Поштовхом до цієї ініціативи стала інформація. озвучена на нараді в міністерстві освіти за участю національних меншин. Відповідно до неї 68% учнів, які навчаються в школах для угорських меншин на Закарпатті, не володіють українською мовою і після закінчення школи їдуть продовжувати навчання та працювати до Угорщини.
Ситуація потребує негайного втручання влади з метою убезпечення України та українців від повторного досвіду з ситуацією, що сьогодні склалася на сході України, йдеться у зверненні.
Листа оприлюднено на особистій сторінці Лариси Ніцой в соціальній мережі Фейсбук. Звернення є відкритим до підписання.
Як раніше повідомляло Закарпаття онлайн, на вказаній нараді в міносвіти було заявлено, що для нацменшин збільшать обсяг вивчення української мови.
Дорогі друзі! Прошу підтримати цей лист Вашими підписами, а не тільки «лайками», вказуючи в коментарях ім’я, прізвище, фах.
Президентові України Порошенку Петру Олексійовичу
Міністру освіти і науки України Гриневич Лілії Михайлівні
Шановний пане Президенте!
Шановна пані Міністре освіти України!
За даними Міністерства Освіти, озвученими 1 листопада на нараді в Міністерстві за участю національних меншин, 68% учнів, які навчаються в школах для угорських меншин на Закарпатті, не володіють українською мовою та не можуть скласти ЗНО українською мовою. Сьогодні вони після закінчення школи їдуть продовжувати навчання та працювати до Угорщини.
Озвучена проблема полягає в тому, що на цій території України відсутнє україномовне середовище: немає українського телебачення, українських книжок, преси, відсутні українські вивіски, велика нестача вчителів з української мови та літератури тощо, тож із року в рік підростаючі покоління українців не можуть повноцінно інтегруватися в українське суспільство, зокрема через оволодіння мовою, як того вимагає Європейська Хартія регіональних мов або мов меншин (преамбула «…розвиток регіональних мов або мов меншин не повинні зашкоджувати офіційним мовам і необхідності вивчати їх, … охорона і розвиток регіональних мов або мов меншин… ґрунтується на принципах демократії та культурного розмаїття в рамках національного суверенітету і територіальної цілісності») та Рамкова конвенція про захист національних меншин (стаття 14 п.3 навчання мовами меншин «…застосовується без шкоди для вивчення офіційної мови…»)
У цьому регіоні багато українських громадян угорської національності співвідносять себе не з Україною, а з сусідньою державою.
До цієї «порохової бочки» не вистачає тільки сірника, який запалить питання приєднання цих земель і цих громад до іншої країни, і ми можемо лише здогадуватися, як ці 68% громадян, які не володіють українською мовою, відреагують на запропоновані їм провокаційні варіанти.
Шановна пані Міністр та шановний пане Президенте! З метою убезпечення України та українців від повторного досвіду з ситуацією, що сьогодні склалася на сході України, закликаємо Вас, міністра освіти, який найглибше володіє ситуацією, та Президента, який гарантує дотримання Конституції та цілісності України, скликати спільну нараду за участі Ради Національної безпеки та оборони України, Державного комітету телебачення і радіомовлення, Комітету Верховної ради України з питань науки і освіти, Міністерства культури України, інших компетентних органів, розробити та вжити низку комплексних заходів у сфері освіти, теле- й радіокомунікацій, культури тощо, які згідно з європейськими демократичними стандартами допоможуть угорській меншині інтегруватися в українське суспільство, та відчувати себе повноцінним громадянами нашої країни.
З повагою, громадські активісти
Лариса Ніцой, письменниця, педагог, член Координаційної Ради Міністерства культури з питань застосування української мови у всіх сферах суспільного життя
Любов Голота, письменниця, лауреат Національної премії імені Шевченка
Марія Морозенко, письменниця, Голова Творчого об’єднання дитячих письменників
Наталка Капустянська, журналіст, громадська діячка
Наталка Поклад, письменниця
Закарпатський патріот 2016-11-10 / 19:43:26
Сумно, сумно аж на жаль за Україну, що нас так принижують наші сусіди, які самі нічого не варті. Нехай огидна влада робить висновки, щоб не зробив нарід.
Учасник 2016-11-04 / 10:29:45
Дооопетрала ! Здається таки допетрала.
Тітонька Лариса Ніцой !
Шо риба гниє з голови ,а не з далеекого кінчика хвоста .
Це я про її останній допис ,у фейсбуку.
Учасник 2016-11-04 / 09:27:46
До впррв :Ти дурньій вепрю ! Такоє може написати лиш послідньоє ЧМО !І ТИ НИМ Є.!ясно тобі гнидо !!!
впррв 2016-11-04 / 09:15:19
Розпалювання міжнаціональної ворожчені під виглядом українства. Коментар видалено. Адмін
Istvan 2016-11-04 / 08:57:30
1. Угорцям в школах начають не повсякденну, розмовну - а літературну українську мову, на якій майже ніхто чисто не розмовляє в Україні. 2. Методика навчання грунтується на те, що
діти вже володіють певним словарним запасом - що неправда, та деється наголос на граматику. Вивчая правило, що таке іменник та як відмінюється - дитина не буде знати по українськи. 3. Якщо почнут преподавати історію України на українській мові, дитина на буде розуміти, та взагалі не буде знати ніч про цю історію. Сьогодні хоть щось запамятає, бо слухає цей предмет на рідній мові.
За те не розуміємо друг другу.
сорри 2016-11-04 / 01:10:28
Jeno, нічого педагоги угорських шкіл не волають. Вони тихенько сидять на фінансовій дотації від іншої держави, яку та запропонувала, користуючись ситуативною слабкістю України, і працюють на Угорщину - формують з громадян України громадян Угорщини - вихованих на виключно угорській мові, на угорській версії історії, на інших речах, які роблять угорців Закарпаття негромадянами України. З прицілом на можливу перспективу, яку Орбан пропрацьовує спільно з Путіним.
Локшину на вуха залиште для лохів. яких достатньо довкола. А тут, на цьому сайті. достатньо розумних людей. які бачать проблему і вглиб, і вшир.
Jeno 2016-11-04 / 00:04:31
Щось мені здається, що якраз шановний пан Піпаш не зовсім зрозумів і мене, і проблему: Як раз педагоги угорських шкіл роками волають просто про неефективність ані програм? ані підручників? ані методик навчання української мови? причому на усіх можливих рівнях. ефекту -нуль.
І тут зявляються такі собі пані письменниці і міністр - й вирішили - так все просто, треба збільшити години, Я вже про інші нісенитниці й не згадую ТОму що в Чехії, Польщі, Словаччині українців анітроха не менше ніж угорців працює.
В. Піпаш 2016-11-03 / 23:17:39
п. Jeno! Ви не зрозуміли проблеми. Вона стосується не нас - українців, а угорців. Погіршує їхнє становище, а не наше. Можете любити. чи не любити державну мову (це щодо "насильно міл не будеш" - як собі хочете), але, якщо не будете нею володіти (як це є у кожній державі) - втратите, якщо, звичайно прагнете жити на цій землі, а не переїзджати на проживання до Угорщини. Тих, хто прагне не жити на Закарпатті - це, звичайно не стосується. Тих, хто любить свою малу батьківщину - стосується беззаперечно. Тож вибирати доведеться: 1. Не вчити мови, тож: а)Залишитися "селюком" у межах гето; б) Виїхати до Угорщини. 2. Вичити елементарно мову та стати повноправним, освіченим, перспективним членом громадянства.
Jeno 2016-11-03 / 22:40:58
Дивлячись на те, скільки власників різних дипломів висловлюють своє "одобрямс"? становиться трохи прикро. Мушу дащо пояснити на пальцях,
По-перше, як ваші друзі росіяни кажуть " насильно мил не будешь",
По-друге, аби був результат кращий, то вчити треба не більше а краще :)
форестер 2016-11-03 / 22:01:30
Автори праві в основному: навчання українській мові в угорськомовних селах Закарпаття, загалом в угорськомовних навчальних закладах - нижче плінтуса. І це питання актуальне постійно, а не випливає тоді, коли комусь захотілося. окреслено справді проблему свідомого формування позаукраїнської, позадержавної спільноти в Україні.
І робиться це при втраті контролю з боку держави Україна і, водночас, "завдяки" свідомій роботі Угорщини.
