Час від часу мовиться про те, що при перетині кордону митники вилучають транспортні засоби, причому далеко не дешеві, та інше майно. Відтак митниця направляє до суду протокол про порушення митних правил, за наслідками розгляду якого Феміда виносить постанову про конфіскацію майна на користь держави чи повернення особі, від якої його вилучили. Однак те, що суд прийняв рішення про конфіскацію транспортного засобу в дохід держави, в переважній більшості випадків означає, що держава не тільки не отримає дохід, а й матиме значні видатки. Державна виконавча служба, вилучивши транспортний засіб із складів митниці, несе витрати за проведення його експертизи, транспортування та подальше зберігання такого авто, яке через вартість, що часто вища у кілька разів за ринкову, залишається іржавіти на складах спеціалізованих торговельних організацій.
За роз’ясненням ситуації, що склалася навколо реалізації конфіскованого на митниці майна, ми звернулися до начальника Державної виконавчої служби у м. Ужгороді Сергія Хвасти.
— Сергію Васильовичу, розкажіть будь ласка, як проходить реалізація конфіскованого майна, зокрема транспортних засобів, і чому в державну казну надходить коштів у кілька разів менше, ніж вартість вилученого майна, яку декларують митні органи?
— Митниця вилучає майно на мільйони гривень щорічно через реалізацію конфіскованого автотранспорту, промислової групи та інших товарів. Державний бюджет повинен би отримувати ці кошти, однак, наприклад, тютюнові вироби та алкогольні напої, відповідно до п. 18 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.7.2002 року № 985 «Про порядок розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби», необхідно знищувати.
Щодо конфіскованих автомашин, то, відповідно до статті 172 Митного кодексу, реалізація здійснюється з нарахуванням усіх податків і зборів, що підлягають сплаті при переміщенні зазначених товарів, транспортних засобів через митний кордон України, за ставками, чинними на день реалізації, якщо такі податки і збори не були попередньо сплачені. Визначення розміру митних платежів та зборів залежить від року випуску авто, об’єму двигуна та інших характеристик, і парадоксальним є той факт, що чим старі-ший транспортний засіб, тим він і дорожчий. Практика показує, що введення цієї норми призвело до суттєвого перевищення вартості конфіскованих автомобілів, за якою вони повинні реалізовуватися відповідно до чинного законодавства, над реальною ринковою. Внаслідок такої обставини реалізація конфіскованого автотранспорту в поточному році майже не здійснювалася.
Необхідно зазначити, що протягом 2006 року Державною виконавчою службою у м. Ужгороді вилучено з складів Ужгородської митниці майна, в тому числі й транспортних засобів на суму 1 млн. 520 тис. 515 грн., а реалізовано всього на 323 554 грн., що хоч і більше в кілька разів, ніж у минулому році, але все одно є вкрай недостатнім для наповнення державного бюджету.
Слід зазначити, що питому вагу суми залишків на складах митниці становить автотранспорт. Значна кількість автомашин перебуває у незадовільному стані, а тому для їх транспортування зі складів митниці до місць утримання необхідне залучення транспортувальної техніки.
Транспортування одного автомобіля обходиться недешево. Враховуючи те, що вартість більшості автомашин за висновками експертів із врахуванням митних платежів перевищує ринкову вартість, то орган державної виконавчої служби в таких випадках не в змозі стягнути витрати виконавчого провадження з суми реалізації автотранспортних засобів, тобто реальні збитки лягають на плечі державного бюджету, як і витрати на експертизу та зберігання автомашини.
Крім того, прийняття спільного наказу Державної митної служби України та Міністерства юстиції України від 17.08.01 р. № 46/5/571 «Про затвердження Порядку передачі митними органами майна, конфіскованого за рішеннями судів, органам державної виконавчої служби» створює проблеми щодо своєчасного вилучення органами державної виконавчої служби конфіскованого майна. Це зумовлено тим, що, згідно з п. 6 наведеного наказу, державний виконавець одночасно повинен описати майно, призначити експерта та додати висновок експерта до акта опису й арешту.
З метою налагодження роботи державної виконавчої служби з виконання рішень судів про конфіскацію на користь держави вилученого митними органами майна, Державною виконавчою. службою Закарпатської області неодноразово пропонувалося відповідним органам ініціювати внести зміни до нормативно-правових актів, які регулюють порядок реалізації конфіскованого майна, вилученого митними органами, шляхом встановлення процедури реалізації такого автотранспорту без нарахування митних платежів, беручи за основу експертну оцінку, яка відображає ринкову вартість авто.
Так, начальником ДВС Закарпатської області Р. Ю. Котляровим близько семи разів вносилися такі пропозиції до Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України. Три рази такі пропозиції готувалися губернаторові, які вносилися президентові, Міністерству юстиції, прем’єр-міністрові України.
— Де ж зберігаються такі автомашини?
— Річ у тім, що ДВС своїх складів не має, а тому транспортні засоби зберігаються у спеціалізованих торговельних організаціях, які й повинні їх реалізовувати.
— Наскільки гострою є ця проблема, тобто хіба не можна уцінити ці машини та продати дешевше?
