Михайло Качур: "Ми виготовляємо лише якісну продукцію в стислі строки"

У 70–80–х роках у СРСР інтенсивно розвивалася нафто- і газовидобувна промисловість. Центральноєвропейські країни-споживачі брали активну участь у будівництві заводів, які виробляли технічне обладнання для нафтогазового транспортування. Так, за міждержавною угодою, побудовано і «Ужгородський «Турбогаз».

Михайло Качур
Михайло Качур

Сьогоденням та перспективами розвитку підприємства ми поцікавилися у генерального директора підприємства, депутата Закарпатської обласної ради Михайла Качура..

– Михайле Васильовичу! Постійне зростання цін на електроенергію змушує суспільство шукати альтернативні джерела її добування. Свого часу саме «Турбогаз» виготовляв обладнання для альтернативних джерел електроенергії. Яка ситуація у цій сфері тепер?

– Сьогодні в Ужгороді та й області загалом активно будуються промислові підприємства з іноземними інвестиціями, вводяться у дію нові житлові райони, відкриваються супермаркети – усі вони потребують живлення енергією. Вона є дефіцитом, хоча Україна й експортує її за кордон. Там енергетичний ресурс коштує дорого, що й спричинює експорт. Тому українські підприємства-споживачі все частіше звертають увагу на електроенергію з альтернативних джерел. У цьому плані для «Ужгородського «Турбогазу» пріоритетом є виробництво електростанцій, які працюють на газоподібному паливі, а також утилізаційних турбодетандерних агрегатів. Таке виробництво ми плануємо відновити з наступного року.

- Що це дасть?

– Турбодетандерні агрегати виробляють електроенергію за рахунок пониження тиску газу з магістральних газопроводів до розподільчих газових мереж перед міськими ГРС. Простіше кажучи, у великій трубі – значний тиск, який не може подаватись у міські газові мережі. На газорозподільчих станціях його понижують. Якщо до обладнання, яке виконує цю процедуру, підключити турбодетандерний агрегат, його турбіна за рахунок пониження тиску почне виробляти електроенергію. Газорозподільчі станції, звісно ж, є і на Закарпатті, тому забезпечення енергетичними ресурсами краю також є нашою метою. Свого часу турбодетандерні агрегати ми поставили до Дніпропетровська, Кривого Рогу та на Полтавщину. Це обладнання, по суті, виробляє дармову електроенергію. Але воно коштує дорого – його ринкова вартісь складає від 2,5 до 5 млн. доларів.
Ще одним джерелом суто для Закарпаття є гідроенергетичний потенціал. Про нього говорять ще з часів Радянського Союзу, проте він так і залишився на рівні трьох ГЕС, дві з яких збудували чехи, одну – радянська влада, проте за чеським проектом. І хоча це не є основним напрямком нашої діяльності, ми як машинобудівне підприємство для енергетичного сектора можемо виконати будь-яке замовлення обладнання для ГЕС, адже «Турбогаз» сьогодні – це продовження традицій ужгородської інженерії. Ми налагодили зв’язки з угорським підприємством, що виготовляє обладнання для малих ГЕС, та іспанським, яке забезпечує устаткованням вітрові електростанції. Нашим завданням є підлаштувати виробництво до євростандартів і вийти на європейський ринок. У Європі відчувається дефіцит машинобудівних потужностей для енергетичної галузі, хоча є жорстка конкуренція з боку китайських та східноазійських машинобудівних компаній. Проте європейські споживачі більше орієнтуються саме на європейські машинобудівні заводи. Нині основну продукцію ми збуваємо в країни СНД, проте невдовзі отримаємо сертифікат якості ISO-9001, що надасть нам змогу конкурувати на західноєвропейському ринку.

– А що ви нині виробляєте по своєму основному профілю – для газовидобувних і газотранспортних організацій?

