Йдеться про допомогу при народженні дітей і виплату по догляду за ними до 3-річного віку, про субсидії, продуктові набори незахищеним громадянам та багато іншого. Власне, про все зроблене в І півріччі цього року в четвер у форматі “круглого столу” за участю заступника міського голови Федора Апшая, заступника начальника головного управління праці та соціального захисту населення ОДА Людмили Ляпіної, представників численних дотичних організацій відзвітувала начальник управління Галина Гецко. Й оскільки зібрався повний зал людей, пов’язаних спільним родом діяльності, заодно вдалося відверто обговорити всі проблеми, котрі виникають у процесі роботи.
На щиру розмову присутніх із самого початку налаштував Федір Апшай, заявивши: оскільки не так давно курирує гуманітарну сферу, то хотів би мати повну інформацію про стан справ у соцзахисті, а не тільки те, що написано в звіті. Й закликав сміливо говорити про проблеми та разом шукати шляхи їх вирішення, замість кулуарно скаржитися, мовляв, нам не допомагають. Далі слово взяла Галина Михайлівна. Вона коротко пройшлася по всіх напрямах роботи, оперуючи конкретними цифрами й фактами. Особливо вразило, наскільки зросло навантаження на соціальних працівників. У І півріччі 2009-го до них звернулося 5125 чоловік, а за відповідний період минулого року - 1296. Це ж майже у 4 рази більше! З року в рік управління розширює свою діяльність і освоює все більше коштів: якщо в 2006-му це було 36 млн. грн., у 2007-му - 48 млн., потім - 52, і нарешті цьогоріч передбачається за всіма програмами та видами фінансування освоїти 63 млн. грн. При цьому штат за останні 5 літ скорочено з 64 до 50 чоловік, а отже, надмірна завантаженість є однією з серйозних проблем. Наприклад, до звичних обов’язків працівників додалося ще й обстеження матеріально-побутових умов проживання інвалідів, малозабезпечених, багатодітних сімей, аби визначити, хто відповідно до Програми встановлення індивідуального електричного опалення малозабезпеченим та одиноким громадянам міста може розраховувати в цьому на допомогу муніципального бюджету. Наразі обстежено 513 помешкань, а обігрівачі встановлено 115 особам. Про завантаженість працівників говорить і той факт, що на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, значиться 23541 справа. Їм надано пільг із житлово-комунальних та інших послуг на суму 5 млн. 504,4 тис. грн.
Ну а серед класичних, так би мовити, завдань управління - надання соціально незахищеним громадянам натуральної, матеріальної та грошової допомоги. Зокрема санаторно-курортними путівками протягом півріччя за рахунок Міністерства праці та соціальної політики України та кошти субвенції з Держбюджету забезпечено 101 інваліда загального захворювання та ветеранів війни - загалом на 296 тис. грн. До слова, у 2009-му на путівки виділено удвічі більше коштів, ніж минулоріч. 21-му потребуючому надано інвалідні візки та милиці, 86 чоловік направлено на протезування; 21955 ужгородців забезпечено медикаментами за пільговими цінами майже на півмільйона гривень; за рахунок міського бюджету, благодійних і спонсорських внесків грошову та натуральну допомогу отримали 4098 малозабезпечених на 223,6 тис. грн. Крім того, грошові допомоги, продуктові набори та подарунки видавали відповідним категоріям ужгородців і до свят - 20-річчя виведення радянських військ із Афганістану, 8 Березня, Дня Перемоги, Міжнародного дня захисту дітей. Зазвичай усе це супроводжувалося приуроченими до події заходами чи концертами. До речі, цієї зими вперше в Ужгороді, та й в області загалом, почали годувати бездомних городян за рахунок міського бюджету. Двічі на тиждень їжу вивозили в місця скупчення такого контингенту - на базари, вокзали, до теплотрас.
