Але Андрія Любку знають не тільки за поезією: у 2006 році він був спостерігачем на виборах у Білорусі і одним із групи радників кандидата в Президенти Аляксандра Мілінкевіча. Брав участь в акціях протесту, за що відсидів 15 діб і був висланий з країни. Ну, а нещодавно за результатами інтернет-голосування Андрія оголосили «найзавиднішим женихом Закарпаття».
У мене покійний батько був військовим, тому я сприймав це дуже романтично. І тут варто ще звернути увагу на вік: у 14 дуже хочеться рятувати полонянок із пожежі і вбивати ворогів на підході до міста. Тобто я хотів бути не так військовим, як Джеймсом Бондом, як смішно би це не звучало. А що у війську? Правильно: наряди, плац, будівництво, марш-кидки і політінформація. А мені в 14 на війну дуже хотілося.
Якогось зовсім радикального – ні, хіба стандартні для цього віку перший алкоголь, перша трава, серйозні "розбірки" в місті, писання листів до дівчини (тоді ще листи на папері писали - ех, старий я вже!), нервове зазирання до дзеркала із намаганням видивитися натяк на вуса й бороду, але так само не помітити подразнень шкіри. Найрадикальнішим для мене було перше переживання усвідомленого патріотизму. У нас був такий майор Ободовський, він викладав "Історію українського війська", і він це подавав у такій манері, ніби ми постійно перемагали і всі нас боялися. Якось це в той час, коли фантазія потребує героїв, спрацювало. І мені, наприклад, почало не подобатися, що старі офіцери керують шикуванням російськими командами типу "Налє-во!", а не "Ліво-руч!". Тобто відкрився слух, який почав відрізняти звуки, слова і мови.
Ну в тебе й питання!
Вірші я почав писати трохи раніше: точно пам'ятаю, наприклад, що вже у восьмому класі я написав шкільний твір на три сторінки віршем, римовано. Які це були вірші - хай краще ніхто не дізнається і я заберу цей сором з собою в могилу. Але мушу визнати, що мені легко йшло, вчителі літератури завжди ставили мені високі бали, і це було важливим стимулом продовжувати справу. Але ще у третьому класі я написав казку про чарівне перо відьми на цілий (щоправда, тоненький) зошит - із сюжетом, героями, інтригою і, звісно ж, хепі-ендом. У "воєнці" я продовжував багато писати і точно пам'ятаю, що це був період Симоненка й Сосюри, мені тоді дуже хотілося писати схоже на них. І я дуже щиро це робив. Коли вірші приходять до тебе в голову, з'являється відчуття, що раптово піднялася температура тіла, ти вже не можеш всидіти на місці, повні груди сили й ентузіазму. Але перші вірші, які вже публікувалися і за які мені не соромно, я написав на першому курсі універу.
Хм, ну якби можна було це якось однозначно описати, то таке визначення вже б існувало. До усіх попередніх розмитих фраз про віршописання можу додати тільки дрібку власних спостережень. Відбувається щось таке, ніби через тебе пропускається енергетичний заряд і ти одночасно збуджуєшся: хаотичні думки, підвищена температура, ковтання слини, пришвидшене серцебиття. Так, ніби щось тобою пише, а ти не встигаєш записувати, і від цього перехоплює подих. Фізично це так, ніби перепився кави й перекурив цигарок після безсонної ночі: сила і слабкість одночасно, руки тремтять, у роті то пересихає, то ти про нього забуваєш. Або як з бодуна: картинка навколо тебе йде швидше, ніж звук, тому трохи ніяково й страшно. Ось сума, взаємна гра цих факторів, мабуть, і передає той стан, який називають натхненням. Але якщо спрощувати і відповідати на твоє питання точніше, то скажу так: інтуїтивно я відчуваю, що цей процес іде більше зовні, ніж зсередини, але пояснити цього не можу.
Думав, звісно, і нічого не надумав. Раціонально це можна пояснити глибиною психіки і того, як ти вмієш знімати з неї "шви". Тобто самозанурення, коли копаєш себе, як бульдозер, і саме через цю призму бачиш і пояснюєш світ; це може бути навіть несвідоме діяння. Скажімо, Джойсів "Уліс" - з цієї опери. Інтуїтивно я ж відчуваю, що існують якісь енергетичні поля, до яких ти маєш або не маєш сміливості підключатися, як в розетку. Я б не міг сказати, що творчість дається Богом, є якоюсь позитивною силою - хай би хоч для підтвердження народного фразеологізму "талант від Бога". Я б радше тут бачив профіль Фауста. Слід Мефістофеля. А чи лякає - мабуть, ні. Вважаймо, що ми з цією енергетичною бурею уклали джентльменський договір.
Не знаю, чи сміливо, але принаймні я намагаюся бути чесним – у крайньому разі, з собою. Не дарма ж я першу збірку назвав "Всім місяців шизофренії". Я не знаю, чи це можна назвати страхом, але я боюся зради. Найогидніші відчуття у мене викликають щурі - не хочу їх бачити. Може, тому, що мій дід розповідав, що під час його служби на Байконурі щурі лазили вночі і жерли людям вуха. Хтозна, може просто лякав. Услід за класиком повторю, що боюся бути похованим заживо. Боюся, що прийду в гості до друзів, а вони вже все викурили.
