Закарпаття ризикує залишитися без порятунку з повітря

Вже рік як припинена робота державного авіаційного підприємства "Карпати-Авіа", а його працівники не отримують заробітню плату. Це ужгородське підприємство - єдине в західній Україні, що виконує пошукові й рятувальні роботи з повітря. Воно також здійснює польоти з осблуговування газопроводів, його гелікоптери ліквідовували наслідки техногенних катастроф і навіть охороняли ліси в Чорнобильській зоні. Минулоріч Державіаадміністрація заборонила його діяльність через порушення вимог законодавства.

Закарпаття ризикує залишитися без порятунку з повітря

Через це підприємство поступово почало занепадати і тепер стало банкротом. З квітня місяця на його рахунках – нуль. І 26 його працівників вже 6 місяців не отримують зарплатню.

Винуватцем банкрутства цього підприємства, створеного ще в 1947 році, став його попередній директор. Він без відома колективу і без погодження з Державіаадміністрацією здав в оренду вертоліт МІ-8, який згодом опинився в зоні бойових дій в Афганістані. А виконання польотів українських суден в зоні бойових дій – грубе порушення авіаційного законодавства. До того ж вертоліт було здано підприємству, що немає відповідного сертифіката експлуатанта. Як наслідок – директора звільнили, підприємство залишили на 9 місяців без керівництва і поклали в умови, в яких воно не взмозі самостійно відновити роботу.

Особлива проблема виникла із гвинтокрилами, адже в оренду вони були передані, а от гроші за це не надходять, бо передані незаконно. До того ж, вертоліт в Афганістан здали в оренду, очевидно, за заниженою ціною – 2 тисячі гривень за годину при гарантії 40 годин на місяць. За кордоном за оренду МІ-8 можна отримати в десятки разів більше. Цей гвинтокрил досі ніяк не могли повернути на Україну. Нарешті, МІ-8 повернули, але в розібраному стані він перебуває у Сімферополі. За словами нового керівника підприємства "Карпати-Авіа" вертоліт все-таки повернуть в Ужгород. Залишається лише знайти гроші на його збірку і на перевезення.

А от з іншим зданим в оренду повітряним судном ситуація набагато гірша. 2 роки тому його передали на Коморські острови. З того часу за оренду не надійшло ні копійки, хоча африканці винні ужгородському підприємству вже 250 тисяч гривень. Ще й на додачу сам гелікоптер не повертають, оскільки в орендаторів не має коштів на його відправку. З цього питання вже 2 роки поспіль ведуться судові процеси. Але поки що це безуспішно для ужгородської фірми.

Теперішній Генеральний директор "Карпати – Авіа" Віктор Недбальський змушений виправляти всі помилки колишнього керівництва. За його словами авіазагін не працює із жовтня минулого року, закінчилися гроші, зростають борги перед податковою та іншими установами:

- Коли я прийшов сюди працювати, а це відбулося нещодавно, 28 червня, то вже тоді були борги по зарплаті перед робітниками на загальну суму 60 тисяч гривень.

Втім, не все так погано, пан Віктор підраховує, якщо зібрати гроші з усіх боржників, то підприємство опиниться " в плюсах". Оскільки самі заборгували 300 тисяч гривень, але за оренду гвинтокрилів мають отримати 350 тисяч. Але це все лише на папері.

Єдине на чому "Карпати – Авіа" час від часу можуть підзаробити, то це на поодиноких замовленнях. Кажуть, раніше зрідка возили подружні пари, зараз таких замовлень майже немає, досить дорого виходить таке задоволення.

Востаннє гелікоптер "Карпати – Авіа" вилітав з ужгородського аеропорту ще в серпні минулого року. Гвинтокрилом тоді керував командир льотного загону "Карпати-Авіа" Михайло Павлище.

Тепер він не впевнений, що знову невдовзі підніматиметься в небо. Згадує, що в радянські часи підприємство мало 49 гелікоптерів, зараз лише – 7, але з них працюючих тільки – 3. Деякі розпродали, інші – здали на запчастини. Є гелікоптери, які просто стоять і чекають на капітальний ремонт. Зараз підприємству це не по кишені, адже вартість такого ремонту для гелікоптера – як мінімум один мільйон гривень. Та й тим трьом, що працюють - вже по 25 років. Це якраз остаточний термін експлуатації цього повітряного судна. Тому, відтепер щорічно необхідно продовжувати цей срок через конструкторське бюро, а це знову ж таки додаткові витрати. Про новий гелікоптер працівники фірми можуть тільки мріяти, вартість лише найпростішого – біля 500 тисяч доларів.

Новий директор підприємства вже підготував усі необхідні сертифікати і чекає дозволу на польоти, чекають його і працівники, яких зараз рятує від злиднів лише пенсія. Льотчики скаржиться - їх поклали в умови: хочеш аби підприємство працювало – теж працюй. Більшість працюючих тут – пенсіонери, що десятки років працювали не змінюючи роботу, тож покидати підприємство поки не збираються.

