Метою і завданнями даного законопроекту (№3276) є запровадження спеціального правового режиму інвестиційної діяльності та створення сприятливого інвестиційного клімату на території Закарпатської області
З приводу законопроекту у Комітеті вважаєть таке.
Законопроект в окремих своїх положеннях суперечить вимогам Закону України „Про загальні засади створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон”, у тому числі розділу ІІ „Створення спеціальної (вільної) економічної зони”, де чітко регламентовано адміністративну процедуру щодо порядку створення таких зон, подання (чіткий перелік) документів необхідних для цієї цілі, техніко-економічне обґрунтування доцільності створення і функціонування СЕЗ.
До законопроекту не додається рішення і належне фінансово-економічне обґрунтування (хоча б попередніх розрахунків аналізу діяльності СЕЗ), Закарпатської облдержадміністрації щодо дієвості спеціального режиму господарської діяльності СЕЗ, механізму стимулювання розвитку реальних потреб території. Необхідність вказаних вимог пов’язана з комплексом питань державної (бюджетної, податкової тощо) підтримки діяльності відповідних суб’єктів в межах СЕЗ і державної гарантії збереження майнових і немайнових прав суб’єктів СЕЗ.
Нормами частини 1 статті 4 покладаються дискреційні повноваження на Закарпатську обласну державну адміністрацію одноособово створювати орган господарського розвитку і управління СЕЗ.
Тоді як, згідно пункту „б” частини 1 статті 9 Закону України „Про загальні засади створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон” такий орган: „створюється за участю суб’єктів економічної діяльності України та іноземних суб’єктів такої діяльності”.
Нормами законопроекту взагалі не визначені адміністративні процедури персонального формування органу господарського розвитку і управління СЕЗ як органу із суттєвими повноваженнями.
Норми статей 7, 10 взагалі не визначають принципи прозорості формування джерела фінансування органу господарського розвитку і управління СЕЗ, а частина 2 статті 6 щодо справляння плати за реєстрацію містить корупційні ризики, оскільки законом ця адміністративна процедура чітко не унормована, зокрема, з порядку формування розміру плати.
Крім того, законопроект містить корупціогенні чинники. Так, новелою пункту 12 частини 2 статті 4 «Повноваження органу господарського розвитку і управління СЕЗ „Закарпаття” наділяється дискреційними повноваженнями – „…реалізація інших повноважень …”.
Нормою частини 2 статті 5 на орган господарського розвитку і управління СЕЗ «Закарпаття» покладається дискреційна і корупціогенна адміністративна процедура з видачі свідоцтва про реєстрацію, тоді як Законом України «Про загальні засади створення та функціонування спеціальних (вільних) економічних зон» не передбачається видача таких свідоцтв.
Нормами частини 5 статті 10, абзацу 2 частини 4 статті 11 Кабінету Міністрів України надаються додаткові дискреційні повноваження, зокрема, встановлення порядку контролю за цільовим використанням сировини, матеріалів, устаткування, обладнання та комплектуючих до них, що ввозяться відповідно до цього Закону на територію СЕЗ; обмеження щодо ввезення на митну територію України з територіє СЕЗ та вивезення …окремих видів товарів.
Внаслідок викладених невідповідностей створюються умови для виникнення конфлікту інтересів та можливостей для зловживання.
Окремі корупційні ризики можуть нести норми законопроекту, передбачені статтею 10, щодо особливостей оподаткування, запровадження законом податкових пільг щодо сплати ввізного мита, податку на додану вартість, податку на прибуток підприємств та плати за землю.
Відповідно до статті 7 Податкового Кодексу України, «будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу».
Норми законопроекту щодо відносин, які виникають у сфері податків і зборів, регулюються виключно Податковим кодексом Україні, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки.
Прийняття цього проекту як закону, яким передбачена низка митних та податкових пільг для суб’єктів підприємницької діяльності - юридичних осіб, може призвести до зменшення надходжень до Державного бюджету
Враховуючи викладене та з метою усунення корупціогенного фактору зазначений законопроект доцільно відхилити, йдеться на сайті Верховної ради України.