Постійно відстежує управління праці й своєчасність виплати зарплати, адже від неї залежить рівень життя людей. У травні середньостатистичний ужгородець отримував 1804 грн., і зростання до обласного рівня становило 18,1%. Проте у зв’язку з фінансово-економічною кризою серйозною проблемою стали затримки з виплатою зарплати. З керівниками підприємств, що грішать цим, ведеться серйозна робота, внаслідок якої з початку року 45 суб’єктів господарювання виплатили своїм працівникам 3 млн. 244,7 тис. грн. Та від реалій нікуди не дінешся: в одних заборгованість погашається, а в інших з’являється. На 1 липня вона становила по Ужгороду 2 млн. 383 тис. грн., що на 1 млн. 965,5 тис. грн. більше, ніж було на початку року. Додає клопотів і безробіття. Правда, створення нових робочих місць іде за планом: у 2009-му згідно з Програмою сприяння зайнятості населення їх має бути 2500, а за перше півріччя вже створено 1325.
Успішно просувається й програма проведення капітального ремонту житла інвалідам, на яку з Держбюджету цьогоріч виділено субвенцію в розмірі 290 тис. грн. Наразі відремонтовано 13 помешкань, в ІІІ кварталі заплановано ще встановити 29 газових плит та 7 колонок людям із цієї категорії.
У зв’язку зі змінами тарифів на житлово-комунальні послуги та по закінченні дії субсидій було проведено перерахунки по фактичному використанню газу, води, електроенергії та тепла 2590 сім’ям. Оброблено та підготовлено до виплат 2087 справ, проведено 844 перевірки правильності нарахувань та призначень соціальних допомог. Комісія з питань призначення одноразових допомог перевірила цільове використання коштів у 32 сім’ях, і в підсумку 8 з них виплату припинили. А загалом у І півріччі різні види допомог отримали 9246 сімей на 21 млн. 815,1 тис. грн. Серед них субсидії - 1365 родин на 1 млн. 533,8 тис. грн., соціальні допомоги - 7881 на 20 млн. 281,3 тис. грн., що майже на 5 млн. більше, ніж за відповідний період минулого року. На обліку в управлінні перебуває й 929 “чорнобильців”, котрим виплачено різних пільг та компенсацій майже на 700 тис. грн. Крім того, перевірено 982 новопризначені пенсійні справи, 1211 перерахунків пенсій та 2629 особових рахунків одержувачів пенсій. До речі, новопризначених пенсій маємо більше, ніж торік, - Ужгород старіє.
Разом із міською дитячою лікарнею та дільничними терапевтами працівники управління праці та соцзахисту виявляють і сім’ї, в яких діти не проходять планові обстеження, а спільно зі службою у справах неповнолітніх - неблагополучні родини. Звичайно, до них вживаються відповідні заходи. Порушено близько 60 проваджень у суді І інстанції з питань стягнення допомоги по догляду за дитиною віком до 3 років. До Львівського апеляційного суду подано більше 20 апеляційних скарг.
Серед досягнень звітного періоду Галина Михайлівна назвала й ремонт у будівлях управління на пл. Ш. Петефі, 24-26, який проводиться за рахунок коштів міського та Державного бюджетів і Світового банку. Робиться все для того, щоб тут було комфортно і працівникам, і відвідувачам. У підсумку будівля управління буде однією з кращих в області, доступною для людей з різними обмеженнями.
