Міському голові
Пану Ленд'єл З.З.
ВИМОГИ
представників благодійного фонду "Лакі" та громадян міста щодо жорстокого поводження з тваринами з боку комунальних служб та місцевої влади м. Мукачева.
Аналіз європейського досвіду регулювання чисельності безпритульних собак свідчить, що модель регулювання (ВСП – "відлов-стерилізація-повернення") широко застосовується в європейських країнах, ґрунтується на послідовних гуманних засадах та має вагомі переваги перед іншими, зокрема, не потребує більшого, ніж інші моделі (відлов без повернення) фінансування. В усіх країнах, що її застосовують на державному або регіональному рівнях ситуація з безпритульними тваринами є контрольованою і їх чисельність принаймні не збільшується.
Однак, як свідчить здійснений аналіз, максимальна ефективність обраного методу регулювання досягається лише за умов об'єднання зусиль громадських зоозахисних організацій з роботою державної та місцевої влади в напрямі запобігання поповнення контингенту безпритульних тварин за рахунок неконтрольованого розмноження власницьких. Засобами такого запобігання є:
• Обов'язкова реєстрація власницьких собак;
• Пільгова стерилізація власницьких тварин для соціально вразливих верств населення (з низьким доходом – пенсіонери, інваліди, тощо);
• Просвітницька робота з населенням (соціальна реклама, публікації, теле- й радіопередачі, лекційна робота в навчальних закладах тощо)
Найбільших успіхів у регулюванні чисельності безпритульних тварин методом ВСП досягли ті країни, де до реалізації засобів запобігання неконтрольованого розмноження власницьких тварин залучалася державна та місцеві влади. Дії в цьому напрямі є безперечною умовою ефективності зменшення кількості тварин на вулицях, оскільки поповнення армії безпритульних здійснюється передусім за рахунок викидання на вулицю народжених вдома цуценят і кошенят.
У місцевої влади виникла спокуса розв'язати проблему іншими, варварськими, методами, що лякають весь цивілізований світ. При тому ігнорується той факт, що в усіх країнах, що практикують вбивство як засіб регулювання чисельності безпритульних тварин, відбувається лише зростання їх кількості. А отже жорстокість і варварство виявляються ще й економічно не раціональними й обертаються не лише втратою позитивного іміджу України в Європі, а й даремними й безрезультатними витратами бюджетних коштів.
Жорстоке та протизаконне знищення тварин коштом платників податків у Мукачеві вже набуло розмаху. Поширюється практика їх забиття до смерті. Причому цілеспрямовано знищуються й соціалізовані тварини, що мають опікунів, – вилікувані від хвороб, провакциновані. На місце ж знищених соціально безпечних і здорових тварин з пригородів приходять агресивні й хворі.
Зважаючи на це та враховуючи європейський досвід, захисники тварин звертаються до міської влади з пропозицією запровадити механізми реалізації, та об'єднати зусилля задля розв'язання соціально значущої проблеми зменшення кількості безпритульних тварин у місті.
Для цього здійснити такі негайні заходи:
1. Відновити передбачений законами, громадський контроль над діяльністю міської влади у цій сфері (виловом, утримуванням, прилаштуванням і поверненням безпритульних тварин на місця перебування).
Для цього:
а) При міськраді створити Громадську Раду з питань зоозахисту, куди ввійшли би представники громадських організацій – зоозахисних, екологічних, правозахисних ;
б) Зобов'язати відповідальних за "тимчасовий притулок для безпритульних тварин " ,що знаходиться на території сміттєзвалища систематично і вчасно інформувати зоозахисні організації про заплановані дату і місце відловів;
в) Забезпечити безперешкодний допуск представників зоозахисних організацій до "тимчасового притулку для безпритульних тварин", що знаходиться на території сміттєзвалища, для допомоги з утриманням тварин, їх прилаштування чи повернення на місця попереднього перебування та контролю над цими процесами;
г) Максимально спростити процедуру отримання громадянами тварин з притулку;
д) Розробити та запровадити систему заохочення громадян до отримання тварин з притулку –пільгове обслуговування у муніципальних ветеринарних лікарнях тощо...
