На Закарпатті пройшла презентація модельної концепції транспортного освоєння лісів

У пятницю, 5 лютого, відбулася презентація концепції оптимального транспортного освоєння лісових ресурсів Нижньобистрівського лісництва ДП "Хустське лісове дослідне підприємство" на основі ГІС технологій (Закарпатська область).

На Закарпатті пройшла презентація модельної концепції транспортного освоєння лісів

Концепція оптимального транспортного освоєння  лісових ресурсів  Нижньобистрівського лісництва розроблялася в рамках Швецарсько-українського проекту розвитку лісового господарства в Закарпатській області FORZA протягом 2009 року робочою групою експертів, що складалася з представників Українського науково-дослідного інституту гірського лісівництва, Національного лісотехнічного університету України і зокрема Галузевої  науково-дослідної лабораторії лісових доріг і лісотранспортних засобів, що діє при університеті у Львові, представників Держколмлісгоспу України, Закарпатського обласного управління лісового та мисливського господарства (ЗОУЛМГ) та ДП "Хустське лісове дослідне господарство".

У зустрічі взяли участь загалом понад 30 осіб, серед учасників - заступник голови Державного комітету лісового господарства, п. Пристая О.Д., заступник начальника ЗОУЛМГ п. Гойберг О.Г., радник голови Закарпатської ОДА і начальника ЗОУЛМГ п. Печер І.І., заступник голови Хустської РДА Гвоздянський П.І., заступники начальників Львівського (Громяк Ю.О.), Івано-Франківського (Бойчук М.Я.) та Чернівецького (Чебан І.Д.) обласних управлінь лісового та мисливського господарства, проекту FORZA, лісгоспів Закарпастької області, Голова сільської ради с. Нижній Бистрий п. Бритвак С.С., представники будівельної фірми "Коватехбуд" п. Вальо Ш. та п. Мельник В.М.

Концепція оптимального транспортного освоєння лісових ресурсів такого плану розроблялася вперше на Україні, в ході роботи були застосовані сучасні підходи та технології планування – інвентаризація наявної дорожньої мережі з допомогою GPS обладнання та програм ГІС, розробка цифрової моделі території планування на основі аерофотознімку високої роздільної здатності, методики визначення траспортної доступності лісових ресурсів та оптимізації густоти лісових доріг, нанесення схеми  доріг та альтернативних схем технологічного освоєння лісосік на цифрову модель території. Крім власне перспективної схеми лісових доріг, концепція включає також , економічні та інженерно-технічні розрахунки, зокрема порівняльний аналіз варіантів транспортного освоєння і обґрунтування застосування тої чи іншої технології невиснажливої лісозаготівлі в комплексі з будівництвом лісових доріг та трелювальних волоків. Так, згідно розрахунків, будівництво такої мережі доріг, як визначено в концепції, що представлялася, окупиться за 20-25  років за умови вкладення власних коштів лісогосподарських підприємств, але при цьому собівартість продукції може зрости майже  вдвічі. Звичайно ж, така ситуація є неможливою, оскільки продукція лісгоспу буде абсолютно не конкурентоздатною на ринку. Проте, якщо держава виділить хоча б 50% необхідних інвестицій у вигляді коштів на придбання будівельної техніки для будівництва доріг та сучасних технологій (колісні трактори, канатні установки) для освоєння лісового ресурсу або ж  надасть податкові пільги лісгоспу, наприклад, у застосуванні нульової ставки при нарахуванні ПДВ або спеціальної плати за використання лісових ресурсів це дасть змогу лісгоспу будувати лісові дороги власними силами без суттєвих втрат конкурентноздатності продукції. У зв’язку з цим, учасниками зустрічі неодноразово наголошувалося на необхідності державної підтримки будівництва лісових доріг, оскільки дане питання не є приватною справою окремого державного лісогосподарського підприємства, а є питанням лісового господарства державного рівня. Звичайно ж, до того, як інвестувати у будівництво доріг в Карпатах, необхідно розробити перспективну схему транспортного освоєння для цієї території, інакше цей процес відбуватиметься хаотично і бюджетні та власні кошти лісгоспів будуть використані нераціонально.

Під час зустрічі власним досвідом будівництва доріг поділилися також директори Хустського, Великобичківського та Рахівського лісових господарств.

Цікаву інформацію про особливості будівництва лісових доріг у Карпатах надав п. Вальо Штефан, засновник ТОВ "Самвер" та співзасновник фірми Коватехбуд , що будувала  більшість лісових доріг у період 2007-2009 років в лісовому фонді ЗОУЛМГ  Пан Вальо наголосив на важливості створення гідротехнічних споруд, зокрема і при будівництві лісових доріг, що дозволить затримати значну кількість поверхневого стоку при сильних опадах , зменшити ерозійні процеси, створити систему протипаводкового захисту на вразливих гірських територіях.

Отже, не менш важливою частиною презентації концепції стало обговорення перспектив освоєння лісового фонду Карпатського регіону. На сьогодні густота лісових доріг в лісовому фонді Держкомлісгоспу у Карпатському регіоні  України становить 3,5-6 м/га, а середній показник у гірській частині Європи складає 8-33 м/га, тобто густота мережі доріг у 2-5 разів вища.

