Так часто буває, що для одних звичайна справа, для інших – екзотика. Вже не раз помічав, що такою диковинкою, притаманною Закарпаттю, на рівні з іншими незвичностями на кшталт дублювання назв угорською чи табло з рунами при в’їзді до села, гостям з інших регіонів здаються прикраси місцевих протестантських храмів. Адже їх вінчають не хрести, як у православних, греко- та римо-католиків, а здебільшого зірки та півники – що викликає подив. Втім, певен, що й місцевий люд навряд чи впевнено пояснить, чому на церквах зустрічаються саме півні, а не, приміром, голуби?
На це питання є чимало версій відповідей. Суть їх зводиться до того, що в Новому завіті образ півня має символічне значення певної вирішальної межі. Бо відомо, що він став емблемою святого Петра, знаком його покаяння. Адже святий Петро, згідно з текстами Євангелія, тричі відрікся від Учителя ще до того, як проспівали півні.
А ще в основі образу півня в багатьох народних традиціях лежить його зв’язок із сонцем. Як і світило, він відраховує час (звідси «перші півні», «до третіх півнів» тощо). У деяких культурах стає символом воскресіння з мертвих, вічного відродження життя. У слов’ян цей птах здавна був віщим, здатним протистояти нечистій силі. Хоча існує й зворотне толкування – мовляв, півень символізує місяць і Діву Марію.
♦ Шпиль храму в Малій Бийгані...
♦і в селі Бене.
За одними даними, до 5-го століття він повсюди вінчав церкви, символізуючи Христа. За іншими ж, ця традиція почалася з 9-го століття, і півнями позначали не всі храми, а ті, що зведені на честь св. Петра. Усупереч стереотипу, цей птах не обов’язково розміщувався саме на протестантських церквах. Навпаки, спочатку він з’явився на католицьких, в ХІ столітті навіть вийшла спеціальна папська булла з настановою встановлювати на церковних вежах флюгери у вигляді півнів. Цікаво, що в часи, коли в Угорщині півник став знаком кальвіністської церкви, в Німеччині, навпаки, аби відрізнятись від лютеранських храмів, цим птахом прикрашали свої храми католики.
Зацікавившись темою, автор цього допису знайшов двох церковних півнів у Берегові та в одинадцяти селах Берегівщини, значна частина угорського населення якої належить до кальвіністської Закарпатської реформатської церкви.
Олег Супруненко
Istvan 2015-07-30 / 18:42:29
Найкомпетентніше джерело: http://reformatus.hu/mutat/a-kakas-szimbolumanak-evezredei/
Кантор 2015-07-28 / 12:06:14
Шановний п.Супруненко!Півні на церквах означають,що ця церква належить до реформатськоі церкви Закарпаття,прихожани яких є угорцями,но є і винятки.В Ужгороді проводять реформатську службу і на української мові.Їхнїй пастор-Гедер Янош може Вам багато пояснити у значенні когута на церквах.Якщо дозволите,не треба диковинкою називати те,що Ви не можете з першого разу пояснити або просто не знаєте.
Микола Б. 2015-07-27 / 20:23:08
Гадаю, що пан Lajos має рацію. Впевнений, що священники-кальвини знають історію з кугутом на церквах...
Lajos 2015-07-27 / 17:23:06
Tisztelt szuprunenko úr.Sajnos téves az információja,mindez a reformácioval kapcsolatos.Kérdezzen egy ref.lelkész.Tudni fogja a választ.