Зрозуміло, що в своїй роботі управління соцзахисту мусить спиратися й на допомогу благодійних організацій та спонсорів. Але для початку їх потрібно знайти. За три роки їхні внески у вигляді подарунків, продуктів харчування, одягу, обладнання тощо вилилися в суму понад мільйон гривень. У благодійних акціях “Милосердя” та інших заходах соціального спрямування брали участь міський голова Сергій Ратушняк, депутати міськради, керівники банків, установ та організацій, торгових центрів усіх форм власності. Триває співпраця й із іноземними благодійниками. Зокрема з австрійським фондом “Карітас” - щодо реалізації спільного проекту “Клуб зустрічей” для людей похилого віку, на який наразі залучено 20 тис. грн. З 2007 р. зав’язалися дружні контакти з Товариством допомоги Україні в Каліфорнії (США). Минулоріч його представники побували в Територіальному центрі для одиноких та непрацездатних громадян, а в травні 2009-го передали для нього чимало кухонної техніки, посуду та іншого начиння, про що наша газета свого часу писала. А завдяки громадській організації “Неємія” 6 громадян із обмеженими фізичними можливостями отримали інвалідні візки німецького виробництва. До речі, в процесі спілкування із зарубіжними партнерами виникла ідея розробки власного сайту в мережі Інтернет, щоб далекі благодійники не купували кота в мішку, а могли подивитися, які конкретні справи робить управління, кому і чим допомагає. Найближчим часом сайт мав би запрацювати. Усім без винятку благодійникам Галина Гецко під час “круглого столу” висловила щиру вдячність і сподівання на подальшу співпрацю.
А на завершення свого виступу начальник управління праці та соціального захисту населення Ужгородської міськради поділилася планами на майбутнє. У них фігурує відкриття громадської приймальні, Клубу зустрічей для людей похилого віку, готелю нічного перебування для безпритульних (хоч останніх переважно постачають нам Перечин, Великий Березний і навколишні села, та це - проблема міста), добудова приміщень у Територіальному центрі на 20 ліжко-місць, облаштування разом із МСРЦ “Дорога життя” майстерень для дітей та молоді з обмеженими фізичними можливостями. Віриться, що все це буде здійснено.
Після звіту Галини Гецко виступи присутніх поєднувалися з обговоренням проблем. Так, Олена Товлін, начальник відділу у справах інвалідів та ветеранів, наголосила, що останнім часом на них поклали ще й обов’язки з ведення обліку та забезпечення фінансування поховання бездомних і безпритульних, видачу посвідчень ветеранів війни та листів-талонів для пільгового проїзду всім ветеранам війни з числа пенсіонерів силових відомств (МО, СБУ, МНС, МВС), проведення обстеження об’єктів громадської інфраструктури перед їх введенням в експлуатацію щодо доступності для громадян із особливими потребами та житлово-побутових умов проживання малозабезпечених городян, котрі претендують на безкоштовне встановлення індивідуального опалення. При цьому штатних одиниць не додалося. Збільшився й обсяг робіт по внесенню даних на понад 5 тисяч інвалідів до електронної системи через Інтернет. Там на кожного треба вводити 28 різних позицій, тож за нинішніх 3 комп’ютерів, котрі дихають на ладан, працівники раді, коли можуть поповнити базу 15 особами на день. Поповнити й оновити комп’ютерну базу, поставити нове програмне забезпечення просто необхідно. Ще одна проблема - не вистачає автомобілів для інвалідів, люди безрезультатно стоять у черзі понад 10 років. Покращити ситуацію можна, на думку виступаючої, надаючи машини тільки тим, хто сам зможе ними керувати, без права доручати це комусь іншому. Бо в підсумку їздять діти й онуки інвалідів, а ті, кому транспорт украй необхідний, і далі чекають своєї черги.
З путівками для інвалідів загального захворювання та з дитинства теж біда: їх виділяють на державному рівні чомусь виключно за межі області, а людям цієї категорії їхати так далеко важко. Та й дорого, бо на літній період транспортні пільги не діють.
А от “дітей війни” турбує забезпечення ліками за пільговими цінами (аптека, що виграла тендер, розташована аж на “БАМі”) та чи дійсно вони мають право на 30-відсоткову надбавку до пенсії. Виявляється, це питання мають вирішити на рівні Кабміну, бо наразі є суперечності в законодавстві.
У ПФ з цього приводу вже надійшло близько 6 тисяч звернень.
