Зрослі відповідальність, професіоналізм і громадянська позиція – ті ключові і нові якісні ознаки, що з’явились у діяльності багатьох ОГС краю. Які причини цієї тенденції? На наш погляд, це зниження рівня суспільної довіри до політичних партій загалом і здорова громадянська реакція на ті виклики і загрози, які несе в собі сповзання країни до авторитаризму, системної кризи і тотальної корупції. Ці виклики проявляються не лише у центрі, а й у регіоні і на місцях. Наведена нижче коротка характеристика нових якостей ОГС, звісно, лише умовно відповідає структуруванню з числом 12. Насправді важливими є сутність нових якостей закарпатських ОГС.
Координація зусиль
У березні 2012 року за ініціативою Закарпатського клубу інтелектуалів «Срібна Земля» 14 громадських організацій краю природоохоронного спрямування утворили відкрите Регіональне об’єднання – «Форум екологічного порятунку Закарпаття» (нині число ОГС в об’єднанні зросло майже вдвічі). Поштовхом до утворення Форуму стало сумнозвісне рішення обласної ради щодо затвердження схеми розташування 360 малих ГЕС на річках Закарпаття.
Впродовж наступних 9 місяців увага учасників Форуму спрямовувалась і на інші суспільно-резонансні події: незаконне вирубування дерев у Боздоському парку і поблизу селища Буштино; порушення законів при веденні геологорозвідувальних і промислових робіт поблизу сіл Мужієво Берегівського району та Косівська Поляна Рахівського району; забруднення довкілля сміттєзвалищами у Рахівському і Тячівському районах; недостатня діяльність влади по вирішенню екологічних проблем селища Солотвино.
У червні 2012-го за ініціативою Громадської ради при Закарпатській ОДА вперше в Україні утворена Координаційна рада голів громадських рад при органах державної влади Закарпатської області. Це дозволило створити організаційні й інформаційні передумови як для обміну досвідом, так і для координації діяльності громадських рад при органах влади в області.
У серпні 2012 року утворена коаліція ОГС «Громадськість Закарпаття – за чесні вибори і спроможних народних депутатів», до якої увійшли близько 70 громадських організацій краю (за форматом і завданнями коаліції – вперше в Україні). Нині коаліція змінює свої цілі на громадський моніторинг діяльності народних депутатів від Закарпаття у парламенті та діяльності депутатів обласної ради.
У грудні 2012 року об’єднали свої зусилля Закарпатське регіональне відділення Асоціації міст України, обласне відділення Асоціації сільських і селищних рад України, Асоціація міст, селищ і сіл «Закарпаття – ХХІ століття» та Громадська рада при Закарпатській ОДА і Координаційна рада голів громадських рад при органах державної влади Закарпатської області. Нове міжінституційне об’єднання – Дорадча рада недержавних об’єднань Закарпаття по діалогу з органами державної влади – також утворене вперше в Україні.
Громадські експертизи
Об’єднані ОГС Закарпаття у 2012 році у пріоритетному завданні моніторингу рішень і діяльності влади вперше виходили з необхідності забезпечення висококваліфікованих і детальних громадських правових експертиз владних рішень – чи не єдиного потужного інструмента відстоювання інтересів громад. Задля вирішення найбільш резонансних проблем громадські експертизи готувались через профільні комісії Громадської ради при ОДА, зокрема: про критичний стан реалізації Регіональної стратегії розвитку Закарпаття до 2015 року; про неправомірність надання нових дозволів на геологічну розвідку і промислове видобування золота на вже екологічно забруднених територіях поблизу Мужіївського золоторудника; про порушення законів при затвердженні Схеми розташування 360 малих ГЕС на річках Закарпаття та інші. Ставка на громадські експертизи виявилась ефективною і себе повністю виправдала.
Звернення до судів
Подібні звернення більшість ОГС (на відміну від практики демократичних країн), на жаль, все ще вважають крайнім заходом – коли вичерпані інші можливості впливу на рішення, діяльність чи бездіяльність влади і посадових осіб. Правда, в Україні нині до цього додається ще й загальна суспільна недовіра до судів і правоохоронної системи. Проте найактивніші представники ОГС Закарпаття, базуючись на результатах громадських експертиз, здійснили такі заходи: у липні 2012 року виграли суд у Закарпатської обласної ради по скасуванню її рішення щодо Схеми розташування 360 малих ГЕС на річках Закарпаття; ініціювали порушення кримінальної справи по вирубуванню дерев у Боздоському парку; домоглись позапланової перевірки Держслужби з геології та надр України геологічних робіт поблизу села Косівська Поляна; ініціювали офіційну реакцію міжнародної спільноти щодо екологічного забруднення важкими металами територій поблизу с.Мужієва на українсько-угорському прикордонні. Всі звернення були обґрунтованими і спричинили належний вплив на усунення правопорушень.
Кількість перейшла у якість
ОГС Закарпаття і в минулі роки здійснювали високоінтелектуальну розробку і практичну реалізацію актуальних проектів регіонального і місцевого розвитку через залучення грантових коштів програм транскордонного співробітництва (ТКС). Та саме у 2012 році досягнуто як рекордних кількості і обсягу проектів ТКС (кілька десятків проектів загальним обсягом у десятки мільйонів євро), так і їх високої якості та актуальності тематики. Достатньо зауважити, що за тематикою грантові проекти закарпатських ОГС у найближчі роки ніколи б не були реалізовані за державний чи місцеві бюджети. Зокрема, мова йде про проекти: інноваційного розвитку регіону; впровадження енергоощадних та енергоефективних технологій; розвитку сфери туризму й оздоровлення; вирішення нагальних екологічних проблем; навчально-консультаційної й інституційної підтримки розвитку малого і середнього бізнесу; реконструкції об’єктів історико-архітектурної спадщини та освітньої сфери; вдосконалення систем транскордонної статистики і створення міжнародних інформаційних систем ТКС; вдосконалення навчально-виховного процесу в школах і дошкільних закладах; формування партнерських мереж ТКС мас-медіа; інституційне оновлення діяльності Карпатського єврорегіону; розвитку мультиетнічної культури Закарпаття; розробки Стратегії українсько-словацького ТКС тощо.
Регіональна програма
Завдяки ініціативам ОГС і Громадської ради при Закарпатській ОДА область вперше матиме таку Програму на 2013–2016 роки (після затвердження сесією облради у грудні 2012 р.). При цьому ОГС почали розробляти Програму ще за 8 місяців до урядової постанови, яка рекомендує областям проводити конкурсний відбір проектів розвитку, що їх виконуватимуть ОГС. Річні обсяги коштів обласного бюджету на реалізацію проектів розвитку з дольовою участю ОГС складають 635 тис. грн. (у 3–4 рази менше, аніж, до прикладу, у Вінницькій чи Львівській областях, але сам факт появи Програми – значний успіх ОГС).
Нові рівні
Громадська експертиза ОГС Закарпаття щодо порушень у реформуванні «Укрзалізниці» спричинила серйозні зміни у цьому процесі на урядовому рівні і отримала схвальні відгуки в усій галузі й у громадськості України. У червні 2012 року ОГС Закарпаття ініціювали всеукраїнське обговорення проблеми будівництва малих ГЕС у Карпатах в Комітеті з питань екологічної політики Верховної Ради України, в якому взяли участь більше 80 експертів, парламентаріїв, урядовців і громадських активістів із західних регіонів країни. Висновки громадської експертизи з цієї проблеми, виконані двома комісіями Громадської ради при Закарпатській ОДА, визнані найбільш фаховими і змістовними та покладені в основу резолюції парламентського Комітету. Представники ОГС Закарпаття у 2012 році брали активну участь у десятках важливих міжнародних форумах, у т.ч. в черговому Форумі громадськості країн Східного Партнерства, що відбувся у Стокгольмі у листопаді 2012 року.