— Як приклад можна навести «Мерседес Бенц», 1976 р. в., вартість якого становить, згідно з висновком експерта, 64 544 грн., з яких митні платежі складають 61 574 грн., хоча ринкова вартість такого авто є у кілька разів нижчою, або «Форд Скорпіо», 1990 р. в.— 60 314 грн., з них митні платежі — 57 453 грн., чи легковий автомобіль «Татра-613», 1993 р. в., вартість якого складає 93 977 грн., що відповідає розміру митних платежів, хоча вартість такого авто на ринку не перевищує 8 000 грн. Порівнюючи ці цифри, можна зрозуміти наскільки непродуманою є державна політика у сфері реалізації конфіскованого майна.
Державний виконавець може двічі переоцінити майно за участі представника торговельної організації у присутності представників митного органу, органу державної податкової служби та фінансового органу. Розмір переоцінки не повинен перевищувати 20 відсотків ціни, визначеної експертом. Однак вартість майна після проведення переоцінки не може бути нижчою за суму митних платежів.
Відповідно до п. 10 Постанови Кабміну № 1388 від 7.9.1998 року, реєстрація транспортних засобів, конфіскованих за рішенням суду, проводиться за умови подання документів про сплату мита та інших податків (зборів), передбачених законодавством при імпорті автомобілів.
— Що ж конкретно може запропонувати Державна виконавча служба задля вирішення даної проблеми?
— Державною виконавчою службою Закарпатської області розроблений чіткий механізм заходів щодо збільшення надходжень до бюджету від реалізації конфіскованого майна, зокрема внесені проекти змін до деяких нормативних актів, які б передбачали певні зміни, а саме:
— транспортні засоби, тобто легкові автомобілі, вік яких не перевищує 8 років, та вантажні автомобілі, вік яких не перевищує 5 років, в разі нереалізації на аукціонах протягом трьох аукціонів, передаються на розукомплектування на запчастини, митні платежі та збори на запчастини таких транспортних засобів не нараховуються;
— транспортні засоби, вік яких не менше 15 років та не більше 25 років, передаються на реалізацію шляхом розукомплектування на запчастини, митні платежі та збори на запчастини таких транспортних засобів не нараховуються;
— транспортні засоби, вік яких перевищує 25 років, реалізуються в дохід держави шляхом передачі на утилізацію (металобрухт);
— транспортні засоби з знищеними, фальсифікованими або підробленими ідентифікаційними номерами вузлів і агрегатів передаються на реалізацію шляхом розукомплектування на запчастини;
— транспортні засоби, тобто легкові автомобілі, вік яких не перевищує 8 років, в разі нереалізації на аукціонах протягом трьох аукціонів, за розпорядженням голів обласних державних адміністрацій можуть передаватися безоплатно ветеранам війни, ветеранам праці та прирівняним до них категоріям громадян комісією, яка утворюється з числа представників відповідної державної виконавчої служби, митного органу, органу державної податкової служби, фінансового органу, територіальні органи МВС України реєструють такі транспортні засоби без сплати митних зборів та платежів;
— транспортні засоби, тобто легкові автомобілі, які перебувають у задовільному стані, можуть передаватися органам виконавчої влади, ветеранам війни, ветеранам праці та прирівняним до них категоріям за розпорядженням голів обласних державних адміністрацій за письмовим погодженням Міністерства юстиції України та Міністерства фінансів України, без попередньої реалізації, територіальні органи МВС України реєструють такі транспортні засоби без сплати митних зборів та платежів;
— мисливська вогнепальна, пневматична і холодна зброя, боєприпаси до зброї, а також засоби самооборони, заряджені речовинами сльозоточивої та подразливої дії, передаються органом, що здійснив вилучення, територіальним органам Міністерства внутрішніх справ для розпорядження в установленому законодавством порядку;
— товарно-матеріальні ціннос-ті, які не були реалізовані протягом трьох аукціонів, можуть передаватися безоплатно закладам охорони здоров’я, освіти, соціального забезпечення населення та на благодійні цілі без врахування ступеня зносу;
— тютюнові вироби та алкогольні напої, в разі наявності українських акцизних марок та позитивного висновку санітарно-епідемічної експертизи, реалізуються через аукціон.
Однак нині все залежить від позиції Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України.
— Багатьох цікавить, де можна придбати ті конфісковані товари чи авто, які все ж таки можна продати?
— На Закарпатті функціонують три такі спеціалізовані організації: це — ТОВ «Мультимедія Софт», Закарпатська філія СДП «Укрспец’юст», які знаходяться у м. Ужгороді, пл. Ш. Петефі, 47, та Закарпатська філія Державної акціонерної компанії «Національна мережа аукціонних центрів», яка знаходиться у м. Ужгороді, вул. Собранецька, 60.
***
ДО РЕЧІ
Чому влада катається на конфіскованих автомобілях?
Навряд чи вона сплатила всі митні платежі й викупила ці машини.
Прямим підтвердженням того факту, що деякі конфісковані митниками автомобілі використовують службові владні особи, був випадок у 2003 році з тодішнім міським головою м. Ужгорода п. Погорєловим. Вірніше, з машиною, яку він використовував, — «Cheeroki», що знаходилася на зберіганні в органах МВС Закарпатської області. Як відомо, Погорєлов на цьому автомобілі вчинив аварію, внаслідок якої автівка зазнала пошкодження. Загалом в Закарпатській області порочна практика роздачі автомобілів закордонного виробництва, які знаходяться на штрафному майданчику, керівникам різного рівня органів виконавчої влади та місцевого самоврядування для особистого використання стала вже системою. Тим самим грубо порушуються права власників до моменту прийняття рішень щодо цих матеріальних засобів у законному порядку судовими органами.
Єва Деметер
22 липня 2006р.
Теги: