Екстрим за 12 гривень вирішив влаштувати мені нещодавно таксист і за кілометр-півтора шляху двічі рятувався від аварії в останній момент. Спочатку він не дочекався зеленого світла і ледве уникнув зіткнення з пішоходом, котрий спокійно й по праву переходив вулицю. Буквально через метрів 300 у водія задзвонив мобільний. Забувши про дорогу, він нахилився за телефоном, а піднявши очі, різко вдарив по гальмах і зупинився на відстані менше метра від бампера джипа...
Таксисти і маршрутники не дотримуються правил дорожнього руху, їздять небезпечно, хамлять клієнтам та іншим водіям – для чималої кількості подібне твердження є аксіомою. І, на жаль, у багатьох випадках воно цілком справедливе. Звісно, порушують правила дорожнього руху й інші водії, однак гріх перевізників обтяжується тим, що вони несуть відповідальність не лише за себе, але й за багатьох людей.
До чого може призвести недбалість за кермом, вся Україна пересвідчилася зовсім нещодавно, коли трапилося жахливе зіткнення автобуса з поїздом у місті Марганець. А скільки аварій не сталося через те, що перевізник створив проблему, але в останній момент "героїчно" її вирішив, не скаже, на жаль, жодна статистика.
Саме після трагедії в Марганці Державна автомобільна інспекція влаштувала перевірку громадського транспорту і результати виявилися невтішними. Хоча аварії через вину водіїв автобусів — досить рідкісне у нас явище. Так, цьогоріч в області трапилося 7 ДТП за участі пасажирських автобусів. Із них одне – через вину водія "маршрутки" з 17-річним (!) стажем. Нещодавно в Ужгороді на вул. Гагаріна поблизу ринку автобус, повертаючи, не пропустив мотоцикліста і зіткнувся з ним. У результаті власник двоколісного транспортного засобу отримав травми.
"Що ж до порушень, то їх дійсно чимало. Можливо, через те, що виявляємо їх у такій кількості, вдається не допустити більшої кількості аварій, – розповідає начальник сектора автомобільно-технічної інспекції відділу ДАІ області Василь Філіп. – Ми провели місячник перевірки пасажирського транспорту і виявили за цей період близько 800 порушень. Зокрема, впіймали двох водіїв, які перебували за кермом у нетверезому стані. Один із них мав ліцензію перевізника і вже втратив її. Інші випадки: водії працювали без страхового полісу, без посвідчення. Близько 12 шоферів перевозили пасажирів, не пройшовши медогляд. Це серйозне порушення, оскільки невідомо в якому стані він сідає за кермо, а отже гарантувати безпеку людей неможливо".
Переважна кількість претензій, щоправда, такі, які б більшість людей і за порушення не прийняли – переповнений транспорт (близько 200 випадків) та зупинка у невстановленому місці (близько 300). Однак наш співрозмовник впевнений, що кожен такий випадок потенційно може призвести до аварійної ситуації. На захист маршрутників слід зауважити, що коли людина зранку поспішає на роботу, вигнати її з мікроавтобусу з мотивацією "правила не дозволяють їхати стоячи" практично нереально. З іншого боку, Василь Антонович наголошує, що вина в переповнених "маршрутках" теж на совісті перевізників, які не хочуть їздити по графіку й стоять на кінцевих зупинках доти, поки не наберуть повну машину пасажирів. Відповідно, людям на наступних зупинках залишаються лише "стоячі місця".
Натомість маршрутники практично не перевищують швидкості. "Такого серед міських автобусів майже не буває. Більшість подібних порушень (їх є близько сотні за рік) – це транзитні мікроавтобуси, які їздять за кордон. Пояснюється це технічними характеристиками. "Богдани" чи "ПАЗики" більше 60-70 кілометрів і не можуть їхати. А от іноземні мікроавтобуси здатні розвинути чималу швидкість, чим водії й користуються".
А от із таксистами ситуація суттєво гірша. Цього року на Закарпатті вже трапилося 5 аварій з потерпілими з вини водіїв таксі. Основна причина ДТП – перевищення швидкості та порушення правил маневрування. Це може бути недозволений обгін, переїзд суцільної лінії тощо. До прикладу, навесні таксист із пасажирами наїхав на огорожу на трасі Київ-Чоп. "Ми на них впливу практично не маємо – можемо лише виявляти порушення. Ліцензійні умови для таксистів не зовсім відрегульовані. Але найголовніша проблема, на мій погляд, у тому, що для водіїв таксі не існує професійних вимог. Якщо керувати автобусом має право людина зі стажем не менше 5 років, яка проходить інструктаж та навчання, то для таксистів нічого подібного не існує.
Грубо кажучи, за кермо таксі має право сідати людина, яка щойно у 18 років отримала посвідчення водія. Тому й аварії роблять в основному таксисти зі стажем водіння 1-3 роки. Крім того, вони не організовані, з боку посадових осіб не існує жодного контролю. А всі власники служб на наші запити відповідають, що вони лише надають диспетчерські послуги, а за дотримання правил відповідає виключно власник авто", – пояснює Василь Філіп.
Ще одна проблема виникла там, де не чекали. Часто на захист правопорушника стають... пасажири, безпеку яких водій і піддав ризику! Навіть коли у Великоберезнянському районі автобус ледь не заїхав на перекритий залізничний переїзд, пасажири замість того, аби бодай дорікнути самовпевненому перевізнику, накинулися на даішників, які, мовляв, заважають їм швидко добратися до пункту призначення. І це при тому, що трагедія в Марганці ще зовсім свіжа в пам'яті...
Юрій Лівак, ЗІА "Простір"