Воно було єдиним у Західному регіоні України. Ще за Радянського Союзу підприємство мало 47 вертольотів. Воно несло чергування з пошуку та рятування, а також виконувало польоти по обслуговуванню газопроводів, про-дуктопроводів і ліквідації наслідків техногенних катастроф, здійснювало лісоохорону в Чорнобильській зоні відчуження. Кількість вертольотів з роками все зменшувалася й зменшувалася. Однак, якщо по Україні такі фірми були повністю зруйновані, то в Ужгороді її зберегли до цього часу. Правда, директори, які приходили з вулиці, робили все, щоб набити свої власні кишені, зовсім не дбаючи про долю інших працівників. Та як би там не було, 26 листопада цього року ДАП «Карпати-Авіа» виповнилося 63 роки.
Правда, ця дата для колективу вертольотчиків аж ніяк святковою не стала. Бо, як розповіли спеціалісти-ветерани підприємства, все йде до того, що й воно буде закрите. Правда, не з їхньої вини, а з вини генерального директора Гарагонича Гаврила Олеговича.
У те, що далі почув журналіст із уст небайдужих до долі ДАП людей, важко повірити. Але що це справді так - сумнівів не викликає.
У чому ж суть несвяткового настрою вертольотчиків? Згідно з наказом Державіаадміністрації № 649 від 19.09.2008 року, постійною комісією з питань сертифікації експлуатантів у зв'язку з невиконанням ДАП «Карпати-Авіа» вимог чинного законодавства України та діючих у відповідності з ним нормативно-правових актів, що регулюють діяльність цивільної авіації, було призупинено дію сертифіката експлуатанта - згаданого підприємства №071 від 2.08.2008 року.
Що ж такого не виконало ДАП «Карпати-Авіа», що з ним так суворо поступили? Мої співрозмовники розповіли, що в серпні 2008 року їхнє підприємство здало в оренду малому приватному підприємству «Гелі-Пет» вертоліт МІ-8 URCEI. Останнє ж передало його іншому підприємству, назва якого не розголошується. Все це - без відома колективу й погодження з Державіаадміністрацією. Результат - зданий в оренду вертоліт опинився в - Афганістані в зоні бойових дій, де й літає з номерними знаками ДАП «Карпати-Авіа». А простіше кажучи, його викрали з України! Й у ви-
падку, якщо машину зіб'ють з наркотиками, іншими забороненими вантажами,відповідати доведеться саме тому підприємству, за яким вона закріплена. А найголовніше, дозволів на роботу ДАП не отримає до того часу, поки вивезений незаконним шляхом за кордон гвинток-рил не повернеться в Україну. В те, що саме так і станеться, люди не вірять. Тому мають підставу боятися, що понад 30 працівників ДАП «Карпати-Авіа» залишаться без роботи. Саме з цієї причини й забили на сполох після того, як 5 місяців тому заступник директора Державіаадміністрації з державної безпеки їздив до Афганістану й там виявив робочий вертоліт з ужгородськими номерами.
Звичайно, своїм ходом згаданий гвинтокрил не міг потрапити в Афганістан. За інформацією, його шлях з Ужгорода проліг до Кривого Рогу. Там на МІ-8 виготовили фіктивні документи, як на запчастини для вертольотів, і вантажним літаком відправили за кордон. Куди саме - невідомо. Але в кінцевому результаті він опинився в зоні бойових дій, де й його експлуатують, заробляючи шалені «бабки». Зі слів моїх співрозмовників, згідно з угодою, вертоліт зданий в оренду за явно заниженою ціною - 2 тисячі гривень за годину при гарантії 40 годин в місяць. За кордоном за оренду вертольота МІ - 8 можна отримати в десятки разів більше. Поки що у ДАП «Карпати-Авіа» не надійшло ні копійки, бо вся оборудка законно не оформлена. Люди заявили, що їхню гвинтокрилу машину просто вкрали, й за цим стоять впливові люди. Зароблених же в зоні бойових дій «зелених» вистачає, аби поділити з ким потрібно й робити вигляд, що нічого серйозного не сталося.
