З ініціативи депутата Закарпатської обласної ради Євгена Жупана рада прийняла рішення про щорічне відзначення Днів Олександра Духновича. Ніхто нічого не має проти відомого крайового будителя ХІХ століття, але є один нюанс. Автор ідеї є представником тих сил, які заперечують єдність закарпатців з усім українським народом. Прапором у цій боротьбі вони вирішили зробити постать Олександра Духновича, хоч і близько не осягнули ні творчості закарпатського просвітника, ні його думок.
Ба більше: замахнулися на того, хто був найбільшим прихильником соборності і вважав закарпатців та галичан одним народом. Але Жупан та його соратники на це міцно заплющують очі, певно, гадаючи, що абсолютна більшість краян не читала Духновича й не читатиме. Творцям новітньої "нації" досить його рядка "Я русин був, єсьм і буду". Чи ж мають вони брати до уваги факт, що тим словом тоді офіційно називали не тільки закарпатських українців, а й галицьких та буковинських? Далі цієї цитати нинішні політичні шанувальники поета не йдуть, бо тоді довелося б воювати із самим Духновичем, який відносив русинів до "малоруського племені".
Творити літературні тексти він почав угорською і латиною. Відколи зорієнтувався на Росію, писав "язичієм". Іван Франко називав його "людиною, без сумніву, доброї волі і не малих здібностей, хоч і заплутаною у мовні та політичні доктрини". Москвофільські погляди Духновича (що закарпатці, як і галичани, є частиною великого "русского" народу, нині відкинуті самою історією. Зате його гаряча переконаність, що обабіч Карпат живуть одні й ті самі люди, той самий народ, – підтвердилася.
Важко знайти серед закарпатців іще одного такого "галичанофіла", яким був Духнович. Своїх адресатів у Галичині він називав не інакше, як "братами", хоча побував там лише двічі за життя. Вони відплачували закарпатському будителеві такою самою приязню. Подам певні факти з життя греко-католицького священика-просвітника:
• Перша стаття Олександра Духновича побачила світ у часописі "Зоря Галицька" (1849).
• Перший народний календар Духновича вийшов у Галичині ("Поздравленіе русинов на Новий год" 1850).
• Перша і єдина друкована за життя п'єса Духновича "Добродітель превишает багатство" вийшла в Галичині (Перемишль, 1850).
• У Галичині вийшли такі основоположні праці Духновича, як "Народная педагогія в пользу училищ і учителей сельских", "Краткій землепис для угорських Русинов", "Состояніе Русинов в Угорщині", "Правила чина св. Василія Великого в Угорщині".
• Найпопулярнішу книжку Духновича "Хліб душі" (молитви і пісні для християн східного обряду) за 25 років перевидавали вісім разів. Ізних шість разів – у Галичині.
• Найтісніше листування в Духновича було з відомим галицьким діячем Яковом Головацьким.
• Свої основні рукописи Духнович заповів на зберігання саме галичанам. Зокрема, збірку прозових та поетичних творів, етнографічне дослідження "О народах Крайнянских, или Карпатороссах угорских", філософську працю "Естественно духовния рассужденія", які подарував Руському народному дому у Львові, про що свідчить і його власноручний напис. Великою мірою завдяки цьому вони збереглися й дійшли до наших днів.
• Найбільше некрологів на смерть Духновича опублікували галицькі часописи. Чотири повідомлення вийшли у Львові, три – у Відні і два – у Будапешті.
• Найбільше нарисів і досліджень про Духновича у перші 25 років по його смерті з'явилось у Галичині. Таким чином, саме тамтешня громадськість стала першим популяризатором закарпатського будителя.
• Галичанам Духнович подарував єдиний свій прижиттєвий портрет.
"Вибрані твори" Духновича видало першим створене за галицьким зразком в Ужгороді товариство "Просвіта" 1922 року. Це вже потім, після Першої світової війни, політичні біженці з царської Росії підняли його на свій триколірний прапор. Що ж, вони принаймні виходили з його москвофільських поглядів. А на що ж спираються Євген Жупан та його однодумці? На будь-що, тільки не на Духновича. Поет слугує тут навіть не знаменом, а древком. Прапор у них свій – сепаратистський, і надягають вони його на кілька хрестоматійних поетових рядків, грубо вирваних із контексту. Протиставляючи будителя самому собі. Святкування Днів Духновича їм потрібне тільки для того, щоб творити "русинського" Шевченка.
Спадщина просвітника, на його превелику біду, написана переважно "язичієм", сумішшю російської, церковнослов'янської та закарпатських діалектів. Штучна мова Духновича, на відміну від Шевченка, дивна й кумедна для нашого сучасника. Її не розхапаєш на цитати. Лишаються оті кілька віршів, де вжито нині вже архаїчну самоназву українців – "русини". Їх і цитуватимуть на всіх обласних урочистостях, чого так домагався Євген Жупан. Дні Духновича працюватимуть на ідею, проти якої сам Духнович усе життя боровся.
