Кожної з наведених нижче причин достатньо, щоб текст Духновича "Подкарпатскіє русини", прийнятий облрадою за гімн Закарпатської області 22 грудня, залишити там, де його місце, - в історії краю - і написати гімн, що відображатиме сучасні реалії..
Уже перше слово "подкарпатскіє" суперечить логіці. Офіційна назва території, гімном якої хочуть зробити цей текст, Закарпатська область. Якщо ми "подкарпатскіє русини" (тобто ті, що живуть під Карпатами), то логічно припустити, що русини (галичани), які живуть за Карпатами, мають називатися… закарпатськими. Але ж Закарпаття – це якраз наш регіон! А Підкарпаттям (в сучасному варіанті – Прикарпаттям) є наші сусіди.
Такий самий дисонанс із сучасністю викликає друге слово – "русини". Згідно з останнім переписом населення прихильність до старої самоназви виявили менш як 1% мешканців Закарпаття. Натомість у пропонованому гімні урочисто звертаються саме до них. А як бути решті 99% закарпатців, які не чуються русинами? Українцям, угорцям, румунам? Гімн мав би відображати настрої більшості населення краю.
"Подкарпатскіє русини" написані російською мовою, що є рідною лише для кількох відсотків населення краю. Гімном не може бути пісня, написана мовою, чужою абсолютній більшості населення краю. Це повний нонсенс.
Мова "Подкарпатскіх русинов" ще й страшенно покалічена, оскільки автор володів російською недосконало. Нинішнє покоління закарпатців знає російську настільки, щоб чітко бачити неприродність і безграмотність цього тексту.
Кілька яскравих прикладів. Ось які наголоси придумав автор "Подкарпатскіх русинов": нАродный, Оставте, любимЫй, свободнЫй, бурЯ, племЯ. Так не кажуть не тільки росіяни, а й українці. Ба навіть закарпатські діалекти таких наголосів не мають. А що означає рядок "Желаніє русскіх вождь"? Так безграмотно російською міг висловитися хіба що якийсь старий Йовжі-бачі з Пийтерфолво.
Той аргумент, що автором "Подкарпатскіх русинов" є Олександр Духнович, підлягає великому сумніву. Про це говорять чимало вчених, зокрема й найбільший духновичезнавець Олена Рудловчак. Олександр Духнович не володів такою лексикою (тобто його російська була ще захаращенішою). Текст написав хтось пізніше, але приписали його Духновичу, щоб скористатися його авторитетом. Автором музики був Степан Фенцик, священик, якого позбавили сану, оплачений агент чужоземних держав, пізніше вождь "русскіх фашистов" на Закарпатті. Це теж не додає "Подкарпатскім русинам" сакральності.
"Подкарпатскіє русини" написані з москвофільських позицій і славлять росіян. Саме так однозначно нині прочитуються рядки "русское племя", "русских вождь", "русский да живет народ!", "просим Бога Вышняго да поддержит русскаго"… Виникає питання: хіба це гімн найзахіднішої області незалежної України? Як хтось влучно зауважив, тут більше вживається слово "русский", ніж у гімні Росії. Цей текст є неприйнятним і з погляду сучасних політичних реалій.
Не спрацьовує й аргумент, що "Подкарпатскіє русини" вже колись були гімном. Колись на Закарпатті були жупи, а не райони. Колись закарпатців називали угроросами, а цей край Фелвідейком. Колись закарпатці носили постоли та гуні. Ми відмовляємося від свого "колись" на користь теперішнього і майбутнього. Саме тому незалежна Україна не затвердила гімну УРСР "Живи, Україно, прекрасна і сильна" своєю величальною піснею, оскільки він морально застарів. Так само застаріли для нинішнього Закарпаття і русофільські "Подкарпатскіє русини".
Проти затвердження цього гімну виступили не тільки чимало політичних сил, авторитетних закарпатців, засоби масової інформації, голова обласної державної адміністрації, а й цілі території. Зокрема, найбільший за площею район Закарпаття – Рахівський. Важко не погодитися з губернатором Олегом Гаваші, що гімн має об’єднувати закарпатців, а не роз’єднувати. Якщо цілі регіони не визнаватимуть його за свій регіональний гімн, то для чого він тоді взагалі потрібен?
Гімн ухвалений обманним шляхом усупереч громадському обговоренню, що тривало півроку, і рішенню спеціально створеної для цього комісії фахівців. Його не обговорювали у депутатських комісіях, справедливо побоюючись, що в такому разі "Подкарпатскіє русини" не отримають більшості голосів. Але навіть таємно підготовлене рішення про гімн було проголосоване нечесно, про що свідчить фото- і відеозйомка. Автор проекту Євген Жупан голосував не тільки за себе, а й за свого відсутнього сусіда. Зафіксовано випадки, коли в голосуванні брали участь сторонні особи. Тож перевага в один голос, з якою було ухвалено це рішення, є підтасованою. Чи потрібен Закарпаттю гімн, прийнятий брудними махінаціями з порушенням закону? Гімн має бути схвалений прозорою більшістю депутатів і поіменним голосуванням, якщо вони хочуть, щоб їхнє рішення підтримали закарпатці.
"Подкарпатскіє русини" обрали своїм гімном українофобські й сепаратистські сили на Закарпатті, які не мають підтримки більшості населення, вносять розкол між нашим краєм та іншими регіонами України, створюють негативний імідж області, провокують дестабілізацію та міжнаціональне загострення. Саме тому підтримка цього варіанта гімну є своєрідним заохоченням цих ззовні підтримуваних політичних сил, які нічого доброго Закарпаттю не несуть.
Хто голосував "за"
Пропозиція депутата від "Нашої України", голови Народної ради русинів Закарпаття Євгена Жупана зробити вірш Олександра Духновича гімном області набрала необхідний мінімум у 46 голосів (загалом у залі були присутні 76 депутатів, а депкорпус Закарпатської облради налічує 90 осіб). "Проти" проголосували п’ятеро, поміж них голова закарпатського осередку Всеукраїнського товариства "Просвіта" Володимир Піпаш, ректор Ужгородського національного університету Микола Вегеш і редактор газети "Новини Закарпаття" Віталій Ящищак. Частина депутатів утрималися, а фракція БЮТ не брала участі в голосуванні, покинувши сесійну залу. За затвердження "Подкарпатских русинов" гімном області проголосувала майже у повному складі фракція "Нашої України", а також Партія регіонів, "Батьківщина" (частина розколотого БЮТ, що увійшла в коаліцію з "регіонами"), соціалісти та дві угорські фракції. Угорці завжди згуртовано голосують за русинські питання, хоча вірш, який приписують Духновичу, з’явився у ХІХ столітті саме на противагу мадяризації краю.
сильва 2010-02-16 / 18:55:00
Коментар видалено через порушення "Правил поведінки у рубриці коментарів". Адмін
Словянин 2010-01-27 / 16:19:00
Ну зосталося те красиве слово "Русини" ще з часів Київської Руси. Невже не зрозуміло, що Росія и російська мова з"явились тільки в 17 столітті і то незаконно присвоєнні, а до того була Московія ? Русини це не росіянє - зрозумійте !
KK 2010-01-25 / 21:56:00
Пане Юрій - Вибачте мені що я ще один раз Вас турбую - але думаю що ця стаття яка знаходиться на українсько мовні Бі-Бі-Сі буде Вам (і іншим читачам цікава) 'Козацькому роду нема переводу - С.Тібюрс. В цйому статті описується як сорокарічний африканець, який живе у Хмельницькому вже більше п'ятнадцяти років, був принятий в товаристві українських козаків (ще до того сам по вірі католиком!). 'Я вирішив добровільно стати козаком. Поважаю традиції, дуже поважаю традиції, культуру - козацьку культуру і історію козаків'. Ви раніше підтверджували моїх думкок на цю тему ':"А що людина може мати чорну шкіру і вважати себе 'українцем' чи 'русином' чи 'німцем' чи що небудь"... Навіть маючи чорну шкіру!
І ніх то не має права в цьому заважати, забороняти їй! Навіть сам головний ПАСІЧНИК!' Прочитайте - цікава стаття.
KK 2010-01-25 / 09:24:00
Пане sposterihach - знаю про аґресії Сталіна від моєї рідної мами, яка тільки часами згадувала про великий голод в її родині
у Віннецькому області в 30-их років. Не знаю як і коли Ізраїль обвинував гілф-поліцаїв з групи Бандера-Лебідь-Шухевіч за злочиннців? Знаю що коли в Ізраїлі мали можливість засудити Демянюка за всякі злочинів проти евреїв, то це і не зробили. Знаю що в Єрусалимі в 2007, був дуже великий вистав на 2 тижні присвячаний про українського голодомору. Це був перший правильний крок який я думаю буде мати дальші плоди в будущому. Думаю що також на Україні повинні бути такій самі вистави присвяченні про єврейський голокост. То що обі нації пережили є страшні сторінки в історії людства.
sposterihach 2010-01-25 / 04:35:00
Пан КК, Сталіна іде Україна засудити за Голодомор. Правда, ви українці не йсте зацікловані на Сталіна тому, що брутальна Сталінска політика накрала вам українцям великі території від Польші, Румунії і Чехословаччини.
Сталінська агресіа є благородна, коли краде територіі від сусідніх держав a з украднутих теріторій Сталін зробив "Віковічні" Українські землі, але Сталінська діктатура проти українцям уже є нараз геноцид який украінці поважають за Голокост.
Як то, же Ізраіл не визнає, що Голокост=Голодомору, а гілф-поліцаїв з групи Бандера-Лебідь-Шухевіч поважає за злочиннців, акі з СС айнзаcгруппен зачали Голокост на Західній Україні? Ці злочинці постріляли 1 500 000 невинних людей за то, що були євреями.
гість 2010-01-22 / 23:14:00
Коментар видалено через порушення "Правил поведінки на форумі", якими заборонено допускати образи інших учасників дискусії і розпалювати національну ворожнечу. Адмін
KK 2010-01-22 / 21:10:00
Пане Спостерігач - не хотів щоби Ви проминули цікаву нову статтю 'Життєвий шлях Августина Штефана' Думаюче про Вас, і Ваша необмежна зацікавленість до Сталіна, я навіть Вам там лишив коментар!
KK 2010-01-22 / 20:21:00
Можливо, що й те що Ви взяли з письма Пана Юрія є те що він хотів передати, а може щось друге? Ви маєти якусь фіксацію про Сталіна - думаю що Ви напевно і про нйого часто сните.
Спостерігач 2010-01-22 / 19:25:00
Факт який має бути дуже ясний каждому з того, що пан Юрій написав є тен, що Ужгороду уже пройшло 1100 років а стародавному Галич тільки 700 років, а заселення Закарпатських Карпат ішло з югу на північ, а не навпаки, яку туй ви КК, видумуєте о подолянох. Ясно, що Валашська колонізація Карпат, яка не була славянська, дала сеціфічний харакер мешканцям Карпат і частини Північної Морави як є Валашске Мезіржічі.
Коли доробиться ДНК анализ (секвенціі) мешканців Закарпаття так ясно бобачите, що не буде різниць між словаками з Центрально і Східної Словакіі і мешканцями Закарпаття. Також побачите те, що чехи генетично будуть к мешканцям Закарпаття ближчі, як українці Центральної і Східної України. Подолянські гіпотези мають коріння в Сталінській пропаганді, коли Підкарпатську Русь Сталін захопив і силою "возєднав" з СССР. Це вождь зробив тільки тому, що танки СССР за 4-5 годинй могли з Мукачева дойти до Будапешті і за 7-8 годин до Братіслави.
Уж ви пан КК могли перестати зі Сталінським онанізмом ваших подолян. Уж ви пан КК могли перестати зі Сталінським онанізмом ваших подолян. Правда Сталінський онанізм пішов далі як ваш тому, що на фактах вождя доказали, що Закарпаття було частиною Київськой Русі. Но в тих часох пятілеткі стахановці робили за три роки.
KK 2010-01-22 / 18:15:00
Ну добре Пан Стерігач - чи можети Ви хотя би один фаховий аргумент навести читачам, із всйого що Пан Юрій написав?
Хотя один?
Спостерігач 2010-01-22 / 18:05:00
Пан Юрій навів фахові аргументи, а ви КК научіться одне, що читачі такі люди як ай ви і мають мінімально стільки здорового глузду як ви і що можуть розуміти далеко ліпше вас, що пан Юрій пише. Арогантна ви людина КК, як колись більшовики були. Ви думаєте за читачів. Якщо ви американець потім то ККК, яку ту дописувач комментів зробив була на місті. Да, во времена СССР говорили, що "Он (вождь) думаєт за нас." Не даром вождь мав кадри з Радянської України.
Спостерігач 2010-01-22 / 17:54:00
Пан КК, омного економічніше є завозити бураки із Восточноі Словакії. Напримір з Міхаловіец до Ужгорода є лем 35км, ближще ніж з Мукачева до Ужгорода. Споза Превалів то є далеко і коли довезуть бураки уж ай так згнилі і ці згнилі бураки добрі тільки для українського борща, а в ниякому разі не для бограша. В категоріях дурних границь КК думаєте, тих границь, які вождь Сталін наробив по 1945 році.
