Протягом трьох днів ужгородці та гості міста мали змогу знайомитись із пропозиціями учасників, серед яких були туристично-оздоровчі заклади та організації не тільки України, а близько 10 держав Європи, у т.ч. Австрії, Німеччини, Росії.
Напередодні перші керівники області Михайло Кічковський та Олег Гаваші направили учасникам, гостям та організаторам виставки вітання.
В урочистому відкритті виставки взяли участь: заступник голови облради Василь Брензович, заступник голови ОДА Володимир Гоблик, начальник головного управління з питань європейської інтеграції, зовнішньоекономічних зв’язків та туризму ОДА Ернест Нусер та його заступник Олександр Марченко та ін.
У церемонії також взяв участь заступник міністра культури і туризму України Юрій Зубко.
„Представлені на виставці експонати переконливо свідчать про великий потенціал вітчизняного туризму, працелюбність і талановитість нашого народу. Продукція з українською маркою все більше відповідає найвищим вимогам міжнародних стандартів”, – сказав Василь Брензович.
Заступник голови ОДА Володимир Гоблик, звертаючись до учасників святкового дійства, зазначив, що Закарпаття межує з чотирма державами Євросоюзу, має добре розгалужену транспортну мережу, що включає залізничний, автомобільний, повітряний і трубопровідний транспорт. Це чудовий край з мальовничими ландшафтами, які приваблюють туристів не тільки з України, а й з усього світу, з багатою історичною спадщиною, всесвітньо відомими мінеральними джерелами, з низкою архітектурних пам''яток, цікавих літніх і зимових маршрутів, зручних шляхів сполучення - усе це зробило область краєм туризму. Якщо додати самобутні народні традиції та гостинність закарпатців, то можна сказати: відпочиваючі на Закарпатті почерпнуть багато цікавого і корисного.
Відтак заступник міністра культури і туризму України Юрій Зубко разом із Володимиром Гобликом урочисто перерізали традиційну червону стрічку, що знаменувало собою офіційне відкриття виставки.
Тематичні розділи виставки показали привабливість нашого краю, який має свій неповторний колорит, самобутність і оригінальність – усе це проникає в серце, западає в душу. Це казка родом з дитинства, в яку так хочеться повернутися. Тим більше, що область має низку установ з комфортабельними умовами розміщення і розумними цінами. На її теренах діють 318 санаторно-рекреаційних та готельних закладів, де можна одночасно розташувати понад двадцять тисяч осіб. Крім того, функціонує мережа сільських садиб, які займаються „зеленим“ туризмом. Більшість із них стали учасниками виставки, де презентували свій туристичний продукт.
Свої вироби демонстрували і народні умільці, майстри, художники, серед яких привернув увагу молодий художник-майстер закарпатської кераміки з Іршавщини Олександр Дворак – випускник Ужгородського коледжу мистецтв ім.Адальберта Ерделі, який, крім усього, у Будинку дитячої творчості ще й навчає майстерності юні обдарування району.
– Я намагаюся відродити та зберегти, як на мене, унікальне керамічне мистецтво знаних іршавських художників Галасів, – мовив Олександр і додав: – До речі, вироби з глини мають здатність зберігати і передавати енергію. Тому якщо вам припала до душі річ і ви купляєте її з добрим настроєм, то цей настрій буде присутній у вашій оселі повсякчас.
Авжеж, глиняний посуд наповнюється енергією, яку глина здобула за довгі століття, а то й тисячоріччя від сонця, повітря, води, землі - чотирьох першоелементів і стихій. Можливо тому, зупинившись біля кераміки, так хочеться придбати, бодай милу дрібничку для себе, як оберіг.
А придбати тут було що: вазони, квітники, панно, горщики, блюда, фруктовниці, цукерниці, горнятка – все, що використовується в ужитку.
Зупинялись відвідувачі, особливо з дітками, біля робіт майстрині Анни Кан із с. Середнє Ужгородського району, доля яку після закінчення Ужгородського училища прикладного мистецтва закинула на Запоріжжя, де вона проживає й донині. Оскільки частенько навідується до батьків, то не упускає найменшої нагоди, щоб узяти участь у фестивалях і виставках, які проводяться на Закарпатті. Тепер вона привезла із собою віночки для дівчаток, чоловічі крисані, кептарики. Мала й новинку – малюнки деколі (перевідні зображення), а це, звісно, виноградне гроно від відомої фірми „Леанка“ з відповідним написом. Сама ж „Леанка“ пропонувала відвідувачам скуштувати марочні, десертні та столові вина високої якості.
Рахівська РДА презентувала екологічний, гірськолижний, кінний та екотуризм.
– Сьогодні ми робимо акценти на тих турмаршрутах, що викликані вимогами часу, а це, велотуризм та мандрівки – знайомство з казковою Гуцульщиною, – розповів головний спеціаліст відділу по туризму і рекреації держадміністрації Василь Волощук. – А зупинятись є де. Маємо численні бази відпочинку, санаторії, серед яких нещодавно відновив свою роботу після капітального ремонту санаторій „Гірська Тиса“, готелі. І, звісно, сільські садиби, які охоче приймуть на нічліг, нагодують. Зокрема, садиба Івана Буташа, що під горою Лиса, садиба Емілії Гривчук, яка надає затишний прихисток тим, що піднімаються на Говерлу та багато інших.