Вертольотчики сказали, що при здачі повітряного судна в оренду, генеральним директором підприємства Гарагоничем Гаврилом Олеговичем були порушені нормативні документи цивільної авіації, а саме:
- договір з приватним малим підприємством «Гелі-Пет» про здачу в оренду вертольота не був завізований провідними спеціалістами й колектив про його існування не знав;
- вертоліт був зданий в оренду й опинився в зоні бойових дій без погодження з Державіаадміністрацією та керівництвом МНС України;
- згідно з Правилами сертифікації експлуатантів, категорично заборонено здавати в оренду повітряні судна підприємствам, які не мають сертифіката експлу-атанта й не мають права здійснювати авіаційні роботи, технічне обслуговування й авіаційну безпеку останніх (приватна фірма «Гелі-Пет» таких дозволів немає);
- були грубо порушені щоквартальні накази Державіаадміністрації щодо заборони виконання польотів українських повітряних суден в зонах бойових дій.
За згаданими вище фактами грубих порушень авіаційних правил, прокуратурою області було відкрито кримінальну справу. Та чомусь, дивуються спеціалісти-ветерани ДАП «Карпати-Авіа», генеральний директор пан Гарагонич на час ведення слідства не відсторонений від виконання своїх обов'язків. Кожен день він, ніби нічого й не сталося, приходить на підприємство. Мало того, навіть літає в Київ, у МНС, для вирішення виробничих питань. Правда, колективу нічого не відомо про те, які конкретні заходи для виходу з кризової ситуації ДАП вживаються й чи вживаються взагалі. Та, зважаючи на те, яку важливу місію виконувало «Карпати-Авіа», люди не можуть допустити до його розвалу. Бо тоді нікому буде виконувати рятувальні роботи у випадку техногенних катастроф. А що вони в Західному регіоні України гості, хоч і непрошені, та, на жаль, часті, й говорити зайве. Одні паводки й повені чого коштують. А безпека лісів? Без вертольотів ДАП «Карпати-Авіа» тут аж ніяк не обійтися!
Мої співрозмовники розповіли, що мали намір офіційно повідомити про ситуацію на своєму підприємстві голову ОДА Гаваші О.О. Та один з його заступників дав зрозуміти, що в адміністрації про неї знають і вживають заходів, аби її виправити. На що працівники ДАП «Карпати-Авіа» щиро сподіваються. Редакція нашої газети бере справу про незаконно вивезений в Афганістан МІ-8 під свій контроль, зобов'язуючись повідомляти читачів про хід її розвитку. Заодно нагадує, що готова надати можливість висловитись на її сторінках і супротивній стороні.
Магнат 2008-12-07 / 11:00:00
Адмін - вибачте за помилку!
Магнат 2008-12-07 / 10:55:00
Чоловіче, в тебе з головою щось не те! Закарпатська область є дотаційною і була такою останні 100 років. Малоземелля, відсутність промисловості і тд. унеможливлюють забезпечення соціальних програм та належного економічного розвитку. На жаль! За останній роки змінилася геополітична ситуація в світі і це доводить світова криза. великі, заможні держави старої Європи обєднуються навколо спільної валюти та кооперують свої економіки. Ти порівнюєш Люксембург, де устрій складався століттями із Закарпаттям, як хрен з пальцем. Китайські філософи стверджують, що немає нічого страшнішого для пересічного громадянина, як жити в часи політичних змін та революцій. Навіть, якщо теоритично Закарпаття відєднається від України. то нормальне життя в пудкарпатській Русі за умов нинішніх потенціалів можна буде наладити років через пятдесят. тобто, навіть наші з тобою діти не зможуть насолодитися всіма "прелєстями" цьої суверенної держави. Тепер скажи: воно тобі треба?