Авто вже розкіш?

Понад 700 тисяч українців живуть в автомобільний борг. За прогнозами експертів, через світову фінансову кризу половина з них може втрапити в халепу, так і не знайшовши ресурсів для сплати кредитної позики за авто

Авто вже розкіш?

Ще кілька місяців тому в Інтернеті часто можна було побачити оголошення на кшталт – продам місце в черзі на те чи інше авто за $1 500. Черги були на півроку наперед, підприємливі українці робили на цьому хто маленький, а хто й великий бізнес.

...Але сьогодні в автосалонах безлюдно. У країні – криза. Людей звільняють з роботи, відбуваються шалені скорочення штатів та бюджетів різного рівня контор. Люди масово й панічно знімають усі свої гроші з депозитів. Одні шукають, куди оптимально і з користю вкласти гривні, які щомиті знецінюються, інші – як виплатити взяті у колись стабільних доларах кредити на те чи інше майно.

Серед майна, на придбання якого громадяни позичали гроші у банках, левова частка припадає, власне, на автомобілі. Отож, як фінансова криза вплине на здатність громадян вчасно сплачувати кредитну позику за авто, як чинитимуть банки у ситуації, пов’язаній з неплатежами по автокредитах, і що станеться з вітчизняним авторинком найближчими роками – у дослідженні «Главреда».

За провокацію банків розплачуватиметься клієнт

Повертаючись пізнього вечора наприкінці літа додому, я зупинила авто. Водій люб’язно погодився підвезти. Ми розговорилися, і мова зайшла про те, яку машину сьогодні краще купувати і чому. Дорогою водій зупинився (співрозмовник наперед спитав дозволу), аби взяти ще одного пасажира. Молодий чоловік сів позаду, довго мовчав, слухав, а потім раптом голос¬но суржиком запитав: «Скажіть, чому банки припинили видавати кредити на машини? Сьогодні сім банків об’їздив – всюди відмовили. А я хочу своїй дівчині зробити подарунок на день народження». Мені вже треба було виходити, коли водій запропонував своєму випадковому пасажиру допомогти отримати кредит, бо, як він сказав, мав потрібні зв’язки у кількох банках.

Отже, найпопулярніша за останні кілька років форма купівлі автомобілів в Україні почала зникати, як дим від листя, – від середини літа банки різко обмежили видачу споживчих кредитів своїм клієнтам. Вони змінили вимоги при розгляді прохання від потенційних позичальників і ускладнили процедуру надання кредиту чи то на побутову техніку, чи на житло, чи на авто. Деякі банки продовжують безперешкодно надавати кредити, але під 25–30% (щоправда, відмовляються пропонувати довгострокові кредити). Експерти авторинку запевняють: надто великі відсотки, бо якщо на Заході вони становлять 3–5%, то в Україні – у 10 разів вищі. Зате банки почали застосовувати більш європейський підхід у роботі з клієнтами. «Банки тепер вимагають повних і правдивих даних про позичальника. Наприклад, якщо клієнту треба платити $1000 на місяць за авто при тому, що стільки ж становить його зарплата, – ніхто такий кредит не видасть», – сказав у телефонній розмові працівник одного зі столичних банків. «Оскільки клієнти брали різні кредити – і доларові, і гривневі, то є ймовірність, що збільшиться кількість випадків неповернення кредитів до банків через “гру без правил” долара, – пояснює нинішню ситуацію з автокредитуванням Олег Омельницький, український автомобільний експерт, глава AUTO-Consulting. – Українські банки не так часто стикались із ситуацією, коли доводилося конфіскувати майно, зокрема автотранспорт, через невиплачений клієнтом кредит. Хоча неплатежі по кредитах були й раніше, традиційно – до 5%. Сьогодні ж відсоток неплатежів може зрости щонайменше вдвічі. А це вже багато. У країнах Європи неповернення по кредитах коливаються лише до 1%.

