Детальніше про ініціативу розповів Павло Білак, регіональний представник Коаліції громадських організацій та ініціатив "За вільну від тютюнового диму Україну": "Ми закликаємо Верховну Раду проголосувати за повну заборону реклами тютюнових виробів (законопроект №5164). Досі в Україні не унормовано законодавство щодо до продажу тютюнових виробів. Наша держава посіла чільне місце за поширенням тютюнопаління серед населення,-- наголосив Павло Білак.-- Транснаціональні тютюнові компанії до 80% своїх рекламних бюджетів витрачають на гламурну, яскраву рекламу в пунктах продажів з очевидною метою – збільшення курців особливо серед школярів та молоді і при цьому цинічно заявляють, що така реклама – це "інформація про товар". Тому ми ініціюємо підтримати повну заборону реклами цигарок (включаючи заборону в пунктах продажів), а не часткову, як цього добиваються тютюнові лобісти".
За словами Олександра Волосянського, члена виконавчого комітету Ужгородської міської ради, у 2008 році Україна займала 4-е місце в світі за поширеністю куріння перемістилася, сьогодні-- 29 місце. Далися взнаки заходи, які застосували в державі для скорочення поширеності куріння. Цю тенденцію підтверджують і дані опитувань Державної служби статистики, які показали, що поширеність куріння серед осіб старших 12 років зменшилася з 25,6% 2008 року до 22,4% 2010 року, тобто на 3,2 відсоткових пункти, або майже на 13%. Скорочення стало одним з факторів зменшення смертності, яке спостерігається в Україні за останні кілька років. Олександр Волосянський зауважив, що незважаючи на заборону продажу цигарок особам, які не досягли 18-ого віку, таких фактів по Ужгороді достатньо. Крім того, популяризації тютюнопаління сприяють різноманітні промоакції, що проводяться на вулицях міста. "Найближчим часом в міськвиконкомі Ужгорода буде сформовано комісію, яка проведе рейди по точках міста, де продаються цигарки,-- зазначив Олександр Волосянський.
Вадим Шахно, голова правління ГО "Європейський Центр", заступник голови Профкому студентів УжНУ, зазначив, що мода на паління серед студентів таки зменшується. Цьому, зокрема, сприяють і акції, які проводять самі студенти. "Цього року ми міняли цигарки на цукерки, закликаючи тим самим позбутися поганої звички. Плануємо такі заходи проводити і надалі".
Довідка
Коаліція громадських організацій та ініціатив "За вільну від тютюнового диму Україну" створена 2000 року та об'єднує понад 60 організацій по всій Україні. З 2010 року Коаліцію очолює доктор медичних наук, професор, визнаний нейрохірург, екс-міністр з охорони здоров'я Микола Поліщук
Нещодавно Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) оприлюднила Третій
Скорочення поширеності куріння досягнуто завдяки втіленню в Україні запропонованих Рамковою конвенцією із боротьби проти тютюну (РКБТ) заходів, таких як підвищення тютюнових податків, заборона реклами сигарет на зовнішніх носіях, поступове звільнення робочих та громадських місць від тютюнового диму, запровадження текстових попереджень на тютюнових упаковках. Саме завдяки цим заходам тютюнову епідемію в нашій країні вдалося зупинити.
Рамкова конвенція із боротьби проти тютюну (РКБТ) - це перший в історії міжнародний договір у сфері громадського здоров'я, розроблений та прийнятий під егідою Всесвітньої організації охорони здоров'я, і вже ратифікований 174-ма країнами світу. Метою Конвенції проголошено "захист нинішнього і майбутнього поколінь від руйнівних наслідків для здоров'я людей, а також соціальних, екологічних і економічних наслідків споживання тютюну і впливу тютюнового диму". Конвенція офіційно набула чинності для України 4 вересня 2006 року.
Реклама тютюну вже заборонена в Україні на телебаченні та радіо, а також на зовнішніх рекламних носіях. Проте досі дозволена тютюнова реклама у мережі Інтернет, у магазинах та кіосках, дозволяється також проведення акцій-розіграшів, промоакцій на вулицях, спонсорство та стимулювання продажів сигарет.
Законопроект № 5164 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" щодо повної заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів було прийнято у першому читанні 2010 року 303 голосами народних депутатів. У 2006 році Україна ратифікувала обов'язковий до виконання міжнародний договір – Рамкову конвенцію ВООЗ з боротьби проти тютюну (РКБТ), який зобов'язує Україну до 4 вересня 2011 року повністю заборонити рекламу тютюнових виробів. Слід зазначити, що усі положення законопроекту №5164 розроблені відповідно до ст. 13 РКБТ.
За результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну скорочує куріння на 7%, тоді як часткова заборона лише призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти.
0% громадян України виступають за повну заборону реклами тютюнових виробів ("Глобальне опитування дорослого населення щодо вживання тютюну" (GATS), оприлюднене ВООЗ 27 вересня 2010 р.).