Чого тільки не зробиш заради любимої бабусі: і о 5 ранку прокинешся, і 6 годин в електричці проїдеш, навіть 10 км пішки пройдеш. За такою схемою їжджу до віддаленого села Гусний (Великоберезнящина). І все б нічого, але взимку просиджувати ті шість годин поїздки у холодному вагоні – досить непросто. Є ризик захворіти й не бачити бабусю ще довго.
Авторка намагалася дізнатися – чому люди змушені проходити через іспит холодом, принаймні в електричці "Мукачево – Ужгород – Сянки". Як виявилося, проблеми дві. Перша – норматив обігріву, встановлений залізницею для електропоїздів. Температура у вагоні не повинна бути нижчою за +80 та більшою за +150. Мінімальна межа викликає сумнів: якщо навіть у всіх одежинах проїхатися так години зо дві – можна застудитися (що й трапляється з людьми за їх же словами!). 47-літня пані Марія каже, що на початку шляху завжди холодно, тож доводиться брати із собою якийсь плед, щоб хоч трохи зігрітися: "Я їжджу тільки від Батєва до Чопа і то встигаю намерзтися!"
Що вже казати про тих, хто має здолати шлях від Мукачева до Сянок? Іншою проблемою є несвоєчасний початок обігріву вагонів: поки розпалять грубку хоча б до 8-10 градусів – проходить більше години. "Треба також знати, в який вагон сідати, – ділиться досвідом електрик Петро, котрий також часто їздить до своєї мами. – Все ще може залежати і від совісності персоналу".
Ситуацію спробував пояснити заступник начальника моторного депо Львів з експлуатації та ремонту Павло Швардак. Він розповів, що прогрівати електропоїзди починають тоді, коли температура на вулиці стійко не перевищує +50. Перед виїздом локомотивна бригада розігріває поїзд. На жаль, не вказано, коли саме, адже якщо безпосередньо перед стартом – то це запізно... В електричках не пе-редбачено, щоб людина знімала верхній одяг. До того ж прогрівати до максимальної позначки (+150) не рекомендується, адже коли вагон переповнюється – температура повзе вгору.
Втім, все це виглядає так, ніби на нас економлять: ми напалимо до +80 – а далі хоч пледами, хоч тілами грійтеся...
Світлана Головко, "Закарпатська правда"