Працівники кажуть, зарплату отримуватимуть лише тоді, коли літатимуть гелікоптери. Зараз же виходять на роботу - один раз на тиждень. Бо роботи як такої, фактично, не має. Фінансову підтримку підприємству ніхто і непропонував, в Міністерстві Транспорту відповіли, що грошей немає. На лист відправлений до прем’єр – міністра, також поки що ніякої реакції. Тим часом підприємство й надалі залазить в борги, вилізти з яких буде дуже непросто. Втратити таку "повітряну допомогу" - великий ризик, особливо для такої області як Закарпатська.

- Закарпаття це ж техногенна зона, це повененебезпечна область, зимою ж часто лавини, доводиться рятувати туристів, тож не можна залишати не тільки нашу область, але й цілий захід України без захисту з повітря, адже на заході подібного підприємства не існує, - говорить технік – бригадир "Карпати – Авіа" Микола Галушко. Пан Микола понад 40 років працює на цій фірмі і переконує за всі роки такої скрутної ситуації як зараз не було.

Аби не залишитися без допомоги гелікоптерів, поки що в Закарпатті чергує вертоліт з Харкова. Він, як кажуть, "на підстраховці". Хоча одного на випадок серйозної надзвичайної ситуації звичайно ж недостатньо. Та й гроші фактично заробляють "чужі", в скарбничку ужгородського авіазагону за роботу харківського гелікоптера нічого не перепадає. Новий керівник підприємства каже, що безгрошів’я продовжиться як мінімум до початку нового року, оскільки через скрутну ситуацію, не укладалися договори з замовниками на цей рік. Ускладнюється ситуація й тим, що й кредит у банку підприємству – банкроту ніхто не видасть. Тому "Карпати-Авіа" розраховують на допомогу з боку держави, інакше підприємство буде не взмозі самостійно погасити борги і відновити повноцінну роботу.

Віктор Тар, газета "НЕДІЛЯ"
30 вересня 2009р.

Теги: Ужгород, вертоліт МІ-8, гвинтокрил, "Карпати-Авіа", банкрут, льотчики

НОВИНИ: Надзвичайні ситуації

19:39
У Рахові Daewoo Matiz злетів у кювет Фото новина
13:13
У Великому Бичкові на Рахівщині вигоріло 70 "квадратів" деревообробного цеху, ще 1000 врятували Фото новина
19:35
На Закарпатті допомогли туристу, якому раптово стало зле біля водоспаду Шипіт Фото новина
12:03
На Закарпатті на квадроциклах спускали з гір 12-річного туриста, що підвернув ногу Фото новина
11:29
Кількість випадків отруєння у відвідувачів Шипота на Закарпатті зросла до 38
16:55
На Львівщині госпіталізували 10 дітей, що отруїлися під час подорожі на Закарпаття
10:19
/ 5
У 9 учасників фестивалю "Шипот" зафіксовано випадки гострих кишкових інфекцій
15:01
/ 1
В Ужгороді чоловік, що незаконно утримував в квартирі дівчину, тікаючи від поліції впав з 7-го поверху
10:44
/ 1
На Закарпатті рятувальники прибрали 22 дерева, що впали внаслідок вечірнього буревію Фото новина
10:30
/ 1
Через негоду тимчасово призупинено роботу ПП "Дзвінкове" на кордоні з угорщиною Фото новина
18:43
У Бедевлі на Тячівщині через пожежу в гаражі згоріли припарковані поруч причепи і бульдозер Фото новина
15:49
/ 1
На Рахівщині біля румунського кордону виявили тіло невідомого чоловіка Фото новина
14:14
У суботу в Ужі та Латориці виявили потопельників
13:16
У Чинадійові через пожежу в надвірній споруді з сіном "підгоріли" два припарковані поруч авто Фото новина
14:06
/ 4
У Великих Лучках на Мукачівщині, влетівши в прибудову магазину на узбіччі, загинув мотоцикліст Фото новина
13:42
У Лавках Мукачівської громади через піч, залишену розпаленою для приготування їжі, згоріла надвірна споруда Фото новина
11:45
У Чопі в озері втопився 65-річний чоловік
11:40
У приужгородському Минаї у пожежі в будинку загинув 40-річний чоловік Фото новина
14:21
Через незагашену свічку у Греблі на Хустщині вигорів будинок Фото новина
13:58
У зіткненні Skoda та Volkswagen біля Середнього травмувалися 7 людей, з яких 3 – діти Фото новина
13:59
У Нанкові Хустської громади в ставку втопився хлопчик
12:50
На Рахівщині внаслідок зіткнення двох автівок одна перекинулася і впала на дах іншої Фото новина
12:00
У Керецьках на Хустщині згоріли житловий будинок, літня кухня та дровітня під спільним дахом Фото новина
16:00
/ 1
На Берегівській-об'їзній у Мукачеві зіткнулися автомобіль "Нової пошти" і трактор, водій якого – в реанімації Відео новина
15:04
У селі Гать на Берегівщині зіткнулися Renault Master, Mercedes-Benz Sprinter і Dacia Logan Фото новина
» Всі новини