KK 2010-01-22 / 17:21:00
Пане Юрій - Ви знизу навели декілька цікаві зауваження, але читач не може зрозуміти суть цих зауваження? лишається читачеві тільки одне питання: Ну і що з того? Другуй читач, наприклад, пан Сорри, може прочитавши то що Ви написали і би так
реагував: 'що русини Галичини і Закарпаття - одне і те ж, і разом вони належать до "южнорусской части русского племени", яка нині є українським народом, при цьому, безумовно, вирізняючись діалектом, зовнішньо і ментально, як це спостерігається і в інших великих націй, де є регіональні особливості.' Може ви говорите тільки про 'регіональні особливості' а може й про щось друге, щось інакше? Як звично коли Ви щось пишети, не ясно 'сутність'??
Юрій 2010-01-22 / 10:28:00
Дякую за увагу, окремо Адміну - за терпіння, в мене починається інтенсивна робота, і я не зможу регулярно приймати участь у дискусіях. Окремо до пана К.К. - оскільки Ви до нас не їдете, то деякі питання можна б обговорювати не так публічно, а через якусь соціальну мережу - наприклад "однокласники" чи щось подібне.
Юрій 2010-01-22 / 10:22:00
Ще приклад ( пояснює, чому я так коментував висловлювання А. Шекети). В гірському Міжгірському районі найстарішими населеними пунктами є Волове, Сойми, Рекіти. Шляхи заселення перших двох - від теперішньої Іршавщини, третього - від Верецьких. Докази - назви, мова (діалект), прізвища людей. Алеж не із-за Торунського, Вишківського перевалів, через які й зараз трудно перебратися! Історик мав би це знати!
Юрій 2010-01-22 / 10:13:00
Наступний приклад: Ужгороду більше 1100 років. Поселення близько нього мають близький, а деякі й більший вік. Чим дальше до гір - поселення молодші (зараз стало популярним святкувати день села, міста, отже інформація є). За Карпатами найстарішим містом є Галич. Йому - біля 700 років (якщо я помиляюся, то надіюся п.сорри мене поправить). Отже укріплених поселень близько на тій стороні до приходу мадьяр не було, вільні території попали під їх контроль і заселялися вже під захистом Угорської держави.
2010-01-22 / 10:03:00
Наведу приклади побутового рівня: я вчився у Львові і ми з однокурсниками часто їздили один до одного. Так колега із Сколе (Львівщина) повністю розумів моїх односельчан, у нього в побуті такі ж страви, інструменти, упряж, реманент, а от колега з Жидачева (50 - 70 км. від Сколе) не розумів зовсім нічого! Повністю не міг спілкуватися!
Юрій 2010-01-22 / 09:55:00
Однак з того, що мені відомо зараз, я схиляюся до того, що більш реальною є та версія, що заселення території на південь від Карпат, а потім і в Карпатах та в передгірях (частини Прикарпаття) проходило з заходу на схід. Тому і витворилася спільнота (гуцули, бойки, лемки, долішняни) які в основній масі відносяться до динарського та карпатського антропологічних типів.
Юрій 2010-01-22 / 09:49:00
Пане К.К., я працюю, не сижу постійно в офісі і в мережі, і тому не завжди встигаю за зигзагами аргументів учасників дискусії. Щоб обговорювати тему системно, я пропонував вибудувати умовну часову шкалу, вибирати на ній певні дати і наводити аргументи що і де було в той час, які на це були причини. Без сумніву, що звязки між народами були, "залізних занавісів" не існувало, але були відстані, відсутність транспортного сполучення та впливи влади різних держав та релігій. Про це і свідчить генетичний код, антропологічні характеристики, мова, звичаї та обряди, (та ж кухня), назви географічні, прізвища людей, археологічні знахідки, записи в документах різних народів, що знаходяться в архівах Риму, Будапешта, Праги і ще багато чого, що я можу іне знати.
KK 2010-01-22 / 06:22:00
Власне! І то чому пане Спостерегач я Вам і таким русинам як Ви явно рекомендую: 'як най скорше заборонити харчування борщем на закаррпатті і закласти жорстоку заборону на імпортовання буряків на границі (спеціально з галичини чи з буковини).'