Свалявський район презентував сучасні бази відпочинку та „чисте“ золото краю – мінеральні води.
Будинок вина або „Гостинна садиба сім’ї Михайла Поличка“ з Виноградівщини , що неподалік санаторію „Теплиця“, зваблювала учасників ярмарки гронами налитого солодкого білого винограду, руки до якого тягнулися самі. „Смакуйте, замовляйте, приїжджайте“, – запрошувала господиня. Коли поруч зібралося декілька зацікавлених, жінка взялася охоче розповідати:„ Наша садиба гарантує проживання, харчування, екскурсійне обслуговування туристам. У підвалі Будинку - колекція домашніх сухих вин, виготовлених з винограду сортів Рислінг, Мерло, Трамінер, Леанка, Кабарне-Савіньйон та ін. До послуг туристів – страви із закарпатської та угорської кухні “.
Привертала увагу багатством туристичного продукту і сусідня Івано–Франківська область, з якою наш край має підписану угоду про співпрацю в рамках виїзного засідання координаційної ради з питань місцевого самоврядування при голові Закарпатської облради М.Кічковського. Тут популярними видами туризму є гірськолижний, пішохідний, водний, культурно-пізнавальний, сільський зелений, велосипедний, та кінний, дельта- і пара планеризм, скалолазіння. В області функціонує біля 30 гірськолижних витягів, все більшої популярності набувають сплави по річці Дністер. Має Івано-Франківщина і багату культурно-історичну спадщину, пам’яток якої налічується понад 3,5 тисячі. Скарбницею народних промислів є Коломийський музей народного мистецтва Гуцульщини і Покуття, музей „Писанка“, де представлені зразки оригінальної архітектури тощо. Словом, усе як книжка пише: туристичні маршрути, готелі, садиби, ресторани, кафе, спорт, розваги, цікаві місця.
– Завітайте у наш край і не пожалкуєте, – щиро запрошували спеціалісти управління по туризму Івано-Франківської ОДА.
„Красно дякуємо і до скорої зустрічі“, – відповідали заінтересовані присутні, уточнюючи ціни туристичних послуг.
А тим часом берегівчанка Ольга Сакалош рекламувала роботи майстрів народного та декоративно-прикладного мистецтва району. Коли запитали її, котрі із привезених робіт подобаються їй самій найбільше, то вона сказала: „Ясна річ, це роботи мого чоловіка – розписані пляшки та маски, а також вироби з кераміки Данча Тюнде. Очерето плетіння – це творчість представників ромів із багатьох сіл Берегівщини“.
За останніх - пораділа щиро. Адже художнє плетіння з очерету, як ремесло, було опановане на Закарпатті у другій половині ХІХ ст. Спочатку навчилися плетінню з листя сухої кукурудзи у Вишкові, що поблизу Тячева, відтак – з болотяного очерету у Берегові. Виплітали килимки, кошики, хлібниці, валізи, крісла-гойдалки, скрині і, навіть, дивани. Сьогодні тут було також на що подивитися.
Шеф-кухар фірми „Маркет-плюс“ Богдан Вінкер показував майстер-клас з приготування їжі. Присутні охоче вмощувалися в крісла і спостерігали за тим, як молоді хлопці демонструватимуть перед публікою свою вправність у приготуванні м'ясних страв.
Настрій був, справді, святковий: відусюди лунали запальні мелодії, панувала святкова метушня, веселий сміх - атмосферу передчуття і очікування свята вдалося забезпечити на всі сто.
– Виставка-ярмарок „Тур’євроцентр“ –Закарпаття -2009“ у цілому пройшла успішно, збережена і, навіть, розширена, географія учасників – підсумував Олександр Марченко. – За попередніми даними цьогоріч до нас прибуло близько 150 підприємств і фірм. Враження - хороші, відгуки - теплі, доброзичливі, оптимістичні, особливо про туристичний продукт Закарпаття. А це - екзотичні села, величні замки, дивовижні водопади і щирої вдачі люди. Хто побував один раз, прийде ще і ще. Адже, як кажуть, краще - один раз побачити. А хто побачив – оцінив гідно.
У рамках презентаційного рекламного туру учасники мали можливість укласти угоди про співпрацю, налагодити співробітництво та обмінятися візитками з тим, аби обговорити пропозиції на місцях. І це – важливо. Адже йдеться про підвищення рівня життя населення шляхом формування конкурентоспроможного на внутрішньому та світовому ринку національного туристичного продукту на основі раціонального використання туристичних ресурсів, відродження національної культурної спадщини, створення нових робочих місць, сприяння вихованню дітей і молоді на засадах патріотизму, формування позитивного туристичного та санаторно-курортного іміджу держави, любові до України.
А далі - справа часу і бажання діяти.