Голова Ужгородського УТОСу Іван Рац порушив питання перевезення пільговиків. Каже, інваліди по зору не бачать таблички “платний” на автобусі, а деякі водії в такому випадку поводяться досить грубо. Його підтримала й голова правління міської ГО інвалідів зору “Дивосвіт”, додавши: часом водії морально не готові до того, що інвалідом може бути й молода людина. Представник відділу промисловості, транспорту та зв’язку тут же пояснив: хоч пільговиків зобов’язані перевозити визначені автобуси середньої й великої місткості, у них є домовленість із власниками, що й інші братимуть хоча б по одному пасажиру такої категорії на рейс, а неввічливе поводження у будь-якому разі неприпустиме. Якщо такі факти трапляються, треба відразу телефонувати у відділ, чітко назвавши день і номер рейсу, в якому трапився конфлікт. Порушників викликають “на килим”, у разі повторних скарг доходить до звільнення. Євгенія Буракова з ради інвалідів війни та Збройних сил України тут же підтвердила, що в їхньої організації це питання вже вирішено якраз таким чином, і водії, котрі побували на співбесіді з головою ради, надалі поводяться чемно. Надихнувшись таким прикладом, присутні попросили, по-перше, влаштувати зустріч ГО з перевізниками, а по-друге, на видному місці великими буквами розміщати в салонах інформацію про номер рейсу та прізвище водія. Хоча й перевізники, в свою чергу, мають проблеми: держава компенсовує їм менше половини вартості пільгових перевезень, що і є основою конфліктів.
Серед проблем, порушених керівником відділу соціальних допомог Дмитром Свиридом, зменшення кількості людей, що звертаються по субсидії. Причина - ужгородці стали масово встановлювати автономне опалення, і в них відпала найвитратніша стаття, централізоване опалення. Втім, це добре, гірше, коли електричне опалення нелегальне, і платити доводиться багато, а субсидію оформити неможливо. А з узаконенням - справжня біда, бо електрики практично всюди мають претензії до стану старих електромереж. Декого, правда, в оформленні субсидії лякає забюрократизованість, та з цим незабаром буде покінчено: у неділю відкриється єдиний розрахунковий центр, що значно спростить усю процедуру. Акцентував Дмитро Володимирович і на нестачі соціальних інспекторів, котрі перевіряють цільове використання коштів. На все місто їх у нас тільки 3.
Свої висновки з почутого зробила й Людмила Ляпіна, заступник начальника головного управління праці та соціального захисту населення ОДА. Вона виділила ряд моментів, над якими треба працювати. Це зайнятість населення (цьогоріч створено 1335 робочих місць, а ліквідовано 1839) та її легалізація, зростання рівня зарплат та боротьба із заборгованістю по їх виплаті. Питання, в яких область може допомогти, пані Людмила занотувала й обіцяла тримати їх на контролі.
Скільки було бажаючих виступити, читач може судити з того, що “круглий стіл” тривав 2,5 години. Звісно, переказати все, що там звучало, неможливо. Варто тільки згадати, що голова ГО “Амазонки Закарпаття” Наталія Шаульська, користуючись нагодою, повідомила: всі жінки, яким провели мастектомію, можуть безкоштовно пройти протезування в державному ОРТЕЦі та отримати необхідні допоміжні засоби, за надання яких організація щиро вдячна Ротарі-клубу й фонду “Наукова духовність”. Бажаючі попередньо можуть зателефонувати Наталії Юріївні за номером: 8-063-593-08-80.
Усі виступаючі теплими словами дякували керівнику Ужгородського управління праці та соцзахисту Галині Гецко, її заступнику Костянтину Яворському за чуйність і допомогу. У свою чергу Галина Михайлівна та Федір Апшай подякували за роботу всім колегам і за плідну співпрацю - суміжним організаціям, а насамкінець Людмила Ляпіна вручила грамоти за сумлінну роботу й високий професіоналізм найкращим соціальним працівникам: Олені Товлін, Дмитру Свириду, Євгенії Гараз та Світлані Грецькій. На такій приємній ноті зустріч завершилася з тим, щоб відтепер раз на півроку стати традиційною.