За 6 місяців 2011 року обсяг обороту роздрібної торгівлі області склав 6,3 млрд.грн. і зріс у порівнянні до відповідного періоду минулого року на 14,4 %, - повідомили Закарпаття онлайн у головному управлінні економіки Закарпатської ОДА.
Сьогодні торгівельна галузь є однією з найефективніших, найрозвинутіших та бюджетоутворюючих. Загальна сума надходжень обов'язкових платежів (податків) до Зведеного бюджету від галузі торгівлі складає 11,9 % від загальної кількості платежів.
За останні роки в Закарпатській області відбулися позитивні зміни в розвитку матеріально-технічної бази торгівлі: упроваджуються сучасні торговельні технології, створюються роздрібні торговельні підприємства, які за рівнем культури обслуговування покупців відповідають вимогам європейських стандартів, а також вітчизняні торговельні мережі, що здійснюють торгівлю під однією торговельною маркою, дотримуються єдиної стратегії діяльності, мають єдиний центр управління, координації та контролю, власний розподільний склад. Площа торговельних об'єктів збільшилася за останні п'ять років на 35,3 %, зокрема у містах — на 52 %, за рахунок відкриття нових великих магазинів.
Відрадно відмітити про розвиток сільської торгової мережі. За останній період введено в експлуатацію у сільській місцевості 290 торговельних закладів.
Лише за 2010 інвестиції в основний капітал у сфері торгівлі складали близько 221 млн.грн., що на 46,9 відс. більше обсягу вкладених інвестицій за 2009 рік. За цим показником внутрішня торгівля посідає четверте місце після промисловості, фінансової діяльності, будівництва, діяльності транспорту та зв'язку.
Активного розвитку в області набувають поряд із вітчизняними загальнодержавними торгівельними мережами (,,Сільпо"; ,,Велика кишеня"; ,,Фокстрот"; ,,Космо"; ,,Єва"; ,,Нова лінія"; ,,Епіцентр") мережі регіонального рівня : ,,Барва" ; ,,Беркут"; ,,Домовий" та інші.
Поряд із торгівельними мережами продовольчих товарів, аудіо-, відео-, та побутової техніки, косметичних товарів, засобів гігієни та побутової хімії, будівельних матеріалів існують також інші види спеціалізованих торгівельних мереж, що займаються торгівлею взуттям, одягом, фармацевтичними засобами, книгами, засобами мобільного зв'язку, нафтопродуктами, автотранспортними засобами, комп'ютерною технікою, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням, іграми та іграшками, ювелірними виробами, уживаними речами тощо.
Задовольнити свій смак і придбати потрібний товар сьогодні може в області найвибагливіший покупець.
На споживчому ринку товарів забезпечено баланс попиту та пропозиції. Дефіцит продуктів соціального значення на споживчому ринку області відсутній.
Велику роль у забезпеченні населення області споживчими товарами відіграють 106 ринків, які в сучасних умовах поступово перетворюються в торговельно-сервісні комплекси, зміцнюється матеріально-технічна база ринків та підвищується культура обслуговування покупців. Через мережу організованих ринків реалізується товарів в межах 21 % загального продажу споживчих товарів в області.
Поряд із розвитком туризму та курортно-рекреаційної сфери області розвивається ресторанне господарство.
Оборот ресторанного господарства за січень-червень поточного року склав 232,0 млн.грн. і зріс у порівнянні із відповідним періодом минулого року на 19,1 відсотка.
Широкий вибір товарів і послуг, забезпечення високої культури обслуговування, створення гарного настрою покупцям та відвідувачам - ось основні пріоритети розвитку галузі.
Підприємства торгівлі Закарпаття працюють над зростанням продажу товарів вітчизняного виробництва.
З метою розширення присутності товарів місцевого виробництва на внутрішньому ринку області, сприяння задоволенню потреб населення області у товарах за доступними цінами укладено Меморандуми порозуміння між державною адміністрацією, виробниками продовольчих товарів та 186 суб'єктами мережевої роздрібної торгівлі області.
Щодо питань взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування у процесі реалізації державної політики у сфері торгівлі – на теперішній час вони залишаються не врегульованими. Нерівномірне розміщення торговельних об'єктів у містах. Закриття діючих та відкриття нових торговельних об'єктів відбувається стихійно, без приведення у відповідність з генеральними планами населених пунктів. У багатьох населених пунктах значно скорочено мережу хлібних, овочевих, галантерейних магазинів.
В області реалізується Програма розвитку внутрішньої торгівлі на період до 2012р. Стратегічними цілями Програми є:
- задоволення потреби населення, зокрема малозабезпечених верств, у високоякісних товарах та послугах, запобігання необґрунтованому зростанню цін на споживчому ринку, в тому числі на соціально значущі продовольчі товари;
- запровадження сучасних стандартів торговельного і побутового обслуговування;
- розвиток конкуренції у сфері оптової та роздрібної торгівлі;
- оптимізація і структурна перебудова торговельної мережі;
- урегулювання відносин, пов'язаних з організацією та функціонуванням роздрібних ринків, створення умов для продажу сільськогосподарської продукції безпосередньо її виробниками;
- удосконалення системи показників статистичного спостереження за діяльністю підприємств торгівлі;
- поліпшення іміджу робітничих професій у сфері торгівлі та послуг;
- налагодження соціального діалогу між громадськими, профспілковими об'єднаннями, організаціями роботодавців у сфері торгівлі та місцевими органами виконавчої влади.
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів суб'єктів господарювання та інших джерел.
Виконання Програми дасть змогу забезпечити: збільшення щороку обороту роздрібної торгівлі на 13-20 відсотків, надходжень до державного та місцевих бюджетів коштів від сплати податків і зборів; щорічне збільшення об'єктів торгівлі та ресторанного господарства на 2,9 – 3,2 відсотків і доведення торговельної площі у містах – до 216 кв.метрів, у сільській місцевості – до 536 кв.метрів на 1000 жителів (відповідно до наказу Міністерства економіки України від 02.09.2008 №409), досягнення нормативних показників забезпеченості населення посадковими місцями у закладах ресторанного господарства (відповідно до наказу Міністерства економіки України від 12.10.2009 №1111); додаткове працевлаштування громадян та збільшення чисельності працівників у сфері торгівлі на 1,1-1,5 відсотків.