Діловий стиль
На відміну від багатьох інших громадських рад при органах державної влади в різних регіонах України, Громадська рада при Закарпатській ОДА уникла внутрішньої конфліктності, політизації і конфронтаційності, хоча й складається із більше як 90 ОГС краю. Не справдились і полярні прогнози: Громадська рада не зайняла ані критиканської позиції, ані позиції повного «одобрямса» діяльності влади. Після формування у 2011 році десяти галузевих комісій, затвердження стратегії діяльності і утворення інституту залучених експертів, Громадська рада у 2012 році планомірно працювала, ефективно використовуючи механізми діалогу з владними структурами і громадського моніторингу.
Інформаційні технології
Досягнення ефективності діяльності мереж, коаліцій, громадських рад та інших об’єднань ОГС Закарпаття «горизонтальними» зв’язками у 2012 році було б просто неможливе без продуманого й цілеспрямованого інформаційного обміну на основі сучасних технологій ІСТ. Цьому сприяла і стратегія формування базових ВЕБ-сайтів для об’єднань ОГС.
Творчі спілки
Йдеться про обласні відділення чи осередки національних – Спілки художників України, Спілки письменників України та Спілки журналістів України. Якщо перші дві нині очолюють активні, творчі і відомі особистості – Борис Кузьма і Василь Густі, то навесні на звітно-виборних зборах в облорганізації Національної Спілки журналістів України стався серйозний конфлікт між великою групою авторитетних членів Спілки та її керівником – 78-річним Д.Воробцем, який захотів втретє очолити організацію. У конфлікті дійшло до судового розгляду нереєстрації владою новоствореної організації журналістів. При цьому журналісти виграли, і на черзі апеляційний розгляд справи… Між тим, подіями року для демократично налаштованих журналістів стали щомісячний випуск заснованого ними професійного видання «Журналіст Закарпаття» та активна грантова діяльність утвореного Європейського медіа-центру.
Лише два штрихи до колективного портрета творчих спілок Закарпаття: члени письменницького об’єднання гостро і публічно виступили проти т.зв. «мовного закону», а об’єднання художників розробило і пролобіювало через Громадську раду при Закарпатській ОДА проект створення Історико-культурного центру «Жупанатська гора».
Співпраця з мас-медіа...
Критеріями міцності такого фундаменту є відданість як ОГС, так і ЗМІ принципам демократії і свободи, у т.ч. щодо незалежної і вільної преси та морально-етичної журналістики. Здійснений коаліцією «Громадськість Закарпаття – за чесні вибори і спроможних народних депутатів» впродовж п’яти місяців 2012 року передвиборний моніторинг публікацій у 14 регіональних ЗМІ про перебіг виборчої кампанії засвідчив про існування серйозних проблем з тенденційністю, замовним характером і упередженістю публікацій в багатьох партійних, приватно-партійних і навіть заснованих владою газетах. Однак ряд регіональних видань змогли уникнути цього негативу, і ОГС активно з ними співпрацювали під час виборчої кампанії.
...та з Асоціацією міст України
Активно діюче з 2000 року і одне з кращих в Україні Закарпатське РВ АМУ було кадрово й організаційно знищене після муніципальних виборів осені 2009 року за негласною вказівкою однієї з впливових партійних структур області. Після майже дворічної вимушеної зупинки своєї діяльності та фактичної ліквідації його офісу нарешті у 2012 році Закарпатське РВ АМУ відновило свою активну роботу – уже під керівництвом новопризначеного виконавчого директора, екс-мера м.Свалява Івана Ревтія. Закарпатське РВ АМУ представляє інтереси місцевих рад, громади яких разом складають не менше третини населення краю. Кому вигідно було дестабілізувати діяльність об’єднання органів місцевого самоврядування краю?
Форум громадськості
Він відбувся у жовтні 2012 року, за два тижні до завершення парламентської кампанії під девізом «Вибори-2012». Були підбиті підсумки унікальної на теренах України передвиборної кампанії ОГС «Громадськість Закарпаття – за чесні вибори і спроможних народних депутатів», прийняті звернення Форуму до виборців, до редакцій мас-медіа і журналістів краю, до правоохоронних органів. Учасниками Форуму стали й активісти громадянського руху «Чесно» із сусідніх регіонів України.