Приводом для введення штрафів рекордного у Європі розміру для ужгородської "муніципальної міліції" стало те, що автомобілі на узбіччях і тротуарах ускладнюють рух пішоходам. Особливо, тлумачить листівка ужгородської "муніципальної міліції", від дій порушників страждають жінки, які просто не можуть пройти з дитячим візочком по тротуарах, загромаджених припаркованими автівками. Контроль та фіксацію порушень здійснює "муніципальна міліція", а прийняття відповідних санкцій покладено на ДАІ, куди і передаються усі матеріали щодо недобросовісних водіїв.
Слід зазначити, що це нововведення буде існувати разом з "традиційними" штрафами за порушення правил зупинки, стоянки, а також заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками (ст.122 ч.1 КупАП), котрі складають 255-340 гривень. Те ж порушення, що створило перешкоду дорожньому руху або загрозу безпеці руху, передбачає адмінпокарання в сумі від 510 до 680 гривень або громадські роботи на строк від 30 до 40 годин. Щорічно за цими статтями в Закарпатській області штрафують на загальну суму близько 10 мільйонів гривень.
Чому така суттєва різниця між штрафами, котрі накладає ДАІ та "муніципальна міліція"? Виявляється, що, згідно логіці ужгородської влади, зупинка на тротуарі набагато серйозніший злочин, ніж, наприклад, перевищення швидкості (штраф 255-340 грн.), чи порушення, що створило перешкоду дорожньому руху або загрозу безпеці руху (510-680 грн.).
Іншими словами, розмір подібного штрафу могла вигадати людина без уявлення про штрафи, що існують в Україні і світі. Ще можна було б зрозуміти, якщо подібний розмір стягнення міг визначити начальник ужгородської "муніципальної міліції" Борис Борисов, який не має досвіду роботи у подібних структурах. Але як цей штраф без певного обґрунтування намагається затвердити мер міста Віктор Погорєлов, який вже не вперше обіймає свою посаду?
Майстер-клас від столичних комунальників
Аналогічна практика, коли представники міської ради, а не ДАІ, здійснюють фіксацію порушень паркування, існує з 2009 року в Києві. Але на відміну від Ужгорода нововведення було ретельно обґрунтовано, а штрафи становлять від 300 до 450 грн.
З водія стягують штраф за те, що він, паркуючись на газонах, шкодить зеленим насадженням столиці. Штрафами, відповідно, займається КО "Київзеленбуд". А отримані від штрафів кошти йдуть на озеленення київських вулиць, а також відновлення пошкоджених автомобілями газонів (з розрахунку 40 грн квадратний метр).
На практиці процедура лову порушників виглядає наступним чином. Щоденно громадські інспектори, озброївшись фотоапаратами, обходять свої ділянки і фотографують автомобілі, залишені на газоні. На кожному відзнятому на камеру автомобілі інспектор залишає інформаційний лист, в якому вказано, що складений протокол про адміністративне порушення за ст.152 Адміністративного кодексу України і на підставі рішення міськради.
Після цього власник автомобіля отримує запрошення на засідання комісії при КДМА. І виходячи зі збитків, які наніс водій зеленим насадженням, комісія приймає рішення про розмір штрафу. Як відзвітувало відомство, лише за 2009 рік силами 20 інспекторів зроблено 16182 фото автомобілів в зеленій зоні, в результаті складено 15966 протоколів про адмінпорушення. Сума не велика для столичних мешканців (і майже в 4 рази менше, ніж для ужгороців), проте, штрафи вже неодноразово оскаржували у суді.
Відзначимо, що як мінімум автолюбителі можуть оскаржити метод фіксації порушення. За Кодексом України про адміністративні правопорушення технічні засоби, які мають функції фото-, відеозйомки, можуть бути доказами лише у справах, пов'язаних з порушенням Правил дорожнього руху, та й лише сертифікованими приладами, що проходять регулярну перевірку. Цифрові "мильниці" в якості інструментів фіксації порушення не приймаються. Якщо доказів правопорушення у вигляді фотографії немає, то оскаржити штраф, який фіксує "муніципальна" міліція, а не виписує ДАІ, ще простіше.
У Європі більш оригінальні
Ужгород в перспективі може стати найдорожчим містом за розміром штрафів у Європі, так як у багатьох європейських столицях штрафи за неправильне паркування чи порушення благоустрою набагато менші. Так, зараз у Франції влада вперше з 1986 року планує підвищити штраф за неправильне паркування на 6 євро – до 17 євро. Зароблені гроші повинні піти, крім усього іншого, на введення системи "Розумні стоянки", що буде допомагати водію шукати вільне місце на стоянці за допомогою смартфону. Тестування цієї програми розпочнеться вже цього року у Ніцці. За статистикою, в часи пік 25% автомобілів на дорогах шукають місце для паркування, і "Розумні стоянки" зможуть полегшити життя водіям і одночасно в цьому випадку зменшать завантаженість доріг.
Аби хоч якось розвантажити дороги, у грецькій столиці Афінах діє система в'їзду в центр міста "парний-непарний", тобто якщо номер автомобіля закінчується на парне число, він може проїжджати по центру міста тільки в парні числа, і навпаки. Паркування в грецькій столиці залишається надто гострою проблемою. Місцеві мешканці там, наприклад, отримують спеціальну наклейку для того, щоб залишати автомобіль біля будинку, а всі інші можуть паркуватися не більше ніж на три години і зобов'язані платити за стоянку. Штрафи за неоплачене паркування становлять від 20 до 80 євро.
Найоригінальнішим нововведенням у плані штрафів за неправильне паркування можна назвати рішення влади Риги. Власників автомобілів у столиці Латвії хочуть зобов'язати очищати від снігу вулицю навколо своїх транспортних засобів, які створюють проблеми для автомобільного руху, залишених на краю проїжджої частини більш ніж на три дні. Однак поки влада не придумала, як контролювати кількість часу, який автомобіль простояв на проїжджій частині.
Галина Поляниця, Закарпатська країна