних гарантій держави-члени можуть на важливій підставі суспільного інтересу встановлювати винятки на додачу до тих, що передбачені в пункті 2, за допомогою або національного закону, або рішення наглядового органу.
7. Держави-члени визначають умови, за яких може оброблятися національний ідентифікаційний код чи будь-який інший ідентифікатор загального застосування.
…
Глава IV. Передача персональних даних третім країнам
Стаття 25. Принципи
1. Держави-члени передбачають, що передача третій країні персональних даних, що проходять обробку чи призначені для проходження обробки після передачі, може відбуватися за умови, що розглянута третя країна гарантує адекватний рівень захисту…
Стаття 26. Відступи
1. Шляхом відступу від статті 25 і крім випадків, коли інше передбачено національним законодавством, що регулює особливі випадки, держави-члени передбачають, що передача чи сукупність передач персональних даних третій країні, яка не забезпечує адекватний рівень захисту.., може відбуватися за умови, що:
(d) передача даних необхідна чи юридично обов'язкова на важливих підставах суспільних інтересів або для встановлення, виконання чи захисту правових вимог.
Державна інтегрована інформаційна система забезпечення
управління рухомими об’єктами
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. № 410-р «Про схвалення Концепції державної інтегрованої інформаційної системи забезпечення управління рухомими об’єктами (зв'язок, навігація, спостереження)»:
«Необхідність удосконалення інформаційних систем забезпечення управління рухомими об’єктами зумовлюється також глобальними структурними змінами у світовій економіці та політиці.., наявністю проявів тероризму, а також несанкціонованих дій з використанням транспортних засобів та інших рухомих об’єктів.
Усе це свідчить про нагальну потребу створення державної інтегрованої інформаційної системи забезпечення управління рухомими об’єктами (зв'язок, навігація, спостереження), під якою розуміється сукупність державних і недержавних систем та засобів зв'язку, навігації і спостереження, які забезпечують одержання органами управління рухомими об'єктами і відповідними органами державної влади та іншими користувачами просторово-часової достовірної інформації про місцезнаходження рухомих об'єктів та їх характеристики».
«Рухомий об’єкт – об’єкт або група об’єктів, що переміщуються у просторі. Залежно від середовища розрізняють космічні, повітряні, наземні, надводні та підводні рухомі об’єкти».
«Державна інформаційна система повинна забезпечувати виконання таких функцій:
- визначення місцеположення рухомих об'єктів;
- розпізнавання та класифікація об'єктів;
- забезпечення контролю за пересуванням рухомих об'єктів;
- аналіз отриманої інформації, розпізнавання позаштатних ситуацій;
- надання інформації органам управління рухомими об'єктами.
- надання інформаційних послуг (у тому числі на комерційній основі)».
«Державна інформаційна система формується шляхом інформаційного об’єднання інтегрованих підсистем зв’язку, навігації і спостереження, Головного та інших інформаційних центрів…
Інтегрована підсистема навігації – сукупність взаємопов’язаних територіально розподілених засобів навігації та пунктів обробки навігаційної інформації, які забезпечують отримання просторово-часових даних для виконання завдань управління рухомими об’єктами з необхідними параметрами точності.
Інтегрована підсистема спостереження – сукупність взаємопов’язаних територіально розподілених засобів спостереження та пунктів обробки інформації, які забезпечують контроль космічного, повітряного, наземного, надводного і підводного простору шляхом визначення місцезнаходження, розпізнавання та супроводження рухомих об’єктів з метою надання органам управління об’єктивної оперативної інформації.
Головний інформаційний центр в установленому порядку здійснює збирання, обробку, узагальнення та відображення з використанням картографічних даних інформації, яка надходить від інтегрованих підсистем зв’язку, навігації і спостереження, з метою … забезпечення органів державної влади та інших користувачів достовірною інформацією…
Користувачами державної інформаційної системи можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичні і фізичні особи».
Постанова Кабінету Міністрів України від 17.09.2008 р. № 834 «Про затвердження державної цільової науково-технічної програми створення державної інтегрованої інформаційної системи забезпечення управління рухомими об’єктами (зв'язок, навігація, спостереження)»:
«Метою Програми є створення державної інтегрованої інформаційної системи забезпечення управління рухомими об'єктами, зокрема, системи навігації, що базується на сучасних технологіях, для розвитку вітчизняних засобів навігації і впровадження їх у системи управління всіма видами транспорту та користування цією системою органами МВС, МОЗ, Міноборони, СБУ... Виконання Програми дасть змогу створити сучасну інфраструктуру для забезпечення постійного та ефективного контролю наземного, повітряного та водного простору України».
«Строк виконання: 2008-2011 роки».
«Перелік завдань і заходів, спрямованих на розв'язання проблеми та досягнення мети Програми:
1. Створення організаційно-функціональної та інформаційної структури:
… 3) розроблення і впровадження в інформаційній системі єдиної технології збирання даних про рухомі об’єкти, узагальнення та подання таких даних, а також класифікації рухомих об’єктів;
2. Створення інтегрованих систем і засобів спостереження:
… 3) розроблення методів і принципів створення радіолокаційних станцій контролю повітряного простору, наземної та надводної обстановки..;
… 8) створення приймально-передавальних пристроїв імпульсних радіолокаційних станцій;
5. Створення та розвиток інтегрованих систем та засобів навігації.
1) завершення роботи із створення національної наземної берегової мережі контрольно-коригувальних станцій глобальної системи визначення місця розташування GPS/ГЛОНАСС;
2) створення засобів моніторингу … за сигналами навігаційної супутникової системи EGNOS на території України, а також засобів експлуатації української частини наземного сегмента системи GALILEO;
3) створення на базі приймачів сигналів - глобальних навігаційних супутникових систем інтегрованої навігаційної апаратури для рухомих об’єктів..;
5) розроблення заходів, технічних та програмних засобів інтегрування підсистем навігації з підсистемами спостереження інформаційної системи;
6) створення системи автоматизованого моніторингу і контролю за переміщенням окремих транспортних засобів і автотранспортних потоків з використанням сучасних супутникових навігаційно-телекомунікаційних технологій;
7) утворення центру обробки та аналізу вимірювальної інформації, що надходить з глобальних навігаційних супутникових систем..;
10) удосконалення системи базового координатно-часового забезпечення України та її інтеграція в інформаційну систему».
Постанова Кабінету Міністрів України від 07.04.2003 р. № 486 «Про утворення державної мережі моніторингу глобальних навігаційних супутникових систем»:
«2. Установити, що:
1) до державної мережі моніторингу глобальних навігаційних супутникових систем входять розташовані на території України пункти спостереження...;
2) головними завданнями зазначеної мережі є збір, опрацювання і доведення інформації глобальних навігаційних супутникових систем до спеціалізованих державних служб України під час виконання ними робіт з базового координатно-часового забезпечення держави, а також задоволення потреб інших споживачів цих систем у підвищенні точності визначення місцезнаходження».