Це цікавість, експерименти, спроба висловити те, що поетична мова не завжди може. Така собі можливість розгорнути сюжет, розгалузити його, або навпаки - обрізати сухе гілляччя. Порогом це назвати важко, бо вірші я ж не покинув писати. Але це спроба розказати якісь історії – вигадані й невигадані. Часом проза - це можливість перемогти власний страх, виписавши його повністю. Значною мірою для мене це експерименти з мовою, її можливостями, розламуванням граней між мовою поетичною й прозовою, піднесеною і буденною. Це як у нас в Закарпатті стається Тиса: дві річки, Чорна і Біла Тиса, зливаються, до якогось моменту там видно вододіл кольору, температури, густини й швидкості. Потім він зникає, а моє завдання – його зловити, сфотографувати мовою. Бо я працюю з мовою, це – мій матеріал. А з мовою варто поводитись, наче з останньою шльондрою: кусати, шмагати, любити.
Мені подобається, як ти це сформулював - "вимальовуєш біографію поета". Напевно, так може здаватися збоку, а насправді ж я просто живу. У мене не було Африки, але була участь в акціях опозиції у Мінську і "відсидка" за це в білоруській тюрмі, а от зараз я думаю, чи не повчитися ще трохи і вступити на балканістику, вивчити сербську мову і літературу. Тобто я намагаюся полювати на досвід, мені все цікаво. Думаю, для письменника це важлива річ – багато пережити, розуміти, знати. Тоді твої історії стають цікавіші й мудріші, сподіваюся. Щось подібне з прозою: мені цікаво виписувати довгі історії, це зовсім інший кайф, ніж писати вірші. Не кращий, але інший. У мене бувають моменти, коли я входжу в якийсь транс писання. Тобто вірші можна писати на коліні, подумки, на серветці. Проза пишеться довше й серйозніше, переважно на лептопі. І от часом я виклацую клавішами і почуваюся, ніби за фортепіано, це дуже класне відчуття.
Ти б ще згадав, що Вконтакті у мене фан-група на тисячу чоловік, переважно дівчат. Ну, я б не казав аж про дуже велику популярність. Слава, популярність поета - річ дуже специфічна і часом для життя навіть є мінусом. Не всім батькам, наприклад, сподобалося б почути, що їхня донька виходить заміж за поета. "За кого?" – перепитали б вони вражено. Але загалом я дуже вдячний долі за фарт, за те, що у мене є аудиторія, яка мене чує і яка цінує те, що я роблю, пишу, кажу. Це дуже приємно – коли тебе розуміють за життя, сподіваюся, що після смерті мене теж незлим тихим згадають. А як справляюся – просто дистанціююся, намагаюся не впустити це в своє приватне життя. Повір, дуже не хочеться скурвитися, а популярність у цьому аспекті – штука небезпечна.
Поезія – навіть не знаю... Для окремих людей це дуже важливо; зрозуміло, є певна частина дівчат, жінок, які мають якісь еротично-романтичні думки про поетів, може, навіть про мене. Для інших це не має значення. Скажімо, з моєю дівчиною ми познайомилися в Фейсбуці, вона два роки тому додала мене в друзі, бо в Ютубі побачила, як я читаю вірш "Ти прокинешся зранку і скажеш". І завдяки цьому віршеві ми познайомилися, є разом, вірш про любов народив любов. Але тут ідеться не тільки про вірші. Просто свою роботу треба робити чесно і з душею. Якби я випікав хороші круасани чи хліб, то, можливо, Наталка б так само прийшла до мене в магазин, спробувала круасан, похвалила, ми б познайомилися – ну, і так далі. Знаєш, я от такими покрученими фразами тут хочу сказати насправді дуже просту річ: любов народжує любов. І це правило працює і в поезії, і в випіканні хліба. Сподіваюся, ти саме це хотів почути, а не про романи-одноденки з прихильницями в якихось містах читань і презентацій. Бо я ж насправді абсолютно серйозно кажу: любов народжує любов.
Влад Требуня, "Галицький кореспондент"
Олена Харченко 2012-03-12 / 12:19:16
Ага, ага... маємо сміливість висловлювати свою думку, але позбутися звички ховатися за ніками — нє, ніяк.
Дидактична місія літератури, а тим паче поезії... ну, таке навіть СПУ вже не мусолить) Досвід пережитих відчуттів і уміння ним ділитися з читачем - ЦЕ цінно! Любка - безперечно поет!
"А такі слова вживати не треба..." - оооо... це теж туди - до дидактичної місії))
Андрій, як завжди у своїх інтерв'ю, живий, нефальшивий,цікавий і, як каже мій керівник, людяний.
(шкода, що не можна побачити, який комент адмін видалив - це б багато що пояснило)
2387 2012-03-11 / 22:05:39
Коментар видалено. Адмін
SpiceMan 2012-03-10 / 02:13:57
"а яка виховна місія любчиних віршів?" Мабуть антагоністична. Ну мовляв, а такі слова вживати не треба :)
SpiceMan 2012-03-10 / 02:04:47
"Повір, дуже не хочеться скурвитися, а популярність у цьому аспекті – штука небезпечна." Хоча якби ще без нецензурного (ну особиста збірка це одне, а сторінка офіційного масмедіа ресурсу Закарпаття... Діти ж можуть читати :)
SpiceMan 2012-03-10 / 02:02:28
" Я б радше тут бачив профіль Фауста. Слід Мефістофеля." Ну з таким змістом поезія, що навіть автор побоявся б їй приписати інше походження. Хоча треба буде якось всі вірші перечитати, щоб точно сказати.
А у інтерв’ю відповідає непогано.
читач 2012-03-09 / 15:17:37
а яка виховна місія любчиних віршів?