«Це був подарунок, який мама привезла з відрядження. Тоді я навчався чи то в п’ятому, чи то в шостому класі. Саме у той час, гадаю, в мені зародилася любов до авіації», – пригадує чоловік. Відтак і поєднав своє життя з цією галуззю: спершу навчався в Харківському авіаційному інституті, далі влаштувався за спеціальністю, а нині вже майже 30 років працює в Ужгородському аеропорту. Моделювання ж так і залишилося улюбленим заняттям.
Сьогодні приватна колекція Валерія Миколайовича нараховує понад двісті екземплярів. «Здебільшого моделі крилатих збираю сам. Це раніше не було такого вибору, нині роздобути такі зразки не дуже важко: усе доступне в магазинах. В онлайн-маркетах представлені моделі літаків цивільної, транспортної та військової авіатехніки, які охоплюють майже всю епоху авіабудування. Можна придбати будь-який зразок, починаючи з перших авіаційних примірників і закінчуючи моделями новітніх досягнень у сфері авіабудівництва. Ціни – від 30 гривень за найдешевший комплект. Більш цікаві міні-копії дорожчі», – каже колекціонер.
Загалом, за його словами, цінність моделей залежить від історичної значущості. До прикладу, цікава копія одного з перших бомбардувальників, чи літак АНТ-25, на якому Валерій Чкалов перелетів із Радянського Союзу в Америку через Північний полюс. «Мені ж найбільше подобається модель літака, на якому я служив у війську, – ТУ-95. Полюбляю збирати й більш сучасні зразки крилатих. Хоч і беру участь у різних виставках, але здебільшого колекціоную, а не роблю виставкові копії, оскільки робота над ними доволі затратна в часі. До прикладу, трапляються такі моделі, над якими треба попрацювати і рік, і два. Я ж виготовляю для себе. Найбільше подобається сам процес – коли викраюється вільний вечір, аби попрацювати над зменшеною копією якогось літака. Тепер сиджу над англійським Vickers Valiant».
До слова, побачити роботи пана Валерія й ряду інших колекціонерів можна, завітавши до аеровокзалу Ужгородського аеропорту. Там постійно діє виставка моделей авіаційної та іншої техніки.
Анастасія Лесів