Закарпаття готується до чемпіонату з футболу за двома програмами: у березні цього року затвердили регіональну, у квітні – обласну. Першу втілюватимуть за рахунок інвесторів, на другу 231 мільйон гривень повинна дати держава.
Ці гроші мають піти на розбудову пунктів переходу, реконструкцію готельно-туристичного комплексу, залізничних колій, Бескидських тунелів тощо. Що залишиться на дороги, невідомо.
Розраховувати на власні сили теж не доводиться, бо вже сьогодні області бракує коштів навіть на найнеобхідніші ремонти, каже начальник облавтодору Василь Маркович: «Нам на цей рік дали 118 мільйонів гривень. Ми їх уже використали! І ніхто не враховує, що роботи дорожчають, ми можемо все менше й менше робити за те фінансування, яке є».
Одне з найболючіших питань – об’їзні дороги навколо міст Берегова та Ужгорода. На першу необхідно понад 90 мільйонів гривень, на другу в десять разів менше. Але й це обласний центр самотужки не подужає, каже заступник мера Ужгорода Володимир Бобков.
«Нам необхідно для об’їзної дороги 9 мільйонів гривень. Так ми зможемо вивести вболівальників із Угорщини та Словаччини на об’їзд Ужгорода. Ми подали запит до Кабінету Міністрів України, щоб нас включили до фінансування Євро-2012», – каже міський урядовець.
Крім грошей, бракує і якості
Мешканка Ужгорода Мар’яна Вовканич часто їздить за кордон, днями повернулася з Польщі, де була у відрядженні. За її словами, автомобільні дороги, інфраструктура та й загалом придорожній сервіс у Європі – різка протилежність українським.
Принаймні за кордоном про таке поняття, як ями на дорогах чи відсутність розмітки, навіть не йдеться, каже Мар’яна: «А сміття? В’їжджай в Україну – і зразу бачиш, куди приїхав, по сміттю на узбіччях! А ремонти? У нас дірки латають, і ти їдеш по них, наче по військовій дорозі. Я, чесно кажучи, не уявляю, як запрошувати сюди туристів, бо, крім гарної природи, їм потрібен сервіс. А у нас нічого немає!»
За підрахунками, будівництво 1 кілометра доріг в Україні обходиться в 1 мільйон гривень. В Європі на це витрачають в середньому в чотири-п’ять разів більше. У стільки ж разів європейські дороги витриваліші та якісніші. Про якість українського асфальту говорити не доводиться…
І неофіційно чимало шляховиків зізнається: якщо навіть завтра почати капітальні ремонти автодоріг, немає гарантії, що до 2012 року вони знову не розсиплються.