Jeno 2016-11-03 / 21:44:50
Як тільки починає пахнути смаженим? обовязково знайдуться "корисні ідіоти" яки почнуть переводити стрілки на всякі "мовні проблеми". Я навіть згоден - погано вчать української у школах, А чому вчать добре? Чи визнана праця тих вчителів матеріально й морально? аби люди не їхали гастарбайеуром?
Чи забезпечує наяне " українське" правосуддя захист моїх прав? Якщо за подання позову тре ба заплатити половину мінімалки? Й так далі,,,
Русин 2016-11-03 / 21:34:21
Коментар видалено. З антиукраїнством - на інші ресурси. Тут - територрія України. Адмін
Це я 2016-11-03 / 21:19:45
Мене радує інше: мені знайомі досить багато українців, які чудово опанували мадярську мову.
Як сказав один лікар-українець, чому йому не вивчати мадярську, коли йому за те угорський уряд ще і доплачує.
Не до теми, але той лікар кілька місяців тому виїхав на постійне місце проживання до Словаччини. Не через мову.
Це я 2016-11-03 / 21:13:57
До В. Піпаш
Ви володієте сітуацією краще за Ніцой, але стверджувати, що в селах існують ґетто, тим більше в Берегові, гадаю, Ви відстали від дійсності на років 50.
Неіснує чисто угорських населених пунктів, або вулиць Берегова.
А частка родичів Кудильчака в цих населених пунктах постійно збільшується.
А приклад Ужгорода, Мукачева якраз підкреслює, що ті угорці, які добре оволоділи перше російською, зараз українською, перше стають багатомовними, а їхні нащадки вже і в биту переходять на державні мови.
Це я 2016-11-03 / 21:00:02
Читаю у львівському часописі за сьогодні, що в Україні йде пята хвиля еміґрації. Там пишуть не про угорців окремо, а про ціле населення України.
А діти продовжують навчання в Угорщині не лише тому, що там навчання рідною мовою, а в першу чергу тому, бо там правлять не хабарі, а знання.
Для українців не секрет, що такої корупції, такої убогості, як в Україні, у Світі важко знайти. Тому важко когось задобрити вивчати державну мову. Якби це сумно не звучало.
Угорці мають щастя на власній шкурі досліджувати, в якій країні вони краще оволоділи офіційною мовою держави. Виявляється, яка країна чим більш розвинена у матеріальному та правовому розумінні, тим угорська меншість краще знає державну мову.
В. Піпаш 2016-11-03 / 20:51:49
Назву два питання проблеми (це, погоджуюся, окрім соціально-економічної ситуації, яка стосується всіх громадян України), які варто вирішувати:
1. "Закритість" населених пунктів, передусім сіл та частково м. Берегова від інтеграції в громадянство України. Тут існують своєрідні добровільно створені жителями "гето". Це - результат, як ментальності, так і "ліні" (для чого нам знати державну мову - і так нам у селі добре), так і діяльності угорських організацій та їх очільників на збереження "гето" (адже рабинам у гето легше урядується). Натомість угорці Ужгорода, Мукачева, інших населених пунктів, де вони не є більшістю достатньо добре володіють українською (без цього тут не проживеш), тож інтегровані у суспільство (водночас зберігають свої національні індентичність та культуру).
2. Відсутність належних вчителів української мови, підручників та розяснення учням, населенню, що небажаючи вивчати державну мову вони, відповідно, заганяють себе на те, аби бути людьми, вибачте, "другого гатунку". Адже можливість розвитку поза "гетто" може дати лише володіння державною мовою.
Місяйло 2016-11-03 / 20:48:35
Провокація, зроблена від імені українства. Коментар видалено. Адмін
Istvan 2016-11-03 / 20:43:43
Коли в країні виникають найстрашніші проблеми, деякі сили піднімають питання національних меншин. З цього може виникати АТО 2.0...
Павліченко 2016-11-03 / 20:42:12
Провокація, зроблена від імені українства. Коментар видалено. Адмін
Це я 2016-11-03 / 20:36:44
Пані Фаріон з однопартійцями у чотирнадцятому році вимагали скасування мовного закону. Всім відомо що з того вийшло.
Не виключаю, що це звернення Ніцой також придумане в Кремлі.