Із 1 серпня 2008 року запроваджено марки акцизного збору нового зразка для алкогольних напоїв та тютюнових виробів (постанова Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року № 179 «Про запровадження марок акцизного збору нового зразка для алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (із змінами, внесеними постановою КМУ від 21.05.08 № 486).
Динаміка обсягів реалізації марок акцизного збору для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, виявлення фактів незаконного виробництва підакцизних товарів, використання підроблених марок акцизного збору для їх маркування, вилучення із обігу алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного збору та спирту етилового неденатурованого у 2004-2007 роках вказує на зростання „тіньового обігу” маркованих підакцизних товарів, використання акцизних марок не за призначенням, виробництво та реалізації необлікованої продукції та використання для їх маркування підроблених марок акцизного збору.
Так, за словами Василя Регурецького, темпи росту реалізації марок акцизного збору для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів як вітчизняного, так і імпортного виробництва у 2004 році порівняно з 2003 роком склали 111 % (+644 млн. шт.), у 2005 році порівняно з 2004 роком – 110% (+679 млн. шт.), у 2006 році порівняно з 2005 роком – 103 % (+ 245 млн. шт.), а у 2007 році порівняно з 2006 роком 103% (+201 млн. шт.). При цьому підрозділами податкової міліції в 2005 році було порушено 1 430 кримінальних справ за статтями 204, 216 Кримінального кодексу України, в 2006 році –1 680 справ , а у 2007 році – 1 737 таких справ.
Результати експертиз підроблених марок акцизного збору свідчать про їх виготовлення промисловим способом. Різниця між підробленими та легальними акцизними марками практично відсутня. Її можливо встановити лише під час лабораторних досліджень, використовуючи спеціальне професійне обладнання та реактиви.
Крім того, недосконалість законодавчої бази не лише не сприяє ефективному контролю з боку держави за сплатою акцизного збору з алкогольних напоїв, а й заважає нормальному функціонуванню алкогольного ринку. Так, виробники горілки та лікеро-горілчаних виробів для маркування продукції використовують однакові марки з позначеннями „вміст спирту етилового 25 % і більше об'ємних одиниць”, а суму акцизного збору з цих видів продукції потрібно сплатити різну – залежно від вмісту в продукції спирту етилового.
„Зменшення темпів росту реалізації марок при збільшенні кількості порушень, високий рівень підроблених марок, а також мінімізація акцизного збору шляхом використання марок не за призначенням – основні причини запровадження нових марок”, – зазначив заступник Голови ДПА України Василь Регурецький.
За словами заступника директора департаменту контролю за виробництвом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Михайла Зальотіна, марки нового зразка мають кілька суттєвих відмінностей від попередніх:
по-перше, запроваджується єдиний колір акцизної марки для вітчизняної алкогольної продукції.
По-друге, суттєвих змін зазнають реквізити, які наноситимуться на акцизні марки для маркування алкогольних напоїв вітчизняного та імпортного виробництва. Так, крім наскрізної нумерації на марках, яка складається з двох цифр індексу регіону України (за місцезнаходженням виробника продукції), серії та окремого для кожної марки номера, на марки буде наноситися напис, що складається з початкових літер слів "алкоголь імпортний" ("алкоголь вітчизняний") - "АІ" ("АВ"), двох двозначних чисел (рік і місяць, у якому вироблено марки), розділених скісними лініями.
До того ж зазначатиметься сума акцизного збору, сплачена за одиницю маркованої продукції, з точністю до тисячного знака, яка відповідає сумі, визначеній з урахуванням діючих ставок акцизного збору, міцності продукції та місткості тари. Таким чином, введення позначення на марках про суми акцизного збору, сплаченої за одиницю маркованої продукції, унеможливить використання виробниками алкогольних напоїв марок акцизного збору не за призначенням та мінімізацію податкових зобов’язань з акцизного збору.
По-третє, змінюється дизайн та голографічний захисний елемент для всіх типів акцизних марок. Суть запропонованих змін захисту полягає у зміні технології виготовлення голографічного захисного елементу акцизних марок, яка виключає можливість його підробки та надає змогу визначати автентичність марки за допомогою кишенькового приладу через спектральний код голографічного захисного елементу.
„Саме запровадження нової технології захисту акцизної марки, яка надає можливість миттєво виконувати ідентифікацію та з’ясовувати легітимність використання акцизної марки співробітникам контролюючих органів, дозволить зупинити поширення контрабанди та контрафакту підакцизної продукції в Україні”, – зауважив Василь Регурецький.
Ціна на марки акцизного збору збільшиться в 2,7 разів і складатиме:
за 1 акцизну марку для алкогольних напоїв – 0,103 грн.,
для тютюнових виробів – 0,055 грн. (за 1 акцизну марку попереднього зразка: для алкогольних напоїв – 0,037 грн., тютюнових виробів – 0,022 гривень).
Кабінет Міністрів України надав Міністерству фінансів України виключне право змінювати розмір плати за марки акцизного збору з урахуванням індексу інфляції в Україні та підвищення собівартості їх виготовлення (постанова Кабінету Міністрів України від 20 червня 2003 року № 926 „Про розміри плати за марки акцизного збору для алкогольних напоїв та тютюнових виробів”).
За даними Міністерства фінансів України та виробника акцизних марок – ДП «Поліграфічний комбінат «Україна» (спеціалізоване підприємство Міністерства фінансів України), збільшення розміру плати за марки акцизного збору відповідає та знаходиться в межах внутрішнього індексу інфляції в 2003 – 2007 роках, а також викликане підвищенням витрат на закупівлю сировини та матеріалів, що виготовляються виключно в країнах Європейського Союзу.
Учасники брифінгу зазначили, що ажіотажу при замовленні марок нового зразка не було. Так, кількість замовлених марок нового зразка на серпень місяць не змінилась в порівнянні із середньомісячним замовленням марок попереднього зразка. Відповідаючи на закиди представників бізнесу даного ринку про недоцільність збільшення вартості марок акцизного збору, Василь Регурецький наголосив, що натомість ставки акцизного збору в Україні досі залишаються на низькому рівні, навіть не лише в порівнянні з країнами ЄС, а й сусідніми Російською Федерацією, Молдовою та Білоруссю.