По суті, це був високохудожній концерт, на якому прозвучали основні пісні та музика даного компакт-диску у виконанні Михайла Сметанки та його друзів – колег із Польщі та Словаччини.
Михайло Сметанка (1972 р. н.) – професіональний музикант (абсольвент кафедри музичного виховання Педагогічного факультету університету ім. П. Й. Шафарика у Пряшеві) та виробник аерофонних музичних інструментів. Основну увагу він спрямовує на пропагування народної музики мешканців Карпатського регіону, але й інших меншвідомих національних та етнічних груп Європи, Америки, Азії та Африки. Слід підкреслити, що майже всі ці континенти він особисто відвідав. Сам володіє грою на понад тридцяти музичних інструментах, однак першість надає „пастушому” фольклору, який вважає найдавнішим.
Зараз він із сім’єю живе у недалекому селі Брутовці в простій селянській хаті в оточенні чудової природи та домашніх тварин. Його гордістю є два гуцульські коники, одержані від друзів у подарунок до круглого ювілею. Там же у нього є і простора майстерня, в якій він традиційним способом виробляє музичні інструменти не лише для себе, але й для широкого кола любителів народної музики дома і за кордоном.
Його останній (здається, вже четвертий) компакт-диск містить 14 музичних творів. Більшість з них у виконанні М. Сметанки, у супроводі таких музичних інструментів як: шестидіркова сопілка, кінцівка, фуяра, трембіта, ґайди (волинка), ґайдиця, жалейка, дримба, бубен, дзвінки, тибетські миски, китайська флейта тощо. Майже всі – ним самим зготовлені. На перший погляд може здаватися, що це міксаж найрізноманітніших, між собою не пов’язаних стилів, однак на даному ком пакт-диску вони становлять одне гармонійне ціле.
М. Сметанка під час концерту не сходив зі сцени. Він не лише співав і грав, але й модерував всю програму. Зі сцени він заявив, що на цей раз головною інспірацією для нього були звукові записи народних пісень та інструментальної музики Закарпатської України та Пряшівщини, здійснені українським діалектологом Іваном Панькевичем у 1929 та 1935 роках. На даному диску вони представлені циклами „Полонинка”, „Коломийки”, „Колядки” та інші. З музичних інструментів, це дримба та різні типи сопілок.
Естетичний бік концерту зміцнювали старовинні і сучасні світлини (Ф. Заплетала, П. Жупника, В. Ґрещук, О. Мушинки, А. Бана та В. Ківака), які у максимальному побільшенні посередництвом монітора репродукувалися на цілу задню стіну сцени, створюючи живий і надзвичайно діючий фон виконуваним пісням і музиці. Частина фотографій потрапила і на 16-сторінковий буклет, що становить складову частину компакт-диска.
Наприкінці концерту М. Сметанка викликав на сцену автора цих рядків і представив мене як „хрестителя” і „хрещеного батька” компакт-диска. Я „похрестив” новонароджену двійню не шампанським, не дорогими оліями чи пелюстками троянд – (як буває в таких випадках), а водою з водопроводу, мотивуючи це тим, що всі міста східної Словаччини є постачані водою із водоймища „Старина” в області верхньої Цирохи, а туди стікаються верхні і підземні води із трьох областей – словацької Пряшівщини, українського Закарпаття та польської Лемківщни. А саме в цих регіонах є коріння переважної більшості презентованих пісень і музики даного компакт-диска.
Як „крижмо” на руки „кума Михайла” я подарував свою книжку „Голоси предків” з компакт-диском. В книжці є тексти і ноти пісень, які інспірували майстра до їх музичних обробок, а на компакт-диску – оригінальні голоси їх виконавців та звуки закарпатських музичних інструментів.
„Хрестильний” концерт маестро Сметанка закінчив закарпатською коломийкою „Зелена яблунь, червені ябка зродила”.
Хотілось би, щоб цей чудовий концерт, поєднаний з презентацією
подвійного компакт-диска відбувся і на Закарпатті, як наочна ілюстрація поєднання фольклору давніх епох із сучасним смаком модерної людини.
Микола Мушинка. Фото автора
„То єм я – карпатський гірняк – Мишо Сметанка
Мишо Сметанка зблизька
Мишо Сметанка ставить автограф на свій компакт-диск
Улюбленим інструментом М. Сметанки є унікальна пастуша „ґайдиця”, збережена лише в його краї
У трембіточку заграю
З випуском нового CD М. Сметанку приїхала привітати музична капела із с. Раславіце Бардіївського округу
Частина глядачів
Обкладинка компакт-диска