По-перше, 2006 року, коли місцеві вибори проходили одночасно з обранням народних депутатів, їх вирішили проводити за пропорційною системою. Як наслідок, навіть обираючи представників до районних, сільських чи обласних рад, люди голосували не за конкретних людей, а за партійних лідерів. По-друге, голів чомусь вирішили обирати на чотири роки, а не на п’ять. Тобто, новий голова був би змушений працювати зі старим складом ради. Відомо, що налагоджування стосунків забирає чимало часу. До того ж навіщо їх встановлювати, коли всього за рік старий депутатський корпус піде і знаходити спільну мову мерам та біровам уже доведеться з новим? Останню колізію законодавці вирішили легко – скоротили термін повноважень депутатів місцевих рад. Що, звісно, тим не сподобалося, адже йшли вони (а чимало з них ще й заплатили) працювати на 5 років. І от новий "подарунок" від ВР... Причому, скасувати то скасували, а от коли вибори все ж таки відбудуться, народні обранці сказати "забули". Принймні поки що.
Про ставлення до рішення про скасування виборів ми запитали народного депутата й представників органів місцевого самоврядування Закарпаття, яких воно стосується насамперед.
Ігор Кріль,
народний депутат України:
– Зміна місцевої влади давно стала питанням виживання для більшості місцевих громад. Головне, що сьогодні мала б зробити Верховна Рада – це змі¬нити виборчу систему, запровадити відкриті списки й провести місцеві вибори у визначені законодавством терміни. Натомість окремі політичні сили нав’язали парламентові рішення про перенесення дати волевиявлення народу.
Це просто знущання – на тлі обледенілих вулиць і доріг, корупції, постійного земельного дерибану переносити місцеві вибори. Потрібно запроваджувати відкриті списки, встановлювати двотуровість обрання міських голів, повертати відповідальність у владу, а не прораховувати, коли і кому буде вигідно проводити вибори.
Золтан Ленд’єл,
міський голова Мукачева:
– Сприймаю це рішення Верховної Ради позитивно. Сподіваюся, що це дасть час ухвалити рішення про перехід до змішаної або навіть повністю мажоритарної системи. За час, що минув, пропорційна система на місцевих перегонах повністю себе дискредитувала. Головна проблема – розрив між виборцями й депутатами. Коли нинішнє скликання депутатів лише розпочало свою роботу, до нас приходили люди й питали: де депутат із мого округу, до якого я можу звернутися з проблемою? Доводилося пояснювати, що немає такого, адже всі пройшли за списками. Ми навіть організували тоді чергування депутатів, які б приймали людей. З часом звернення до обранців просто припинилися.
По-друге, й самі депутати, що пройшли за списками, не зацікавлені, на відміну від мажоритарників, у роботі з людьми. Вони просто сліпо виконують волю партії. А партійне керівництво нерідко давало їм команду все робити для погіршення ситуації, діяли за принципом: чим гірше, тим краще. Добре, що в Мукачівській міськраді є конструктивна більшість, але в багатьох радах, бувало, навіть не могли за цілий день затвердити порядок денний. Якщо цей час Верхов¬на Рада витратить на те, аби покращити законодавство, то я тільки за.
Михайло Фединець,
голова Ужгородської районної ради:
– Громади обирали своїх представників до місцевих рад до 2011-го, тому логіка в цьому рішенні Верховної Ради, безумовно є. Однак коли депутати ухвалювали попередній закон про місцеві вибори, припустилися помилки, визначивши, що міські голови і ради обираються на різний термін. Така ситуація може призвести до безперервних перегонів. Я вважаю, що вибори міських, селищних і сільських голів і депутатів рад повинні відбуватися одночасно. Якщо вони спільно пройдуть 2011 року, тоді рішення Ради – позитивне.
Ще однією помилкою законодавців стали вибори до місцевих рад тільки за партійними списками. У результаті обранці відірвалися від людей. Нині ж деякі політики пропонують перевести місцеві перегони повністю на мажоритарну основу. На мою думку, це також неправильно. Потрібна змішана система: тоді й люди бачитимуть, кого вибирають, і партійні організації на місцях розвиватимуться.
Олег Любімов,
голова Виноградівської районної ради:
– Сказати, що я задоволений цим рішенням Ради, не можу. Адже органи місцевого самовря¬дування, знаючи, що наближаються вибори, вели відповідну роботу. Можу сказати, що ми вже готові до процесу волевиявлення й очікували лише державного фінансування. З іншого боку, нас обирали на 5 років, і я не розумів минулого рішення ВР про скорочення цього терміну на рік.
Страшніше інше – тепер ми взагалі не знаємо, коли вибори відбудуться. За законом обирання міських, селищних та сільських голів має відбутися цього року. Я закликаю народних депутатів нарешті вийти з цієї колізії, визначитися, на який термін повинні обиратися голови й ради і відповідно змінити законодавство, аби ці вибори проходили одночасно. А вже потім діяти згідно з законом.
Ігор Баран,
депутат Ужгородської міської ради:
– Спочатку зібрали внески від охочих увійти до партійних списків, після чого скасували вибори. Про що це може говорити? Верховна Рада крутить законом у міру своїх потреб і ситуації. Це просто свідчить про нігілістичне ставлення до закону народних обранців. У мене в посвідченні пише, що я депутат до 2011 року, однак якщо вже вирішили скоротити термін, то хай би цього дотримувалися. А так ніхто з нас не знає, яке рішення з’явиться наступного разу.
Мирослава Гуранич,
міський голова Перечина:
– Нехай би вже коли щось ухвалили, то й дотримувались, а не змінювали то так, то сяк. А загалом відтермінування виборів для нашої громади непогано – з таким депутатським корпусом, як у Перечині, нині працювати – саме задоволення. Маємо хорошу команду, багато планів, задумів.
Зрозуміло, що ще не ухвалено бюджет, тому немає грошей на вибори. То нехай би вже його прийняли, щоб можна було розпочати першочергові й украй потрібні роботи в облаштуванні міста, в житлово-комунальній і соціальній сфері. Як піде робота, то можна і з виборами визначитися.
MITJO 2010-02-21 / 18:17:00
U MAJU BUDE FAJNO, TEPLO , TO I DUMATY TREBA NA MJASO OBY HO NA KLASTY NA ,,SHASHLYK,,