В українській ситуації варто розуміти, що політика і банків, і автосалонів, яку ті провадили останні кілька років, провокувала неплатежі. Банки, приміром, проводили акції, закликаючи потенційного клієнта, – “Прийди з нульовим внеском і отримай автомобіль” або “Стань власником автомобіля за 100 грн!”. Зрозуміло, що люди приходили, отримували авто за 100 грн і більше не думали – платити за нього чи ні. Знай¬ти цих людей, повернути авто – це проблеми банку. А коли настає час щомісячних платежів, людина розуміє, що не в змозі оплатити авто, а попереду ще досить великий строк виплат, особ¬ливо, коли клієнт узяв автомобіль з нульовим внеском.

Банки використовували таку тактику виключно для залучення клієнтів, для поповнен¬ня свого кредитного портфеля. Автодилерам це було вигідно, оскільки вони в будь-якому разі були захищені. А зараз за це розплачуватиметься клієнт».

Який вихід із цієї ситуації може бути для клієнта. За словами юриста Арсена Герасиміва, відомих і законних виходи є два: або повертай гроші, або віддавай майно. Іншого тут не вигадати. «Банку все одно, що ти робиш, – каже юрист громадської організації “Ділова ініціатива”. – Головне, щоб позичальник виконав передбачені кредитним договором зобов’язання».

«Китайці» на українській дорозі

За непрямими підрахунками експертів, в Україні сьогодні майже 782 тисячі громадян живуть в автомобільний борг. Це, по суті, половина з тих, хто придбав нове авто за останні три роки.

Незважаючи на наполегливі запевнення спеціалістів, які займаються аналізом споживчого ринку, у тому, що в Україні попит на автомобілі буде стабільним упродовж наступних кількох років, продаж на вітчизняному ринку нових авто сьогодні стрімко летить вниз – все через раптове падіння купівельної спроможності клієнтів. «У всіх без винятку представників європейських марок автомашин в Україні продаж впав ледь не до нуля», – повідомив у розмові з «Главредом» працівник Представництва компанії однієї європейської марки авто.

У багатьох країнах продаж автомобілів за останній місяць впав на 30–50%. Японські компанії у США зупинили випуск авто з великими двигунами (зокрема через подорожчання бензину). У жовтні тут також скоротився продаж автомобілів популярних марок Toyota (на 23%), Honda (30%), Nissan (33%) та Chrysler (35%). Натомість серед європейських авторинків продовжує тримати позиції французький. Його стабільність, за словами фахівців, зумовлена тим, що свого часу автоконцерни переорієнтувалися на випуск автомобілів з дизельними двигунами. Вони зберегли високі параметри (потужності) двигунів за досить низького споживання палива та незначних витрат. Крім цього, французькі інженери вправно дотримуються норм міжнародних конвенцій щодо викидів автотранспорту в атмосферу.

Цікаво, що продаж авто піднявся на російському авторинку. У країні люди мають гроші, а головне банки – дають кредити під нульовий відсоток, і Росія майже не залежить від долара – так цей факт пояснюють аналітики.

А яким автомобілям надають перевагу в часи кризи українці? Чим менше грошей в народу, тим дешевші авто він купуватиме – стверджує майже кожен експерт, з яким спілкувався «Главред». Бо у важкі часи народ вибирає пріоритети. Перший з них – не залишитися голодним і босим, без квартири та роботи. Машина – це вже вторинне. Тому українці надаватимуть перевагу тим машинам, які мають чотири колеса, мотор і дах. Наприклад, «китайцям», на які донедавна були досить низькі ціни.

За словами фахівців, до початку короткої ери кредитування в країні лідирувала ВАЗівська продукція, обсяг якої на автомобільному ринку України сягав 30%. Власне, нові «Жигулі» і сьогодні посідають перше місце у продажу. Але з кредитним бумом на авто продаж ВАЗівської продукції скоротився до 14–15% (продажі ВАЗу впали ще й тому, що вітчизняний покупець почав вибагливіше ставитися до покупки авта, вибираючи насамперед якість та безпеку, а також звертаючи увагу на менші витрати пального саме імпортних машин. Як відомо, ні ВАЗ, ні «китайці» нічого подібного запропонувати не можуть). За рахунок цих втрачених позицій відбулося підвищення продажу імпортних авто. І за «Жигулями» з’явилися дорожчі марки – Mitsubishi, Toyota (обидві зібрані за кордоном), Škoda (збирається в Україні), Mercedes, Peugeot, Volkswagen, Citroёn, Opel тощо.

