Протягом цього року проведено 817 перевірок підприємств, установ та організацій області, за наслідками яких внесено приписи роботодавцям про усунення виявлених порушень законодавства, складено і скеровано до суду 716 протоколів про адміністративні правопорушення та ще 77 роботодавців покарано правами інспекторів праці.
Утім, проведення планових перевірок цьогоріч зведено до мінімуму. В основному інспектори праці розглядали звернення громадян, правоохоронних органів, підприємств, установ та організацій. Хоча на пріоритетних напрямках, якими для інспекції є законодавство про оплату праці, виявлення прихованих трудових відносин та їх легалізація, перевірки здійснюються безкомпромісно і так часто, як це дозволяє закон.
Зокрема фахівці інспекції з питань праці провели 97 перевірок підприємств-боржників. Зазвичай невиплату зарплати роботодавці обґрунтовують дефіцитом обігових коштів. Проте перевірки показали: на окремих підприємствах грошей було достатньо, однак використовували їх на оплату комунальних послуг, сплату податків, придбання обладнання, тощо, що суперечить ст. 15 ЗУ «Про оплату праці» про пріоритетне скерування коштів на зарплату, а вже потім на інші потреби.
Такі факти мали місце на ПАТ «Іршавське автотранспортне підприємство 12143»; ПАТ «Управління механізації будівництва» (м. Ужгород); ПАТ Будівельне управління -1» (м.Мукачево); ТОВ «Ванмарко» (Мукачівський район); ТОВ «КНК –Агро» та ТОВ «Настуня» (Ужгородський район). За кожним таким фактом відносно керівників цих підприємств прокуратура порушила кримінальні справи за ст.175 Кримінального кодексу України. Всього за матеріалами інспекції з питань праці в 2012-му порушили 15 кримінальних справ. В інших випадках на керівників підприємств-боржників склали й направили до суду протоколи про адміністративні правопорушення. Крім цього, на вимогу інспекторів праці підприємства-боржники погасили заборгованість з виплати заробітної плати 1578 працівникам на суму 4 млн. 108.9 тис. грн.
Незважаючи на зусилля інспекції з питань праці та інших компетентних органів, на окремих економічно активних підприємствах області існує заборгованість з виплати заробітної плати працівникам. Станом на 2 листопада загалом це 3 млн. 389 тис. грн., що відповідає рівню заборгованості минулого місяця, але порівняно з січнем цього року маємо зростання на 5,7 відсотка, або 182 тис. грн.
Якщо розглядати заборгованість із виплати зарплати за територіальною ознакою, то наразі найпроблемнішими серед економічно-активних є підприємства, розташовані в:
• Ужгороді – 897 тис. грн. (КП Уж-світло – 18,0 тис. грн., ЗАТ «Управління механізації будівництва – 140.0 тис. грн., стадіон «Авангард» – 217,2 тис.грн;, ТОВ «Цетан-плюс» – 136 тис. грн., ВП «Синевір» – 37, 7 тис. грн.;
• Мукачеві – 637 тис. грн. (Мукачівське учбово-виробниче підприємство УТОС – 264 тис. грн.., Будівельне управління № 1 – 273,1 тис. грн., Мукачівська госпрозрахункова дільниця – 101 тис. грн.);
• Хусті – 420 тис. грн.; (Хустське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства - 420 тис. грн. ).
• Мукачівському районі – 396 тис. грн. за КП «Санаторій «Перлина Карпат»;
• Ужгородському районі – 353 тис. грн. (ДП радгосп-завод «Ужгородський» – 283 тис. грн., АП Леанка» – 70 тис.грн.).
Нині винятково гостро стоїть питання погашення заборгованості на підприємствах- банкрутах, яка в області складає 7 млн. 749 тис. грн. Однак контроль за виплатою зарплати на підприємствах цієї категорії не входить до компетенції Територіальної державної інспекції з питань праці у Закарпатській області.
Надзвичайно актуальним у нас залишається питання тіньової зайнятості населення. Так, у поточному році інспектори праці виявили неоформлених працівників у 192 приватних підприємців-фізичних осіб. Звичайно, фактичні обсяги «тіньової зайнятості» на ринку праці Закарпаття набагато більші. Так, робочі групи, створені при районних адміністраціях та виконавчих комітетах міських рад області, протягом поточного року зафіксували 1928 нелегальних працівників, яких використовували приватні підприємці-фізичні особи.