Відколи його пам’ятаю, він піднімався. Ми топталися, дріботіли, озираючись навсібіч, на все і на всіх. А він піднімався. При цьому заглибившись у дикий марамороський закутень. Мабуть, як і трави, – існують і луйтри Господні. До небесних ваг, де зважує твій доробок сам Майстер. Бо не все можуть поцінувати люди, не все своє приймаєш ти сам.
Він завжди тягнувся д’горі, чіпкий і твердий, як нагірна ожина. І колючий, як зовні, так і зсередини. Але то лише для тих, хто радше звик бачити колючки, а не цвіт і ягоди. Є жовтоока косиця – мідянка. І є мідянка-змія. Усе як приписано нам знадгори. Як день і ніч. Як кров і вино. Як папір і чорнило. І все, що самі собі допишемо на низині духу.
Я завжди знав, що він прийде до цього – до найвищої оцінки його письма. Коли два тижні тому мене, теж номінанта, запитали на зустрічі в Києві, як я дивлюся на шанси Петра Мідянки, я відповів: «Він гідний Нобеля, а про Шевченківську премію й говорити нічого». І він до неї прийшов. Прийшов у стоптаних топанках, з порепаними від роботи долонями і збитими коліньми. Прийшов налегко, давно скинувши з пліч бесаги словесної потерухи. Прийшов, не полишаючи свого нянькового порогу.
…Пишу про Петра нинішнього і кличу в поміч дитинство. І розвидняється в пам’яті жвавий інтернатівський двір у благословенному Хусті. Церковні липи, під якими стрічалися ми, підкреслювали нашу малість і дурманили ароматом затисянської незвіданості. Ми гріли в пазухах «Ленінську правду» з першими замітками. А він носив під гострим ліктем голубий альбомчик з віршами. І там не було звичних слів з великих літер, і не було ком – як у Гоголя. Ми дивилися на дівчат у коричневих фартушках, а він дивився кудись крізь нас, крізь іржаву огорожу, крізь липи. Він уже тоді бачив щось таке, що ми намагаємося вгадати зараз.
Потім нас із цілої області зібрала Спілка письменників у літньому таборі Великого Березного. Юрій Керекеш і Юрій Чорі вчили нас стулювати слова, нанизувати рими, з букв ліпити картинку, образ. Після уроків у некошеній траві ми списували зошити віршами. А він не писав, він з біологічним довідником придивлявся до трави, яку ми толочили. І читав, як роман, словник. Нам смішно було навіть запитати – який. Всі ми потаємно і явно мріяли стати письменниками. А він мріяв поїхати до брата в Ростов і повезти йому яфин і бринзи. А ми сміялися, не розуміючи, що сміємося – з себе.
Якось, коли ми вже були студентами різних вузів, він приїхав до мене в канікули. Якраз ми готувалися заколоти свиню. У затінку ізабелли він став читати вірші, стріпуючи худою кистю. Старий різник припинив гострити ножі, а сусіди з мотузками лячно кліпали під стіною. А Петро читав, читав грізним голосом.
І скаже в краї перший чоловік:
«Бравісимо! Всі русини із глини!»
...І свиня ще якийсь час жила. Років через три той різник знову мав місію у нашому дворі. Підійшов до мене і довірливо спитав: «А поета не буде?» Я відповів, що не буде і прочитав розчарування в його очах. Петре, м’ясникам теж потрібна Поезія. Як і рибарям, котрі, як відомо, першими пішли за Словом.
А ми, ті іграшкові словотворці літа-73, пішли снувати кожен свій житейський сюжет. Стали хто журналістом, хто редактором, хто видавцем, хто чиновником. Ми творили родини, ліпили житло, створювали газети, верстали кар’єри і боролися з допомогою чужого дешевого газу з власними вітряками.
А Петро…Петро цього уникнув. Він одразу оженився на Поезії і привів її до свого порогу, звідки найближча криниця – 300 метрів, а всі зручності – за пасулинням. Лише в потоках труться харіуси-пірі і Унгуряска сивіє в далині, як Фудзіяма. І Поезія сказала: тут мені любо, тут я залишуся назавжди.
Світися, світися, новий Марамороше, слово поетове на тобі…
Один редактор сказав мені якось: «Мідянка талант, але його треба перетрясти через добре сито. Бо інакше його не всі розуміють». А для чого, шановний, усім його розуміти і все розуміти? Коли ти слухаєш «Бітлз» чи «Ролінгстоунс», ти все розумієш хіба? Коли турист споглядає Нотр Дам чи Хеопса, чи він розуміє сутність золотого перетину? Але ж щелепа звисає від подиву. Якби Ісус хотів, аби ми все розуміли, він написав би це власноруч, а не розповідав би загадками. Ні, Він дав кожному обрати своє розуміння. Бо якщо ми походимо від Творця, то ми – співтворці.
Другий поважний чоловік з Києва щойно сказав: «Якби Мідянці дали найбільшу українську премію, то його треба перекласти українською». Нікуди Мідянку перекладати не треба. Він був і залишається там, де посіяний Небом. Небом, до якого підтягує свою луйтру Поезії. І Київ сам зійшов до нього на його луйтрі-драбині.
Відома (і не тільки в Україні) поетеса Маріанна Кіяновська, коли ми поверталися якось від Петра, сумно зауважила: «Якби це можна було гідно перекласти, донести, і якби Закарпаття не було таким дрібним і невиразним ареалом, то Мідянка стояв би поруч із Бродським». Та «кохана Ельзо, край наш не Ельзас…»
Хтось із нинішніх мудрих підмітив: ми вже маємо якісну літературу і фахову критику, але ще не маємо якісного і фахового читача. Це знову ж таки про Мідянку. Земляки йому присвоюють вчительські звання, дарують холодильник і комп’ютер, але його не можуть оцінити як поета. Як продуцента слова нової якості та енергії. Ми зараз спазматично шукаємо замінники теплової енергії. І ми знову запізнимось, коли прийде час збирати енергетику культурну, духовну.
«Хто ж поведе розрізнену юрбу?
Одвік неситу, з правіку суєтну!»
За 100 кілометрів від Широкого Лугу за Тисою, в Румунії, поезія лунає в храмах і на головних майданах (я очевидець), професійні літератори живуть на державні стипендії. А тут поет вивозить гній, мантачить косу, доїть козу і вечорами готує поурочні плани, «коли веселка сяє в голові».
Бідуєш мовчки в прадіднім селі,
В запліччі Марамороша стрімкого,
Де від поезії немає вже нікого,
На торжищах – попи і вчителі.
Це – Мідянка.
Його книги знають у Чехії, Сербії, Польщі. А вдома – він просто вчитель, котрий щось пописує. «Поет у повітрі», як влучно сказав наш спільний приятель Василь Герасим’юк. Між небом високості Слова і грішною землею некнижної буденності. «Читати поезію в селі – нонсенс», – коли ще мовив Петро. Поет – як дух во плоті понад ландшафтом Срібної Землі. «На Мараморош Бог поклав ціпок».
Це – Мідянка.
На обкладі його останньої книжки «Марамороський розлом» – застигла квітка чи то в склі, чи то в кризі, чи в бурштині. Так і образи його – світлоносять через словесну кришталеву решітку.
Це – Мідянка.
«Зелений фирес», «Фараметлики», «Срібний прімаш», «Дижма», «Ярмінок», «Луйтра в небо», «Вірші з поду» – самі назви книг – як цифровані стовпи лексикографії, як аромат загадкового маргінесу, як золоті монети радості в «траві господній» нашого життя.
Це – Мідянка.
Він не просто екзотист найзахіднішого терену української поезії, що накидав у неї жмені несподіваних смачно-пахучих метафор. Він системний міфологіст краю, що сфокусував нашу регіональну подрібнину в струнку і дзвінку міфологічну євангелію. Це він робить, наче новітній Сковорода, прошкуючи образними путівцями Потисся, Марамороша, Закарпаття і ув’язуючи їх у всеєвропейську, всепланетарну сув’язь. «О, Руська Крайна. Файна. Обітована, свячена, свята». Це образна світобудова Петра Мідянки, його циклічне світобачення, в якому всі сучасні події мають свій празразок у минулому і через те набувають нового сенсу (за Габором Кернером).
«З Карпат знову подув свіжий літературний вітер», – чув я недавно в Києві. Україна сильна окраїною. Від білої хати до білого палацу тягнеться горизонталь і вертикаль націєтворення. Плоть, інтелект і дух сильніші і здоровіші тут, біля кореневища. Петро Мідянка тут знайшов настільки тверде опертя, щоб головою піднестися до столиці, щоб обернути її очі і вуха до живих потоків слова.
Його луйтра, оперта на Мараморош, пересягає срібні овиди Срібної Землі, чорні землі й білий світ і впирається в Небесні Стовпи. Про них колись снив і малий Тарас. Либонь, це дорога кожного Поета.
Мирослав Дочинець
Solo 2012-02-24 / 16:04:28
ярослав орос 2012-02-22 / 20:51:03
КК, якщо, можливо, матиму охоту, розповім і про Тебе, чужорідне тіло мого народу...
Якого народу, пан Ярослав? Ви ж не українець...
А що до матеріалу - дійсно сильно! Дуже сподобалось!
Ember Zoltán 2012-02-23 / 16:19:06
Ничего не скажешь: прекрасные слова Журналиста о Поэте!