Але більшість експертів сходяться на думці, що «велика четвірка» – Жигулі, Таврія, Daewoo Lanos, Chevrolet, яка панувала на українських дорогах країни три-чотири року тому – до ери споживчих кредитів, – нині, в часи фінансової смути, знову може вийти у лідери. Автомобілі вітчизняного та російського виробництва низького цінового сегмента вже повертають свої позиції у гаражах автовласників і знову стають популярними. Тепер буде, як колись, за добрих радянських часів, коли все коштувало дешево і часто потребувало додаткових (читай: суттєвих) витрат на підтримання хоча б якоїсь злиденної якості. А ти як покупець не маєш вибору: можеш розраховувати на власний реальний гаманець і не маєш реальної змоги, наприклад, придбати вживане авто у хорошому стані.

Вміти купити і вміти продати

«Ще шість років тому на ринок автомобілів, що були у вжитку (б/в), припадало близько 80% продажу. Сьогодні обсяг поставок вживаних автомобілів, що імпортують в Україну, становить не більше 1% ринку, – запевняє Олег Омельницький. – У середньому рік виробництва цих автомобілів коливається від 2000 року до 2005-го, тобто їх вік – від 5 до 8 років. Однак кількість цих машин жалюгідна, бо імпортувати б/в автомобілі за чинного законодавства абсолютно не вигідно».

Ринок вторинних авто, за словами експертів, формується сьогодні не із завезеного в Україну з-за кордону «секонд-хенду», а за рахунок тих машин, які вже є у країні. Це або майже нові авто, які продали рік-два тому (аналітики кажуть, що багато власників купують нові машини виключно на строк гарантії, після чого продають), або б/в авто, які імпортували в Україну дещо раніше.

Але той уживаний автомобіль, на якому власник поїздив і тепер хоче його продати, не може це зробити за нормальну ціну, бо це авто нікому не потрібне. Уживані машини теж упали в ціні, пояснюють автодилери.

«На українському ринку потриманих легковиків – застій. Зараз ніхто нічого не приганяє, бо уживана машина стала надто дорогою», – розповідає про тонкощі ситуації на ринку вторинних авто Володимир зі Львова, який уже півтора року як не їздить за машинами до Європи і займається ремонтом старих.

«“Радянські” машини продають сьогодні дуже дешево, – продовжує Володимир. – А якщо говорити про європейські, то свіжопригнану машину, до речі, легше продати, ніж ту, яка місяць простояла в Україні. Зате віднедавна почали гнати фури та вантажівки, бо в Європі у зв’язку з кризою, і з закриттям підприємств, власники спродують те, що припинили використовувати у виробництві і для чого немає роботи.

Чому не женуть легкові авта? Проблема полягає у тому, що в Європі автомобілі купують за євро. В Україні їх традиційно продають за долари. Різниця в курсі валют і кінцева ціна пригнаного автомобіля – не на користь беушного порівняно з новою машиною. Додайте сюди розмір першого збору на потримане авто – наприклад, якщо машині більше п’яти років, треба заплатити не менше 15 тис. грн. Офіційно розмитнити машину нереально – ціни зашкалюють. Тому клієнту стало вигідніше йти в салон.

Насичення ринку б/в автомобілів відбувалося останні три-чотири роки. Машини ввозили тисячами. По документах вони проходили як кузов, що було набагато дешевше для покупця: на польській території з машини виймали двигун, ходову тощо, автомобіль замитнювали і на кордоні ввозили в Україну як агрегат, запчастини. Уже згодом окремо довозили зняті з нього оригінальні деталі. І покупець ставив у гараж хорошого, наприклад, “німця”, за помірні гроші (зробивши перед цим у МРЕВ за $400–600 переобладнання свого “кузова” на легковик). Перевезенням автомобілів займалися фірми, юридичні особи, фізичні не мали на це права.

Сьогодні ще продовжують “ганяти” потримані авта, які коштують понад $20 тис. Хоча і це не надто вдячна справа», – підсумовує Володимир.

За словами експертів, на Заході ситуація зі старими авто регулюється законами й міжнародними нормами, її жорстко конт¬ролює держава. В Європі – чим старіший автомобіль, тим більше податків має сплачувати його власник. «Проте вікові обмеження на авто в Європі – це, насправді, лобіювання інтересів автокомпаній: по суті, це змова проти споживачів», – стверджує Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів.

Отже, європейцям невигідно тримати старий автомобіль, бо, крім іншого, у власника можуть виникнути проблеми зі стандартами екологічних норм для автотранспорту, зафіксованими у документі «Євро 4». Якщо авто не відповідає задекларованим нормам, власник платить більший екологічний збір. Натомість Україна досі дотримується стандартів «Євро 2», введених 1 січня 2007 року, і старі авто на наших дорогах – не проблема.

Однак багато українців, особливо у великих містах, вибираючи машину, надають перевагу таки новим авто. Арсен Герасимів узяв кредит на свій перший автомобіль у 2006 році. Зараз йому, як він сам каже, «залишилося виплатити пару рублів» за свого нового «німця», зібраного в Бразилії. «Купувати новий автомобіль – це, більше, психологічний момент. До того ж, я не розбираюся в ремонтах, тому мені важливо якнайдовше не зазирати під капот. Керуюся правилом Генрі Форда. Коли його запитали, яким є найкращий автомобіль, він відповів: «Найкращий автомобіль – це новий автомобіль».

Ольга Годованець, "Главред"
19 листопада 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Економіка

16:32
/ 1
У Франції відкрили перше у світі індустріальне виробництво целюлози з опалого листя на основі стартапу закарпатця Валентина Фречки
01:03
/ 8
На Закарпатті наразі перебуває 40% усього релокованого бізнесу України
20:35
На третій рік війни об'єми будівництва в Ужгороді майже втричі перевищили довоєнні показники – ЛУН
22:24
Зміни в митному законодавстві ЄС спричинили черги вантажівок перед КПП "Вишнє Нємецьке - Ужгород"
23:35
/ 1
Пов'язана із львівським бізнесменом фірма купила ще один дозвіл на видобуток мінеральної води на Закарпатті
11:11
/ 3
Посуха знищила більшу частину врожаю хурми на Закарпатті
22:05
Торік з прибутками спрацювали 73% підприємств Закарпаття
11:19
АРМА оголосила конкурс на управління ключовим логістичним комплексом Закарпаття "Термінал Карпати"
15:47
/ 2
Завершення будівництва євроколії на ділянці Чоп—Ужгород заплановано на 2025 рік
11:31
/ 1
На аукціонах "Земельного банку" за суборенду землі на Закарпатті ціна за гектар сягла майже 10 000 грн
00:59
/ 3
Підняття мінімальних роздрібних цін на вино стане подарунком для продавців "лівого" вина – Гарновдій
14:59
/ 3
Триває активна фаза будівництва євроколії між Чопом та Ужгородом – "Укрзалізниця"
11:13
Через закарпатську митницю найбільше експортують зерно та деревину, а імпортують - легковики та вантажівки
15:01
Цьогоріч на Закарпатській митниці найбільше податків сплачено за ввезення автомобілів, моніторів і проєкторів, телефонів та водонагрівачів
13:47
/ 1
Індустріальний парк на Берегівщині, один з трьох в Україні, отримає державні 148 млн грн на будівництво залізничних колій та електричної інфраструктури
16:31
З початку року на Закарпатті ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 3,3%
16:18
У серпні споживчі ціни на Закарпатті зросли на 0,6%
01:28
З Харківщини на Закарпаття релокувалися 11 компаній корпорації родини Шуфані
20:51
/ 2
В Ужгороді будують завод із виробництва лікарських препаратів з плазми крові
20:22
/ 2
На Закарпатті за рік податкові надходження від туристичної галузі зросли на 45%
20:43
На Закарпатті запрацював "сухий порт" "Термінал Чорнотисів"
13:52
Кооператив із Закарпаття третину врожаю яблук продав у Європу
11:38
У Горонді на Закарпатті планують збудувати вже три сухих порти
17:38
На кошти ФАО кооператив з Берегівщини планує виробляти вино
20:17
/ 6
Кабмін сьогодні зареєстрував новий індустріальний парк у Мукачеві: планують залучити 36 млн євро інвестицій
» Всі новини