Утім, така облаштованість сучасного життя не завжди й тішить. Адже наявність мобільного телефону приносить не лише радість, особливо, коли тебе серед відпустки терміново викликають на роботу. Ну, це вже, звісно, жарти, бо насправді є набагато серйозніші проблеми, які виникають через нашу надмірну мобільність.
Смс-повідомлення такого ось характеру вже більше року надходять на мобільний телефон подружжя Віталія та Віри Ф. з міста Свалява. Перші меседжі чоловік із жінкою сприйняли за жарти. Але згодом зрозуміли, що проблема є набагато глибшою.
«З грудня 2011 року нам із чоловіком та нашим родичам телефонує невідома жінка. Також вона надсилає смс-повідомлення, в яких погрожує убити нас, підпалити хату і тому подібне. Крім всього, невідома розповсюджує неправдиву інформацію про нашу родину, намагаючись, очевидно, зганьбити нас. Так, вона телефонує до керівників установ, де ми працюємо, в дитячий садочок, який відвідує наш син, нашим родичам, колегам. Складається враження, що людина бажає розбити нашу родину, а також довести нас до нервових зривів. Адже, уявіть, часом такі дзвінки тривають упродовж усієї ночі – з півночі до ранку, щодесять хвилин», — розповідає пані Віра.
За словами подружжя, вони звернулися до відділення телекомунікаційної компанії за роздруківками телефонних дзвінків. Як виявилося, упродовж року невідома жінка використала понад 40 номерів різних мобільних операторів, з яких надсилала повідомлення та телефонувала не лише на мобільні телефони, але й на стаціонарні. Віталій та Віра двічі зверталися до міліції з проханням знайти шантажистку, яка не дає спокою родині стільки часу. Утім, по двох заявах подружжя кримінальні справи так і не були порушені. У міліції пояснюють, що, оскільки жінка постійно змінює картки операторів мобільного зв’язку, розшукати її непросто. Хоча, як свідчить досвід правоохоронців з інших регіонів України, вирахувати зловмисницю не так вже й важко. Адже сучасні засоби зв’язку дозволяють зробити це швидко і легко. Було б бажання…
З приводу шахрайства та хуліганства з допомогою мобільного зв’язку, яке з’явилося, напевно, одразу із появою перших абонентів зв’язку, вирішили порозмовляти із спеціалістами у цій сфері.
За словами начальника відділу зв’язків з громадськістю «МТС-Україна» Вікторії Рубан, щокварталу до компанії надходить по декілька тисяч звернень абонентів про дії мобільних шахраїв. Скарг на мобільних хуліганів менше – близько сотні за три місяці.
«Є злочинці, які намагаються заробити за рахунок інших абонентів або оператора, а трапляються хулігани, які не переслідують фінансових інтересів, а знущаються зі своїх жертв заради жарту, помсти чи з іншої причини. Якщо ми отримуємо скарги від абонентів про дії сумнівного або відверто хуліганського характеру з певних номерів, можемо заблокувати такі номери. Для того, щоб служба безпеки оператора могла «втихомирити» хулігана, необхідно проінформувати оператора про факт хуліганства, вказавши номер абонента, дату та час дзвінків, а також свої паспортні дані. Якщо при з’ясуванні обставин факт хуліганства підтвердиться, оператор зможе тимчасово обмежити обсяг послуг мобільного зв’язку за номером, з якого надходили докучливі дзвінки», — пояснює Вікторія Рубан.
Що стосується власне мобільних шахраїв, то вони дуже гарні психологи і доволі часто грають на людських почуттях – жалю та співчутті, страху і, зрештою, на звичайній людській жадібності. Сьогодні спеціалісти нараховують понад 40 видів шахрайств у сфері стільникового зв’язку. Серед найбільш поширених схем, які використовують шахраї, такі.
Вам, до прикладу, приходить повідомлення такого змісту: «Сервер мобільного оператора Х. Перекажіть гроші на номер 8-ХХХ-ХХХ-ХХ-ХХ і одержите удвічі більше!». Знаючи, що любителів легкої наживи у нас в країні вистачає, шахраї тиснуть на психіку. Адже переказавши «на пробу» якихось 30 грн., ви можете отримати 60. Відчувши можливість збагатитися, абонент переказує на вказаний номер усі кошти, що залишилися.
Або інша історія. Абонентові приходить меседж з пропозицією відмовитися від рекламної смс-розсилки. Для цього пропонується відправити «безкоштовне» повідомлення певного змісту (найчастіше це набір цифр) на один з коротких номерів і перейти за отриманим у відповідь посиланням для того, щоб виключити номер із списку розсилки рекламних повідомлень. Але повідомлення на запропонований короткий номер виявляється платним і оцінюється в середньому в 3—5 доларів.
Дуже часто використовується і схема «допоможіть дитині». Так, абонент отримує повідомлення з невідомого номера про необхідність знайти рідкісну групу крові для порятунку дитини. У ньому вказується номер телефону, дзвінки на який автоматично «полегшують» рахунок на 20—30 гривень.
А буває, що абоненту телефонують нібито із сервісного центру мобільного оператора і повідомляють, що відбувся збій в системі і що його телефон через півгодини буде заблоковано на чотири дні. Щоб цього уникнути, пропонують швидко перереєструвати SIM-карту в системі, надаючи для цього комбінацію, якою сам абонент переказує гроші зі свого рахунку шахраям. Використовують вони і схему «дозвольте подзвонити батькам». На вулиці до вас підходять і просять дати зателефонувати хворій мамі або дітям додому, посилаючись на те, що на їхньому телефоні сів акумулятор. Через хвилину телефон повертається до вас, але вже із значно меншою сумою готівки на рахунку.
Проте і цим фантазія тих, хто хоче на нас нажитися, не вичерпується. Бо нещодавно спеціалісти виявили відносно новий вид шахрайства, коли власнику «мобілки» надходить оголошення з пропозицією стабільної роботи з житлом і зарплатою 3000 доларів на місяць. Для отримання інформації про роботу пропонується відправити смс або зателефонувати на короткий номер (підвищена вартість смс або платний автовідповідач). «Після цього з рахунку абонента зникають 30 грн., про які в оголошеннях не було ані слова», — каже Вікторія Рубан. Серед поширених схем «викачування» грошей з людини є й така: абоненту приходить смс: «Банк відмовив вам у видачі кредиту». Через декілька днів, коли абонент забуде про це повідомлення, йому телефонують із незнайомого номера. А там автовідповідач від імені банку говорить: «Нагадуємо вам про необхідність погасити кредит. Хочете прослухати повідомлення ще раз, натисніть 1. Хочете зв’язатися з оператором, натисніть 2». Звичайно, абонент виходить на оператора, який правдоподібно описує ситуацію із заборгованістю за кредитом. Для детальнішого з’ясування обставин псевдооператор пропонує з’єднати абонента зі службою безпеки банку, завданням якої насправді є виманювання у переляканого абонента особистої інформації, номерів кредитних карток. Не дивно, що після цього з карток починають зникати гроші.
Та досі на першому місці серед мобільних шахрайств лишається схема «Вітаємо! Ви виграли», на яку «купується» чимало людей. Для цього відбувається масова розсилка інформації абонентам про нібито виграний приз з пропозицією передзвонити за довідкою. Коли абонент телефонує на рекомендований номер, псевдопредставники оператора повідомляють йому «радісну новину» про приз (домашній кінотеатр або навіть автомобіль). Але щоб стати учасником акції, обов’язково слід придбати ваучер поповнення на суму 500 і більше грн., після чого треба повідомити кілька його останніх цифр. Ну а далі – самі розумієте…
«У будь-якому випадку ми рекомендуємо нашим абонентам дотримуватися кількох простих правил, якщо вони отримують якісь сумнівні повідомлення або дзвінки. Так, насамперед, будьте уважними до номерів, з яких вам телефонують від імені оператора, і перевіряйте деталі всіх акцій — вони є у вільному доступі на веб-сторінках операторів. Спробуйте відкинути емоції і згадати, чи брали ви участь у акції останнім часом. Не бійтеся зайвий раз передзвонити операторові — він не тільки розвіє ваші сумніви по «виграшу», але й зможе за вашою заявою перешкодити подальшій шахрайській діяльності, заблокувавши номери, з яких здійснюється масове розсилання смс, і передати інформацію в правоохоронні органи. Ніколи не розкривайте особисту інформацію невідомим особам. Ніколи не розголошуйте секретні коди поповнення ваучерів. Не передавайте свої SIM-картки або інтернет-модеми третім особам за винагороду, тому що вони можуть бути також використані шахраями. І, перш ніж скористатися якоюсь послугою або взяти участь в акції, рекомендуємо абонентам уважно читати інформацію про вартість та інші умови», — радить Вікторія Рубан.
