Житель села Золотарьово Хустського району Закарпаття Юрій рік тому в кредит придбав мікроавтобус марки «Мерседес-Спринтер». Каже, обійшовся він у кілька десятків тисяч доларів США. Ще 4 тисячі умовних одиниць заплатив акредитованому від Міністерства транспорту України інституту, який переобладнав його вантажний автобус у пасажирський, встановив необхідні амортизатори, пасажирські сидіння тощо. Юрій має ліцензоване право на здійснення перевезень і платить податки як приватний підприємець. Якщо йому заборонять і надалі перевозити людей, як виживе – не знає. А виховує трьох синів і іншої роботи в невеличкому селі на Хустині не знайти: «Це є вихід як для нашої сім’ї, так і для всього закарпатського народу. Бо ми перевозимо заробітчан, і вони привозять у наш бюджет гроші, тобто йдуть на ринки, витрачають їх. Ми мільярди гривень завозимо до України, тобто утримуємо ці бюджети».
Для безробітного Закарпаття такий вид заробітку – золоте дно
Уся проблема в тім, що міжміським перевізникам держава заборонила возити людей на переобладнаних вантажних мікроавтобусах. Це передбачає 32-ий пункт Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, який наприкінці минулого року відредагував Кабмін. По Закарпаттю, в якому високий рівень безробіття і такий вид заробітку – на вагу золота, новий закон вдарив особливо. У області близько 5 тисяч офіційно зареєстрованих мікроавтобусів, які здійснюють пасажирські перевезення. Переважна більшість з них переобладнані Це найбільша кількість порівняно з усіма областями України. Вони працюють не лише на внутріошньобласних маршрутах, а й перевозять заробітчан у різні країни СНД на заробітки.
—Нам болить, бо ми фактично й самі працюємо, маємо роботу, і людей перевозимо на роботу.
— Ми взяли гроші в кредит, а де тепер взяти гроші, щоб повернути кредити? – непокояться перевізники.
Автодорожна інспекція та обласна влада має свою точку зору на проблему. Перший заступник голови Закарпатської облдержадміністрації Іван Балога каже: «І адміністрація, і обласна рада вислухали пропозиції цих перевізників, зрозуміли, що є казуси правові. З одного боку, держава своїми інституціями дозволяє і надає ліценції різним технічним станціям переобладнувати вантажні мікроавтобуси у пасажирські. З іншого боку, виходить постанова, яка забороняє їхню експлуатацію. Це правовий нігілізм, потрібно шукати золоту середину. Хоча за статистикою, у 2007 році найбільше жертв було саме на транспорті, який переобладнаний».
Тим часом сьогодні, під час чергової забастовки, закарпатська влада пообіцяла поки що не забороняти пасажирські перевезення тим мікроавтобусам, які мають всі чинні дозволи, ліцензії. На майбутнє чиновники обіцяють спробувати допомогти перевізникам. Останні попереджають, якщо допомоги не дочекаються, перекриють всі основні автомагістралі Закарпатської області