В Ужгороді відбулася презентація «Кодексу етики депутатів місцевих рад»

В Ужгородському прес-клубі відбулася презентація «Кодексу етики депутатів місцевих рад» -документу, що покликаний визначити основні та єдині цінності в діяльності депутатів місцевих рад.

Олександр Солонтай
Олександр Солонтай

Кодекс презентували Олександр Солонтай, експерт Інституту Політичної Освіти, депутат Закарпатської обласної ради та Володимир Феськов, Голова Ради Старійшин ВМГО "Фундація Регіональних Ініціатив".

За словами В. Феськова, нинішня влада в Україні демонструє свою віддаленість від людей. "Це особливо негативно для місцевої влади, адже саме депутати місцевих рад розпоряджаються нашим бюджетом, спільним майном, від їхніх рішень залежить життя людей", — каже В. Феськов.
 
Моральність депутатів практично не регулюється юридично, тому доповідачі вирішили застосувати практику розвинених країн, де створюються кодекси етики депутатів. Схожі документи були прийняті у Виноградові (щодо роботи депутатів і виконавчого апарату) та у Перечині (щодо роботи держслужбовців).
 
"Кодекс не є обов'язковим для прийняття радами, достатньо, щоб його підписали конкретні депутати", — зауважив В. Феськов.
 
 "Підписання цього документу не зобов'яже депутата стати моральним, але принаймні відмова поставити свій підпис під таким кодексом стане тривожним сигналом для громади, виборців", — вважає Олександр Солонтай.
 
Він також звернув увагу на відповідальність депутата. На найближчих місцевих виборах у жовтні громадяни обиратимуть новий склад рад. Щоб проголосувати за максимально ефективних народних обранців, виборці повинні звертати уваги на такі дії кандидата (чи їх відсутність), як виконання і дотримання законів, звітування про свою роботу. Щодо тих кандидатів, які вже входили до обласної, районної чи сільських рад, слід звертати увагу чи працювали вони із ЗМІ та чи висвітлювали роботу ради, у складі якої працювали. 

Олександр Солонтай також розповів про видання Інституту Політичної Освіти для депутатів рад. Одним із останніх видань став посібник "Як ошукати місцеву громаду", що містить конкретні приклади і прізвища тих, кому це вже, на жаль, вдалося зробити.
 
"Я часто бачу, що передвиборчі обіцянки депутатів повністю розходяться із справами — голосуванням, виступами із трибун тощо. Тому без того, щоб виборці задавали прямі питання депутатам, приймали від них звіти про роботу, не зможемо змінити якість депутатського корпусу. Натомість активний громадський контроль зможе змінити ситуацію", — наголосив О. Солонтай.
 
Він також зауважив: "Більше половини депутатів Закарпатської обласної ради за 4, 5 років не подали жодного (!) проекту рішення, поправки чи запиту зі злободенних болючих питань. Таких депутатів я не бачу сенсу переобирати на наступний термін і виборці мають право дізнаватися таку інформацію про роботу своїх обранців".

 

КОДЕКС ДЕПУТАТСЬКОЇ ЕТИКИ
 
I. Загальні положення.
1. Кодекс депутатської етики (далі – Кодекс) застосовується до депутатів місцевих рад;
2. Кодекс визначає стандарти етичної поведінки, обов'язкові для депутатів місцевих рад під час виконання функцій і повноважень в інтересах територіальної громади і у зв'язку з реалізацію норм чинного законодавства;
3. Обов'язок дотримуватися норм Кодексу є складовою програм та інших угод, на підставі яких депутати виконують змістовну частину своїх повноважень. При здійсненні організаційних заходів депутати також керуються текстом даного кодексу.
 
II. Засади здійснення депутатської діяльності.
1. Депутат, усвідомлюючи свою відповідальність перед територіальною громадою, передусім є членом територіальної громади, одночасно виконуючи функції щодо її самоуправління в межах закону.
2. Депутат місцевого самоврядування під час виконання своїх функцій керується одночасно державним інтересом і благом територіальної громади, інтереси якої вони репрезентує.
3. Депутат місцевого самоврядування зобов'язаний знати положення закону, які є підставою його діяльності, статуту територіальної громади та мети її розвитку. У разі відсутності задекларованої мети розвитку територіальної громади або її статуту – дбати про невідкладне прийняття цих основних документів відповідною радою, брати активну участь у цьому процесі.
4. Депутат місцевого самоврядування виконує свої обов'язки ретельно, старанно, з наміром звітувати за прийняті рішення.
5. Депутат місцевого самоврядування поважає конституційний принцип розподілу влади і роль органів державної влади. У випадку незгоди з певними положеннями законів, рішень уряду, суду, депутат місцевої ради все одно неухильно дотримує та виконує норми, але водночас подає свої пропозиції, листи, скарги, проекти рішень щодо змін відповідних дискусійних чи конфліктних норм.
6. Депутат місцевого самоврядування знає і розуміє демократичні принципи місцевого самоврядування як самостійного інституту публічної влади, що найбільш наближений до народу, всебічно сприяє залученню до безпосереднього управління власною територією мешканців територіальної громади.
7. Депутат місцевого самоврядування активно взаємодіє з іншими елементами громадянського суспільства, зокрема громадськими організаціями на засадах "соціального замовлення" та органами самоорганізації населення з метою перерозподілу публічно-управлінських функцій за принципом субсидіарності.
8. Депутат місцевого самоврядування не вдається до дій, які могли б спонукати інших до порушення положень законів, рішень місцевих рад і даного Кодексу.
 