Олександр Гаврош, Український тиждень
2011-04-22 / 18:42:00
Уважаемый, но врать нехорошо и на форумах и в комментариях!
KK 2011-04-22 / 18:26:00
Для форуму не треба такі строгі вимоги, ані для коментарів. Це, що 'науковий журнал' чи тільки форум де люди можуть мінятися думками і навіть користатись іншими написаними наукові статті?
Прохожий 2011-04-22 / 18:18:00
КаКа, вы странный человек, вам же сказали: "Для цьго є наукові праці, а до таких праць - чіткі вимоги."
Или терминов "научные труды" не понимаете?
Ведь в простых журналистских опусах врут сколько угодно. В научных - это труднее!
KK 2011-04-22 / 15:17:00
'навязувати свої погляди через статті вважаю некоректним, бо розумні люди мали б доходити до знань своєю працею, своїм розумом' Як це можна зрозумійти? Якби всі люди так думали то ніхто би ніколи нічого не писав. Якщо добре подумаєшся над цим. то скоро прийдеш до розуміння що це ще одна 'русинська бутафорія'! :-)
2011-04-22 / 10:09:00
До КК: брати участь у форумах та готувати статті не можу з двох причин - перша - навязувати свої погляди через статті вважаю некоректним, бо розумні люди мали б доходити до знань своєю працею, своїм розумом. Та і сама форма статті чи навіть більш обємні опуси типу тих, що тут рекламуються за підписами різних ідеологів, не можуть слугувати джерелом знань чи переконувати в чомусь інших. Для цьго є наукові праці, а до таких праць - чіткі вимоги.
Друга причина - я перейшов на іншу роботу, там не маю інтернету (тільки на мобільному телефоні) і заходжу сюди зрідка - провідуючи колишніх колег. Отже подовгу спілкуватися на форумах та соціальних мережах не можу.
Щасливих свят!
2011-04-21 / 21:56:00
2 колобок, 21.04.2011 10:10
"анонім, 18.04.2011 21:28
тобто у випадку Духновича мова іде ще про одного з-заперевального зайду, дегенерованого жида у рясі, що замість служіння добру бісивя та баламутив честной челяді голови і посіял по собі розбрат ?"
А тепер жиди не керують політрусінами?
А чим вони не керують ?
Галицаями-шовіністами із Свободи ??
Так:
http://www.pravda.com.ua/articles/2011/04/20/6122719/
http://www.pravda.com.ua/articles/2011/04/14/6096016/
KK 2011-04-21 / 17:51:00
Юрію - пишіть статтій де ви можети пояснити 'правдиву історію' (або при наймі беріть участь у форумів яких там уже можна знайти) у форумі. Якось не виходить зачеркати про цю 'правдивість' між коментрями не повязаними темами? Беріть приклад від Жаливи, який так убережно підготовляється до 'журналістики'! :-)
2011-04-21 / 16:56:00
До "КК" - можна б називати прізвища і праці дослідників цієї тематики (Лучкай, Базилович, Духнович, Кралицький, Багринець, Дзендзелівський, Дарчук, Панцьо, Мицюк, Гнатюк і інші), але не всі праці є Вам доступні. Та головним є не це (доступність), а бажання зрозуміти правду історії, самому розібратися в проблематиці, тому навязувати певні праці і погляди вважаю некоректним. Це було б таким же, як твердження окремих "знавців", що РУСИНІВ ніколи не було і зараз немає, що вони - видумка Москви (яка в одну ніч русинів забажала викреслити з історії) і тому подібне.
KK 2011-04-21 / 15:57:00
Юрій - щоби також як і Сорри не затриматися у 'галусиніціях', або як ви не у 'фантазіях' може ви би могли пропонувати щось корісного прочитати на цю тему, як галичани в галичані створилися з кельтів через поступове витісненя кельтів (галлів) та інших народів за межі римської імперії...
2011-04-21 / 15:42:00
Жанр "фентезі" не шаную!
Ви краще зверніть увагу на історію Римської імперії, поступове витісненя кельтів (галлів) та інших народів за її межі...
сорри 2011-04-21 / 15:41:00
анонім, 21.04.2011 15:21
"соррі" - ...Хоч би хто і які джерела, авторів тобі не називав - ти їх не читаєш, не розумієш, для тебе найвищий рівень - федакоподібні, ти ідеш по життю як зашорений циганський кінь.
То така вже твоя доля і твоя біда - погана ...(с)
Значить, я в черговий раз передбачив правильно - фактів і аргументів не буде. Бо звідки їм взатися? З цього забризканого слиною ненависті монітору?.. :)
Таких відригує навіть твоя рідна Галичина!(с)
Не знаву, ниборятко, ко тя виригнув, айбо кіть я з Галичини, то ти, копилятко, з Марса... :)
KK 2011-04-21 / 15:22:00
До аноніму (Юрій) - Ви що не знаєти звідки галичани зявилися? Ви що Канигина не читали? ПО його версії то галичани з галилею? (ще чикаю зясування цйого від нашого закарпатського кощуна) :-)
2011-04-21 / 15:21:00
"соррі" - фантазії та галюцинації - це твоя стихія - через надмірності в курінні дурних трав, випивку, та постійне бурхливе обговорення "короткого криївочного курсу..." з рибами та черепахами.
Хоч би хто і які джерела, авторів тобі не називав - ти їх не читаєш, не розумієш, для тебе найвищий рівень - федакоподібні, ти ідеш по життю як зашорений циганський кінь.
То така вже твоя доля і твоя біда - погана татарська спадковість, лють, ксенофобія, нацизм, вандалізм.
Таких відригує навіть твоя рідна Галичина!
сорри 2011-04-21 / 11:34:00
Я просив не ваші мрії і фантазії, а факти. - з посиланням на першоджерела, а не галюцинації...))
2011-04-21 / 11:09:00
До "соррі" - русини - автохтонне населення південних схилів Карпат – потомки вихідців із Давньої Індії, Малої Азії та Близького Сходу, які жили на цій території на протязі останніх 5 тисяч років. Про яку-небуть "чисту кров" чи щось подібне не може йти мова, це підтверджує антропологічна характеристика представників карпатського і динарського типів населення України а також розшифровки генетичного коду, які проводяться вже навіть по замовленнях окремих осіб на комерційній основі.
Щодо терміну "Підкарпатська Русь" - після першої світової війни, при Чехословаччині він оформлений юридично (внаслідок визнання русинів окремим центральноєвропейським народом з правом на самовизначення), а виник раніше.
2011-04-21 / 10:53:00
До КК - у Вашій освіті явний прогрес - визнаєте, що русини на Підкарпатті жили ще до приходу сюди угорських племен, територія контролювалося Болгарським царством і називалася "Марка Рутенорум". Тепер попробуйте з"ясувати, як потрапили русини на територію теперішньої Галичини, хто там жив до них, звідки походить сама назва Галичина, як, коли і ким заселялася ця територія.
2 колобок 2011-04-21 / 10:46:00
Українців перетворять в безмовне і аморфне русінське бидло і заженуть у кібуци -(с)"народ вся культура которого свяана с земледелием и сельским хозяйством - этот народ имеет очень глубокие социальные корни".
Дайош русінскіє кібуци на закарпатті!)
колобок 2011-04-21 / 10:10:00
"анонім, 18.04.2011 21:28
тобто у випадку Духновича мова іде ще про одного з-заперевального зайду, дегенерованого жида у рясі, що замість служіння добру бісивя та баламутив честной челяді голови і посіял по собі розбрат ?"
А тепер жиди не керують політрусінами?
http://syerushalmi.livejournal.com/8279.html
Шмуэль Ерушалми - За социалистическую Руссинию!
Заявление Шмуэля Ерушалми
…Сегодня, всё больше и больше говорится, о необходимости предоставления Закарпатской области Украины статуса руссинской автономной республики, под названием Подкарпатская Русь. Я считаю, что идея правильная, которая может быть способна восстановить историческую справедливость, и исправить одну из ошибок времён сталинских перегибов. Только по-моему, эта будущая республика должна носить социалистический характер, и быть основана на принципах марксизма-ленинизма и полного социального равенства.
Руссины как народ привязанный к своей земле, как народ вся культура которого свяана с земледелием и сельским хозяйством - этот народ имеет очень глубокие социальные корни. Поэтому, мне лично импонирует идея лидера Движения за независимость Подкарпатской Руси Петра Гецко, построить будущую руссинскую автономию по принципу общин, все жители которых будут полностью равноправными их членами, и полноправными участниками органов по самоуправлению своей общины. Это очень правилная идея, которая может помочь в выработке нового и более современного подхода к вопросам построения социалистического обществане только в бывшем СССР, но и во всём мире.
В заключение хочу ещё раз подчеркнуть, что будущая Автономная Республика Подкарпатская Русь, должна быть только социалистической и только марксистско-ленинской, с учётом ошибок советского прошлого - являя пример и для других малых народов.
местный 2011-04-21 / 07:50:00
2Микола Староста (Жалива) ("Не буду я нічого публікувати... поки не маю доказової бази") - ждём публикации с доказательной базой.
Микола Староста (Жалива) 2011-04-20 / 20:59:00
Не буду я нічого публікувати... поки не маю доказової бази.