Думаю відомий режисер Костуріца може позаздрити атмосфері базару на вузькоколійній залізниці, коли крам розкладають прямо на колії, швиденько прибирають його коли наближається потяг, і знову виставляють коли той проїде... Три десятки прихильників малої залізниці сідають на потяг до станції Хмільник разом з іншими пасажирами – три вагони вже заповнені вщерть місцевими пасажирами. Гість з Будапешту, голова Спілки любителів малих залізниць Угорщини Тібор Бачинський неймовірно радіє – "...я багато років приїжджаю в цей день на Боржавську вузькоколійку – але в перший раз ми відправляємось з Виноградова, і людське море на залізничному вокзалі мене дуже вразило - приємно вразило. Адже це свідчення життя залізниці."
Потяг відправляється о 8.05 з залізничної станції Виноргадів – перед цим більше десятка фотографів фіксували вир життя навколо "малого поїзда". Така фотосесія продовжувалась на кожній зупинці – ст.Олешник, Чорний Потік, Шаланки...Потяг прибуває на вузлову станцію Хмільник – тут вже чекає інший спеціальний потяг до ст.Іршава. Висаджуємось з "рейсового" потягу Виноградів – Хмільник, і перед посадкою невеличка екскурсія по цій затишній місцині. Фотоапарати фіксують маневрування двох локомотивів ТУ-2 на станції - таку нагоду сьогодні не часто можна побачити, адже регулярне сполучення відбувається тільки на відрізку Виноргадів – Хмільник, та один раз о 10.25 поїзд прибуває на ст.Іршава. Але в четверг і неділю поїзд до Іршави не їде, і нам довелося замовляти спеціальний поїзд в цей день з ст. Хмільник до ст. Іршава. Відправляємось з станції Хмільник і попередньо домовившись з машиністом наш спеціальний потяг робить фото-зупинки. Біля села Сільце, поблизу автомобільної дороги до фотосесї долучаються і пасажири туристичних автобусів та водії авто, які побачивши наш туристичний потяг "розглядають" його через монітори фотоапаратів... Здається поїзд став справжньою фотозіркою...
Прибуваємо на залізничну станцію Іршава – нас зустрічає черговий по станції -начальник залізничної станції Василь Томеш. Більше трьох десятків пасжирів фіксують на фотоапарати маневрування по ст..Іршава, а опісля пересідають на автобус і прямують до ст.Приборжавське.
Станція Приборжавське на сьогодні остання, до якої збереглася залізнична колія та приміщення залізничної станції (вище колись були станції Довге, Бронька, Кушниця). В цей день в приміщенні була розгорнута експозиція, що складалася з фотографій Боржаської вузькоколійки та документів, пов'язаних з її життям. На коліях станції Приборжавське учасників чекав сюрприз – залізнична дрезина та невеличкий вагончик, що виблискували на сонці свіжою краскою. Господарем транспортного засобу був Віктор Волошин – майстер Хустської шляхової дільниці ШД-15, яка опікується доглядом за мостами малої залізниці. Зустріч на станці Приборжавське розпочалася з огляду експозиції – облаштовану за сприяння юних волонтерів, яку вів директор Іршавського краєзнавчого музею, житель с.Приборжаське, Андрій Світлинець, а також з інформацією про сьогоднішній стан з малою залізницею виступив в.о.директора Агенції розвитку Іршавщини Микола Сочка. Особливо приємною для всіх присутніх була зустріч з громадою села Приборжавське, яку очолив сільський голова Віктор Шпортень разом з сільським дитячим фольклорним колективом під керівництвом завідуючої клубом Капцош Марії Дмитрівни спільно з Гринюк Надією Іванівною та троїстими музиками. Гостями свята були Лисичівський та Білківський сільські голови, ветерани з села Приборжавське: Світлинець Павло Дмитрович – колишній директор заводу будівельних матеріалів та Ісак Михайло Дмитрович сільський історик-краєзнавець, які в такий спосіб підтримали акцію. Всіх присутніх частувала богарачем та голубцями Маріанна Добра.
Цікавою була екскурсія на Приборжавський завод будівельних матеріалів – там знаходиться дизельний локомотив ТУ-8 та вантажні вагони, як превозили вапно...
Особливістю Дня Боржавської залізниці стала акція громади ковалів "Клепачі" та Сергія Тяско - вони викували символічний костиль відродження безпосередньо встановивши наковальню на дрезині, а всіх присутніх залучили до зйомки відеоролику про цю подію. Слід відмітити що до акції долучилися багато гостей - унікальною можна вважати зустріч в Приборжавському людей, які зробили дуже багато для популяризації Боржавської вузькоколійки. Це в першу чергу інженер Карел Бенеш з Праги, який п'ятнадцять років тому підготовив та видав унікальне видання "Залізниці на Підкарпатській Русі", Міхаєль Шнеєбергер – директор румунської лісової залізниці Вішеул-де-Сус, Тібор Бачинський з Будапешту – голова спілки любителів малих залізниць Угорщини. Українську Асоціацію збереження історії залізниць України представляв ужгородець Шандор Штець.
За святковим столом відбулася дискусія активістів громад Боржавської долини та гостей з приводу свята та майбутнього вузькоколійки. Цікаву думку виловив Міхаєль Шнеєбергер, який 15 років тому розпочав проект з відродження лісової залізниці в Румунії. Головним на його думку є бажання місцевої громади зберегти свою історичну спадщину, а при вмілій організації роботи є дуже багато людей які можуть їм в цьому допомогти і фінансово, і морально. На знак дружніх стосунків він подарував головам сільських рад Білок та Лисичева календарі з фото лісової залізниці в Румунії, а Приборжавському сільському голові – обємний фотоальбом цієї залізниці: всі фотографії та текст виконані ним особисто.
На думку зібрання першим кроком може бути ініціатива громади села Приборжавське з облаштування будівлі залізничної станції. Продовженням має бути створення фонду Боржавської вузькоколійки та проведення мистецьких акцій з метою його фінансового наповнення. Одною з таких акцій і буде виготовлення відеоролику, підготовка та друк фотоальбому - їх презентація в Україні та за кордоном.
Громадська організація "Боржавська ініціатива" висловлює подяку за сприяння в організації Дня Боржавської вузькоколійки начальнику Хустської ШД-15 Петру Хоруженко, начальнику депо Королево – Володимиру Сідашу, начальнику залізничної станції Іршава Василю Томешу, сільському голові с.Приборжавське Віктору Шпортеню, лінгвістичному центру "ЛІК",м.Ужгород.
Висловлюємо подяку всім небайдужим гостям з-за меж країни, жителям Закарпаття та України, які в різний спосіб долучаються до ідеї збереження Боржавської вузькоколійної залізниці.
P.S. Перша неділя серпня в радянську добу була присвячена відзначенню Дня залізничника, і саме в цей день сотні залізничників Закарпаття за підтримки професійних спілок обирали місцем проведення свята Боржавську вузькоколійку. В наш час ця традиція все менше має підтримки в професійному середовищі залізничників, але цю традицію підтримують та продовжують прихильники вузькоколійки в Україні та з-за кордону. Головним змістом сучасних заходів є привернення уваги до збереження останньої вузькоколійної залізниці на Закарпатті як історичної технічної пам'ятки та її використання в нових економічних умовах – розвитку туристичної інфраструктури. Останні місяці ажіотаж навколо вузькоколійки створено продажем на аукціоні ФДМУ в Закарпатській області
На станції Хмільник.
Прибуття на ст.Іршава.
Хочеш кататися - вмій сани (дрезину) тягнути...
Останні приготування до зйомок справжнього кіно!
Відкриття експозиції на залізничній станції Приборжавське.
Вітання від молоді Приборжавського.
Троїсті музики теж люди - коли богарач в мисці!
Ветеран-машиніст Марко І.Ю. - "ех зараз згадаю молодість".
А на дрезині всім добре!
Яринка та Андрійко - юні волонтери. ВОни опікувалися і виставкою і кухнею!
Подарунки від Міхаєля Шнеєрберга сілському голові Приборжавського.
ВИНУВАТЦІ !!!
З архіву О.Ворошилова - День Боржавської вузькоколійки 2008,серпень.
Машиніст фанат 2012-01-19 / 12:25:51
Я тоже фотографувався на тепловозі ТУ-8 в Приборжавському. Якби ще дали на тепловозі поганяти то було б весело.
Денис 2011-08-13 / 11:31:00
..ні-ні ! це тільки тренування - такий собі флеш-моб. Зустріч буде в 2012 му :))))
LC 2011-08-11 / 17:02:00
Файне діло чиниш, Денисе. Чув-им, зустріч випускників фізфаку теж ти організовувати узявся?
п.Тамара 2011-08-10 / 08:35:00
Ну не треба і тут цю ложку дьогтю, Штрекарю.
Дуже цікаво читати, проїхатись на цьому потягу ще краще.
штрекарь 2011-08-09 / 21:59:00
...і що то допоможе? ...що мадяри та німці вам бабками поможуть?
Денис 2011-08-09 / 21:42:00
Дякую за підказку - але ми щось зробимо і на станції Виноградів...прийдемо з нашими троїстими музиками ...і тоді буде звук!
Пан Баклажан 2011-08-09 / 20:47:00
Вітаю, Денисе!
Можеш долучити до агітпродукції про вузькоколійку й два відео з Виноградівського базару на рейках (на жаль, без звуку):
http://zakarpattja.livejournal.com/36934.html