– Останнім часом «блакитне паливо» помітно подорожчало. Відповідно ставляться підвищені вимоги і до безперебійних поставок газу та контролю за його обліком. Росія має газовимірювальні станції на всіх транзитних газопроводах, що йдуть через Україну. Представники російської компанії «Газпром» є на всіх газовимірювальних станціях, які розташовані на вході і виході з України. У зв’язку з тим, що вимоги обліку газу стали жорсткішими, були внесені зміни до методик виробництва та технічного оснащення газовимірювальних станцій, прийнято нові стандарти. ВАТ «Ужгородський «Турбогаз» узяв активну участь у розробці і виготовленні обладнання за цими новими стандартами, які вводяться у дію з 1 січня 2008 року. Мова йде про стандарти у сфері обліку і стандарти газових магістралей, які в обов’язковому порядку повинні бути забезпечені газовимірювальною апаратурою. Саме тому цього року ми одні з перших на території СНД освоїли випуск вимірювальних ділянок газопроводу, які складаються з вузлів підготовки газового потоку.
Якщо, до прикладу, магістральний газопровід має відвід на вимірювальну станцію діаметром 700 міліметрів, то вимірювальна дільниця перед контролюючим приладом повинна бути розточена на відстані 7 метрів і оснащена випрямлячем газового потоку. Тобто для того, аби газовий потік вимірювався точно, він має пройти ідеально рівним трубопроводом із параметрами, визначеними кресленнями.
Відповідно до якості й параметрів потоку існують похибки. А коли вони мають масштаб мільйони кубічних метрів, то призводять до відхилень. Хоча варто зазначити, що професіонали газової сфери чітко знають параметри потоку, тому голосні заяви у ЗМІ про суттєві похибки є більше політичними спекуляціями. Коли починаються «збої» у відхиленнях зовнішньо- чи внутрішньополітичного курсу України від російського вектора, тоді починають “давати відхилення” і технічні параметри.

– Виготовлення якісно нової продукції – ваша ініціатива, чи навпаки – вам пропонують зробити нову продукцію?

– Раніше ставилося конкретне завдання, науково-дослідні інститути розробляли рішення, а виробничі підприємства приймали його до роботи. Сьогодні робота йде інакше. Замовник, наприклад, «Укртрансгаз», окреслює завдання – каже, що їм потрібно виготовити. І хоч у нас є безпосередній зв'язок із науково-дослідними інститутами, які працюють у цій галузі, все одно розробка і підготовка виробництва продукції є першочерговим завданням для нас. Після того, як завдання поставлене, ми готуємось його виконувати – або власними силами, або у співпраці з іншими організаціями. «Турбогаз» дає план технічного вирішення проблеми. Скажімо, є потреба підвищити точність вимірювання газу – подаємо її реальне вирішення. За останній рік ми відновили свої зв’язки як з українськими газотранспортними компаніями (це «Укртрансгаз» та приватні газовидобувні компанії), так і з компаніями ближнього зарубіжжя. Цього року ми направили у Білорусь основної продукції на 3 млн. грн. Поставки проводяться на конкурсній основі, ми беремо участь у тендерах і пропонуємо варіанти, які зацікавлюють споживачів.

– За рахунок чого виграєте тендер – нижча ціна, краща якість?

– Є декілька факторів, завдяки яким ВАТ «Ужгородський «Турбогаз» є привабливим для потенційного замовника. Але поняття «нижча ціна» жодним чином до них не належить. У нас на підприємстві вироблена стратегія, згідно з якою продукт категорично заборонено продавати дешево. Дешево – означає неякісно. А ми пропонуємо продукцію, що є якісною, виготовленою у максимально стислі строки.
«Ужгородський «Турбогаз» має широкі технологічні можливості, кваліфікований виробничий склад і, найголовніше – авторитет серед споживачів та постачальників сировини. Це компанії на Сході України, які співпрацюють із нами (металургійні комбінати напряму нікому нічого не продають). Час для виготовлення заготовки на тому ж Новокраматорському машинобудівному заводі є для «Турбогазу» меншим, ніж для інших компаній. У нас із ними розписано план, і коли поступає наша заявка, її вже на другий день включають до нього і виготовляють заготовку впродовж 25–35 днів. Якесь інше підприємство може тільки на пошук сировини витратити 2–3 місяці, ми ж вже за 25–35 днів маємо її у себе на заводі. Останній тендер, організований “Бєлтрансгазом” (Білорусь), ВАТ «Ужгородський «Турбогаз» виграв завдяки тому, що він єдиний гарантував виконання замовлення за 50 днів. Це були пристрої для вимірювання газового потоку і вимірювальні дільниці. Вартість виготовленої продукції склала 1 млн.грн. Звичайно, це не єдине замовлення, що знаходилось у нас на виробництві.

