– Ігорю Петровичу, чому подорожчав проїзд у міських автобусах?
– Насамперед через зростання цін на паливно-мастильні матеріали та витрати на ремонт автобусів. А також з урахуванням підвищення мінімальної зарплати.
Ініціювали підвищення вартості проїзду перевізники, з якими співпрацює комунальне підприємство "Міська служба пасажирських перевезень". А відповідні розрахунки провело управління економіки міськвиконкому.
– Чи поліпшився від зростання цін комфорт проїзду?
– У Мукачеві майже весь автопарк складається з нових автобусів. Маршруток на зразок "ГАЗелі" залишилося 12. Згодом і їх плануємо замінити. Проте за останні два роки суттєво зросли ціни на автобуси. Скажімо, пасажирський "ПАЗ" подорожчав приблизно на 40 відсотків. Тепер він коштує щонайменше 230 тисяч гривень. Перевізники не мають можливості взяти кредити, щоб одразу замінити старі маршрутки.
– Не останню роль для автобусів відіграє стан доріг. Що можете про це сказати?
– У Мукачеві він задовільний. Проблеми лише з вулицею Пряшівська – люди нарікають, що транспорт їздить нерегулярно, а перевізники кажуть, що не встигають ремонтувати автобуси. Але ця дорога перебуває у віданні облавтодору, тому міські служби не можуть швидко вирішити питання. Зараз якраз ведуться переговори.
– На яких засадах обираються перевізники для міських маршрутів?
– Міська влада регулярно проводить конкурс, на який усі охочі перевізники подають заявки. Зараз працюємо з 24 приватними суб'єктами господарювання.
– Чому доволі часто доводиться чути скарги людей похилого віку на водіїв автобусів?
– Пільговим проїздом у міському транспорті користуються всі, кому це передбачено законодавством. До речі, на відміну від решти українських міст, проїзд пільговиків в автобусах Мукачева не є обмеженим щодо кількості. Інша річ, що одні люди цим зловживають, а інші зовсім не використовують.
– Чи компенсують перевізникам перевезення пільговиків?
– Так, із держбюджету виділяється близько мільйона гривень на рік для такої компенсації. Але це відшкодування складає 30-40 %, тобто на одну людину-пільговика припадає приблизно 3 гривні за місце. За теперішнім тарифом можна пільговим проїздом скористатися всього 1,5 разу в місяць. Насправді ж люди їздять значно частіше.
– Як можна зменшити збитковість пільгового проїзду?
– На жаль, це питання не в компетенції міської комунальної служби пасажирських перевезень. Потрібно змінювати законодавство. Зокрема в Росії людям, які претендують на пільговий проїзд, надається надбавка до пенсій, з урахуванням того, щоб вони могли оплачувати проїзд або ж використати ці кошти на інші потреби. Тоді перевізник не має таких збитків.
На інші запитання "Замок" отримав відповіді директора мукачівського міського комунального підприємства служби пасажирських перевезень Івана Балоги.
– Як формуються маршрути?
– Міський транспорт у Мукачеві розпочинає рух о 6.00 і закінчує о 21.30 годині. У вихідні дні робочий час водіїв скорочений на годину. У денну пору рух транспорту більш насичений, а після 19.00 їздять з інтервалом 30 хвилин. Більшість працюючих мешканців закінчують робочий день о 17.00-19.00 годині. Ми намагаємося графік руху автобусів пристосувати до потреб громадян, збільшуємо кількість маршрутів у густонаселені мікрорайони нашого міста.
– А хто займається регулюванням руху, контролює перевезення?
– Щодо розкладу руху, то в Мукачеві автобуси їздять майже з точністю до хвилини. Конт¬роль веде диспетчерська служба. А взагалі, контролювати один одного можуть і самі водії автобусів. Якщо один із них затримуватиметься на маршруті, це спричинить проблеми для інших перевізників.
– Чи відповідають водії за технічний стан автобусів, пасажирів під час руху?
– Водії щоденно перед рейсом повинні пред'являти довідки про технічний стан транспортного засобу, а також медичний висновок про своє здоров'я і допуск до роботи. Без цих документів не можна приступати до перевезень. А за "атмосферу" в салоні під час руху водії обов'язково відповідають. Мусять контролювати зайнятість місць, наприклад, щоб діти до 6-ти років не займали окремих сидінь, коли нема де сісти дорослим пасажирам, а тим паче інвалідам, людям похилого віку, вагітним.
– Чи обов'язково в салонах автобусів мусять бути інформаційні стенди, які нагадують про правила та обов'язки водіїв і пасажирів під час користування міським транспортом?
– Так, безперечно, в кожному автобусі повинні бути стенди з відповідною інформацією, а також контактні телефони перевізників та міського комунального підприємства "Міська служба пасажирських перевезень". У всіх водіїв має бути "Книга скарг і пропозицій", ліцензія і медичний допуск. Незабаром очікуємо на ще одну новинку: перевізники повинні носити бейджики з необхідною інформацією про них. Ми намагаємось робити все заради комфорту та задоволення потреб пасажирів!
P. S. Коли я закінчила інтерв'ю, на гадку спала думка: чому в Мукачеві немає прямого міського автосполучення між авто та залізничним вокзалами? Для приїжджих і туристів, які у місті над Латорицею роблять пересадки, такий маршрут був би дуже доречним.
Марина Михайлова, студентка відділення журналістики УжНУ