Закарпатський автобус як джерело небезпеки
— На Закарпатті немає особливо гострої ситуації з аварійністю з вини водіїв маршрутних автобусів та мікроавтобусів, прете проблема ця знайома й нам, — розповідає працівник управління Державтоінспекції підполковник Михайло Боднар. - Аби не було, боронь Боже, біди, мусимо регулярно здійснювати профілактичні заходи та відпрацювання.
Загалом із початку року за участі водіїв автобусів на Закарпатті трапилося 3 резонансні ДТП, з яких найбільша була у березні у Свалявському районі. Приватний перевізник з Хуста, який доставляв із Києва автобусом "Неоплан" пасажирів, допустив зіткнення із джипом, внаслідок чого один пасажир загинув і ще 8 отримали поранення різного ступеня важкості.
Ще страшніша дорожня пригода, про яку дізналася з преси вся Україна, мала нещодавно місце на Львівщині, неподалік міста Стрий. Жителі Виноградівського району везли на львівські базари помідори. Старенький автобус заглух, і водій, приватний перевізник з Мукачева, не додумався до чогось розумнішого, ніж залити бензин просто у карбюратор. Внаслідок вибуху у вогні згоріло 7 чоловік (серед них і діти), ще 3 відбулися важкими опіками. Горе-водій серйозно
не постраждав, але тепер на нього чекає суд. Сонні пасажири того фатального ранку, може б, і порятувалися, якби салон автобуса не був з порушеннями правил експлуатації пасажирського транспорту завантажений ящиками зі злощасними парадичками...
Такі дорожні пригоди за участі автобусів, на жаль, давно вже не рідкість. Нещодавно, до прикладу, перекинувся автобус з українськими туристами, котрі їхали в Туреччину. Більшість таких аварій спричиняються... жадібністю самих власників автобусів. У транспорті, котрий перевозить пасажирів на дальні відстані, обов'язково повинні бути два водії. Напарник повинен підміняти товариша за кермом через кожні 4 години руху, аби той відпочив. У нас же водій часто "крутить колесо" по 16-20 годин без відпочинку... Про яку пильність та реакцію може йтися?!
Зрештою, не можна сказати, що владі абсолютно байдужа проблема безпеки автомобільних перевезень пасажирів. Є відповідне розпорядження Президента, є доручення облдержадміністрації. На виконання цих документів проводяться постійні комплексні перевірки пасажирських перевізників. На жаль, їхні результати аж ніяк не дозволяють говорити про безпечність автобусного транспорту на території Закарпатської області. Передовсім викликає стурбованість технічний стан та комплектація самих автобусів, якими перевозяться пасажири.
За інформацією УДАІ УМВС, перевезенням пасажирів на території Закарпаття займаються 594 перевізники різної форми власності, котрі володіють 1625 автобусами та мікроавтобусами. Результати проведених перевірок показали, що практично кожен шостий автобус на Закарпатті виходить у рейс з технічними неполадками. Дуже часто автобуси переобладнані з вантажних на пасажирські, не укомплектовані належним чином. До прикладу, із 6026 перевірених працівниками ДАІ автобусів 988 експлуатувалися з технічними не,справностями, 438 було переобладнано з порушенням відповідних правил, 313 експлуатувалися
зі встановленими додатковими пасажирськими сидіннями. Експлуатацію 654 автобусів довелося заборонити з вилученням номерних знаків. Але, на жаль, і цей запобіжний захід не завжди допомагає. У Херсоні одному водію маршрутки зняли номерні знаки, але той все одно повіз пасажирів і перекинувся...
Із 594 закарпатських автоперевізників 566 не мають умов для проведення передрейсових медичних оглядів водіїв та власної матеріальної бази для ремонту та техобслуговування транспорту! Тобто немає гарантії, що автобус виїде на маршрут справним, а водій — тверезим. Про таку "дрібницю" як комплектація автобусів вогнегасниками та медичними аптечками, взагалі можна не говорити.
Як наслідок, працівники Державтоінспекції та Транспортної інспекції виявляють чимало порушень, перевіряючи водіїв автобусів. За інформацією підполковника Боднара, з початку року таких порушень Правил дорожнього руху та експлуатації автобусів виявлено аж 1656. Зокрема, 8 водіїв було спіймано за кермом у... нетверезому стані, 83 не мали відповідної категорії для керування автобусним транспортом, 241 перевізник працював на маршрутах без належних документів, 70 — без державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
16 серпня в Ужгороді відбувся черговий рейд по "маршрутках", проведений співробітниками автотехнічної інспекції УДАІ УМВС. Загалом було зупинено для перевірки близько півсотні маршрутних таксі. У 15 випадках виявлено різного роду порушення. Ось приклади більш серйозних порушень (перевантаження салону пасажирами та встановлення додаткових сидінь до уваги не братимемо). Водій С. керував мікроавтобусом "Фольксваген-Транспортер" із заблокованим аварійним виходом (а якщо станеться аварія?!). Водій Д. керував "Мерседесом" із несправним кермом. Його колега С. взагалі возив пасажирів на неукомплектованому для цього "Мерседесі". Ще один водій керував "Фордом-Транзит" без тимчасового реєстраційного талона, інший не мав шляхового листа. На порушників було складено адмінпротоколи, у декого зняли номерні знаки. Та ба, санкції, передбачені у таких випадках, просто смішні — 17-34 гривні штрафу, а номерні знаки можна зняти лише у випадку несправності автобуса. Залишається хіба що розривати договори з такими горе-перевізниками. Про що, до речі, досягнуто домовленості між Державтоінспекцією та облдержадміністрацією. На 22 найбільших порушників подання про позбавлення ліцензій уже пішли.
Володимир ПАВЛЮХ, "Відомості міліції"
31 серпня 2006р.
Теги: