Тобто до нових світових викликів держава виявилася не готовою не лише тому, що вони самі по собі потребують креативних рішень, а й через те, що в нас досі не проведено базових реформ, котрі становлять основу суспільства саморозвитку, яке здатне до очищення й трансформації. Однією з фундаментальних причин, яка робить країну неготовою до будь-яких потрясінь, є соціальний розрив, що створює в суспільстві цілком ізольовані прошарки населення, які зовсім не чують і не розуміють одне одного. А саме – розрив у доходах між окремими групами сягає 50 і більше разів, тоді як європейський становить максимум 9 разів. Здебільшого такий стан речей характеризує держави третього світу, які насамперед і стають жертвами глобальних економічних криз. Так було 1998 р., коли фінансовий смерч пройшовся країнами Сходу і Росії, так є і тепер, коли найбільш уразливими до соціальних потрясінь виявилися Аргентина, Колумбія, інші країни Південної Америки та Східної Європи. І Україна, на жаль, тут серед перших.
То про що ж ідеться, коли говорять про базові реформи, які роблять суспільство динамічним? Власне, про них згадують напередодні всіх виборів, але потім успішно забувають, бо якраз ті сили, які становлять основу олігархічного ладу й не зацікавлені в їх упровадженні. Однак не менш відповідальні тут і виборці, бо якраз вони делегують повноваження цим силам, купуючись на популістські обіцянки разових виплат, пільг, звільнення від служби в армії і цілком абстрагуючись від базових понять, які для них є надто складними. Як наслідок, маємо зачароване коло, вирватися з якого буде можливо лише тоді, коли громадяни зрозуміють, що фундаментальні принципи набагато важливіші за тисячу гривень, передвиборчі підвищення пенсій і зарплат чи й поготів – за гречку й пральний порошок, які вже стали символами виборчих перегонів. Бо якраз перше створює умови, щоб суспільство багатшало й мало справедливу систему розподілу, а друге – тіньову економіку, де особисті зв’язки й хабарі важать значно більше, ніж ринкова конкуренція й податки.
Наведемо лише кілька прикладів таких базових реформ, на які насамперед повинні орієнтуватися виборці, визначаючись у тих чи інших симпатіях.
Територіально-адміністративна реформа. Нинішня система повністю відображає імперський устрій держави, коли столиця концентрує й розподіляє абсолютну більшість національного багатства, перетворюючи регіони на цілком залежні території. Поряд із цим 80 % територіальних громад не є економічно самодостатніми, шикуючись, таким чином, у нескінченну чергу прохачів і вибудовуючи систему відкатів та інших преференцій. Причому цікаво, що змінити ситуацію не зацікавлені ні київські можновладці, яких велика більшість у Верховні Раді, ні місцева бюрократія, якій зручніше кивати на Київ, ніж брати на себе відповідальність удома. Саме тому свого часу зазнала краху реформа Р. Безсмертного, яку потопили в словесному потоці. Простіше кажучи, міському чи сільському голові зручніше за хабар віддати комусь землю, а потім розказувати, що на утримання школи чи ФАПу держава грошей не дає. І поготів це вигідно київським можновладцям, які таким чином контролюють всю країну.
Податкова реформа. Уже притчею во язицех став криміналізований ПДВ, від якого, втім, жоден уряд не наважується відмовитися. Але ключовою перепоною реформи залишається сама ідеологія податкової політики, коли головний тягар навантаження звалюється на тих, хто працює, а не на власників майна. Звідси невесела доля податку на нерухомість, який у цивілізованих країнах на 80 % забезпечує діяльність місцевих громад, тоді як у нас головним є податок на зарплату. До речі, тут бачимо, як названі реформи тісно переплетені між собою, як і все в суспільстві. Крім того, у всьому світі податкові декларації заповнюються за видатками, а не прибутками. Звідси парадокс, коли чиновник або суддя привозить декларацію на 100 тисяч грн на рік в автомобілі, що коштує 100 тисяч доларів. І навіть ці, настільки очевидні, речі виборець вважає другорядними.
Судова реформа. Пригода із суддею Зваричем стала карикатурною ілюстрацією тієї системи, про яку здогадувалися всі. Понад 60 % співвітчизників не довіряє нашому суду, однак вирішити проблему не так просто. Бо забезпечивши незалежність суду через недоторканність й пожиттєве призначення суддів, держава потрапила в іншу пастку – сваволю самого суддівського корпусу й непідконтрольність його суспільству. Тому, очевидно, варто повернутися до виборності суду, яка існувала навіть у Радянському Союзі. Звичайно, й тут є небезпека, що почнуть працювати брудні виборчі технології й таке ін. Але принаймні вже під час роботи суддя буде на видноті у громади. Сприятиме цьому також інститут присяжних. Але ж знову – можновладці поділили між собою суди на «свої» й «чужі» і реально демократизувати їх не хочуть, а виборці не вимагають.
Антимонопольне законодавство. Свого часу антитрестові закони у США були основою виходу з кризи 30-х років і нового курсу Ф. Рузвельта. У нас Антимонопольний комітет настільки тісно прив’язаний до уряду, що говорити про якусь його самостійну роль не випадає. А в умовах, коли головні монополісти «Нафтогаз Україна», «Укрзалізниця», житлово-комунальне господарство, «Укртелеком» також підзвітні уряду, то вся діяльність комітету зводиться до фікції. Або ще в гіршому випадку – до кийка, коли треба розправитися з конкурентами. Тому будь-який вільний ринок без чіткого антимонопольного запобіжника вже за кілька років перетворюється на монстра з найгіршою формою диктатури. Однак у нас це питання поки навіть не на другорядних, а цілком епізодичних ролях.
Питань на такий самий кшталт набереться ще з десяток. І саме ставлення до них визначає ідеологію політичної сили. Бо насправді ідеологія – це не синьо-жовтий чи червоний прапор, або вишиванка проти будьонівки. Це система цінностей, пріоритетів і врешті решт способу життя. Тому заклики відмовитися від ідеології фактично є закликами відмовитися від системи, що саме по собі є абсурдом. Звідси звинувачення найбільших партій в безідейності є пострілом в молоко. По суті, вони представляють інтереси великого капіталу – і це їх право. Однак біда в тому, що в нас немає сильних партій, які б представляли інтереси середнього класу, трудящих у широкому, а не КПРСівському розумінні цього слова. Тобто немає самоусвідомлення власних інтересів у великих груп людей, які, мов спраглі пустельники, готові повірити будь-якому мареву. Напевно, тому Мойсею знадобилося 40 років, щоб люди перестали вірити в ілюзії. У сучасному інформатизованому суспільстві процесу варто б прискоритися.