Як повідомили Закарпаття онлайн у відділі інспектування у соціальній сфері та культурі КРУ в Закарпатській області, згідно з результатами ревізії, в авіапідприємстві виявлено фінансових порушень на загальну суму понад 20,8 млн. грн., в тому числі на 751,8 тис. грн. виявлено факти недоотримання доходів за здане в оренду майно; на 11,2 млн. грн. - операції з ресурсами, проведені з порушенням законодавства, що призвело до збитків; ще 8,9 млн. грн. - втрати фінансових і матеріальних ресурсів, допущених внаслідок неефективних управлінських дій; ще на 14,47 тис. грн. працівники КРУ виявили інших фінансових порушень.
Вертоліт орендують, за оренду – ні копійки...
Одне з найбільших та таких, що фактично шокувало ревізорів фінансових порушень, виявилося під час ревізії з питань повноти та своєчасності отримання доходів від оренди майна за зданий в оренду вертоліт МІ-8МТ. Як з'ясували працівники КРУ, згідно з договором оренди, укладеним між ТОВ "Українська авіаційна компанія "Велес" та ДАП "Карпати-Авіа" МНС України, останній і видав в оренду вертоліт. Щоправда, чомусь авіакомпанія за останні два роки за оренду літального апарату не сплатила ні копійки! Принаймні за даними обліку підприємства в періоді з 1 січня 2009 року по 30 вересня 2010 року надходжень орендної плати від ТОВ "Українська авіаційна компанія "Велес" за зданий йому в оренду вертоліт не значиться.
Виявивши такий факт та звіривши різні дані (терміни дії Сертифікатів льотної приналежності, бухгалтерські звіти тощо) працівники КРУ підрахували, що на виконання умов договору нарахована орендна плата за вертоліт повинна скласти 751,84 тис. грн. Однак, за даними бухгалтерського обліку ДАП "Карпати-Авіа", нарахування орендної плати за останні два роки чомусь взагалі не відображено і станом на 30.09.2010 року дебіторська заборгованість в сумі 751,84 тис. грн. (оренда плата) по розрахунках з ТОВ "УАК "Велес" не значиться, і це прямо суперечить вимогам Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". Саме з огляду на такі факти працівники КРУ й дійшли висновків, що державіапідприємством не відображено в обліку дебіторську заборгованість та недоотримано (втрачено) доходів за здане в оренду державне майно відповідно до умов укладеного договору на загальну суму 751,8 тис. грн., чим завдано матеріальної шкоди (збитків) ДАП "Карпати-Авіа" на вказану суму.
Що найприкріше, керівництво "Карпат-Авіа" навіть нічого не робило для того, аби відновити справедливість. Так, працівники КРУ провели й ревізію з питань вжиття керівництвом підприємства заходів щодо вимоги від наймачів (орендарів) сплати неустойки (остання, між іншим, за законодавством повинна стягуватися у розмірі подвійної плати за користування майном за час прострочення повернення майна після закінчення дії укладених договорів оренди і не повернення вертольотів орендарями) й встановили, що ДАП "Карпати-Авіа" не використало своє право вимагати від наймача сплати неустойки (згідно зі ч.2 ст. 785 Цивільного кодексу України). Як результат, авіапідприємством упущено вигоди по отриманню доходів на загальну суму 8,8 млн. грн.
На кого працюють 60 авіадвигунів?
Також у ході ревізії стану збереження та використання необоротних активів та запасів, створеною відповідно до наказу МНС комісією з припинення діяльності ДАП "Карпати-Авіа", станом на кінець вересня 2010 року проведено інвентаризацію основних засобів та інших товарно-матеріальних цінностей. Так за результатами проведеної інвентаризації встановлено нестачу товарно-матеріальних цінностей на загальну суму 11,17 млн. грн., а саме: вертоліт МІ-8МТ (його первісна вартість 9,6 млн. грн., який переданий в оренду ТОВ "УАК Велес" і не повернутий на час проведення інвентаризації після закінчення дії договору (31.12.2008 р.) та 60 авіадвигунів ГТД-350 вартістю 1,57 млн. грн., які згідно з представленими до ревізії документами знаходяться за межами України (були відправлені для капітального ремонту на авіаремонтні заводи).
Крім згаданого, працівники КРУ ще й встановили безпідставне списання паливно-мастильних матеріалів, списання пального на службове авто у вихідні дні, списання авіаційного пального без підтверджуючих документів тощо. Більше того, керівник підприємства "умудрився" при збитковості підприємства безпідставно перерахувати кошти за своє навчання Київському університету права, а в листопаді 2008 року та лютому 2009 року перерахувати 45 тис. грн. за адвокатські послуги. Щоправда, чомусь у ревізійному періоді за даними бухгалтерського обліку підприємства надходження коштів за результатами судових справ не значиться. Таким чином понесені витрати в сумі 45 тис. грн. на оплату адвокатських послуг не принесли підприємству економічної вигоди і прийняте колишнім гендиректором рішення щодо проведення підприємством даної фінансової операції є неефективним.
Та ще й до всього цього ревізією встановлено, що за даними обліку ДАП "Карпати-Авіа" станом на кінець вересня поточного року завищено дебіторську та кредиторську заборгованість на суму 14,47 тис. грн.
Тобто, загалом можна зробити висновки, що замість того, аби приносити користь громаді, вертоліт, куплений за державні кошти, безкоштовно використовувався на користь приватної структури..
Претензійна робота підприємства – "нульова"
З огляду на такі "невеселі" факти працівники КРУ в Закарпатській області провели й ревізією з питань вжиття керівництвом підприємства заходів щодо погашення дебіторської заборгованості в межах строків позовної давності. Так і було встановлено, що станом на 1 вересня 2010 року за даними обліку підприємства значиться дебіторська заборгованість, термін позовної давності за якою минув по розрахунках із шістьма підприємствами та організаціями на загальну суму 91,7 тис. грн., за якою протягом ревізійного періоду керівництвом ДАП "Карпати-Авіа" не вживалися передбачені законодавством заходи щодо погашення (стягнення) дебіторської заборгованості.
Поряд з цим ревізори з'ясували, що станом на кінець вересня 2010 року згідно з даними обліку підприємства значиться кредиторська заборгованість по зарплаті перед 26 працівниками підприємства на загальну суму 83,6 тис. грн.
Наразі матеріали ревізії передано до правоохоронних органів Закарпатської області.