Корятович 2012-02-22 / 21:58:28
Славіку - ваші тут дитячі, негативні реакції щодо нагородження Мідянку Шевченківської премії уже всім тут мабуть учортіло...Напишіть щось вартісне і може вас чим то теж нагороджуть...можливо напишіть щось про мене, як і ви пропонуєте, і виграєти Нобелівську премію (терпи козаче, ще будеш отаманом!):-)
ярослав орос 2012-02-22 / 20:51:03
КК, якщо, можливо, матиму охоту, розповім і про Тебе, чужорідне тіло мого народу...
цить, дія-дія-споро!.. "чужестранна"...
Корятович 2012-02-22 / 20:45:41
А мені здається що тільки одному ідоло-поклонику тут бракує хоч одної краплі олії в голові! :-)
ярослав орос 2012-02-22 / 20:09:39
а мнє кажется, рєбята, что иноверець владимир ешкилев в журнале "новый мир"... "на противагу вам" - найкраще вивів творчий шлях петра мідянки...
учітеся тутешняки в іновірців...
я в даному разі на боці єшкілєва...
тутешняки, вам таки бракує олії...
про те - згодом...
Вдячний читач 2012-02-22 / 14:03:14
Може, для когось щось там і зашкалює, але - це стиль Дочинця.Прочитайте його прозу - там між рядками стільки світла й тепла. І аромат слова. Згідний з Марічкою: це не сірий обрус тексту...
Вдячний читач 2012-02-22 / 13:56:40
І.Габор 2012-02-22 / 11:11:32
Схиляю голову перед Мирославом за його шляхетність. І за вишукані слова про колегу.Ви обидва - гордість Закарпаття.
Людмила Загоруйко 2012-02-22 / 00:18:48
Двенадцать часов ночи, хочется спать,я читаю. Потрясающий текст, бездоганний. Я читала почти всё, написанное о Петре, вклячая Сергея Жадана, но это жемчуг. Роскошный текст, в меру эмоций, без перегибов, знание поэзии и Мідянки, як людини. Я никогда не смогу написать подобный текст, хотя уже больше двух лет живу рядом с ним на крошечной территории плотно до стирания личностного пространства и чем больше я на него смотрю, чем вкусней кормлю, тем сильнее понимаю - он для меня загадка.
Сегодня мы ездили в Тячев, я тащила Петра в здание администрации, как нашу козу, потому что он упирался, придумывал отмазки и всё время оглядывался и намеревался сбежать. В освіті нас приняли очень хорошо, даже с распростёртыми руками, но говорила я. Петро молчал и оказалось, что порог этого кабинета, своего непосредственного самого главного школьного начальства, он переступает второй раз в жизни.
Чуть отвлеклась. Вернусь к сути. Поздравляю Мирослава с одним из самых сильных его текстов. Мидянка спит и уже ничего сказать не может. Завтра ему в школу, за четыре километра от родного села, через снег, по морозу.
Корятович 2012-02-21 / 23:56:01
Справді Дочинець являє не скромну любов до свого рідного брата...ніжно...тепло....
Demon Killer 2012-02-21 / 23:06:42
Класно написано. Дочинець ще раз довів, що він таки майстер слова і гідна людина. Мідянку знаю особисто, тому емоції автора мені цілком зрозумілі. Респект!
Марічка 2012-02-21 / 22:14:37
Забагато пафосу.Емоційність і захоплення аж зашкалює.Як червона євнотанка на сірому обрусі.
Уйко Пішта 2012-02-21 / 21:40:40
Доста ганьба, щто Кійов нас ліпше цінит ги ми самі себе...
книголюбка 2012-02-21 / 21:33:38
Є-є-єс! Це справді свіжий літературний вітер.
М.Носа 2012-02-21 / 21:29:41
Із великим задоволенням прочитав цей есей М.Дочинця.
Знімаю крисаню із своєї сивої голови перед обома - і перед Мирославом, який зумів задушевно і витончено сказати про високе (а про творчість Мідянки писати непросто - сам пробував), і перед Петром, який насправді заслужив премію і тим навіки прославив наш Мараморош, Верховину, Закарпаття, Україну.
ярослав орос 2012-02-21 / 21:20:11
та... ярослав усе знає, тільки, він не -- КіО...
КіО 2012-02-21 / 21:15:40
Ярославе, трошки зупиніться і впорядкуйте те, що носите в собі.
Соромно такому чоловіку виглядати слабким.
ярослав орос 2012-02-21 / 20:17:58
мирославе, впорядкуйте Ваші речення, вони такі глибокі як НСПУ та ЗАЛУП, здається... вийдіть на двір і відчуйте повітря...
без слабошпицького...
боротьба за вукаїну триває...
Галина Малик 2012-02-21 / 17:08:25
Мирославе, що далі Вас пізнаю, то більше Вами пишаюся! Яке точне і дзвінке ваше слово!