е) Переорієнтувати діяльність "тимчасового притулку для безпритульних тварин", що знаходиться на території сміттєзвалища, зі знищення тварин на їх соціалізацію та прилаштування (що потребує змін у кадровому складі);
є) Усунути з посад осіб, що перешкоджають реалізації контролю громадськості у процесі та порушують Закон України "Про захист тварин від жорстокого поводження", Закон України "Про громадські організації", Закон України "Про інформацію", Орхуську конвенцію...
2. Забезпечити масовість у стерилізації безпритульних тварин, для чого:
• Перепрофілювати роботу міської ветеринарної клініки з надання лікувальних послуг власницьким тваринам на стерилізацію безпритульних тварин та їх післяопераційну перетримку та здійснення пільгової стерилізації власницьких тварин;
• Частину коштів, передбачених на перевезення та відлову тварин до "тимчасового притулку для безпритульних тварин " ,що знаходиться на території сміттєзвалища, та їх утримання там, спрямувати на фінансування стерилізаційної роботи клініки;
3. Запровадити чіткі механізми реалізації комплексного контролю над джерелами поповнення безпритульних тварин на виконання вимог Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження". Для цього:
а) розробити програму реєстрації та ідентифікації домашніх тварин в м.Мукачево:
• Створити "Центр ідентифікації тварин" з обов'язком зі збору, обробки й обліку статичних даних з реєстрації тварин, здійснюваних у ветеринарних клініках міста;
• Зобов'язати ветеринарні клініки міста вчасно і систематично надавати "Центру ідентифікації тварин" інформацію про зареєстрованих тварин;
• Ввести до функціональних обов'язків "Центру ідентифікації тварин" розробку і впровадження заходів з інформування населення про необхідність контролю над народжуваністю власницьких тварин та стерилізації тварин, що не являють племінної цінності;
• Запровадити систему штрафування для власників домашніх тварин, що уникають їх реєстрації;
• Надати "Центру ідентифікації тварин" повноваження з контролю над сплатою місцевого збору та штрафів з власників домашніх тварин (собак і котів);
• Звільнити від сплати місцевого збору з власників домашніх тварин (собак і котів) тих, хто утримує стерилізованих тварин;
• Ввести місцевий збір на розв'язання проблеми безпритульних тварин, що стягуватиметься з усіх мешканців міста,що мають тварин, як комунальний платіж розміром **** (сума визначиться шляхом детального розгляду існуючих данних й може корегуватись) на рік окрім пенсіонерів та малозабезпечених верств населення.
• Кошти, отримані від зазначених місцевих зборів та штрафів, спрямувати на пільгову стерилізацію власницьких домашніх тварин, які належать пенсіонерам та малозабезпеченим верствам населення й безкоштовну стерилізацію та післяопераційну перетримку безпритульних тварин;
• Розробити заходи зі стерилізації власницьких тварин в рамках практики зооветеринарних навчальних закладів;
• Залучити до здійснення стерилізації та післяопераційної перетримки приватні ветеринарні клініки, для чого запровадити для тих з них, хто буде задіяний у цьому процесі, пільги з оренди приміщення;
• Запровадити передбачений законами контроль над продажем домашніх тварин на ринках, (оподаткування продажу, ветеринарний контроль і продаж виключно за наявності довідок про стан здоров'я та про щеплення кожної окремої тварини (відповідні документи передаються покупцеві під час продажу разом з твариною);
• До розроблюваної на замовлення міста соціальної реклами ввести тематику безпритульних тварин та необхідності стерилізації власницьких тварин, що не являють племінної цінності;
• Запровадити на міських радіо- і телеканалах цикл передач з гуманного поводження з тваринами та необхідності їх стерилізації;
• Забезпечити у місцевих ЗМІ систематичні публікації просвітницького характеру з зазначеної вище тематики;
• Забезпечити координацію взаємодії між навчальними закладами міста та громадськими організаціями, силами яких може провадитися лекційна робота з зоозахисної тематики.
4. Перебачити переорієнтування витрат міського бюджету зі знищення тварин на цільове часткове фінансування стерилізації та післяопераційної перетримки безпритульних тварин силами вже існуючого притулку.
5. Залучити правоохоронні органи до розслідування масових випадків вбивства безпритульних та домашніх тварин.
6. Зупинити відлови безпритульних тварин з метою їх знищення (негайно).
Голова благодійного фонду "Лакі" Кость Є.Я