На сьогодні, за оцінкою експертів робочої групи, яка працювала над концепцією, транспортна доступність модельної території є дуже поганою, позаяк при існуючій мережі доріг понад 80 % лісових угідь є недоступними для транспорту і тому середня віддаль трелювання деревини тракторами з лісосік  в лісництві становить 1.5 -2 км та лісові угіддя і  прилеглі до них території місцевої громади використовуються малоефективно. Для того, щоб траспортна доступність території лісництва була доброю, необхідно збудувати понад 75 км, тобто збільшити мережу доріг у 3,5 -5, 2 рази. Це дасть можливість ефективно застосовувати природозберігаючі технології і зменшити до мінімуму тракторне трелювання деревини.

Важливі проблеми та пропозиції, повязані з будівництвом доріг прозвучали у виступах заступників начальників Львівського, І.Франківського та Чернівецького облуправлінь лісового та мисливського господарства, зокрема щодо придбання аерофотознімків, раціонального використання будівельної техніки, підготовки фахівців для роботи з нею, отримання дозволів на відкриття вкрай необхідних кар’єрів, влаштування лісових доріг через територію громад  і інш. Заступник голови Держкомлісгоспу України п. Пристая повідомив, що у Державній цільовій програмі "Ліси України" на 2010-2015 роки заплановані видатки на будівництво лісових доріг у сумі 576 млн.грн., проте цього аж ніяк не достатньо для створення повноцінної мережі, отже державні лісогосподарські підприємства повинні самостійно вишуковувати можливості для розширення дорожньої сітки, у тому числі за рахунок інвесторів та міжнародних програм.

Довідково. Всього до 2015 року з державного бюджету заплановано виділити Держкомлісгоспу України 576 млн.грн.,на будівництво доріг, зокрема в 2010 році - 80 млн.грн. та 28 млн.грн. на впровадження екологобезпечних технологій заготівлі і транспортування деревини, і відповідно в 2010-11 роках - 3 млн.грн.. Для порівняння – для реалізації концепції транспортного освоєння  території Нижньобистрівського лісництва, за розрахунками експертів,  необхідно виділити понад 51 млн.грн. на будівництво мережі доріг та 1,9 млн.грн. на придбання сучасних природозберігаючих технологій, рекомендованих лісгоспу експертами робочої групи.

10 лютого 2010р.

Теги: ліс, лісовий, концепція, FORZA, Карпати

НОВИНИ: Соціо

20:33
Війна: цьогоріч до місцевих бюджетів Закарпаття надійшло туристичного збору на 32,7% більше, ніж торік
03:17
/ 1
Розвідник "Азіат"
20:26
/ 1
Від травм, отриманих у боях з окупантами, у лікарні помер Степан Куруц з Ракоша на Хустщині Фото новина
20:03
/ 1
На Харківщині поліг Михайло Мучичка з Ґоронди на Мукачівщині
19:35
/ 1
На війні з росією поліг Віталій Рішко з Дубового Фото новина
16:12
/ 12
За наслідками зустрічей в прокуратурі екоактивісти констатують бездіяльність правоохоронців щодо "вітрякового" злочину на полонині Руна Фото новинаВідео новина
22:15
/ 20
Зеленський призначив закарпатця Роберта Бровді командувачем Сил безпілотних систем
17:48
/ 1
У Петрівці Чопської громади у п'ятницю попрощаються з полеглим на Донеччині Святославом Рубішем Фото новина
16:23
У Верхньому Водяному на Рахівщині згоріла каплиця (РОЗШИРЕНО) Фото новина
12:00
Відкрито реєстрацію на перше заняття екоклубу в Ясінях на Рахівщині
19:50
Реєстрація на літні освітньо-природничі табори для дітей в Ужгороді
13:01
/ 1
Підтверджено загибель ще в липні 2024-го Олександра Басараби з Великого Бичкова на Рахівщині Фото новина
04:09
80 тис. грн на підтримку захисників зібрали в Ужгороді під час першого у сезоні велозаїзду "Big City Ride" Фото новина
02:28
/ 3
Обіцяні під парк "Чорні озера" в Ужгороді продовжують засипати сміттям Фото новинаВідео новина
01:18
/ 4
У Свалявському надлісництві продовжують рубку старовікового лісу під нову автодорогу від села Збини до гори Гостра і полонини Рівна
19:40
/ 1
У Мукачеві попрощаються з полеглим на війні Михайлом Ярошем Фото новина
13:22
Жителі Калин на Тячівщині, що відстоюють від ГЕСів Тересву, планують "антивітряковий" сімейний похід на Апецьку
12:45
На Закарпатті останній дзвінок прозвучав для 10 456 одинадцятикласників, в Ужгороді – для 993, у Мукачеві – для 659
20:10
/ 9
Незаконне будівництво вітряків на Руні триває. Держекоінспекція розпочне перевірку лише з понеділка Фото новинаВідео новина
17:41
/ 1
Міндовкілля видало наказ на перевірку забудови полонини Руна вітряками (ДОКУМЕНТ) Фото новинаВідео новина
11:56
Денні табори, екскурсійні тури, екоклуб: "Щасливі діти" розповіли про активне літо із проєктом "Зелені скарби Карпат"
11:14
/ 1
У Виноградові попрощаються з Василем Красним, що помер внаслідок важкого поранення Фото новина
23:04
/ 1
Підтверджено загибель на війні з росією Івана Кинча з Репинного Міжгірської громади, що вважався зниклим безвісти з листопада 2024-го Фото новина
00:30
/ 12
Голова Держаудитслужби представила в Ужгороді нового керівника Управління в Закарпатській області Красиленка Фото новина
15:31
/ 11
Прощавай, Рівна… У Тур’є-Реметах готуються прийняти останні земельні рішення на користь ВЕС на полонині
» Всі новини