ІІІ. Обов'язки, що виходять з виконання функцій.
1. Депутат місцевого самоврядування не може виконувати свою функцію або використовувати свій вплив, виходячи з приватного інтересу, з метою досягнення для себе особистої або матеріальної користі. При цьому зазначена особа зобов'язана утримуватися від отримання нематеріальних благ, зокрема посад (у тому числі неоплачуваних) в організаціях та установах усіх форм власності, почесних звань та винагород, вчених звань та наукових ступенів, інших відзнак, якщо особи, які приймають рішення стосовно надання таких благ, пов'язані з депутатами (посадовими особами місцевого самоврядування) офіційними стосунками.
2. У будь-якій своїй діяльності депутат місцевого самоврядування має користуватися такими принципами: "Не можна виконувати діяльність на користь або шкоду будь-кому", "Усі рішення приймають з точки зору користі усієї територіальної громади одночасно"
3. Депутат, посадова особа місцевого самоврядування утримуються від прийняття рішень, що безпосередньо або опосередковано стосуються їхнього особистого інтересу, заздалегідь сигналізуючи про таку ситуацію, якщо така діяльність здійснюється іншими особами (депутат інформує про це громадськість).
4. Депутат знає і виконує нормативні положення, що обмежують можливість виконання двох і більше громадських функцій (член виконавчого комітету ради, заступник міського голови без входження у виконком тощо).
5. Під час прийняття владних рішень депутат органу місцевого самоврядування не може керуватися своїм власним безпосереднім або опосередкованим інтересом. Обов'язком кожного депутата є проведення попереднього аналізу (експертизи) проекту поданого на розгляд ради рішення на предмет його відповідності до норм цього Кодексу, особистої (приватної) незацікавленості автора проекту в його прийнятті. У випадку, якщо депутат не встиг детально ознайомитися із запропонованим проектом рішення, депутат утримується від голосування.
6. Депутат органу місцевого самоврядування в своїй діяльності дотримується регламенту відповідної ради. У випадку, якщо він не згідний з певними нормами цього документу, депутат всеодно забов'язаний їх виконувати працюючи паралельно, над вдосконаленням регламенту та усуненням суперечливих норм, шляхом подання пропозицій щодо змін, написання скарг, звертань до суду, тощо.
7. Кожне рішення, проект якого подається депутатом місцевого самоврядування, має бути детально мотивованим, із зазначенням підстав і змістовним обґрунтування його прийняття.
8. Депутат утримується від будь-яких дій, що характеризуються в чинному законодавстві як корупційні.
9. Депутат зобов'язаний дотримуватися фінансової та бюджетної дисципліни та відповідальний за забезпечення належного управління фінансами територіальної громади.
10. Депутат складає звіт про свою діяльність відповідно до засад, визначених в особливих правилах, у тому числі в регламентах функціонування ради.
11. Депутат не вдається до дій, котрі забезпечили б йому особисті або професійні зиски після закінчення строку повноважень.
12. Депутат підпорядковується засадам внутрішнього і зовнішнього нагляду, який здійснюється спеціально створеними органами ради або громадськістю.
13. Депутат не стримує впровадження засобів нагляду і діє згідно з рекомендаціями та рішеннями, прийнятими після здійснення контролю.
 
IV. Контакти з громадськістю та ЗМІ (оприлюднення дій).
1. Депутат є відповідальним перед усією місцевою громадою в обсязі виконання публічних функцій.
2. Депутат дбає про те, щоб особи, яких стосуються дії та рішення ради й її виконавчого органу, були поінформовані про їхні правові та змістовні підстави, а також про можливості та засоби контролю над ними.
3. Депутат має відповідати на всілякі запитання з боку місцевої громади, які стосуються виконуваних функцій і дій, що реалізуються, в обсязі наданих повноважень.
4. Депутат сприяє проходженню будь-яких ініціатив, які послуговують більшій прозорості в діяльності щодо здійснення владних повноважень установою або органами, за які він відповідальний.
5. Депутат зобов'язаний надавати ретельну, чесну та докладну інформацію представникам преси, радіо і телебачення.
6. Депутат зобов'язаний відповідати на запитання представників ЗМІ, що стосуються виконуваної функції.
7. Депутат місцевого самоврядування зобов'язаний берегти таємницю, а також зберігати в таємниці конфіденційну інформацію, що стосується приватного життя громадян.
8. Депутат, відповідно до своїх повноважень, зобов'язаний відповідати на звернення мешканців територіальної громади згідно з нормами законів України "Про звернення громадян", "Про інформацію", інших актів законодавства про звернення громадян.
 
10 вересня 2010 року
 
Підписання даного кодексу кандидатами у депутати місцевих рад є винятково доброю волею:
08 вересня 2010р.

Теги: Солонтай, етика, депутат

Коментарі

KK 09.09.2010 / 16:49:00
Пане Олександр - Вам справді велика честь повина належити за цю моральну і етичну роботу. Але, я бачу що уже другий цілий день як ця стаття появилася, і ще навіть одної реакції від читачів не появилася. Мабуть на закарпатті, як по цілому світі, довіря до політикантів уже цілком упала, і читач, на жаль, таких новин сприймає як тільки дальші 'бла, бла, бла'.....

НОВИНИ: Політика

01:24
/ 8
У понеділок суддя Бисага розгляне апеляційну скаргу "корупційного" голови Воловецької ТГ Попелича щодо відсторонення
23:04
/ 4
Сидор під вирок "захворів" і робить на цьому "бізнес"
00:38
/ 1
Прокуратура оскаржила рішення Ужгородського міськрайсуду щодо м'якого запобіжного заходу затриманому на хабарі голові Жденіївської селищної ради Култану
21:48
/ 14
Начальниця Держгеокадастру Закарпаття отримала у подарунок ще 800 тис. грн
14:51
/ 2
Депутата селищної ради на Берегівщині викрили на кремлівській пропаганді Фото новина
17:08
/ 9
ВАС заарештував підозрюваного депутата Закарпатської облради Антала з альтернативою застави в понад 21 млн грн
16:22
/ 8
Псевдожурналіст Микола Староста, що запустив фейк про заборону партії угорців в Україні, визнав: не мав такої інформації
15:16
/ 5
Прокуратура підтвердила затримання на хабарі 100 тис. грн голови Жденіївської селищної ради Василя Култана (ОФІЦІЙНО)
14:32
/ 7
Брехня для атаки на Україну. Як у Орбана створили фейк про "заборону" партії угорців Закарпаття
00:06
/ 3
Голову Жденіївської селищної ради Василя Култана затримали на хабарі у 100 000 грн Фото новина
23:51
/ 23
САП та НАБУ викрили депутата Закарпатської облради Антала на організації "схеми" переправлення "ухилянтів" за кордон Фото новина
00:14
/ 3
угорщина заявила про виявлення двох українських "шпигунів", один з яких – "слуга" із Закарпатської облради Цебер
23:51
/ 5
Український план Орбана. Як угорський лідер хоче використати Україну для перемоги на виборах
19:59
/ 8
угорщина заборонила в'їзд "слузі" з Закарпатської облради Цеберу, який раніше як "діджей з угорщини" їздив у Крим розважати окупантів
01:05
/ 7
У Кам’яниці рубають ліс під новий андезитовий кар’єр компанії Михайла Лаби та оточення нардепа, члена фракції ОП-ЗЖ Фельдмана
05:35
/ 3
В угорщині допустили відновлення консультацій з Україною щодо меншин
04:23
/ 5
угорщина скасувала заплановані в Ужгороді переговори з Україною щодо нацменшин
10:30
/ 3
У відповідь на дії будапешта Україна висилає двох угорських дипломатів, з яких один – консул з Берегова
22:34
/ 7
Угорський журналіст: спецслужби орбана шпигували за Україною ще кілька років тому
13:34
/ 12
На Закарпатті викрили агентурну мережу воєнної розвідки Угорщини, яка з'ясовувала реакцію на введення тамтешніх "миротворців" Відео новина
00:59
/ 4
Суд "за давністю" закрив справу проти "закарпатського" ексголови Рахункової палати Пацкана
00:57
/ 4
За наполяганням СБУ мер Андріїв відсторонив від виконання обов'язків свого заступника Плавайка
12:07
/ 12
Ужгородські депутати очікувано провалили звільнення заступника мера Плавайка, якому СБУ відмовила в доступі до держтаємниці
15:39
/ 8
Угорець з Ужгорода з вершини Говерли закликав угорців в угорщині сказати "Так" вступу України до ЄС Відео новина
14:17
/ 9
У вівторок на позачерговій сесії Ужгородської міськради на підставі листа СБУ з посади заступника мера планують звільнити людину Пересоляка Плавайка
» Всі новини