– А чим ви приваблюєте ваших постачальників?

– Постачальники віддають нам перевагу тому, що ми їм забезпечуємо гарантований збут. Саме тому в «Ужгородського «Турбогазу» завжди є можливість оперативно отримати сировину. І це вкрай важливо, адже конкуренція надзвичайно жорстка. Ми також тримаємо у себе на складі певний запас сировини, аби оперативно відпрацювати ті замовлення, які поступають у аварійному порядку. Відтак маємо можливість оперативно виготовляти і постачати продукцію.

– Сьогодні актуальною є кадрова проблема. Для виготовлення вашої продукції потрібні надзвичайно грамотні інженерно-технічні працівники і високопрофесійні робітники. Як ви вирішуєте цю проблему?

– Кадрове питання справді є стримуючим фактором для розширення виробництва. За останні 15 років система професійно-технічного навчання практично розвалилася. В Ужгороді залишилося два ліцеї технічного спрямування, один з яких – машинобудівний. З ним ми і співпрацюємо – його учні проходять у нас на практику.
Нині у нас є два інвестиційні плани з модернізації підприємства. Ми орієнтуватимемось на те, щоб за рахунок нового обладнання і нових технологій зменшити кількість задіяних працівників. Але останні для того, щоб працювати з таким обладнанням, повинні мати відповідну кваліфікацію. Ми співпрацюємо, крім ужгородського машинобудівного, і з ліцеями інших міст краю, котрі готують верстатників, слюсарів та газоелектрозварювальників. Беремо учнів на практику і під час її проходження виплачуємо заробітну плату. Тих, хто має нахил до специфіки нашої роботи, звичайно, запрошуємо на підприємство.
Крім цього, ми прагнемо повернути тих людей, котрі свого часу залишили наше підприємство у зв’язку з різким зменшенням об’ємів виробництва. Завдяки тому, що нещодавно до нас повернулося кілька кваліфікованих токарів і фрезерувальників, ми змогли додатково задіяти у роботу декілька унікальних верстатів. Крупногабаритне обладнання запрацювало після 10–15-літнього простою.
Що стосується інженерно-технічних кадрів, то звертаємо погляд на молодих випускників. У нас – тісна співпраця з Івано-Франківським інститутом нафти і газу. Вісім їхніх цьогорічних випускників уже працюють у нас на підприємстві. Спочатку ми їх привели на екскурсію, потім взяли на практику. Хлопці і дівчата побачили перспективу, нормальний рівень заробітної плати і залишились працювати на «Турбогазі», будучи немісцевими. Також налагоджено відносини з інженерно-технічним факультетом УжНУ. Цього місяця ми підписали спільну угоду про підготовку кадрів машинобудівних спеціальностей для потреб «Туробогазу».

– Як вирішується питання з житлом для працівників підприємства?

