Автор, зокрема, стверджує, що діяльність науково-просвітницьких товариств має особливе значення для народів, які не мають власної держави. У першій половині ХХ століття діяльність товариства «Просвіта» зіграла ключову роль у формуванні української національної свідомості і на Закарпатті. Науковець Іван Стряпко пішов далі, бо каже: «Якби не було «Просвіти» на Закарпатті у 1920-39 роках, навряд чи можна було б говорити нині про входження нашого краю до складу України». Монографія автора відкриває по-новому час і громадсько-політичних та культурних діячів чехословацького період. У ній ґрунтовно висвітлено різні напрямки діяльності «Просвіти» – видавничу, літературну, музейну, бібліотечну, театральну та музичну, окрім економічної.
«Мене цікавив вплив «Просвіти» на громадсько-політичне життя краю, на розвиток культури», – каже науковець. Його дослідження має новий погляд на співпрацю між «Просвітою» та чехословацьким урядом. Спростовується той факт, що ці взаємини були більше негативним, ніж позитивними. Багато діячів Чехо-Словацького уряду сприяли «Просвіті» – допомагали утворювати читальні, здійснювали пожертви, деякі урядовці допомагали налагоджувати зв’зки. Сам президент Томаш Масарик дарував кошти на товариство, а загальна сума внесків у «Просвіту» міжвоєнного періоду склала понад 1 мільйон корун.
Монографія побачила світ у серії «Студія Регіоналістика», яку заснував Науково-дослідний інститут політичної регіоналістики УжНУ. Координатором цього проекту є кандидат історичних наук Маріан Токар. Це п’яте видання інституту, яке напрацьовує принципово нові підходи до висвітлення минулого. «Такого видання, – каже пан Токар, – Закарпаття ще не мало. Опрацьовано архіви Словаччини, Чехії, багато нових архівів знайдено у Державному архіві Закарпатської області в Берегові».
Як зазначає Іван Стряпко, товариство «Просвіта» тоді було єдине проукраїнське і розгорнуло свою діяльність за сприяння прогресивної інтелігенції з Галичини і Великої України, яка знаходила притулок в Чехо-Словаччині після поразки Визвольних змагань. На думку науковця, саме діяльність цих людей неабияк спричинилася до формування національної свідомості у той час, коли між «Просвітою» та конкуруючим Обществом імені О.Духновича точилася полеміка.
«Русофільський рух тоді добре стояв на Пряшівщині, і ми сьогодні саме там пожинаємо плоди політичного русинства, яке намагаються інтегрувати в Україну». – Зазначив дослідник. На карті Закарпаття теж прослідковуються райони, на які мали вплив українофільські чи русофільські течії. Зокрема, фенциківсько-бродіївська діяльність і нині відгукується в Мукачівському та Свалявському районах, а патріотична налаштованість Рахівського, Тячівського, Міжгірського чи Перечинського та інших районів засвідчує проукраїнські настрої в минулому.
Це друге видання про діяльність «Просвіти» у 20-30-х роках після книжки Павла Федаки, що вийшла друком у 90-х і була зумовлена часом. Голова Закарпатського товариства «Просвіта» привітав науковця з дуже потрібною монографією. Дослідження є ще одним свідченням складних передумов формування української національної ідентичності на Закарпатті.
Ірина Гармасій для Закарпаття онлайн
Ольга 2012-10-09 / 16:08:09
Було б дуже добре, якби сьогоднішня Просвіта згадала про славне минуле і прокинулася з летаргічного сну
Гість сайту 2012-10-08 / 15:37:35
Пардону прошу, читайте "Навіть Генштаб..."!
Гість сайту 2012-10-08 / 15:35:54
"Науковець Іван Стряпко пішов далі, бо каже: «Якби не було «Просвіти» на Закарпатті у 1920-39 роках, навряд чи можна було б говорити нині про входження нашого краю до складу України».
А насправді входження Підкарпатської Русі до СРСР, а не до України, було вирішене всупереч усім міжнародним договорам одноосібно Сталіним вже в 1943 році після Курської битви. Шавіть Генштаб не зміг дати однозначного плану такого "воззєднання", проте слова Сталіна "... я не буду дважды брать Карпаты!" переважили все...
"Історики", гей, вчіть історію!!!
азт 2012-10-08 / 07:39:16
Чудово, що виходять такі книги. А сваритися непотрібно - потрібно вивчати історію та вести цивілізовані дискусії
Русин 2012-10-06 / 22:03:24
Тупі не ми,русини,а мабуть ви,якщо так довго не могли народити книгу!
Ігор 2012-10-06 / 21:34:03
Книжка Федаки зумовлена не часом, а бажанням прибрати до рук будинок Просвіти. Нарешті хтось порушив його монополію. Автору книги - респект.
марія 2012-10-06 / 21:27:11
Давно потрібно було написати книжку про Просвіту. Книжку про український культурний рух, а то, останнім часом, лише тупі "русини" видають свої книги.
Гість 2012-10-06 / 20:46:25
Тепер Федака вдавиться. Скоро його з голови Просвіти посунуть
просвітянин 2012-10-05 / 23:18:20
А що тут робить Федака, який у свій час розколов Просвіту?
Потім він нищив музей у Пирогово, тепер, видно, задумав ще щось зруйнувати.
Ганьба