Про ці та інші щоденні актуальні питання у своїй роботі говорили на черговому засіданні члени створеної при Закарпатському регіональному відділенні Українського союзу промисловців і підприємців Асоціації готельно-ресторанного бізнесу — директор ресторану «Олд-континент» Йозеф Товт, директор готельно-ресторанного комплексу «Дует+» Михайло Попович, директор ресторанного комплексу «Ретро» Володимир Дейнега, директор комплексу «Дельфін» Михайло Фролов, директор готельно-ресторанного комплексу «Атлант» Анатолій Кальницький, директор ресторанного комплексу «Гурман» Надія Дудаш, директор ресторанного комплексу «Ужгородський замок», голова правління РВ УСПП в Закарпатській області Маргарита Мощак за участі завідуючого кафедрою туризму УжНУ Федора Шандора та начальника управління у справах захисту прав споживачів у Закарпатській області Віталія Танчинця, а також відомого ужгородського веб-дизайнера Олександра Богданова.
«Навіть пропонуючи високу заробітну плату, в Закарпатті нині важко знайти високваліфікованих готельних менеджерів, ресторанних адміністраторів, офіціантів, кухарів… Усіх спеціалістів з «великої» букви у нашій області, а тим більше у місті можна на пальцях рук перерахувати, нових чомусь не більшає попри численні вузи та філії, які їх готують. І все це – на тлі того, що лише в Ужгороді на сьогодні працює 159 закладів громадського харчування, ще 8 повинні відкритися упродовж цього року . І всі ці готелі, ресторани, кав’ярні намагаються знайти хороший, грамотний персонал», — так розпочала засідання Асоціації керівник РВ УСПП Маргарита Мощак. За її словами, навіть випускники філій різних київських вузів чи спеціалізованих профтехучилищ далекі від реалій професії, яку їм дали. Підтримали голову й інші члени Асоціації. Керівник готельно-ресторанного комплексу «Олд-континент» Йозеф Товт констатував факт, що лише одиниці з тих працівників, які приходять на роботу, витримують високі вимоги до організації праці. «Трапляється, що нові працівники не витримують і місяця роботи у нашому закладі. Обслуговуючий персонал не звик працювати в порядку, підкорюватися правилам. Але ці правила – це звичайні європейські норми, а ще – вимоги до рівня обслуговування у такому класі готелів та ресторанів, як наш», — зазначив Йозеф Товт.
Наявність проблеми кадрів для готельно-ресторанного бізнесу Закарпаття підтвердив і завідуючий кафедрою туризму Ужгородського національного університету Федір Шандор. За його словами, три роки тому УжНУ почав готувати студентів на менеджерів туризму та готельно-ресторанної справи. Навіть цьогоріч на одне місце претендували 19 осіб, але це ще нічого не означає: навіть з тих, хто вступив, далеко не кожен буде хорошим спеціалістом. Та й чекати першого випуску ще 2 роки, і не гарантія, що вони вийдуть хорошими спеціалістами, тим більше, що теорія, зазвичай, далека від практики. «На жаль, у нас ще немає хорошої навчальної бази, відповідного викладацького складу, все це на етапі становлення», — констатував Ф. Шандор.
Аби вирішити проблему з викладацьким складом, члени асоціації запропонували провести практичні заняття зі студентами кафедри, запросити молодь у свої готелі та ресторани й показати, розповісти про специфіку професії. «Потрібно навчити студентів етикету, психології, вмінню спілкуватися з людьми, тому що в нашій професії людина має бути в першу чергу морально витривала. І ще слід пам’ятати залізне правило — «Клієнт завжди правий», — зазначив директор «Олд-континенту».
Паралельно з обговоренням проблеми кадрів, керівники та власники закарпатських готелів і ресторанів вирішили створити спеціалізований веб-сайт, де користувачі знайдуть інформацію про заклади харчування, оголошення про навчальні курси для працівників тощо. На сайті також розмістять інформацію, що буде закрита для широкого загалу: до окремих розділів матимуть доступ лише керівники готелів та ресторанів, вони створять свою базу даних про хороших та поганих офіціантів, кухарів, адміністраторів, зможуть обмінятися рекомендаційними листами тощо. Так само створять і базу даних про постачальників: їх теж «поділять» на хороших і поганих.
З сумом директор «Олд-континенту» Йозеф Товт пригадав ті часи, коли колективи закарпатських ресторанів викликалися до Москви обслуговувати вищих осіб Радянського Союзу, в тому числі «Олімпіаду-80», міжнародні московські форуми, офіційні прийоми Брежнєва. На жаль, цей найвищий у Радянському Союзі рівень обслуговування нині практично втрачений.
Резюмувала засідання Асоціації голова правління регіонального відділення Українського союзу промисловців і підприємців, директор ТОВ «Ужгородський замок» Маргарита Мощак: «Закарпаття приречене на туризм, ми не маємо промислових гігантів, і це величезний плюс в екологічному плані для розвитку рекреації краю. Нашому потенціалу заздрять потужні області України, які не можуть похвалитися чистим повітрям, мінеральними й термальними водами, неповторними природними ресурсами. З огляду на все це очільники освіти області повинні виявляти більш активну позицію щодо співпраці з Асоціацією готельно-ресторанного бізнесу — збільшити студентські квоти в профільних навчальних закладах, підняти рівень профтехучилищ, які готують кадри для високооплачуваної і важкої роботи у готельно-ресторанному бізнесі. Є ще куди вдосконалювати співпрацю РВ УСПП з управлінням управління з питань європейської інтеграції та туризму і курортів Закарпатської облдержадміністрації, потрібен тісніший діалог задля досягнення спільної мети — повернення Закарпаттю слави туристично-рекреаційної Мекки».