– Сьогодні у нас є можливість забезпечити проживання працівника на короткий час. Знаючи, наскільки серйозною є ця проблема, ми опрацьовуємо варіант поверннення до схеми створення гуртожитку для працівників, які на завод доїжджають. За рахунок того, що групакомпанія, до якої входить ВАТ «Ужгородський «Турбогаз», має потужний фінансовий ресурс, ми розглядаємо варіант побудови житлових будинків малосімейного типу. Але поки що це питання перспективи.
За допомогою «молодої крові» ми сьогодні маємо змогу оперативно освоювати нові види продукції та проводити зміни до конструкції наших інших виробів. Ну і, звичайно, якщо є молоді люди в керівному складі – підприємство рухається до відновлення своїх потужностей на ринку набагато швидшими темпами, ніж було ще 2–3 роки тому.
Рівень заробітної плати кваліфікованого працівника на ВАТ «Ужгородський «Турбогаз» нижче 1500 гривень не опускається. Якщо у працівника є відповідна кваліфікація, ми його завантажуємо роботою, і він при виконанні плану має і 2–2,5 тис. грн. щомісяця. План у нас розписаний конкретними замовленнями на півроку вперед, а перспективними – на рік.
Окрім цього, освоюємо і виробництво продукції, не пов’язаної з нашою основною спеціалізацією. Нині ми виготовляємо обладнання для комунальних підприємств: металеві конструкції, контейнери зі зміцненою конструкцією, дитячі майданчики, які не лише є втіхою для нашої малечі, а й служать естетичним оформленням наших міст. У цьому напрямку ми будемо працювати і надалі.

Василь Ільницький, Ярослав Гулан
06 грудня 2007р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Економіка

16:32
/ 1
У Франції відкрили перше у світі індустріальне виробництво целюлози з опалого листя на основі стартапу закарпатця Валентина Фречки
01:03
/ 8
На Закарпатті наразі перебуває 40% усього релокованого бізнесу України
20:35
На третій рік війни об'єми будівництва в Ужгороді майже втричі перевищили довоєнні показники – ЛУН
22:24
Зміни в митному законодавстві ЄС спричинили черги вантажівок перед КПП "Вишнє Нємецьке - Ужгород"
23:35
/ 1
Пов'язана із львівським бізнесменом фірма купила ще один дозвіл на видобуток мінеральної води на Закарпатті
11:11
/ 3
Посуха знищила більшу частину врожаю хурми на Закарпатті
22:05
Торік з прибутками спрацювали 73% підприємств Закарпаття
11:19
АРМА оголосила конкурс на управління ключовим логістичним комплексом Закарпаття "Термінал Карпати"
15:47
/ 2
Завершення будівництва євроколії на ділянці Чоп—Ужгород заплановано на 2025 рік
11:31
/ 1
На аукціонах "Земельного банку" за суборенду землі на Закарпатті ціна за гектар сягла майже 10 000 грн
00:59
/ 3
Підняття мінімальних роздрібних цін на вино стане подарунком для продавців "лівого" вина – Гарновдій
14:59
/ 3
Триває активна фаза будівництва євроколії між Чопом та Ужгородом – "Укрзалізниця"
11:13
Через закарпатську митницю найбільше експортують зерно та деревину, а імпортують - легковики та вантажівки
15:01
Цьогоріч на Закарпатській митниці найбільше податків сплачено за ввезення автомобілів, моніторів і проєкторів, телефонів та водонагрівачів
13:47
/ 1
Індустріальний парк на Берегівщині, один з трьох в Україні, отримає державні 148 млн грн на будівництво залізничних колій та електричної інфраструктури
16:31
З початку року на Закарпатті ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 3,3%
16:18
У серпні споживчі ціни на Закарпатті зросли на 0,6%
01:28
З Харківщини на Закарпаття релокувалися 11 компаній корпорації родини Шуфані
20:51
/ 2
В Ужгороді будують завод із виробництва лікарських препаратів з плазми крові
20:22
/ 2
На Закарпатті за рік податкові надходження від туристичної галузі зросли на 45%
20:43
На Закарпатті запрацював "сухий порт" "Термінал Чорнотисів"
13:52
Кооператив із Закарпаття третину врожаю яблук продав у Європу
11:38
У Горонді на Закарпатті планують збудувати вже три сухих порти
17:38
На кошти ФАО кооператив з Берегівщини планує виробляти вино
20:17
/ 6
Кабмін сьогодні зареєстрував новий індустріальний парк у Мукачеві: планують залучити 36 млн євро інвестицій
» Всі новини