Цікавими виявилися результати пошукової роботи гуртківців Іршавської станції юних техніків з дослідження інженерних споруд – мостів річки Боржави та найбільших її приток. З результатів дослідження заслуговують на увагу такі факти: при загальній довжині річки в 106 км, на сьогоднішній день правий та лівий берег з’єднують 30 мостів довжиною від 10 метрів до 220 метрів. Стосовно найстаршого мосту, то ним є міст поблизу села Імстичова, споруджений майже 100 років тому і за переказами місцевих старожилів найбільш ймовірно його будівництво стало наслідком «Верховинської акції» Едмунда Егана – за часів Австро-Угорської імперії. Конструкція мосту, довжиною 50 метрів є нерозрізною ( балка виготовлена суцільною з залізобетону і має чотири опори - дві проміжні -«бики» та дві берегові - «засади». Під час експедиції з обстеження мосту було виявлено бетонний фрагмент огорожі з датою 1913 рік. Цю дату можна вважати датою народження мосту.
Є на річці Боржаві не тільки найстарший міст, але і один з найкращих в архітектурному плані на Закарпатті. Знаходиться він на правій притоці річки Боржава – на річці Іршавка в центрі міста Іршава. Конструктивно він має тільки дві опори – на берегах і має довжину 50 метрів. Збудований у вигляді арки, яка окрім естетичного виду виконує важливу практичну роль – навантаження, що передаються з прогонових конструкцій опорі, мають не тільки вертикальну, а й горизонтальну складову. Збудований він був у 1924 році за часів першої Чехословацької Республіки в рамка програми розвитку транспортної інфраструктури Підкарпатської Русі.
Схема Іршавського мосту
Третім особливим в архітектурному та історичному плані мостом через річку Боржава можна назвати залізничний міст Боржавської вузькоколійної залізниці поблизу станції Хмільник – це сталевий арочний міст, збудований в місті Вітковіце в 1896 році. Але ймовірно що на річку Боржава він був привезений та зібраний в 1914-1916 році замість дерев’яного.
Результати науково-пошукової роботи, присвяченої дослідженню мостів річки Боржава, незабаром будуть представлені на захист у конкурсі першого етапу Малої Академії Наук при Іршавській станції юних техніків і, сподіваємося, стане ще одним містком, що єднає історію і сьогодення.
Денис Добра
, Закарпаття онлайн.БлогиПан Баклажан 2012-02-16 / 16:50:03
Тема мостів рулить!
Шкода, що у нас на Закарпатті не так і багато дійсно цікавих мостів. № 1, звісно, найстаріший в краї горбатий міст у Берегсасі (він десь у 10-ці найстаріших в Україні, а може, і в ТОП-5). Інші цікаві хіба як пам"ятки технічної культури, наприклад, як найстаріший бетонний міст.
Кого цікавить тема мостів, велком сюди:
http://bridges-foto.livejournal.com/
Чужа Оксана 2012-01-19 / 11:18:46
Юні техніки, так тримати!