На запитання, чому оператори мобільного зв’язку не запровадять іншу схему придбання стартових пакетів, Вікторія Рубан відповіла, що це викликає неабияку незручність для самих же користувачів мобільного зв’язку.
«Продаж стартових пакетів по паспортах не вирішить проблему мобільного шахрайства. Адже у сусідніх з нами країнах – Росії, Білорусії, де стартові пакети продаються лише за наявності паспорта, шахрайство поширено у не менших обсягах, ніж в Україні. Злочинці оформляють угоди з операторами на підставних осіб – безхатченків, студентів, пенсіонерів – за невелику плату. З іншого боку, продаж SIM-карток по паспортах створить другу проблему. Сьогодні купити їх надзвичайно легко – вони продаються і на вокзалах, і на базарах… Персоналізація означатиме, що купити стартовий пакет можна буде тільки за наявності паспорта й лише у спеціалізованому магазині, яких по Україні всього кілька сотень. До того ж нині 90% абонентів України — це абоненти передплати, які користуються послугами мобільного зв’язку анонімно. Якщо буде введено обов’язкову реєстрацію абонентів, всі вони втратять анонімність. Напевно, мало кому з них це сподобається», — стверджує моя співрозмовниця.
Натомість ужгородський психотерапевт Валерія Васьковська дає такі поради людям, які страждають від мобільних шахраїв чи хуліганів.
«Якщо вам погрожують телефоном, постарайтеся дотримуватися таких чотирьох правил. Перше – оцініть ситуацію. Якщо текст дійсно приховує в собі небезпеку негайно вживайте запобіжних заходів: завісьте вікна шторами, перевірте надійність усіх дверей, підготуйте засоби для самооборони, попередьте своїх близьких і покличте дітей із вулиці. Друге – зайдіть до сусідів, яким ви довіряєте, розкажіть про те, що трапилося, і попросіть допомоги. Подзвоніть від них у відділ внутрішніх справ, домовтеся про зустріч зі співробітниками правоохоронних органів. Крім того, поки один з членів сім’ї розмовляє з телефонним шантажистом, завдання іншого — зателефонувати в міліцію з тим, щоб визначити, звідки дзвонить шантажист.
Зловмисник може кинути слухавку, але ви не натискайте на важіль, покладіть свою трубку біля телефону — канал зв’язку ще буде зберігатися більше години.
Третє – попередьте своїх близьких про необхідність бути обережними. Попросіть друзів підстрахувати вас вдома і на вулиці, завжди повідомляйте їм, куди і на який час ви відправляєтеся. Четверте – подбайте про безпеку близьких. Якщо ж ви знаєте шантажиста, то зверніться із позовною заявою до суду про притягнення його до відповідальності. Якщо ж вам нічого про нього невідомо, то уважно збирайте інформацію про цю людину, використовуючи всі деталі, які можете розпізнати під час розмови з нею. Щоб скористатися захистом міліції, потрібно написати заяву у відділ. Вам дадуть телефонний номер, за яким треба буде подзвонити при наступній розмові зі зловмисником. За цими даними міліції буде легше його відшукати», — радить Валерія Васьковська.
Сніжана Русин