Українських і-крамниць уже понад 500
В Україні щороку популярність Інтернет-магазинів лише зростає. Згідно з відомостями Інтернет-пошуковиків, кількість їхня сягає вже півтисячі. І хоча слід зазначити, що не всі вони насправді діють (близько 20 % магазинів – «мертві»), однак залишається все ж чимало. Найактивніше торгівля через Інтернет розвивається в Києві, що й не дивно, якщо врахувати, що, за статистикою, половина всіх користувачів Інтернету в Україні проживає саме в столиці.
Найбільшу популярність мають магазини, що торгують побутовими приладами й різноманітною електронікою. Також успішною можна назвати торгівлю книжками, відео- та аудіопродукцією, комп’ютерними іграми тощо. Звісно, специфіка цієї торгівлі дається взнаки. Так, важко собі уявити наразі крамниці, що продають харчі. Не мають великого успіху і торговці одягом – люди просто не хочуть купляти взуття чи сорочку, не примірявши й не помацавши їх.
Загалом, вважають, фахівці, торгівля в Інтернет-магазинах нічим не відрізняється від будь-якого іншого бізнесу. За винятком того, що цей вид підприємницької діяльності ще дуже молодий, перебуває на початковій стадії, тому наразі тут не існує серйозної конкуренції, переділу сфер, поглинання дрібних магазинів великими тощо. Не скажеш і того, що власники віртуальних крамниць можуть нині похвалитися великими прибутками. Треба зважити, що люди не спішать із попередньою оплатою товарів, побоюючись аферистів.
Краянам звикнути важко
Що ж стосується Ужгорода, то тут про якийсь розвиток Інтернет-торгівлі говорити ще взагалі зарано. По суті, згаданий нами магазин «Arbooz» – перший і наразі єдиний представник цього виду підприємництва на Закарпатті (є ще кілька інших, але вони мають своїх невіртуальних відповідників). Та й ідея створення сайту, каже його власниця Ольга Світлинець, виникла тому, що нічого такого в краї не було.
Сама ж вона знається на Інтернеті вже 10 років. І неодноразово ставала клієнтом віртуальної торгівлі. Вибір продукції складнощів не становив – парфумерія, оскільки молодий чоловік Ольги є представником на Закарпатті фірми, що постачає елітні парфуми на Західній Україні. До цієї продукції додали також термодрук на футболках. Власне, пояснює нам співрозмовниця, і назва сайту обиралася з такого розрахунку, аби не була вузькопрофільною. Тобто, щоб у майбутньому, якщо справа таки розвинеться, можна було врізноманітнити асортимент, не обмежуючись лише продажем парфумерії.
Взялися вони за цю діяльність, можна сказати, навмання – як вийде, зважаючи, що фінансові втрати в разі невдачі були б мінімальними. Дизайн сайту розробила місцева фірма безплатно, тому кошти потрібно було вкласти лише на закупівлю першої партії товару. До того ж Ольга вирішила йти за буквою закону й зареєструвалася як приватний підприємець, хоча теоретично можна було б і обійтися без цього. У підсумку обов’язкові витрати на такий бізнес обходяться десь у 200 грн на місяць. Проти витрат на торговельну точку, яка потребує орендної плати, зарплати продавцям тощо – це мізер. Власне, сайт на цьому наголошує. На першій же сторінці уточнюється, що «Arbooz» продає такі ж парфуми, як у магазинах, на 30–50% дешевше не тому, що підсовує підробку, а тому, що не має таких фінансових втрат, як звичайні крамниці.
Інтернет-торгівля –це енергозберігальна технологія?
Ольга Світлинець констатує, що похвалитися надприбутками за півроку не може, щоправда, і збитків нема. Зате спостерігає динаміку відвідування Інтернет-магазину – нині асортимент переглядає близько тисячі людей в місяць, звісно, замовляє продукцію набагато менше відвідувачів.
До цього також є ряд об’єктивних причин: і нерозуміння покупцями системи оплати, і, знову ж таки, страх віддати гроші аферистам, і обмеження в наданні послуг власне Ужгородом – наразі магазин не продає парфуми клієнтам, що живуть за межами обласного центру, хоча бувало, що й з Києва зверталися. «Як правило, продаємо за таким сценарієм, – розповідає власниця «Arbooz». – Люди передивляються каталог, після чого телефонують на мобільний телефон або оформляють замовлення електронною поштою. За класичною схемою – заповнення анкети на сайті – замовляли крам, може, зо три покупці». А так, розвиток Інтернет-торгівлі – це перспектива, що може стати прибутковою вже найближчим часом. Фактично вона розвиватиметься разом із поширенням Інтернету на Закарпатті і в Україні.
Як зазначив в інтерв’ю газеті «Деловая столица» експерт із цього питання Дмитро Касьянов, інтернет-торгівля – це свого роду енергозберігальна технологія, що має світле майбутнє. Варто лише подумати, скільки свого часу ми зможемо заощадити, купуючи через Мережу, скільки бензину зекономимо на поїздках магазинами? Таким чином, у загальному масштабі, відповідно до законів фізики, інтернет-крамниці – це енергетично вигідний стан, а отже, система торгівлі буде до нього прагнути.
Юрій Лівак, "Старий Замок "Паланок", Мукачево.net
08 червня 2007р.
Теги: