У зустрічі, яку провів заступник керуючого справами виконавчого апарату обласної ради Михайло Пригара, взяли участь заступник начальника управління регіонального розвитку, містобудування та архітектури облдержадміністрації Олег Боршовський, начальник навчально-організаційного відділу Закарпатського обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації органів державної влади, місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій Василь Костюк.
Заступник керуючого справами виконавчого апарату обласної ради Михайло Пригара, насамперед, поінформував випускників вузів про склад депутатського корпусу, їх партійність. Він також коротко зупинився на основних аспектах діяльності обласної ради – пленарних засіданнях сесій, постійних комісіях, прийнятих рішеннях. Як наголосив Михайло Дмитрович, - при підготовці і прийнятті рішень обласної ради в центрі уваги була і залишається людина з її насущними проблемами та духовними запитами. 12 постійних комісій очолюють досвідчені депутати, шановані в краї особистості, фахівці найвищого рівня у своїй галузі. 16 депутатів обласної ради відзначені державними нагородами, а 21 має почесне звання.
Відтак, перед учасниками зустрічі виступив заступник начальника управління регіонального розвитку, містобудування та архітектури облдержадміністрації Олег Боршовський. Він, зокрема, поінформував присутніх про проект Концепції реформи адміністративно-територіального устрою, розроблений Міністерством регіонального розвитку та будівництва України.
За його словами, метою згаданого проекту Концепції реформи є побудова раціональної просторової основи організації публічної влади для забезпечення доступності та якості надання соціальних та адміністративних послуг, ефективного використання публічних ресурсів, здатності адекватно реагувати на соціальні та економічні виклики.
Проведення швидкої, системної та збалансованої реформи адміністративно-територіального устрою, - підкреслив Олег Ігорович, - планується здійснити у 4 етапи: перший – це підготовчий, другий - формування соціально-політичної бази реформи, третій – утворення громад, упорядкування районного поділу, четвертий – розширення повноважень органів місцевого самоврядування районів та регіонів.
Систему адміністративно-територіального устрою України складають Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. На їх основі утворюються адміністративно-територіальні одиниці трьох рівнів: громади, райони, регіони.
Серед основних повноважень громади, до якої входитимуть декілька населених пунктів, - соціально-економічний розвиток, освіта, охорона здоров''''я, культура, соціальна допомога, будівництво, ремонт та утримання доріг, лісове, водне господарство та інші питання місцевого значення.
Відокремлене поселення у складі громади з чисельністю населення понад 50 осіб отримують статус територіальної одиниці. Поселення чисельністю менше 50 осіб є частиною територіальної одиниці.
На рівні територіальної одиниці окремі управлінські та представницькі функції громади реалізує посадова особа – староста (голова села ).
У формі слайдів студентам продемонстровано моделі запланованих громад Закарпатської області. Так, із 351 місцевої ради планується створити 43 громади. Тобто - у 8 разів поменшає кількість адміністративних одиниць.
На засіданні йшлося і про напрацювання матеріалів щодо формування дієздатних громад на території області .
Олег Боршовський також наголосив, що проект реформи має і свої недоліки. Такі, до прикладу, як конфліктність між адміністративно-територіальними одиницями, серйозні капіталовкладення для уніфікації мережі бюджетних установ, нестійкість створення громад і залежність їх від демографічних та економічних факторів, труднощі при формуванні доходної частини бюджету у зв’язку з міграцією продуктивних сил.
Реформування, за умови відповідного фінансування, планується провести протягом 7-8 років. На це потрібні значні суми коштів. Як показав досвід європейських країн, реформування АТУ повинно оправдати себе. При запровадженні такої моделі адміністративно-територіальної реформи стане можливим у кожному конкретному випадку відслідковувати додаткове наповнення місцевих бюджетів, урегулювання процедури виділення земельних ділянок, оформлення погоджень, дозволів на розвідку і видобуток корисних копалин, поліпшення транспортного сполучення тощо.
А формування дієздатних територіальних громад навколо культурно-історичних центрів дозволить залучити фінансові ресурси у відновлення пам’яток культури та архітектури і сприятиме розвитку відповідної туристичної інфраструктури.
У ході засідання на запитання студентів відповідали Михайло Пригара і Олег Боршовський.
На завершення Михайло Дмитрович висловив сподівання, що, можливо, хтось із учасників зустрічі виявить бажання працювати в органах місцевого самоврядування, оскільки на цій ниві також потрібні нові ідеї, нешаблонне мислення щодо розбудови незалежної української держави. Отже, генеруйте, втілюйте цікаві задуми в життя, творіть, а винагорода, повірте, не забариться.