Підготовка до запровадження євро в Словаччині почалася ще до вступу країни до Євросоюзу. Влітку 2003 року словацький уряд прийняв так звану стратегію введення євро і схвалив спільно з Національним банком країни план дій на період вступу республіки до єврозони. Рік по тому словаки дізналися, що при виконанні певних умов євро буде введено в обіг 2009 року. З цією метою затвердили план введення євро, який став частиною програми нового уряду, сформованого після парламентських виборів минулого року.
Нині у Словаччині починається інформаційна кампанія, мета якої — розказати людям усе про нову грошову одиницю. Як заявив уповноважений уряду з питань запровадження євро Ігор Барат: «Кампанія не повинна мати переконуючого характеру. Йдеться про кампанію інформаційну. Зробимо все, щоб необхідні відомості про євро не пройшли повз громадян, тому що це головна складова успішного введення нової грошової одиниці в країні».
На думку деяких експертів, зараз у Словаччині створені ідеальні умови для запровадження євро, оскільки економіка країни успішно розвивається. Проте не всі підтримують цей погляд. У результаті соціологічних досліджень з’ясувалося, що лише 46% опитаних висловилися за введення євро, 42% — проти. Лише третя частина респондентів вважає, що нова грошова одиниця позитивно вплине на їхнє життя. Близько половини учасників опитування до євро ставляться з побоюванням. Деякі про цю валюту дотепер нічого не знають. Це підтверджують і опитування на вулицях Братислави.
На думку представників опозиції, з інформаційною кампанією уряд запізнюється. Так вважає, наприклад, народний депутат від Соціально-демократичної партії Іван Штефанець: «Ми постійно вказуємо на те, що втрачено близько 7 місяців. Це той період, коли уряд не міг призначити свого уповноваженого з уведення євро в країні».
У багатьох державах єврозони з появою нової грошової одиниці люди пов’язують подорожчання товарів і послуг. Щоб запобігти непорозумінням, пов’язаним з перерахунком цін, у результаті співпраці уповноваженого уряду з представниками Спілки підприємців Словаччини з’явився «Етичний кодекс підприємців». У ньому, зокрема, говориться про чесну поведінку відносно споживача: підприємці не повинні зловживати своїм становищем і «грати» на різниці в цінах, спустошуючи гаманці словаків.
Хоча під цим кодексом підписалося багато великих словацьких фірм, на думку деяких економістів, це, проте, не дає гарантії, що він виконуватиметься повсюдно. Більш того, представники Національного банку не бачать смислу вводити штрафи і покарання за порушення цих правил. «У нас ринкова економіка і вільне ціноутворення. Тому ми не можемо карати за встановлення цін», — кажуть вони.
Допомогти споживачу справитися зі всіма труднощами після запровадження євро допоможе вже відомий «єврокалькулятор», вважає представник НБ Словаччини Мартін Шустер: «Кожна сім’я отримає інформаційні матеріали про те, як відбуватиметься введення євро. Буде і «єврокалькулятор», який дозволить кожному споживачу зіставити вказані ціни товарів з офіційним курсом».
Інформаційна кампанія, пов’язана із запровадженням євро в Словаччині, обійдеться в 180 млн словацьких крон (близько 5,5 млн євро), або в 1 євро на людину. Частково її фінансуватиме Європейська комісія.
На думку експертів, для успішного переходу на нову валюту Словаччина повинна відповідати так званим маастрихтським критеріям — фінансовим результатам, що свідчать про готовність країни вступити до єврозони. Іншими словами, країна, пройшовши етап складних економічних реформ, має довести, що може забезпечити свій подальший економічний розвиток і не порушувати стабільність зони євро.
Відповідність цим критеріям мають оцінити в Страсбурзі та Брюсселі. У разі позитивної відповіді вже ніщо не перешкоджає словакам у 2009 році замість словацьких крон розраховуватися євро.
Чехія, Польща й Угорщина більш стримані в питанні переходу на євро. Передбачається, що в цих країнах нова грошова одиниця з’явиться не раніше ніж у 2012 році.
Інна ЗЕМЛЯНА, радіо "Свобода"
24 травня 2007р.
Теги: