Асоціація «Інтербудмонтаж» в червні почне будувати новий Бескидський тунель на гроші ЄБРР та Європейського інвестиційного банку. Після завершення будівництва в 2016-му Україна зможе пропускати до Угорщини 100 поїздів на добу - удвічі більше, ніж зараз.
Тунель обійдеться в 102 700 000 євро, ще 50 млн буде потрібно для електрифікації ділянки і прокладки залізничних шляхів. «Зараз ми очікуємо затвердження проектної документації Кабміном, - каже начальник відділу з впровадження кредитної угоди «Укрзалізниці» Юрій Симчук. - Підготовчі роботи завершені більш ніж на 90%, гроші на цей рік виділені».
У «Інтербудмонтаж», що виграв тендер «Укрзалізниці», входять п'ять будівельних компаній: «Київбудінвест», «Укрспецтунельпроект», ЗАТ «Інтертрансбуд», «Інтербудтоннель», «СУ-9 ПОЛТАВАНАФТОГАЗБУД». Власник компанії - Володимир Петрук, який працював заступником голови НАК «Нафтогаз» у 2005-2006 роках.
Крижаний перевал
Діючий Бескидський тунель був побудований в 1881 році, коли Закарпатська область входила до складу Австро-Угорської імперії. Сьогодні він є частиною П'ятого міжнародного транспортного коридору, відомого ще як Критський коридор, який з'єднує Росію з Угорщиною, Словаччиною та Італією. По тунелю проходить 60% вантажоперевезень через західний кордон України.
Зараз тунель в аварійному стані. Під час Другої світової він був підірваний в шести місцях, але відновлений вже в 1946 році. Але оскільки габарити радянських, а тепер і українських поїздів більші, ніж західноєвропейських, тунель довелося поглибити. У ході робіт була порушена герметизація - в тунель пішла вода. Взимку з Бескидського тунелю щодня вивозять кілька вагонів льоду. Крім того, тунель одноколійний, через що поїзди нерідко простоюють.
Плани з будівництва нового тунелю замість нинішнього оформилися в конкретику тільки в 2004 році, коли Європейський банк реконструкції та розвитку виділив - під держгарантії - $40 млн на його будівництво. У 2007-му фахівці «Укрзалізниці» підготували кошторис проекту - він склав 2,1 млрд гривень. У 2011 році був проведений тендер на будівництво тунелю, в якому перемогла будівельна асоціація «Інтербудмонтаж», що запропонувала прокласти тунель за 102 700 000 євро. З них 17,7 млн припадає на ПДВ - європейські банки не виділяють гроші на покриття непрямих податків.
Для «Інтербудмонтаж» контракт дуже важливий. «Зараз в Україні дуже мало будівельних контрактів, кожен - на вагу золота. За них борються десятки компаній - в тендері на будівництво Бескидського тунелю брали участь компанії з Австрії, Швейцарії», - розповів Forbes топ-менеджер компанії, що входить в асоціацію, який просив його не називати. Для «Інтербудмонтаж» будівництво тунелів - робота не нова. В даний час компанія будує дренажно-комунікаційний тунель діаметром 6 метрів в туркменському Ашгабаті. «У Туркменії ми вже побудували 22 кілометри тунелів», - підкреслює співрозмовник Forbes.
Крім ЄБРР, фінансувати будівництво буде Європейський інвестиційний банк, який домовився з «Укрзалізницею» про кредит на 55 млн євро. «Як тільки буде оформлена держгарантія під цей кредит, ми отримаємо гроші», - упевнений Симчук. Відсутні гроші на ПДВ - 17,7 млн євро - дасть «Укрзалізниця». Ще 50 млн євро, які потрібні на електрифікацію і шляхи, дасть Львівська залізниця.
П'ять метрів зверху
Новий Бескидський тунель протяжністю 1764,5 метра - на 5 метрів довший, ніж нинішній - буде побудований за 30 метрів від діючого тунелю. Він буде двоколійний і зможе пропускати на добу 100 поїздів - удвічі більше, ніж існуючий. Швидкість проходження по ньому поїздів зросте до 60 км/год проти нинішніх 25-40 км/год. Після його запуску старий буде законсервовано.
Крім Критського коридору, Бескидський тунель стане частиною майбутнього трансконтинентального коридору Владивосток - Відень, по якому вантажі будуть транспортуватися з Китаю та інших країн Азіатсько-Тихоокеанського регіону. «По залізниці вантажі будуть приходити за 13-14 діб, тоді як зараз шлях по морю займає 28-29 діб», - зазначає Олександр Кава, координатор реформування транспортної галузі Координаційного центру реалізації економічних реформ при президентові України.
Коридор Владивосток - Відень є ініціативою Російських залізниць. Першочергові плани - будівництво залізниці «російської» колії (1520 мм) від словацького Кошице, куди підведена така гілка з України, до Братислави і Відня. У столицях Австрії та Словаччини росіяни хочуть побудувати кілька великих логістичних терміналів.
Андрєй Кірєєв