Як повідомили Закарпаття онлайн в ДТГО "Львівська залізниця", за останні 10 років парк Львівської магістралі зменшився на 190 пасажирських вагонів. На сьогодні пасажирські перевезення здійснюються в умовах гострої нестачі коштів та зношеності пасажирських вагонів локомотивної тяги.
Нині в приписному парку залізниці знаходиться 1039 пасажирських вагонів. 59,5% (618 одиниць) відпрацювали встановлений заводом-виробником ресурс (28 років), із них лише 14,4% (150 одиницям) проведено капітально-відновлювальний ремонт і продовжено термін експлуатації до 41 року. Інші вагони повинні бути списані, але після проведення технічного діагностування та відповідного планового ремонту, вагони курсують в поїздах.
Частка вагонів віком від 10 до 20 років складає лише 1,5 % (16 вагонів), а до 10 років – 3,7% (38 вагонів). Відтак, значна кількість вагонів в приписному парку – застарілої конструкції, технічно та морально зношені. До того ж, у порівнянні з новим сучасним рухомим складом, наявні вагони мають низьку економічність, високу енерговитратність, не відповідають сучасним вимогам комфорту, якості і сервісу.
Зменшення пасажирського парку призводить до того, що щорічно залізниця може використовувати в поїздах усе менше вагонів (вагони, які пройшли відповідні планові види ремонту). Максимальна кількість вагонів, які залізниця задіє в поїздах у 2013 році – 643, а це значно менше, ніж у попередні роки: у 2011 році задіяно 949 вагонів, а в 2012 – 832.
У тій непростій ситуації, коли держава зовсім не виділяє коштів на оновлення пасажирського парку, ремонт наявних вагонів – один із найважчих тягарів на плечах залізниці, адже чим старіший рухомий склад, тим більше коштів він потребує на ремонт. Для Львівської залізниці план витрат на ремонт пасажирських вагонів у 2013 році передбачений у розмірі 69 058 тис. грн., що на 36 % більше у порівнянні з планом витрат на 2012 рік (50 543 тис. грн. ). Середня собівартість ремонту вагонів відповідно теж щорічно зростає. Так планова собівартість деповського ремонту одного вагона у 2012 році становила 89 тис. грн., а у 2013 – вже 105,8 тис. грн., що на 18,9 % більше. Планова собівартість капітального ремонту одного вагона у 2012 році складала 130 тис. грн., а у 2013 році відповідно виросла до 232 тис. грн., що на 78,4 % більше.
Крім цього, відбувається постійний ріст цін на продукцію, яку залізниця закуповує для використання при ремонті та експлуатації пасажирських вагонів. Ріст цін на запасні частини та матеріали значно випереджає ріст тарифів на залізничні перевезення, які жорстко регулюються державою.
Довідка
Стаття 10 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачає оновлення рухомого складу для перевезення пасажирів за гроші Державного бюджету України. Проте за останні роки залізниця не отримала жодних коштів з Державного бюджету України для закупівлі нових пасажирських вагонів. У той же час Львівська залізниця щорічно клопоче про включення в Держбюджет статті витрат на закупівлю пасажирських вагонів, зокрема у 2013 році подала пропозицію про закупівлю 35 вагонів, однак ця пропозиція так і не була врахована при затвердженні державного кошторису.