Такі проблеми виникають у всіх регіонах України, і це засвідчують матеріали Головного контрольно-ревізійного управління (http://www.dkrs.gov.ua). Зокрема, службою наголошується в першу чергу на монополізації сфери оприлюднення інформації про торги. Мова про те, що згідно з висновком Тендерної палати України від 22.05.2006 № в-47/05/01, на сьогодні лише портал «Державні закупівлі України», яким володіє ТОВ "Європейське консалтингове агентство", відповідає вимогам Закону щодо оприлюднення інформації про державні закупівлі в мережі Інтернет. Крім того, система опублікування оголошень про закупівлі побудована таким чином, що замовникам нав’язується високовитратний пакет супровідних інформаційно-консультаційних послуг.
Наступна проблема — нав’язування учасникам незаконних угод. Так, при проведенні контрольно-ревізійної роботи ГоловКРУ України постійно виявляє факти сплати учасниками процедур закупівель на користь третіх осіб значних сум за консалтингові, інформаційні та інші послуги. До того ж скарги від учасників закупівель, що надійшли до ГоловКРУ, свідчать про те, що ТОВ «Європейське консалтингове агентство» нав’язує замовникам укладення незаконних угод, які передбачають надання консалтингових та інших супроводжуючих послуг і зобов’язують учасників торгів сплачувати за ці послуги третім особам, що не є стороною такого договору.
Саме з огляду на такі факти загалом по Україні, а також за завданнями ГоловКРУ Закарпатське управління вивчило питання на регіональному рівні. Зокрема, працівники КРУ звернулися до різних управлінь з проханням надати відповідну інформацію про наявні проблеми з проведенням тендерних закупівель. Таку інформацію надали, зокрема, управління охорони здоров’я та управління культури ОДА, які, як свідчать їхні матеріали, вже неодноразово стикалися з проблемами та інформували про них відповідні органи влади.
Такими є приклади, які надало управління охорони здоров’я Закарпатської ОДА. Зокрема, управління подало оголошення (з всіма документи, які вимагалися) про результати проведення відкритих торгів з закупівлі санітарних автомобілів на суму 1 млн. грн. до ТОВ „Європейське консалтингове агентство”, яке й подає оголошення на розміщення в Інформаційний бюлетень Тендерної палати України. Однак оголошення про результати не було надруковано в запланованому номері Інформаційного бюлетеня Тендерної палати України від 25.06.07р., а вийшло тільки 23.07.2007 року, вже після того, як учасник–переможець надав інформацію про наявність його в Тематичному каталозі. Управління охорони здоров’я вважає що дана вимога є безпідставною, оскільки згідно Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти” від 01.12.06 №424-V та за офіційними роз’ясненнями Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель від 10.04.07р., включення учасників процедур закупівель в Тематичний каталог набирає чинності з 1 вересня 2007 року. Затримка публікації оголошення про результати проведення процедури закупівлі в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України призвело до затягнення процедури закупівлі та до прострочення терміну оплати за поставлені санітарні автомобілі (згідно з Договором на постачання).
Або ж ще один майже аналогічний приклад: управління охорони здоров’я подало до Інформаційного бюлетеню Тендерної палати України оголошення про результати проведення відкритих торгів по закупівлі обладнання — рециркуляторів ультрафіолетових на суму 200 тис. грн. (з усіма документи, які вимагалися), але й воно не було своєчасно надруковане в жодному з друкованих засобів. Чіткої ж відповіді на питання, чому було затримано публікацію даного оголошення, консультант ТОВ „Європейське консалтингове агентство” не дає. Затримка публікації оголошення про результати проведення процедури закупівлі в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України призвела до затягнення процедури закупівлі та до прострочення терміну оплати за поставлене медичне обладнання (згідно укладеного Договору) з переможцем торгів. Крім того, затримка в публікації оголошення про результати призвела до виникнення незареєстрованої кредиторської заборгованості управління охорони здоров’я.
І так само не вийшло друком оголошення про результати проведення торгів (тендерів), а саме про відміну торгів по закупівлі медичного обладнання – «ультразвукова діагностична система» на суму 750 тис. грн. Причиною стало те, що за розміщення інформації про відміну торгів необхідно заплатити 1000 гривень. Щоправда тут такий вагомий нюанс: ніхто не врахував, що управління охорони здоров’я є бюджетною установою, в кошторисі якої не передбачені витрати на оплату вказаних коштів, і воно, відповідно, не мало змоги оплатити даний рахунок. Законом України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”, оскільки такі видатки не передбачені. Відповідно, управління охорони здоров’я звернулося до ТОВ „Європейське консалтингове агентство” про допуск оголошення про відміну торгів до друку або про надання роз’яснень, на підставі якого законодавчого документу управлінню охорони здоров’я необхідно заплатити цю суму коштів.
Ще один подібний приклад надало управління культури облдержадміністрації, яке оголосило тендер на реставраційні роботи дерев’яної церкви Святого Миколая в с. Колодне Закарпатської області. Знову ж таки, у Інформаційному бюлетені Тендерної палати України та Спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує виключно з питань державних закупівель, друк цього оголошення був затриманий на 1 місяць у зв’язку з нібито виявленою заборгованістю замовника перед ТОВ «Європейське консалтингове агентство». Але згодом вони ж самі з’ясували, що заборгованості замовника перед консалтинговими компаніями не було, а насправді заборгованість рахувалася за учасниками-переможцями торгів.
Зважаючи на ці проблеми ГоловКРУ України запропонувало законодавчо врегулювати низку питань. Йдеться про необхідність значно спростити процедуру державних закупівель, ліквідувати монополію на оприлюднення інформації про закупівлі, урівняти всі громадські об’єднання у правах щодо громадського контролю у сфері закупівель, скасувати невластиві громадській організації широкі повноваження, що дозволяють блокувати діяльність державних органів, визначити дієві механізми контролю за цінами, механізм розрахунку нанесених державі збитків. Це спонукатиме до зниження ціни закупівель та посилить відповідальність за порушення тендерних процедур.